Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Siinäpä se onkin, kun visan vautipyörän sytytysantureiden tapin vuoksi konetta joutuu tuomaan eteenpäin…Muistelen, että omaani jouduin lopulta tekemään 15mm jatkon painelaakeriin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Eihän sun tarttee ratkaista sitä kartiokehäkysymystä, ku laitat vaa niinköö se on ollu 😉
Vaihto itsessään oli kyl ihan simppeli, enkä huomannut toiminnassa mitään feelua. Miten aiot ratkaista painelaakeriasian?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Hieman risoo tämä kuvajulkaisumuutos. Nyt yritin korjata tuota CDR-projektin hajonnutta kuvalinkkiä niin sen jälkeen tulee
“ForbiddenAccess to this resource on the server is denied!” eli ts. tätä nyt hyväksymääsi kappaletta kuvineen ei voi enää muokata.
Eikö tuota ulkopuolisten mode-hyväksyntää todella saa pois päältä? Tämä ei ole yli 15 vuoden aikana ollut mikään ongelma, sensuuritarvemielessä…!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ja nyt päästään jännäämään miten näiden ulkopuolelta tulevien kuvien kanssa käykään..
Tässä siis alkustartti ja puiden vihreydestä sen pystyi kertaamaan, että kyllä, tämä herätys oli itseasiassa elokuun puolella jo..josta meni vielä hetki siihen lomaan.
Valot ja vilkut jälleen toiminnassa. Huomionarvoista myös se, että tältä etäisyydeltä ko. pakua on rakennusvaiheessa zoomailtu linjoja hakiessa, joka osaltaan selittää mittoja…ja lopullista ulkonäköä.
Ns. “Valoa risukasaan”-otos. Katsastettu hyväksytysti.
Josta ei kauaa mennyt, kun oli taas hyötykäytössä tämä kuljin. Ihan ei kolmea metriä mene lasista lasiin 😀
Oli aika poistaa hieman patinaa. Huomatkaapa lokarin reunaan -90 heftattu 5mm lanka…helpotti huomattavasti linjan hakemista happaman tilalle!
Tässä kohtaa aloin tasoittamaan knöölejä ja tietysti rälläkästä tuli voimasavut pihalle. Ei tullut perintörälläkkää siitä…
Kaikki nämä vuodet puuttuneet kolmiopellit vihdoin paikoilleen, tai oikeastaan konepeltiin kiinni. Paikkamaalia sinne tänne. Kori on yllättävän hyvässä kunnossa, vaikka tällä on taivallettu ympärivuotista ajoa vuosikymmenen verran putkeen. Pelkääjän puolen etulokaria ei tarvinnut hitsata samoin.Annetaampa maalin kuivua ja jatketaan tästä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Painaiskos Mika nappia niin saadaan kuvia eetteriin?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Älä sitten luovuta tuon 123:n kanssa heti, jos se kyykkää. Siihen nimittäin saa uutta piirilevyä, joten on noita vaurioita ennenkin tullut ja jopa elvytetty takaisin elektroniikan kirjoihin. Ikävä on tapauksesi, mutta en ihan täysin ymmärrä tilannetta, eli miksi kevyet magneetit eivät pysy aisoissa, jos alkuperäinen mekanismi pysyy? Ts. se alkuperäinen systeemihän painaa enemmän kuin ne magneetit, eli kyllä siellä ennenmyötä hajoaa muutakin, vaikka ne keskipakoispainot yms. pitäisi sen nyt hetkellisesti kasassa. Kyse on kuitenkin sytytyksestä, joten tuossa ei oikein ole oikotietä onneen.
Sellainen tulee mieleeni, jota en siis ole testannut, mutta mikäli lohkoa ei todellakaan halua aukoa niin olisiko mahdollista lukita kone vauhtipyörästään, merkata sytytyspyörijän paikka, vetää nykyinen palikka nokka-akselista irti, pakastaa uusi korvaava osa, lämmitellä pienellä toholla varovasti nokan päätä ja sen jälkeen tökätä tämä uusi osa merkattuun kohtaan ja paikoillensa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jarrutellessa ja koneen putputtaessa kiihko katsastamiseen lisääntyi entisestään ja oli aika vilkaista niitä vilkkuja. Jumaliste, että raavitutti päätä! En ihmettele, etteivät ne korjaantuneet silloin 2009, nimittäin valehtelematta 4h tahkosin vilkkujen kimpussa yhteen putkeen. Ensin tietysti releitä vaihdellen, releliitosjärjestyksiä vaihdellen, releen virransaantia jäljittäen, vilkuille yksilöllistä virtaa tarjoten ja jossain kohtaa raavitus muuntui vitutukseksi ja päädyin tekemään etuvilkkujen johdotuksen kokonaan uusiksi. Tätä vaihetta tehdessä mulla oli jo ulkopuolinen vilkkuviiksi, jolla testaten annoin piirille kerrallaan välkettä. Jonka jälkeen sisälle viimeistelemään. Eikä toimi vieläkään! 😀 Tässä vaiheessa meinasi aivoverisuoni katketa ja paalinoudon numeroakin tapailin jo luuriin. Kunnes sitten hengitin syvään ja päässä välähti kuin toimivan vilkun kanssa, että syyllinen on se epätodennäköisin osapuoli, nimittäin vilkkuviiksi! Ja niin perkele oli! Tämä oli sitä vanhaa mallia, jossa on se nelkuille tyypillinen napse. Varaviiksessä ei tätä napsetta ollut, joten samalla poistui pala Roopin “persoonaa”, jota muuan omistaja osasi jopa suullaan matkia erinomaisesti. Kuka tämän shown aikoinaan on nähnyt, varmasti hihittää ruutunsa ääressä paraikaa.
Tämän ratkaisun keksittyäni ja saatuani vilkun toimintaan, aattelin, että näin se historia toistaa itseään, sillä -91 neitsytmatkallaan Sveitsin Maailmankokoukseen ilmeisesti kytkentävirheestä johtuen vilkku toimi vain manuaalisesti viiksestä napsuttaen…
Samaan hengenvetoon muistutan vastaavien kanssa painiville hyvästä nyrkkisäännöstä; Vilkkurele katkoo sähköä, vilkkuviiksi ohjaa sen katkotun sähkön suuntaa oikealle tai vasemmalle puolen. Tämän kun muistaa ja ymmärtää niin sen jälkeen nuo vilkkumysteeriöt hieman helpottavat…ehjällä viiksellä!Nyt oli periaatteessa katsastusvalmius, kuppaisesta ulkonäöstään huolimatta. Vielä äkkiä paremmat renkaat alle ja leimalle. Pakuleveydellä parhaat renkaat olivat Suomen toisessa Dyane-Superissa, josta ne sitten nappasin uusiokäyttöön. Vaihto, starttaus ja liikenteeseen…eiku ei. Ei mihinkään. Erikoisvanteet ottivat geometriastaan johtuen raidetankoihin kiinni ja etupyörät eivät pyörineet vapaasti. Superissahan tuon raidetangon kulma on toisenlainen, joten siitä syystä tämä ongelma ei ole ilmennyt koskaan aiemmin. Ei muuta kuin toiset renkaat eteen, vähän pukkasi hikeä tässä kohtaa, koska kello tikitti kiivaasti ja naapuripaikkakunnalle olisi ensimetrit ajettava.
Nostalgiaväreiden saattelemana saavuin “hymy persiissä” konttorille ja ei muuta kuin halliin. Täytyy sanoa, että katsuri ei ole ikinä yhdelläkään käynnilläni ollut yhtä fiiliksissä. Jarrut ok, valot ok, olkatapit ok, valmistenumero, pohjan silmäilyä ja sen jälkeen kolme valokuvaa. Niin siis katsuri halusi kavereilleen kuvata kuljinta vähän joka suunnasta 😀 Leima napsahti!
Ajelun lomassa havaitsen, että jostain sutsuttaa pakokaasua, pyyhkijät ovat toooodella laiskat, tuulilasi on hiekkapuhallettu vuosilla, vaihteisto ääntää ja jousitus pohjaa suht kevyelläkin kuormalla. Muutama reikä olisi paikattava, lokareista kylläkin.
Jatkuu
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Totta turisette. En ajatellut tätä yhtään 652 sidonnaisena ilmiönä, mutta nyt kun Lassen kannan luin niin aloin muistelemaan, että käsittääkseni Burton muutti settinsä sylinterin valuainetta tehdessään tuotekehitystä. Ts. esisarja kuumeni liikaa ja tämän seurauksena pudottivat puristuksen 8.5:1. Valuaineen muutoksen jälkeiset sarjat ovat 9.0:1.
Voipi siis olla, että alkuperäistä V06/630 Visaa Citikan suunnitellessa ovat törmänneet samaan ilmiöön ja siitä johtuen muuttaneet öljykiertoa/öljynpainejärjestelmää. Visassahan on myös öljynjäähy kokoa nelkku ja sylinterit alumiinia pl. kovakromipinnoite. Muistelen siitä hetkisestä, kun ajelin omalla visa-koneellani jokusen tuhatta kilometriä, että se lämpeni kyllä nopeasti.
Asia kiinnostaa sen verran, että saatan asentaa painemittarin myös kutosen lohkooni ja verrata tätä 80 asteen jälkeistä elämää. Kuten olen muualla maininnut, mielestäni tuosta Burton-visakonversiostani parhaan väännön ja herkkyyden saa n. 70 asteen öljynlämmöillä (suodattimen alta mitattuna) ja tämän jälkeiset lämmöt vain huonontavat tilannetta. Seokset ja kipinä ovat kohdallaan.
Lassen mainitsema laihuus äänenä on aidosti vaarallinen ilmiö, eli seos menee niin laihaksi, että syttyminen tapahtuu liian aikaisin ja ilmenee nakutuksena. Kipinää voi tuolloin myöhäistää, mutta mielestäni siinä korjataan väärää asiaa. Seoksen pitää pysyä kasassa myös kuumana ja rikkaampi seos myös jäähdyttää konetta. Tätä “esisyttymistä” tapahtuu myös silloin, kun puristussuhdetta nostetaan liikaa. Tällöin mahdollisimman korkeaoktaaninen bensa on koneelle hyvästä. Etanoli tykkää puristuksista myös.
Nykyaikaisissa moottoreissa korkeilla puristuksilla tuota nakutusta ehkäistään muuttuvine nokka-akseleineen/imusarjoineen ja nakutustunnistimilla sytyn suhteen, jolloin pienintäkin nakutusta ilmetessä kompuutteri muuttaa aktiivisesti syttymisajankohtaa myöhäisemmäksi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Saman olen havainnut 5W40:llä ja nyt on tarkoitus verrata tuloksia 10W60 kanssa.
Jasun mukaan samaa ilmiötä ei tapahdu aidossa visan koneessa, jossa öljyjärjestelmä on erilainen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu kyllä 5W50 toimii hyvin yli 20 pakkasissakin, mutta on se jonkun verran jäykempää kuin 0W ja tämä taasen pidentää starttauksen “vieteriä”. Jäykähkö starttaus vaatii enemmän startilta ja startti taasen ottaa enemmän virtaa akulta, jolloin ennestään alentunut kapasiteetti hupenee nopeammin. Ja taas toisaalta, mitä vaivalloisemmin kone pyörii niin sitä heikommin se pumppaa öljyä voideltaville pinnoille. Pyörimisen ollessa vaivalloista myös yläkuolokohdan ylitykset vähenevät, eli käyntiin räjähtämisen mahdollisuudet vähenevät.
Suurinta osaa nykyistä kolleegiumia tämä asia ei liikauta tuon taivaallista, kun pakkasstartit ovat saattaneet loistaa poissaolollaan jo vuosia. Nostin tämän aiheeksi, jotta siitä jää muistijälki sitä mahdollisesti joskus tarvitsevalle ja taas toisaalta mietintämyssyyn, että kesäöljynä 5W tai 10W on varsin riittävä suomen olosuhteissa.
Jälkilisäys: Ensimmäisessä viestissäni mainitsemani 10W50 öljy on siis 5W50 öljyä, siinä kohtaa kävi ajatusvirhe.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kuten ehkä olette saaneet kuulla niin ensimmäisen ryhmän, eli Extreme-porukan raidi sujui muuten mallikkaasti, mutta pohjoisen lumitilanne alkoi aidosti olla ongelma. Raja Norjan ja Ruotsin välillä oli kiinni lumivyöryvaaran vuoksi ja alkuperäisestä reitistä jouduttiin poikkeamaan ja koukkaamaan käsivarteen, josta sitten pudotus päätepisteeseen Jokkmokkiin.
Mutta entäpä Classic? Feediä seuranneena voin raportoida, että ainakin teknisesti on ollut huomattavasti enemmän ohjelmaa:
-3kpl särkyneitä siivapyöriä, eli propellin keskiöitä
-2kpl tehohukkumisia; toisessa venttiilinsäädöt pielessä, toisessa mystisesti väärää polttoainetta, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan?
-1kpl sirpaloitunut tuulilasi, Dyane
-ainakin 2 x tieltäsuistuminen
-1kpl vaihteiston takatyyny
-1kpl särkyneitä vaihteistojaNäistä kaikista on jo selvitty, eikä itse olosuhteet ole olleet tiettävästi kenellekään sen suurempi ongelma. Extreme-ryhmä sai tuta vähän vajaata -20 asteen hönkää ja Classicille sattui sitten tuolta nollan tienoolta lähemmäs -26, vai menikö jopa ylikin.
Väittäisin, että kelien puolesta ihan piristävä reissu verrattuna tähän Etelä-Suomen loputtomaan marraskuuhun, mutta kyllä tuo vajaa 4000km vuoristoteitä sisältäen balttiarallaa puoleentoista viikkoon otti myös mehuja.Enkä voi jättää tilaisuutta käyttämättä sen puolesta, että R4AD-reissuun verraten, moni asia oli kotimaisesti hoidettu paremmin. On ihan selkeä kulttuuriero siinä, kuinka kavereista ja vieraista huolehditaan, varsinkin jos tulee ongelmia. Olkaatten siitä kotimaan inehmot ylpeitä!
Kiitokset mukanaolleille niin taustalla kuin läsnä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nosto kuuden vuoden takaa, syynä otsikko.
Mulla on nyt kolmas ns. vanhan mallin uustuotanto laakeri, joka alkaa huutamaan vain muutamien tuhansien kilometrien jälkeen asennuksesta. Syy on laakerin päälimmäisessä renkaassa, joka irtautuu prässäyksestään sen verran, että kytkintä painaessa tämä rengas pärisee sahalaitaista prässäystään vasten. Yhdestä yksilöstä se hiljeni jo käytön myötä, mutta nyt taas tässä tuoreimmassa asennuksessa tuli vastaan.
SIISPÄ: Kun asennat uutta vanhan mallin leveää laakeria niin tee lisälukituksia tuon ulkokehän ja painavan renkaan välille. Yhteen muistaakseni löin säännöllisin välimatkoin talttapäämeisselillä “koloja”, mutta TIG-hitsaus ei ehkä olisi pahitteeksi. Muutaman hollantilaisen kanssa keskustelin tästä asiasta ja he totesivat, että “markkinoilla ei ole enää hyviä painelaakereita!”.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Näistä mittaustavoista, vipusuhteista jne on ollut jonkun verran puhetta täällä foorumilla, ja ettei noiden arvojen pohjalta “totuutta” saisi…mutta koska vertailupohjaa on GT-motorin tekemiin kamppeisiin niin uskaltaisin noista sanoa, että tuo on hyvinkin kiertäväluontoiseksi kepiksi tehty. Tyhjäkäynti saattaa olla alle 1000 kierroksen hyvin olematon tai hötköttävä. Kerran olen yli 300-asteisella kepillä sätkässä ajellut ja se kyllä heräsi hienosti siellä yläpäässä, mutta onhan se aavistuksen rasittavaa taajamassa. Vähän männistä riippuen, voipi olla lautasille viisteet tarpeen mäntien päissä, mutta se selvinnee pyörittelemällä varovasti ja tulpanreiästä vaikkapa endoskoopilla tiiraamalla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Moi,
ootko katsonut läpi Franzosenin verhoilut? Siellä on käsittääkseni aika hyvä setti saatavilla.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Sen verran olen rosteripönttöjen kanssa pelannut, että olen oppinut suojaamaan jouset ja kitkalautaset, sillä muun voitelun voi tehdä käytön yhteydessä. Viime viikolla suljin yhdet sen jälkeen, kun olin penslannut jouset puhtaan moottoriöljyn ja ruostesuojamassan 50/50 seoksella. Tarttuu, joustaa ja suojaa tehokkaasti, eikä kovetu. Uskallan väittää, että 20 seuraavan vuoden aikana mun ei tarvitse pelätä jousivauriota korroosiosta johtuen.
Pistekorroosio syö jousiin reikiä kuin sokeri hampaisiin ja jännitykset jousessa aikaansaa hiusmurtumia noista korroosiopisteistä edeten. Tämän jälkeen kierre/kierteitä napsahtaa poikki ja ongelmat alkavat.
Kuten Masa tuossa opasti jo niin kovettuva kotelosuoja-aine vaipan sisäpinnalla voi estää kitkalautasen normaalin toiminnan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit