Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Riippuu vähän valmistajasta. Männävuosina Debeerin kartoista löytyi reseptit sätkän AC vastaavuuksille. Spies-Heckerillä todennäköisesti hyvä tilanne myös. Mitä vanhempi liike, sitä suurempi todennäköisyys löytää vanhoja kataloogeja.
Maalikauppojen RAL-väriliuskojen kanssa voi kävellä ulkovalaistukseen vertailemaan mallikappaleeseen ja sen myötä hakea lähintä vastaavuutta RAL-koodien ja AC-koodien väliltä. Värivaihtoehtoja on nykyään niin hyvin, että tarvitsee olla melko fakiiri erottaakseen aidon ja lähelle mallatun…toisekseen UV haalistaa sävyjä nopeasti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Pari vinkkiä: se ei tarvitse erillistä laippaa; vanhat pinnapultit tasalta poikki ja/tai nätisti hitsaten. Sen jälkeen tuo jalka plaanaten tasaiseksi. Viila/tasohiomakone/jyrsin. Sitten uusien pinnapulttien reikien merkkaus, poraus ja kierteytys. Väliin tulevan bakeliitin avulla piirtää imuaukon reunoihin merkinnät paljonko tarvitsee avartaa alkuperäistä suhteessa dmtl:n bakeliittiin. Ne surralla veke, eli Dremel tai paineilmapuikkohiomakone. Tällä siis hävitetään pyörteitä tekevät kynnykset ja muutetaan virtaus jouhevaksi.
Lambdoille ei tarvitse paikkoja pakosarjaan, vaikka itse teinkin niin. Ensimmäisen äänenvaimentajan jälkeinen putki akun alla riittää lämmitettävälle anturille.
Jutellaan suuttimista lisää, jahka olet siellä asti. 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Seuraavaksi ilmainen mainos: Moni tietää, että Joensuussa on jonkin sortin Dyane-keskittymä. Harva tietää, miten lääkettieteelliset instrumentit liittyvät Dyaneihin, minäpä kerron: tielle putoavat ovilistat alkoivat tulla tutuiksi Dyanesta ulos astuessa. Tämä johtui niistä pienistä vikkelistä muovinastoista, jotka painetaan Dyanen ovilistan kannattimen keskelle turvottamaan sitä kannatinta ja täten pitämään ovilistaa jämptisti. Kun tuota keskitappia ei ole paikoillaan niin helposti tuo lista tarttuu vaatteen helmaan ja loppu on tuossa yllä mainittu. Noh, äskempä inspiroiduin asentamaan näitä nastoja hemmetin mukavissa työskentelyasennoissa, josta seurasi kysymysmerkki aivoihin mikä olisi paras työkalu tähän. Vastaus on mutkapäiset lääkärin lukittuvat pihdit, riittävällä pituudella. Ai jestas, että olivat hyvät tuohon(kin) hommaan!
Nyt päästään siihen varsinaiseen mainokseen: Käsitykseni mukaan Joensuusta on tulossa kassillinen jakoon näitä kyseisiä Dyane-oletettujen unelmatyökaluja tämän otsikon mainostamassa tapahtumassa n. viiden vuorokauden kuluttua. Koittakaapa saada nukuttua sinne asti, kun mietitte kuitenkin noita upeita kromilistoja siististi paikoillaan…!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vakiokutosessa olen myös päätynyt Sohlon kanssa kokoihin 105 ja kakkoselle 95, 18/26 kaasareissa. Ulukomailla ilman etanolia menee pienemmilläkin suuttimilla.
Jasun kommentteihin: Juu, kyllä tässä vuosia suuttimien kanssa puljanneena on oppinut aika kärsivälliseksi, mutta samalla perfektionistiseksi valitettavasti, koska myös tietää, että “tuosta kohtaa tuota voisi vielä viilata”.
Nyt Webukassa 55 tk 105/185 1. ja hämmästys oli taas jonkunlainen, kun kakkoskurkku lakkasi menemästä rikkaalle täydellä kaasulla, kun tyhjäkäyntiä ja pintakaasua on rikastettu. Mutta ilmeisesti kun jossain pyörteessä on liikaa bensan massaa niin vastaavasti se horii ilmaa tasapainottamaan vajetta, jolloin täyden kaasun seos muuttuu.
En ihmettele, että pyörrevirrat ovat edelleen huonosti tunnettu tieteenala 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Bensapumpun lähtöliitos vuoti, klemmarivaihdolla korjattu, kun yllättävää kyllä letku oli vielä jees.
TK 50, 105/190, pintakaasu paree, mutta inan laiha
TK 50, 105/185, parempi, nyt ajossa.
Nyt harkitsen taas pikkuisen pienempää tyhjäkäyntisuutinta, kun seosruuvi ei tällä pääsuuttimella vastannutkaan säätöön, kuten aiemmin, mutta ans kattoo ny.On kyllä hienoja kesäiltoja kelin puolesta pyöriä nurkissa ja testailla 😀 Kai sitä vois rannallakin maata, mutta kun ei kuulu tapoihin…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Keli muuttuu nopeasti, eli ei kannata suunnata päätepisteeseen, jos on merisumun tai kovan sateen vaaraa. Siellä ei nimittäin tuolloin ole mitään nähtävää. Hyvällä kesäkelillä on myös mahdollista patikoida vielä pohjoisempaan pisteeseen ja tuota monet suosittelevat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Alkaa asettumaan; 6.5 L/100km sen ihmeempiä säästelemättä ja sekalaista ajoa. Käyttäytyminen hyvää, mutta vähän monipuolisempaa keliä odottelen, jotta näen pysyykö seokset kunnossa viileämmässä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tk 47, ei. Tk 45, ei, vielä huonompi. Nyt se on uskottava, mittari näyttää oikein ja se todella on laihalla, Webukka näköjään tykkää isommasta tk-suuttimesta kuin Sohlo. No jos 55 ja 60 ja 65 oli kaikki rikkaalla niin mitäs sitten? Tiätty 50! Sitäpä ei satsissa ollut, mutta kalvain tekee ihmeitä reikätulkin kanssa. Bingo! Parempi tyhjäkäynti ja ina herkkyyttä alkukierroksille. Ongelmana kuitenkin, että kone herää oikeille seoksille vasta 1800rpm kohdilla kaasua talloessa. Sen jälkeen mennään vihreällä loppuun asti katkotta ja tasaisesti.
No mitäs sen jälkeen kartoittamattomana maana? Vihko auki ja muistiinpanoja pläräten; tämä toimi noin, tuossa on laihaa, tuossa on rikasta, mitä puuttuu? 90, 95, 102 laihaa, 105/165, 107, 110 useammalla ilmasuuttimella rikasta.. siispä jäljelle jää 102 ja 107 välimaasto, joista helpointa on lähteä tarkastelemaan 105 muiden ilmasuutinten parina. Muistutuksena, että nyt siis puhutaan 0.05mm halkaisijaerosta ns. oikean ja väärän etsinnöissä. Joku voisi puhua hiusten halkomisesta ja sitä se kokoluokaltaan itseasiassa on!
18. kerta toden sanoo? Helppoa ja hauskaa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vaikuttaakohan tuo että mulla on 652cc noin paljon??
Voi vaikuttaa, nämä kun ovat yksilöitä. Meillä ei myöskään ole samanlaiset ilmanputsarit ja sekin vaikuttaa.
Tk 47, 1. 102, ilma 190. Sillä mentiin tänään viimeinen ajelu. Tyhjäkäyntejä oli myös 55 ja 60 tässä välissä, mutta koska pintakaasu alle 2000 kierroksen ei vaan pysy kurissa ja on nypyttelyä niin päädyin siihen, että se vaan on rikkaalla tyhjäkäyntisuuttimen osalta. Ajatusta vahvisti tuossa pihassa vielä lopuksi koittaen, että ryyppyä päälle vetäen sammuu koko mylly, tukehtuu. Tämä 102 ja 190 kombinaatio on tähän mennessä parhaiten pitänyt seoksen tasaisesti vihreällä rasitteen alla ajaessa. Enää ei myöskään röpötä rikkaalla kakkoskurkun puolella, mutta sille puolelle en vieläkään ole tehnyt mitään. (=ykköskurkun seoksen vaikutus myös kakkoskurkkuun)
7.3 / 100km oli edellinen tankillinen sekalaista ajoa ennen tk-suuttimen koon pudotusta alaspäin. Taajamaa ja yli 100km/h seassa. Vääntää pirun hyvin kolmosella, mutta toisaalta olen nyt samalla kiristänyt myös sytytyksen ennakkokäyrää.
Huomenna tulee viikko liikennekäyttöönotosta ja katsastuksesta, ja tuhannen kilometriä hiipinyt mittariin 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kyllä se kulkimen kiukuttelun syykin selvisi illalla mietiskellessä..edellinen huoltaja puhaltanut henkimaailman häiriöitä akunkenkiin, sillä tänään on muistopäivä. Ilmeisesti piruillakseen muistuttelee minkälaista sätkäarmeijaa piti liikenteessä ympärivuoden ja aika monta sataatuhattakilometriä tuolla eiliselläkin kulkumatkalla.
Siispä vielä kertaalleen kiitokset Jasulle avusta, kaikkien osapuolien puolesta 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kaivelin 3 vuotta vanhan topicin pintaan, sillä kuluneella viikolla tuli aika paljon kysymyksiä itselle käytännössä ja ympäröiviltä harrastajilta saman aihepiirin tiimoilta. Yritän koota tähän havaintojani, nyt kun ne ovat tuoreeltaan muistissa:
-FMI:n tai muun lambda-mittarin kanssa saa reiän vatsaansa, eli mahdollisesti vatsahaavan stressistä, jos sitä lukee kuin piru raamattua. Johtuu nimittäin siitä sudenkuopasta, josta on nyt useamman maininta tälläkin foorumilla; täysin liian rikas seos “kastelee” lambdaa ja ainakin FMI pudottelee näkymäänsä laihan puolelle tai sammuttaa kaikki valonsa yksi kerrallaan, kunnes löysää kaasua ja ajaa pätkän nätisti lambdaa kuivaten.
-mitä paremmin seos on kohdallaan läpi kierrosalueiden ja kaasun asentojen niin sitä rauhallisemmin mittari pysyy hyvissä arvoissa.
-pakovuoto kansilla tai klemmareilla sotkee näyttämää ja saa nopeaa elämistä mittariin. Sain tänään viimeisen vuotavan klemmarin tiiviiksi ja koko viikon kiusannut epästabiilius hävisi näyttämästä.
-tyhjäkäyntiseoksen pysyessä rajoissa, mutta aivan pintakaasulla ajaessa näyttämän hävitessä kokonaan on ykköskurkun bensasuutin liian iso. Sain tätä parempaan suuntaan suurentamalla ilmasuutinta, eli ts. laihentamalla seosta, mutta ilmasuuttimen lähestyessä yli 200 lukuja ykköskurkulla, en näe syytä pitää niin suurta bensasuutinta. Tällöin rumba alkaa uudestaan bensapuolesta, eli pienempi bensasuutin ja sen jälkeen n. 165:stä ylöspäin ilmasuutinta 0.05mm välein.
-liikkeellelähdössä/kuumakäynnistyksessä ei saa olla vastaankakomista. Tämä johtuu kiihdytyspumpun ruiskauksesta, joka rikastaa seosta ja jos seos on ennestään liian rikkaalla niin tämä lisäsoppa saa koneen “booaamaan”. Itseasiassa hyvä tyhjäkäynti-pääsuutin -käytännön testi on kaasutella nopeaati polkien paikoillaan ja jos siten saa koneen tukehtumaan niin em. asiat ovat karua todellisuutta. Kone saattaa käydä muutoin erinomaista tyhjäkäyntiä, mutta soppaa palaa turhaan.
-jos tk ja 1. kurkun alue pysyy ns. vihreällä, mutta kakkoskurkku saa seoksen sekoamaan täysin rikkaalle tai stabiilisti laihalle niin tuolloin paketti alkaa olla kasassa, nimittäin silloin täytyy enää hakea kakkoskurkun bensa- ja ilmasuutin kohdalleen. Niiden kanssa varianssi on yleensä kapeampi, koska ykköskurkkuun vaikuttaa myös tyhjäkäyntisuutin. Tällöin kuljin on jo täysin arkiajokelpoinen, koska kakkoskurkkua ei ole edes pakko käyttää edetäkseen. Ns. loppusilaus tähän säätötyöhön, kun toivottavasti edetään vaiheittain, eikä harrasteta pelkkää hakuammuntaa.
Nyt tähän loppuun pieni selite skeptisimmille taustanaurajille, mitä hyötyä tästä oikein on? Katsokaas, kun näitä kombinaatioita on käytännössä eksponentiaalisen paljon niin mitä useampi tätä säätötyötä tekee ja raportoi niin sitä helpompaa se on seuraaville, kun on jotain suuntaviittoja. Polttoaineet muuttuvat ja tulevaisuudesta on vaikea mennä takuuseen. Jotta harrastaminen jatkuisi, on oleellista ymmärtää kuinka esim. täysin etanolipitoinen polttoneste saadaan palamaan oikein sätkässä. Vaikkei olla ihan niin karussa arjessa vielä niin ymmärtänette, että tämä kerrytetty tieto vaihtoehdoista saattaa jonain päivänä hyödyttää monia.
Nyt kun vielä palataan tähän päivään niin Visan Weber kutosen jatkeena pyörii tällä hetkellä kombinaatiolla 55 tyhjäkäynti, 1.bensa 102 ja ilma 180, jonka muutan huomenna 185:een. Kakkoskurkkua en ole vielä muutellut.
Toiminta jo todella hyvää, mutta edelleen ajoittain rikkaalla ja kulutus voisi alkaa mieluummin 6:lla kuin 7:lla. Katsotaan miten tässä käy.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Toisaalle kirjoitin itseäni kiusanneesta ongelmasta Tunen Android aplikaation kanssa, eli uusi freesi laite ei millään synkannut itseään puhelimeni kanssa, ei kertaakaan.
Ohjeita saman ongelman kanssa painivalle:
1. Mene luurin bluetooth-valikkoon ja katso löytääkö luuri kentästään erikoista numerokirjainsarjaa, kun laitat kulkimen sytytysvirran päälle?
Sen parittaminen ei onnistu suoraan sieltä, mutta tällä toimenpiteellä näet havaitseeko luurisi 123 Tunen.
2. Jos löytyy ja Tune-ohjelman käynnistettyäsi yhteyttä ei vaan muodostu niin sulla on todennäköisesti sama homma kuin itselläni, foliohatulla:
3. Mene takaisin puhelimen asetuksiin ja kytke GPS paikannus päälle. 123 ohjelma kyllä kysyy ensistarteissaan annetaanko oikeus GPS yhteyteen, jota mm. nopeusmittaria varten tarvitaan, mutta itse en heti tajunnut, että olen luuristani rajoittanut tarkoituksella tätä GPS-datan keräilyä talteen.Kohdan 3 tehtyäni yhteys muodostui heti ja toistettavasti, kun ensimmäistä käyrää aloin väsäämään.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onnea nykymittapuun suurperheelle! 🙂
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ja tosiaan vielä tuosta toimintamekanismista nyt kun sitä tuli tutkailtua tarkemmin: rakenne ja kanavisto on todella yksinkertainen. Tk-suutin ja pääsuutin-emulsioputki-ilmasuutin-kombo ajavat molemmat bensaa saman kanavan kautta tuohon sisäkurkkuun. Pääkurkkua pienempi sisäkurkun halkaisija saa siinä paikallisesti virtausnopeuden kasvamaan suuremmaksi kuin ilmanputsarilta pääkurkkuihin vallitseva virtausnopeus on. Näiden kahden virran kohtaaminen sisäkurkun alapäässä saa bensan sumuuntumaan tehokkaasti, jolloin se sekoittuu ilmaan tasaisemmin pisaroitumista ehkäisten. Tämä yhteiskanava selittää myös sen, miksi tk-suutin vaikuttaa myös ykköskurkun pääsuuttimen seokseen.
Nyt kun tuo kanava oli pois pelistä, kiihdytyspumppu antoi käyntiinlähdölle vaadittavan hörpyn ja enemmän kaasutellessa kakkoskurkulta tuli soppaa avuksi. Muutoin tuo käytös oli täysin kulmikasta ja sitä tyhjäkäyntiä ei todellakaan ollut.
Myös se sähkösolenoidin kanava tuli puhallettua ja sieltä ilma tuli tyhjäkäyntisuuttimelle. Tämä taasen johtuu siitä, että tk-suuttimen ja solenoidin viereen asettuu seosruuvi, jolla käännellään tk-suuttimen bensa- ja ilmamäärän seos kohdalleen. Käytännössä siis sähköjen poistuttua tuo solenoidi jousivoimalla sulkee sen kanavan. Täysin sama tilanne kuin vääntäisi seosruuvin kiinni. Tätä sähköhärpäkettä ei ole pakko käyttää. Sopiva pultti tukkii kyllä tuon solenoidin paikan. Visa-Solexissa tuon samaisen laitoksen päässä on tyhjäkäyntisuutin, joka taasen on korvattavissa normaalilla solexin tyhjäkäyntisuuttimella.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tuota vikapaikkaa ei olisi tosiaankaan ihan heti tullut mieleen.
Juu kyllä tämä sinänsä oli hyvä, että nyt sattui eteen, koska kun esim. Mikko soitteli tässä keväämmällä vähän samojen oireiden osalta niin en ikimaailmassa olisi osannut vinkata moisesta vikamahdollisuudesta. Tämä on myös siitä hyvä juttu, että jos joku purkaa esim. ultraäänipesua varten vastaavan kaasarin niin osaa huomioida tämän sisäkurkkuasian jatkossa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit