Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
7 baria ahtopaineita.
SE oli päivän suunnitelma. Ensin päätin kuitenkin pestä viime vuoden synnit pois pinnasta ja antaa oikein kunnon vahahoitoa kulkimelle. Se kannatti, konepelti vaati 3 käsittelykertaa ennenkö siitä tuli edes jokseenkin kelvollinen…Aurinko ja aika tekee tehtävänsä, maalarikin jo Sätkätaivaassa..Sitten koitti ilta. Hilasin ison kompuran kellarista pihamaalle. Kompura itsessään ei meinannut lähteä käyntiin ja napsutteli ylikuumenemissuojaa päälle. Alkoi jo vähän naurattamaan, kokoajan koetellaan ns. pienilläkin vtuiluilla. Tovin raplattuani hörähtihän se käyntiin.
Sitten kaasaria auki. “Ilma menee tuosta tuonne, eli siis ykkönen vasemmalla, kakkonen oikealla..hmmm..” Arvatkaas oliko edellinen asentamani DMTL samoin päin konehuoneessa, kun kävin kurkkaamassa? No eipä ollut. Mutta sekään ei ollut tämän seikkailun puuttuva tekijä tahi pääpahis. Kaikkia kanavia täysillä paineilla puhalleltuani havaitsen, että ykkösen kanavista ilma ei etene loogisesti. “Pitäisköhän noita sisäkurkkuja vielä nypätä ylös, kun näyttää olevan vaihdettavat?” Nyt ollaan asian ytimessä! Katsokaas, kun tähän kaasarimalliin voi vaihtaa myös erikokoisia sisäkurkkuja niin tässäpä on edellisellä tekijällä käynyt niin kertakaikkisen hieno moka, että ykkösen sisäkurkku oli 180 astetta väärin päin ja silloin kurkulle ei mene mitään läpi!! Kaasari muutoin oli niin räpeltämättömän oloinen, että miettikääpä; Visa-poloinen on todennäköisesti joskus jäänyt pois liikenteestä moisen expertin kohelluksen vuoksi…?
Vähän bensanpintaa säätäen ja kansi kiinni…ei prkl, nyt se tulvii. Pinnankorkeus takaisin ja starttausta. Jumaliste! Sehän käy! Pari suutinvaihtoa äkkiseltään ja löytyi oikein kelpo tyhjäkäynti.
Nyt kun vielä joku ratkaisisi kuinka saan 123 Tuneen yhteyden niin tämä projekti etenisi kohisten!
Osiossamme: Vaikeuksien kautta voittoon!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tänään on soinut päässä Lapinlahden lintujen “Se ei käy, se ei käy” melkolailla lujaa ja jatkuvana. Syynä ei ole pelkästään bensahöyryjen haistelu, vaan tämä ao. DMTC, jonka löysin pari-kolme vuotta sitten. Olen asentanut sitä tämän kevään aikana hitaasti, mutta varmasti kutoskoneen jatkoksi.
Laulun lyriikoista poiketen sen verran, että saan kyllä koneen käyntiin ja kaasuunvastaavuus on ihan uudella tasolla, mutta tyhjäkäyntiä ei löydy millään.
Tehtyä:
-kaksi eri sähkösolenoidia kokeiltu, uusi ja käytetty, molemmat napsajaa
-kokonaan ilman sähkösolenoidia
-neljää eri tyhjäkäyntisuutinta
-pääsuutinta paria kolmea, ilmasuutinta kolmea
-kättä kaasarin päälle kierrosten jälkeen, eli ns. kanavien imaisu auki alipaineen avulla
-seosruuvia säädetty pariin otteeseen
-tyhjäkäyntiruuvia säädetty
-123 asentoa muuteltu, kun BT-yhteys ei vaan muodostu (prkl! tuota softaa btw)
-kaasarin kaikkia alipaineputkia kokeiltu kiinni ja auki, ei vaikutusta
-imuvuotoja ei ole
-kansi avattu, bensan pintaa säädetty ina.
-lambda asennettu, töllätty FMI:n lukemia.Ja se ei käy, se ei käy tyhjäkäyntiä, se ei kertakaikkiaan käy!
Taidan lähteä yölliselle matkalle vaaka-asentoon ja odotella, josko pää prosessoi tätä ongelmaa yön aikana…
Nm. Rakkaudesta lajiin
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Duodanoin…Late-vainaa ei iso-iso-lohkostaan napannut vauhtipyörästä paloja siitä syystä, että jääradalla nopeimpaan lähtöön pääsee aivan kytkimennoston jälkeisellä alaväännöllä ja renkaat eivät lyö suttua, jolloin paikoillaan”seisomiseenkään” ei kulu aikaa. Käytännössä muunkin ajamisen suhteen tämä on ollut viisas valinta; potku ja vääntö tehdään muilla komponenteilla. Vai miltä kuulostaa ensimmäinen reipas repiminen jo 2000rpm jälkeen? Toki po. moottori on eri, mutta ymmärtänette ajatuksen.
Mitä taasen tulee kutosiin ja guusiviisgagosiin niin mielestäni henkilömalliin hyvin passaa kutosen kevyin pyörä ja taasen paku-luokan kamppeisiin keskiraskas tai se Acadianen painavin möykky. Sillä taistellaan mäkiä ja olematonta aerodynamiikkaa vastaan. Parhaan tyhjäkäynnin olen raskaalla limpulla saanut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]18/26 ns. viimeisiä kutosen kaasareita, joissa on haettu taloudellisuutta (ja pieniä päästöjä) ykköskurkulla ja sitten toisaalta menopuolta kakkoskurkulla kaasu pohjassa. Joo, ihan passeli peruspaketti.
21/24 vanhempaa kutosteknologiaa, kurkkujen yhteispinta-ala halkaisijoiden osalta milliä suurempi kuin uudemmassa yo. versiossa. Tahtoo sanoa, että ykköskurkulla ehkä aavistuksen enemmän alavääntöä, mutta sitten taas soppaa vastaavasti saattaa ina enemmän upota kuin sisarsaastemallilla. Mene ja tiedä, riippuu niin monesta asiasta.
21/26 Visa”hybridi” näistä kahdesta yo. mallista. Isommalle sylinterihalkaisijalle tarjoiltu lisää soppaa halkaisijoiden osalta. Saatavuus heikompi kuin ylempien. Oman kokemukseni mukaan 77mm männät tarjoavat enemmän potentiaa kuin mikään näistä kaasareista näiden mäntien jatkeena. Ts. kutosen ja visapaketin suurin ero on siinä kuinka paljon kolmosta saa sohlata silmään normaaliajossa.
Mikä on näiden kolmen kaasarimallin tärkein juttu? Että se ei ole pääakseliltaan väljä ja suuttimet “sinne päin”. Tarkoittaa siis sitä, että hyvän kombinaation saa pilalle millä tahansa näistä kaasareista, jos asiat ovat päin prinkkalaa.
Sätkän kaasarien ns. tehdasasetukset, oikeat säätöarvot suhteessa bensan palamiseen? Montako kertaa 70-luvun jälkeen bensaa on muokattu raaka-ainesisällöltään? Niimpä. Etanolin energiasisältö on huonompi kuin perinteisen bensan ja näin pienessä koneessa se tuntuu, kun ei ole paljoa mistä ottaa pois sitä kuuluisaa Woimaa.
Henkilökohtainen mielipide on, että nykyään ei ole ns. taulukkomateriaalia oikeasta ja väärästä, mutta onneksi on instrumentteja kuluttajahinnoin, joilla pääsee lähemmäs optimaalista kuin pelkällä persdynolla.
Aikoinaan konsultoin erästä tunnettua Suomalaista kaasaridiileriä ja hän oli täysin hämmästynyt siitä kuinka näin pienessä koneessa on niin suurikurkkuisia kaksikurkkuisia kaasareita tehdastekoisena. Väitän, että syy siihen on nimenomaan alaväännön haku pitkällä imusarjalla ja näillä isoilla kurkuilla. Se ei siis ole se sätkän kompastuskivi ns. virtausopillisesti, eikä myöskään kansien imukanavien puolesta. Ilma liikkuu hyvin, mutta sekoittuuko se ilma oikein sen bensan kanssa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Vielä sormet syyhyää jos sais tuon rikkaalle menon pois ja kulun kumminkin säilymään
Aatteleppa montako kertaa oot jo vaihtanut suutinta ominaisuuksia hioessa ja kertaakaan ei ole sen takia tarvinut avata kaasarin kantta, irrottaa bensaletkua tahi vahingossa tyrkännyt samalla bensanpintaa…! 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Ihte en tuota ykköstä viitsi pitää rikkaammalla kuin mitä se vaatii. Syy on siinä, että tämä “isolohkosetti” jaksaa vääntää sen verran hyvin pienellä kaasulla, että pyydetty rasite on maltillinen = ei vaaraa vaurioista. Laiha ykköskurkku tuntuu pintanypyttelynä taajama-ajelussa, ja siitä noin 0.05 milliä isompaan suuttimeen osuu monesti kohdalleen. Noiden ilmasuuttimien kanssa vaikeampaa, enkä ole löytänyt mitään järkevää nyrkkisääntöä kuinka ne pitäisi keskenään valita.
Kakkoskurkulla sen sijaan rasitteen alla pitää pysyä vihreällä tai muuten palaa venttiili tahi reikä mäntään.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Joo, muistaakseni peilikuva ykköspuoleen, eli ykköskurkulla se sama suutin on tyhjäkäynti.
Tämän lisärikastuspiirin ajatuksena on kompensoida kiihdytyspumpun riittämätöntä tehoa, kun kaasupoljin runttastaan nopeasti kakkoskurkun puolelle. Isokoneisissa bemareissa, volvoissa, lantikoissa jne. tämä lienee tärkeä lisä, mutta kaksimukisessa en ole havainnut tarvetta.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jos tilanne on näin epäselvä valmistajien osalta niin eikös helpointa ole etsiä suttuisia, mutta suoria, alkuperäisvanteita ja puhalluttaa ja maalauttaa niistä? Tiedän tapauksia, jossa ylimääräisiä vanteita on mennyt lavakaupalla romuun, joten näissä ei kyllä ole saatavuusongelmaa kotimaan osalta. Samalla työllistää paikallisia yrityksiä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Muistelin, että DMTC:ssä oli tehdastekoisena kakkosen lisärikastuspiirin suutin plokattuna, eli tarkastappas, että näin todella on? DMTL:stä tukin sen tinaamalla.
FMI merkkivalojen hävitessä olen havainnut sopan olevan liian rikkaalla ja niin epäilen nytkin olevan, ryypystä huolimatta. Muistelen tinanneeni kakkosen bensasuuttimen kokoon 45, kun riittävän pieniä ei ollut saatavilla. Ilmasuutin taisi olla yli 200. Pääsen huomenna tarkastamaan vihkosta. Maanantaina yritän päästä asentamaan DMTC:tä kutoseen, kun 2 viikon sairasteluni alkaa olla päätöksessään.
Hienoa, että homma etenee!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jos ne Burton-vanteet eivät ole pulverimaalattuja niin siinä se vastaus jo tuli? Teetin joitakin vuosia sitten 2 sarjaa hiekkapuhallettuja ja pulverimaalattuja vanteita ja se on ollut ehdottomasti paras pinnoite tähän mennessä vanteisiini. Ei ole ollut moksiskaan suolasta, eikä sävykään ole juuri muuttunut UV-säteilyn alla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onnittelut! Onneksi on vielä harrastajia, jotka saattavat loppuun muilta kesken jääneitä hommia 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Tuossa oleellista on seisonnan aikana kuivunut bensapumpun kalvo, joka ei joskus jopa “herää”, ennenkö se saa märkää, eli bensaa.
Tähän hyvä kenttäolosuhdekikka ilman kompressoria on bensansuodattimen asentaminen bensapumpun jälkeen ja kaasarista bensaletkun irrotus ja letkusta imua ihan suulla. Tuo suodatin auttaa tässä siihen, että sitä tarkkailemalla näkee milloin bensa on noussut pumpun ohi suodattimelle asti ja sen jälkeen normaali startti jo onnistuukin.
Jos joku on edelleen tänä pänä niin hullu, että imeskelee bensaputkesta ns. sokkona ilman tuota suodinta niin kannattaa sitten välittömästi räkiä tuotos ulos ja huuhdella suunsa hyvin…tästäkin huolimatta saattaa nousta veret suuhun ja sitä saa hetken räkiä…En siis suosittele kenellekään.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Veikkaisin D0.05mm-0.1mm väliin osuvan suurennustarpeen, eli kokeilemallahan se selviää. Tarkasta myös b-pumpun kunto, sekä sytkä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jos ei ole ollut käsillä keskitystappia, sopivia hylsyjä ja jatkovartta tms. niin hyväksi kikkakakkoseksi olen todennut 14mm pitkän hylsyn propellin keskiössä ja siinä sopiva vääntötyökalu. Nimittäin lohkon pinnapulttien ujutuksen jälkeen konetta pystyy toisella kädellä ohjaamaan imupakosarjasta kohdetta kohden, kun samalla pyörittää em. työkalusta konetta. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen tällä menetelmällä saanut boorit kohdakkain ja kone humpsahtaa paikoillensa. Toinen käytännön vinkki tähän vaiheeseen: älä kasaa lämmönvaihtajia paikoillensa, vaan ensin bensa ja sähköt ja koneen räjäytys käyntiin. Kytkimen testaus ja öljyvuotojen tutkailu. Näin menetellen säästyy työltä, jos esim. kytkimessä tai kammen takastefassa on oireita…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Kokeileppas kaasuttimen pääakselin välystä. Jos ei ole lainkaan niin se on alta 100tkm. Jos taasen pieni orastava välys niin menee vielä alle 150tkm. Selkeä klappi ja heilunta kuin hullun sanonko mikä, niin 200tkm alkaa olla plakkarissa. Kaasarin muttereista pitää myös katsoa, onko niitä nuljattu minkä verran, eli jotta tuo klappiarvio pitää paikkansa koko koneelle niin kaasarin pitäisi aikalailla olla alkuperäisillä sijoillaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit