Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Meidän talouden vanhimmat kulkimet VM 52 ja 53, joista kummastakin löytyy rungosta apumiehen jalkotilasta meistetty valmistenumero..
Ja siihen tunkkiin joka valmistenumeron konehuoneessa omaa.. Piti kuuleman mukaan iskeä koriin ja kyseinen kuljin ei omaa edes korikehikkoa johon sen voisi iskeä. Mutta löytyy siitä kuitenkin KORIN KEHIKKO, josta terästä ei hirvittäviä määriä sieltä konehuoneesta näy, joten tunkkia luuli karsastaja korin putkeksi. Ei tainnut huomata jotta kyseinen putki kiinni oli SA intin nahka remmillä..
Oman pakun rintapellin jäämistöjä tutkittiin suurennuslasin kanssa tehokasta lamppua vasten viistosti. Siihen sitten lyijy kynällä kulmia piirreltiin niihin kohtiin, missä kiiltävämpi maali osuus poikkesi muusta maalauksesta. Näin saimme sieltä selville PC 15 L 64. Ja henkilö kohtaisesti haluaisin tuon 15:sta olevan 10 syystä jotta olisi tuossa pakussa silloin vielä kaappari ovet..
Meidän paikallinen koneistus äijä teki faijjalle aikoinaan putket eräisiin kansiin ja sanoi niiden olevan ensimmäiset ja viimeiset jotka hän teki. Syynä kun piti sorvata sisämitta oikeaksi ja ulkopuolelle se ohuempi osuus ja kun putki ei kovinkaan paksua ole niin työstäminen oli kuulemma mielenkiintoista.
Asentamisesta ei sitten yullut kriittistäpalautetta, niitä töitä tehdä hän kyllä voipi.
Ja jos on kyseessä aito mixten kori jota ei ole vielä hitsaamalla pilattu tunteepi sen rintapeltiin tehdyistä kolmesta viiden millin reijästä. Yksi niistä sijaitsee vaihdekepin läpivienti kumin apumiehen puoleisen erään ruuvin yläpuolella n:15-20 cm ylempänä ja niistä 20 cm apumiehen puolelle päin pitäisi olla samoilla korkeuksilla toiset kaksi. Nämä kolme lisättyä reikää on puhkottu rintapellin sisäverhoilun läpi.
Toinen paikka josta aidon mixte korin tuntee on takalamppupellin ylä reunassa kolme pientä reikää, joista kiinnitetty ompi se pitkä lisälattia pelti..
Ne Mixtet ovat olleet tehtaalta lähteissään ihan normaaleja rättäreitä ennen kuin ne vietiin ENAC kori tehtaalle jossa niistä tehtiin tipparellun kilpailijoita ns piilo farmareita.
Eräs villi huhu kertoo notta kun Mixtet suomeen saapuivat niin niiden takapenkit heitettiin jo laivasta mereen verotusteknisten syiden takia. Silloinhan oli tuo jännä pakettiauton henkilöautoksi muuttamis juttu jne.Kaikissa on siis ollut pitkä tavaratila (pelti vararengaskotelon päällä) taittuvaselkänojainen takapenkki ( Mixten alkuperäinen erittäin epämukava istua) ja vararengas konehuoneessa sinne asennetulla telineellä, joka pultattu suoraan rintapellin verhoilujen läpi. Ja takaluukkuun lisätty putkikehikko(katon katkoja luukku) jolloin takaluukku aukeaa takaikkunan yläreunasta.
“Maaliskuussa 1962 Citroenilta tuli myyntiin (mixte), henkilö ja pakettiversion välimuoto, se oli eräänlainen “farmarimalli” tai “kaupallinen” versio tavaraa kuljettavia kauppiaita varten. AZC:N takaluukku aukesi takaikkunan ylälaidasta, kun muissa malleissa oli normaali takaikkunan alalaidasta aukeava luukku. Tämä mahdollisti suurienkin tavaroiden lastaamisen. Takaistuin oli taittuvaa mallia, jossa selkänoja voitiin kääntää alas ja kokoistuin pystyyn etuistuimen taakse. Paitsi taittaa kokoon, takaistuinvoitiin myös poistaa helposti. Lisäksi istuimesta puuttui kiusallinen keskiputki, jolloin siinä voi tarvittaessa matkustaa kolmekin henkilöä. Takaosa oli yhtenäinen 1,15 m pitkä tasainenmutta poimutettu lattia. Tämä oli toteutettu lisä pellillä, joka oli asennettu normaalin lattian päälle. Vararengas oli siirretty lisäpellin alta (mahdoton päästä käsiksi) moottoritilaan, erilliseen telineeseen, joka voitiin nostaa konepellin tavoin pystyyn. Tätä mallia on kutsuttu myöscommercialeksi tai ENACiksi, muutostyön tehneen koritehtaan mukaan.
Suomeen Mixtet tuotiin 1962 ja rekisteröitiin vasta 1963, yleensä pakettiautoksi. Kolmen vuoden käytön jälkeen ne oli mahdollista muuttaa henkilöautoiksi, ilman autoveron maksua. Tällöin vaadittiin paketti autoiltajoko takapenkin poistoa, jolloin takaovissa sai olla ikkunat, tai jos takapenkki oli paikillaan, niin takaovissa ikkunat piti peittää pellillä.Tässä pieni kertomus mixtestä ja niiden suomeen tulosta
Nyt jo varmaankin uskaltaapi lähteä omallahärvelillä jo nuin kauas kotoa, kun ei porin reissulla ollut muutavikaa kuin lataus loppui valkeakoskella ja aloitti taas toimintansa porissa n.10 kilsaa ennen tapahtumaa.
Olisikohan tuon pakun tyyppi kumminkin AU-51?
Löytyyhän suomesta ainakin toinenkin Ak malli vuodelta -77
Tänään töiden jälkeen siellä käväisin todetakseni jotta paikalle johtava sora tie on ihan oikeasti huonokuntoinen alkupästä ja loppupäästä. Muuten paikka kyllä erittäin siisti on ja telttailutilaa piisaa ihan omiksi tarpeiksi.
tervetuloa vaan kaikki!!
miliisi-uralin sireeni
Mahtaako tuo kyseinen neuvostoihme tykätä enemmän kuudesta vai kahdestatoista voltista??
Kyllähän tuo oma rättärini talven taas liikkuu..
Nyt ei Jasulla ole lotto päivä!!! Tarkastelu Ami6/AK:n painava limppu sopi ami6/ak:n kampeen.. Ei tuntunut haluavan mennä mihinkään muuhun kampeen.. Pimeässä en kunnolla nähnyt, mutta kutosen kampeen taisi olla vain keskireijjän koolla eroa. Saattaa olla myös muillakin reijjillä.
Nelkun koneestä saa entistä kierros herkemmän kun siihen laittaa wanhuksen vauhtipyörän ja vastaavasti vanhukseen vääntöä lisää nelkun vauhtipyörällä. Tämän jälkeen kummassakin paketissa saattaa tulla kytkimen kanssa ongelmia, mutta kaikki on mahdollista kunhan vaan löytyy tekijä!Hyvää kesän jatkoa ja pitäkää rättärit ajossa.. Itselleni kun ei suoda sitä mahdollisuutta tällä kertaa.. Mutta ehkäpä taas kesemmällä.. Nähtäillään tapahtumissa T: ASTM Inkiläinen
Oman pakuni konetta kasatessa tuli myös muutamia vayhtipyöriä etsiskeltyä.. Syynä samaan aikaan valmisteilla oli vanhuksen alakertaan Ami6/ak:n männät&pytyt, 18heppasen kansilla ja tuohon istuttaa piti tuo ami6/ak: järkyttävä vauhtipyörä.. Mutta kuinka ollakkaan reijät päättivät jottei tuo limppu tänne tule..
Omassa pakussani kyllä huomaa sen jotta painava vauhtipyörä koneessa on sillä mukavasti mäkiä tahtoo hän kiivetä. Kaippa sitä täältä suunnasta pitää iso limppu kaivaa esille ja käydä kokeilemassa nelkun kampuraan!!
Koko talven olen rullaillut menemään ja muutaman viikon jo suvigummeillakin!!! Katto oli pakko kääriä auki asti viikonloppuna, kun kauniita ilmoja piti!!!
Täältä saattaisi löytyä siitä isosta gs kasasta joka kotiin siunaantui muiden hankintojen ohella. Täytyypi vielä tarkistella!
-
JulkaisijaArtikkelit