Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tapin terävä kantti lepää silmukan reiän sisäpintaa vasten. Jousiliikkeen myötä tapin kuuluu keinua silmukan reikää vasten, ei liukua. Tämän vuoksi tappi asettuu paikalleen tukivarteen vain yhdessä asennossa.
Peruutusvalo oli pakollinen Suomessa vuonna 1986 rekisteröidyissä autoissa. Toin vuonna 1986 uuden 2CV6 Spécialin Belgiasta. Siellä peruutusvalo ei ollut pakollinen, ja vaihdelaatikossakaan ei ollut katkaisinta valmiina. Virittelin rintapeltiin moottoritilan puolelle sellaisen katkaisinsysteemin, että vaihdevivusta katkaisimelle johtava vaijeri kytki valon päälle.
Takasumuvalo oli pakollinen sekä Belgiassa että Suomessa, mutta sen kytkentä piti muuttaa sellaiseksi, että valo palaa sekä lähi- että kaukovalojen kanssa, mutta ei pelkästään seisontavalojen kanssa.
Valaisimissa, peileissä ym varusteissa piti ja pitää myös olla e-hyväksymismerkintä. Myös tämä asia tarkastettiin rekisteröintikatsastuksessa.
22.8.2010, 19:38 vastauksena käyttäjälle: EI MYYDÄKÄÄN: 6 V 45/40 W keltainen lamppu, liittimet korj #158543@kari80 wrote:
lienee 4 kpl ylimääräisiä..eikä maksa muuta kuin vaivan hakea
Kiitos. Näin löytyi lampulleni pari ja Ami saa ensi kesäksi keltavalot.
@Isoo-Jukka wrote:
Pitääpä kokeilla rusahtavaan lootaan. Ainakin jossain keskustelufoorumeilla väittävät auttavan…?? Kertokaa jos kokemuksia kertyy lisää.
Tänään viimeinkin vaihdoin Amin vaihdelaatikkoon Red Line MT-90 75W90 API GL-4 -öljyt. Edellisillä öljyillä (Teboil EP) ajettu 18000 km. Ensivaikutelmana jotensakin niin kun tuntuu ihan että jollain tavoin vaihteet, myös ykkönen ja peruutus, menevät pehmeästi päälle ja ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Toki pelkkä vanhan öljyn vaihtaminen tuoreeseen vaikuttaa asiaan. Aika näyttää miten Red Line toimii tässä laatikossa.@amikutoseeni wrote:
Ami 6
Käyttöönottopäivä: 28.9.1962.
Tuotu maahan: 24.1.1962 s/s Salla
Tullauspäivä: 5.2.1962
Toimituspäivä: 14.2.1962 Haldin & Rose, PietarsaariSain Amiini alkuperäisen rekisteritunnuksen takaisin. Ami on nykyään rekisterissä museoajoneuvona.
@MattiH wrote:
Onko olemassa mitään dokumenttia siitä, että tukivarsia kannattaisi vahvistaa? Tai mitään maahantuoja, valmistajan tms. kehoitusta.
Sivulla http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/po2x2.html sanotaan, että Citroënin julkaisemassa kirjassa Ici commence l’aventure neuvotaan mm. vahvistamaan tukivarret halkaisemalla ne hitsaussaumasta ja hitsaamalla 2 mm levy väliin. Tämä koskee siis 2CV:n “seikkailukäyttöä” vaativissa oloissa.
Normaalikäyttöön en menisi lisäämään mitään yksittäisiä vahvistuksia. Jos yksi osa tehdään huomattavasti vahvemmaksi kuin muut osat, ylikuormitus ja vahinko siirtyy jonnekin muualle.
Kerran Neuvostoliiton aikaan Murmanskissa ajoin bensa-aseman pihalla eturenkaan viemärikaivon aukkoon. En huomannut kannetonta reikää lumisohjon seasta. Vanteeseen tuli painuma ja tukivarsi vääntyi pahasti mutkalle, mutta muualle kulkimeen ei tullut vaurioita. Tukivarsi oikaistiin paikallisessa korjaamossa suunnilleen muotoonsa ja paluu ajamalla Suomeen onnistui.
Jos tukivarsi ei olisi antanut periksi, vaurio olisi arvatenkin syntynyt tukivarren laakerointiin, akseliputkeen tai runkoon. Näiden korjaaminen ilman varaosia olisi ollut huomattavasti vaikeampaa.
Ne sukat ovat saattaneet olla lohkon kyljessä tulppana estämässä roskien pääsy lohkoon, kun on tehty koneremonttia ja otettu sylinteri irti. Tällainen teoria tuli mieleen.
@Isoo-Jukka wrote:
Suomessa maahantuoja yleensä kytki nuo toispuoleiset ranskalaisparkit lainvastaisina toiminnasta, mutta aina ko. toimenpidettä ei oltu jaksettu tehdä.
Nykyään tuo alkuperäinen kiertokytkimen kytkentä on taas laillinen. Kts http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267, 37 §.
Huulitiivisteen mitat on 45 x 62 x 8 mm. Kts esim http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/ACDY/Radlager/ANR12002/. Amin ja Acadianen tiiviste on sama kuin 2CV:ssä.
Saattaapi löytyä jopa paikallisesta autotarvikeliikkeestä tai laakerikaupasta. Myös vanhaa tiivistettä voi käyttää jos se on ehjä.
Käykö kone huonosti tai epätasaisesti, kun ajoitus on säädetty tappi-lamppu-menetelmällä?
Samalla kannattaa tarkistaa myös tuulilasin kunto. Jos lasi alkaa jo olla naarmuinen tai pieniä kiveniskemiä täynnä, se on syytä vaihtaa. Sätkän pieni, suora tuulilasi ei ole kallis.
Kannattaa kysellä useammasta liikkeestä ja automaalaamosta. Kaikilla ei enää ole reseptejä vanhoille sävyille.
@Wonderi wrote:
Saakohan vanhan enemmän tai vähemmän kovettuneen ja kutistuneen tiivisteen ehjänä irti
Tiivisteen ulkopuoli on varmaan enemmän kovettunut ja haurastunut kuin sisäpuoli. Jos sisäpuoli on ehjä ja suostuu venymään halkeilematta, sen pitäisi kyllä lähteä narun kanssa irrottaen ehjänä irti. Tiivistekumia voi työn aikana pehmittää lämmittämällä sitä varovasti kuumailmapuhaltimella.
-
JulkaisijaArtikkelit