Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jos siinä on alkuperäinen maski niin siihen ei tietääkseni ole alkuperäistä talvimaskia. Halvemmalla/helpommalla(?) saat sellaisen askartelemalla: Esim. jostain kumista tms, piirrä maskin avulla (maski on helposti irroitettavissa) kumiin maskin kokoinen alue, jonka leikkelet ääriviivojen mukaan, teet viillot kumimaskiin, että saat sen siihen maskiin pujoteltua paikalleen. Keskelle kumimaskia muutamat “luukut” jotka saa taitettua eteen/edestä pois kelistä riippuen. Aika vaikeasti selitetty, mutta käytännössä helppo juttu, jos jollakulla on kuva vastaavasta niin pistäkää näkyville, se helpottaa ymmärtämistä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ei auttanu vilkun nopeuteen vaikka löi kaapelin vilkusta suoraan akun miinukseen. Noo eipä se ajoa estä, mutta pelottaa vaan, että jossain on joku vika ja kohta kosahtaa… 😥 😳
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onko maavika ilmennyt jopa ajan kanssa, eli kun mitään ei ole muutettu ja yhtäkkiä vilkku tms alkaakin reistaamaan? Tarkistan kyllä huomenna, että saako vilkku maita, puskurin kiinnitykset tms saattavat olla hapettuneet…(Etuvilkut puskurissa) Kaikki polttimot ovat kyllä ehjiä. Kummallista. 🙁
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Visamies: jos nyt alan käyttämään täyssynteettistä on vaarana se, että myös kammenstefat jne kovettuu ja alkaa vuotamaan. Ajan ensin nämä tiivisteet loppuun.
Räppänä: muotoilen uudestaan: “Jos/kun väsään koneen osista niin sitten saatan syöttää synteettistä.” = kun väsään uuden koneen, käytän siinä täyssynteettistä. 🙄
En ole missään nimessä yrittänyt kiistää synteettisen öljyn etuja, mutta koska siitä saattaa aiheutua noita vuoto-ongelmia niin……
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo kyllä mä teenkin koneelle jotain: vaihdan siihen öljyt ja säädän venttiilit huomenna ja jatkan ajoa. 8) 2cv:n kone tuli ulos tehtaasta silloin kun synteettisistä öljyistä ei oltu vielä kuultukaan ja sen aikaiset mineraalit olivat suorastaan naurettavia, silti sätkillä on puksuteltu vuodesta toiseen ilman ongelmia. Tämä minun mineraalikoneeni ei syö öljyä, ei vie normaalia enemmän bensaa, ei kolise,nostaa hyvin öljynpaineet, vastaa kierroksiin hyvin, vääntää hyvin ja lähtee näpäyttämällä käyntiin. Onko koneessani jotain vikaa? 🙄 joten annan koneen olla ihan rauhassa nokilla…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo toi öljy-homma on testattu ihan käytännössä tässä vuoden sisällä. Kone toimii ja käy PALJON nätimmin, mutta öljy ei vaan pysy sisällä. Synteettinen tuli ulos venttilikoppien tiivisteiden välistä. Tiivisteet olivat kohtuullisen uudet, mutta ensin ajettu mineraaleilla. Venttiilikopat pystyi laittamaan kohtuullisen kireälle, koska ne oli ne amin alumiiniset venttiilikopat, silti välistä tihkui öljyä. Kuljin, jota käytän, “kuluttaa” öljyä 0.5 litraa/5000km ja vaihdan öljyt ja säädän venttiilit 5000km välein, joten on periaatteessa aivan sama kumpaa syötän koneelle. Jos/kun väsään koneen osista niin sitten saatan syöttää synteettistä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ottaen myös huomioon sen, että ajelen mineraaliöljyillä, on järkevämpää ajaa lämmöt 60:ssä.
En jaksa alkaa pelleilemään synteettisillä, koska kone on aina syönyt mineraalia niin sen tiivisteet eivät pidä synteettisiä sisällä. Kaikki sätkän koneet( ja kaikki sätkät) on yksilöitä, joten mielestäni on turhaa enää jatkaa keskustelua siitä, mikä on oikea lämpötila. Jotkut koneet tykkäävät kovemmista lämmöistä ja jotkut eivät tykkää. Koska ajan tällähetkellä vakiokoneella, en huomio Virittäjän käsikirjoja.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kysymys: Kertokaa minulle mitä haittaa on siitä jos kone käykin esim. 60 asteen(mitattu venttiilikopista) lämmöillä? Jos voitelu muuttuu huonompaan suuntaan (“Talvella jos öljy on ohutta myös yläpäästä, niin kunhan ei aja +85C jälkeen pitkääään kaasupohjassa, niin voitelu toimii. “) tuon 85 asteen jälkeen niin eikö silloin ole hieman tyhmää ottaa riski? Itse en ole kokenut vielä mitään huonoa siinä että kone käy lämmöiltään alle 80 asteessa. Olen myöskin tietoinen, että normaalin auton kone vaatii tuon 80 astetta, sen huomaa jo gs:n koneessakin, mutta en lähtisi tätä soveltamaan rättärin pieneen koneeseen, jossa on verrattain paljon pienempi öljytilavuus jne…
Ja tuosta euroopan ja saharan esimerkistä: Vaikka siellä 2cv kestääkin hyvin niin ei siitä voi vetää suoria johtopäätöksiä, koska täällä suomessa lämpövaihtelut ovat paljon rankemmat. On aivan eriasia lähteekö kengittämään 35 asteen lämmössä öljynlämpöjä 80:neen asteeseen vai 20 pakkasasteesta 80:iin, metallien lämpö-kutistumis-haitari on paljon suurempi suomessa. Ja kyseessähän oli siis öljyrenkaat, ylemmät männänrenkaat kyllä kestää.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onko lämmönvaihtimet eristetty päältä huolella? Tulenkestävä “kangas” on hyvä asentaa lämmönvaihtimien ympärille… Takaluukussa/peppurepussa olisi hyvä olla joku ilmaventtiili, jotta ilma virtaisi paremmin kabiinin läpi–> huurteet ikkunoista nopeammin pois ja lämpökin virtaa perille paremmin… (ja katto ei ole niin kovilla) Onko sulla kattoa eristetty mitenkään? Routamatto tai styroks on hyvää katossa. Tarkista lämpöputket, ettei niissä ole jotain isompaa roskaa tai muutenvaan huonosti paikallaan… (nippusiteellä kevyesti johtosarjaan/ryyppy- tai kaasuvaijeriin kiinni etteivät putoa pakoputkelle…)
Ja sitten aiheeseen, josta täällä on jo puhuttu ja mielipiteet jakautuvat kahtia aina: Jos/kun eristät konehuoneen niin hanki ensimmäiseksi se öljynlämpömittari, jos sinulla ei sitä vielä ole. Jos öljynlämpöjä mitataan öljypohjasta niin voisin väittää, että 80 astetta on aivan liikaa, varsinkin jos pytyt eivät pääse jäähtymään tarpeeksi. Jos öljynlämpö mitataan venttiilikopasta niin varoittaisin edelleen tuosta 80 asteesta: Jotkut öljyrenkaat eivät kestä yli 80:tä astetta, renkaiden jäykkyys häviää ja öljy menee savuna luontoon.(Nimimerkki kokemusta on.)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kävin nuo rikkinäiset sisäkumit läpi ja niissä todellakin on hakkapeliitan kuluttamat urat kauttaaltaan. Urat ovat aika syviä. (Jos omistaisin digi-kameran, laittaisin kuvan näytille.)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Haynesiltä on aikoinaan tullut korjausopas ja periaatteessa sitä kannattaisi kysyä ihan suomalaisen kirjakaupan tiskiltä, jos ne vaikka sais sellaisen vielä jostain tilattua…Se on kylläkin englannin kielinen, mutta jos englanti sujuu niin kirja on kattava…Jäsennyydestä kannattaa kysellä esim. maililla –>fin2cv@suomen2cvkilta.fi
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vanteet on aika hyvät… Nyt on neljä hakkapeliittaa koekäytössä ilman sisärenkaita. Paineilmalla puhaltelen roskia pois… Ja kerään käsin isommat roskat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nokian hakkapelitoissa on aika pahat urat renkaan sisäpuolella, joten onko mahdollista, että nuo urat “syövät” sisäkumeja puhki? Onko sinulla nameone sätkä lämpimässä tallissa? Tuntuu, että puhkeamiset lisääntyy kovemmilla pakkasilla… Sisäkumeina on aina mustat. Italialaiset micheliinin sisärenkaat eivät tunnu myöskään kestävän talvisin, kesällä menee…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu, eihän Haynesissa lukenu edes heppoja ( tai en ainakaan löytänyt) ja nelkun kohdalla puhuttiin vain ja ainoastaan moottorityypistä AYA2/ a79/1 (eli ne on kaikki samoja) tai jotain sinnepäin….Eli nyt voin yhtyä nameonen viestiin ja kumoan entiset väittämäni. 😳 Tää on niin tätä 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Voin vielä tarkistaa tuon heppa-jutun…En kyllä mene vannomaan mitään…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit