Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Löytyykö maahantuontitilastot Killan sivuilta jostakin? Kiinnostaisi Amien tuontimäärät.
Ulkoisella laturilla lataaminen ei yleensä riko mitään, vaikka akunkengät ovat kiinni. Olen ladannut siten lukemattomia kertoja, eikä ikinä ole mitään särkynyt.
Olisikohan jossakin vain löystynyt tai hapettunut liitin, josta pieni virta jaksaa mennä läpi, mutta ei isompi? Esim akkukaapelit, maajohdot. Sulakkeet lienet jo tarkastanut?
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
- Takaovien ikkunalistat
- Umpiot, varsinkin Ducellier ja Marchal
Virhe tulee edelleen. Nyt huomasin että virhe tulee, kun yrittää kirjautua käyttäjätunnuksella. Kokeilin nimittäin kirjautumista sähköpostiosoitteella, mitä en ole ennen tehnyt tälle sivustolle, ja se toimi ok.
Tässä kuvat tilanteesta, jossa kirjautuminen ei onnistu.Puhelimen lataamiseksi ei tarvita jännitteennostinta, sillä tavallinen tupakansytytinpistokkeeseen tarkoitettu USB-laturi toimii suoraan myös 6 voltin autossa. Kun moottori käy, auton sähköjärjestelmän jännite on yli 7 V. USB:hän on 5 V.
Minulla 6 voltin Amissa USB-pistokelaturi lataa puhelinta ja navigaattoria ihan ok.
LA-puhelin vaatinee 12 volttia toimiakseen.
Vanne- ja puskuriharmaan koodi on tosiaan AC 140, mutta värin nimi on Gris Roues.
Gris Rose on hieman punertava harmaa ja sen koodi on AC 136.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
On hyvä kirja.
Sivulla 182 on raidetangon pään kiristysohjeessa virhe, joka on hyvä korjata omaan kirjaan vastaisen varalle. Ohjeen mukainen tiukkuus jumittaa ohjauksen. Tehtaan ohje kiristykseen on kiertää kruunumutteri ensin perille asti ja sitten 1/6 kierrosta takaisinpäin.
Wikissä kiristysohje on oikein: https://www.2cv.fi/wiki/kaikki/niksit/raidetangon-paan-huolto/Kokeile vielä tehdä yleismittarilla Jasun mainitsema jännitemittaus vaihdelaatikon ja korin välillä moottorin ollessa käynnissä. Tai kytke siihen kokeeksi esim apukäynnistyskaapeli ja katso muuttuuko tilanne. Alkuperäinen mittarihan on kiinni auton korissa.
Mistä laitoit maajohdon akkuun?
Jos moottori-vaihteistopaketin maadoitus koriin on huono, auto voi oireilla juuri tuolla lailla ylikorkeana latausjännitteenä. Silloin ainoa maayhteys on vetoakseleiden, vaijereiden yms epävarmojen johtimien kautta.
Minulla oli kerran tuo maayhteys poikki ja latausjännite oli 15-16 V. Johto vaihdelaatikosta koriin korjasi vian.Turvallisuutta selvästi lisääviä varusteita on hyväksytty. Ainakin turvavyöt saa asentaa, vaikka niitä ei alun perin ole autossa ollut.
Kannattaa olla etukäteen yhteydessä oman alueen museoajoneuvotarkastajaan ja kysyä neuvoa.12.7.2021, 09:43 vastauksena käyttäjälle: Moottorin valmistusvuosi sarjanumeron perusteella? #275277Minulla on 2CV6 -86. Sen alkuperäisessä moottorissa on punainen kilpi:
A06/635
0906501678
Tässä tuo 4. numeron sääntö pätee, eli viittaisi vuoteen 1986.Minulla oli samanlaista vaihtelevasti liian korkeaa latausjännitettä. Tosin sään mahdolliseen vaikutukseen en osannut kiinnittää huomiota.
Syyksi paljastui puuttuva maadoitusjohto moottoripaketin ja korin välillä. Sähköinen yhteys oli vain vetoakselien, kaasu- ja ryyppyvaijerin yms epäluotettavien kanavien kautta.
Lisäsin maajohdon vaihdelaatikon ja korin väliin. Se korjasi vian.
Vaihdelaatikon magneettitulppaan kertyy jonkin verran rautapölyä, pieni määrä hienojakoista töhnää on normaalia. En huolestuisi kuvassa näkyvästä töhnästä, jos edellisen vaihdon jälkeen on ajettu useita kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Vaihteiston sisuskalut puhdistuu, kun vaihtaa vaihteistoöljyt uudestaan kun on hieman tullut ajoa. Olihan oikea öljylaatu tiedossa: EP-öljy API GL-4 (ei hypoidiöljy API GL-5).Keskipakokytkimen käyttö on neuvottu suomenkielisessä omistajan käsikirjassa, sivut 9-10.
-
JulkaisijaArtikkelit