Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Sen yli 100hv superin omistaja löytyy tuolta sitruunapatongin puolelta…Siihen koneeseen on tehty paljon, mutta en usko, että tehoja on koskaan mitattu.Paperille raapustettuna ne kyllä löytyy. Tuo sätkähän on sinkitty kauttaaltaan+turvakaaret, mutta silti painoa on varmastikkin alle 900kg, joten on aika turhaa spekuloida siitä onko autossa renkaista mittattuna yli vai alle 100hv, koska se hakkaa kiihtyvyydessä (ja väännössä) useita yli 100hv autoja. Olin kyydissä 2 vuotta sitten ja voin kertoa, että tehoa on…
Tuosta hv/aste haluaisin sanoa sen verran, että koska kyseessä on auton osan myynti-ilmoitus kannattaa olla hieman skeptinen tuota informaatiota kohtaan…Eihän sätkä lähtisi edes käyntiin 😆 😉 (29hv-100astetta)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Sätkässäkin on ainakin kahdenlaista ilmanputsaria, jopa kutosen muoviputsarilla ja nelkun peltisellä on eroa. Jos et usko putsarin vaikutukseen niin miksi käytät turboputkea? 😉
Turboputkellakin haetaan parempaa imuilman saantia.
Sinkki-superi ei ole enää väriltään hopeinen. (Eikä liiku helsingissä.)Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Olen nähnyt sen ahveniston jutun videona ja siitä äänistä ja muista tiedoista päätellen sillä fredillä oli siinä citroen Gs-kone…Samalla videolla Henkka antaa garfieldille kyytiä kumit vinkuen… 😆
Jasu: Lueskelin tuossa juttua 652 virityksistä ja huomasin sellaisen jutun, että 652-männänrenkaissa ja pytyissä on kovakromi-pinnoite.Noista renkaista johtuen ei voisi käyttää sätkän omia 602 pyttyjä porattuina 652 mäntien kanssa–>kuluu nopeasti? Mitä pyttyjä sinä käytit? jäi hieman epäselväksi käytitkö viritettyä 602 konetta gs-loodan kanssa vai kokonaista 652 konetta…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kitkoille voi tehdä uudenlaisen “kupin” akselin päihin: Kitka käännetään toisin päin ja uusi kuppi tehdään sen verran tilavaksi, että kitka mahtuu sen sisällä olemaan. Nämä uudet akselinpäät eli “kupit” kuitenkin aiheuttavat sen, että pakoputkea joutuu hieman rakentamaan “leveämmäksi”(=käyrä ensimmäiseltä äänenvaimentajalta kulkee kauempana etuakselista), että kuppi paikoilleen mahtuu. Näistä kupeista on se hyöty ettei tarvitse irroittaa kitkoja niitä kiristettäessä.
Tällaiset on hyvä tehdä jos aloittaa rakentamisen siltä pohjalta, että omistaa kulkimesta vain paperit. Tietenkin tämä on hyvä myös jo käytössä oleviin kulkimiin, mutta pienen muutoksen se entiseen pakoputkeen vaatii…Jasu: Luulen kyllä, että se lyhyt viislovinen on siinä x3:ssa, koska kiihtyvyys on nopeampi mutta huippunopeus ei paljon lisäänny verrattuna gsa:han..
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo hups hups hups… näyttäis olevan x3 1.3 koneella, mutta silti vaihteistosta minulla on käsitys että x ?:n viisilovinen loota on lyhyemmillä välityssuhteilla kuin gsa 5v. Muistaakseni tämä x? jossa oli viisi vaihdetta oli suunnattu afrikan markkinoille ja sitä tehtiin varastoon jäänneistä jämistä….
http://members.tripod.com/~mattysk/types/gsxx2x3.htm
Paras lääke katsastusmiehelle on: “tällainen tässä on aina ollut”
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tämä mainitsemani gs x3 laatikko on suunniteltu 1000cc gs koneelle, joten siinä on lyhyemmät välitykset kuin gsa 5v:ssä. Tämä laatikko saattaisi toimia välitysten puolesta jopa kutosessa…
Keulaahan ei ole pakko jatkaa: siirtämällä koria eteenpäin pääsee siistimpään (alkuperäisempään) ulkonäköön. Tosin jos tähän lähtee niin joutuu koko sätkän rakentamaan uudestaan. Miinuksena on huonontuneet etujalkatilat. Rattiputkeen joutuu myös laittamaan nivelen.
Jasu: Sanoiko katsastusmies koskaan oudosta vaihdekaaviosta mitään?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]En minä ostoaikeissa ole, mutta halusin vain tiedustella onko taas yksi superi lähtenyt sitikoiden taivaaseen… juu taisihan se Fredi olla… olen kuullut että se olisi mennyt vaimolle erossa, mutta puheet on puheita.
Täytyy vain toivoa, että se pysyy ajokuntoisena, koska eipä näytä suomen lait tuosta muuttuvan… 😥Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo olenkin lukenut 2cv:n punakantisesta huoltokirjasta, (muistaakseni) että jos vaihtaa kutosen laatikkoon vanhustiinan jonkun final drive rattaan niin sais pisimmät välitykset. Olen ollut tietoinen siitä, että sätkän omia vaihteistonosia sotkemalla saa pisemmät välitykset, mutta en vain ole tietoinen mitä laitetaan mihinkin…
Ami8 ja acadyane vaihteistot tuntuu olevan kalliita ja piilossa.
Onko joku kokeillut Gs x3 viislovista vaihteistoo viritettyyn sätkän koneeseen?
Kulutuksen saa virikoneesta alas mutta se vaatii pitkäjänteistä suutinpeliä… Eikös parhaat tehot lähde kun bensanseokset on oikein kohdallaan?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo kyllähän mä tiesin, että superit on katoavaa kansanperinnettä, mutta kun osien ostolista sisältää nuo kaikki vempeleet niin kuinka voi erehtyä. 😆
Olisikohan se mahdollista, että ensin rakentaisi superin alustalla amin ja sit veis sinetöitäväks ja sit vasta vaihtas koneen ❓
Tietääkö kukaan onko, muistaakseni Kotkalainen, Super Dyane vielä ajossa? se oli väriltään vihreä ja kulki kovaa stAndre kisoissa -92? Ja tämä Dyane ei siis ole se värivammainen lasikuitukeula tiina… 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kitkat pitäisi kiristää 30 000km välein. Kiristellen kitkat ovat mukavat ja tehokkaat. Massaiskarit vähentää mukulakivikadun tärinöitä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Painava vauhtipyörä lisää sitkeyttä.Kevyt kierrosherkkyyttä. Esim jos gsa-koneen virittää periaatteella 100hp/1000cc niin kuljin lähtee vakiovauhtipyörällä (joka on gsa 1300cc:ssä paksu ja painava) 1000rpm:stä liikkeelle kolmosella nykimättä. Myös jos on sellainen tilanne, että pintakaasulla tuntuu pientä nykyttelyä niin painava vauhtipyörä peittää hieman koneen epätasaista vetoa…tosin tämä on vain ongelman pakoilua…
Kysymys 1: Mikä on helpoin tapa pidentää kutosen askin välityksiä?
Kysymys 2: Kuinka kauan teillä on kestänyt 6:sen koneet joissa on poratut pytyt ja 652-männät?
Kysymys 3: Jasu: mikä kone sinulla nykyään on nokilla? ja miten kävi toyotan kaasarille? olen aikoinaan lukenut Nyytisistä tuosta kaasarista..
Kysymys 4: Veera 1-2: Onko tuo delorton kaasutin malliltaan Delorto32 vai onko sille vielä tarkempaa mallia? Oliko se helppo säätää? veikö bensaa kohtuuttomasti?Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]“Pienellä” laitolla tarkoitan sitä, että laittaminen vaatii parisataa euroa ja tietenkin jonkun verran taitoa ja aikaa. Helpoin tapa tällähetkellä parantaa sätkän konetta on 123-ignition. Tämä on tietenkin vain mielipide… Seuraava vaihe on paremmin hengittävä ilmanputsari esim. k&n. Kolmas vaihe on paremmin virtaava pakoputkisto ja tässä tapauksessa se tarkoittaa parempaa ensimmäistä äänenvaimenninta. Vakioäänenvaimennin on huonosti balansoitu ja se hidastaa virtauksia…
Tällä varustuksella (sätkän omalla kevyellä vauhtipyörällä) ja kakskurkkukaasarilla pääsi täyteen lastatulla 2cv:llä 4litraa/100km kulutukseen maantiellä,nopeutta 80-100km/h pintakaasulla. Koneeseen saisi vieläkin enemmän vääntöä ja tehoa 9.0:1 männillä (nyt 7.9:1) ja painavalla vauhtipyörällä ja 652:sen soessuuttimilla.
652:sen seossuuttimet(=jarruilmasuutimet/ ?kapilaariputket?) antavat paremman kierrosherkkyyden ja kierrokset eivät kuoleennu ylimillä kierroksilla, käytettäessä paremmin hengittävää ilmanputsaria.123-ignition vaatii suvaitsevaisuutta elektroniikkaa kohtaan 2cv:ssä ja hieman rahaa. Ilmanputsarin voi ottaa myös 652:sta , mutta k&n tms. vaatii telineen. Teline hoituu helposti samalla jos/kun tekee varapyörätelineen konepellin alle. Pakoputkisto vaatiikin jo enemmän aikaa ja taitoa.
Eräs hollantilainen kertoi kuinka hollannin 2cv porukka on tehoa saannut: Nelos-vaihdetta pidennetään ja 9:n männät+parempi ilmanputsari.Lisäksi uusin ja mielenkiintoisin parannus, jonka kuulin, oli se että kansien imu-pakokanavat kiillotetaan aivan sileiksi ja tämä parantaa jälleen virtauksia ja täten myös vääntöä. Alkuperäisissä kanavissa saattaa olla jopa hitsausroiskeita… Tällaisilla jutuilla hollannin citronistit kelaavat 2cv:llä vauhtia kepoisasti 140km/h. Tärkeintä tässä ei ole se, että 2cv:llä pääsisi kovaa vaan se , että sitä tehoa löytyy myös ylämäessä. Ei tarvitsisi ranskassa ajella “vehicles lents”-kaistoilla.
Kaikki tämä on hyötysuhteen parantamista ja sitä voi tehdä pelkästään bensansäästön takia.Kritiikkiä odotellessa,
AkaileEspoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo en mä tarkoitakkaan että olisit paheksunut virittelyä, vaan ihan yleisesti ottaen… joskus kokouksissa saa kuulla ohikulkevilta utelialta pahansuopaisesti lausahduksia kuten “eipä ole tuokaan alkuperäinen”. Museovehkeet on museovehkeitä ja käyttövehkeet on sitä mitä ne on. Kirjoitan asiasta lisää myöhemmin..jos jaksan…nyt en jaksa…kello lyö miljoonaa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joku taitaa rakennella Super Sätkää…. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ami superin ja pakun jouset ovat erittäin hyvät matkustaessa kovalla kuormalla. Jos kulkimessa kuljettaa muitakin kuin itseään on hyvä olla vähän isommat jouset.
Moottorin virittelyä on aina harrastettu, mutta nyt se on muuttamassa muotoaan enemmän elektroniseen malliin. Viritys ei ole pahasta, koska sätkän koneestakin saa lisää vääntöä irti “pienin” toimenpitein ja täten ehkä myös hyötysuhde paranee. Napoleon Route 85:lla olisi kaivannut vielä lisää tehoa mentäessä 12% nousuja. (nelkun laatikko ois tietenkin ollut yks vaihtoehto)
Kukin rassaa miten haluaa ja sitä ei pidä tyrmätä täysin,koska pidemmällä aikavälillä siitä saattaa olla hyötyä meille kaikkille.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit