Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kaasuttimen vaimennin vain hidastaa kierrosten laskua tyhjäkäynnille, jolloin keskipakokytkin irrottaa pehmeämmin. Ehjä keskipakokytkin kyllä toimii ilman vaimennintakin.
Jos keskipakokytkin ei irrota tyhjäkäynnillä, tyhjäkäynti voi olla vieläkin liian isolla. Tai sitten keskipakokytkimen kitkapalojen kiinnitysraudat ovat kuoleentuneet, jolloin keskipakovoima saa palat kohoamaan irti kehöstö jo liian pienillä kierroksilla.
Onkohan poljinkytkimessä varmasti oikeanlaiset osat (levy, paineasetelma)? Sain kerran – tosin Amiin jossa ei ole keskipakokytkintä – varaosaliikkeestä vääränpaksuisen kytkinlevyn. Sen kanssa kytkin ei toiminut kunnolla.
Jos kytkinhaarukka on murtunut ja taipuu kytkintä painettaessa, painelaakerin tai -hiilen irrottava liikerata jää liian pieneksi. Silloin kytkin ei irrota kunnolla.
Työntötanko polttoainepumpun alla ei ole mitenkään kiinni. Kun pumppu on irti, tanko vain nostetaan pois ja pudotetaan öljyttynä reikäänsä.
Oletko testannut huohotinventtiilin? Jos huohotinventtiili on rikki, moottorin sisälle ei muodostu alipainetta, vaan hetkellistä ylipainetta mäntien liikkumisen myötä. Ylipaine ajaa öljyä ulos.
1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
Valokytkin tahtoo vanhemmiten kuumeta, jopa niin paljon että muovikuori pehmenee ja muuttaa muotoaan. Releiden asentaminen lähi- ja kaukovaloille auttaa, sillä silloin vain ohjausvirta kulkee valokytkimen kautta.
Naapuri toi museoikäisen auton Ruotsista sen omilla ruotsalaisilla kilvillä. Hän sopi myyjän kanssa, että lähettää kilvet takaisin, kun on ajanut auton kotiin.
Pieni tarkennus: vanne- ja puskuriharmaa AC140 on nimeltään Gris Roues.
Hieman punaiseen vivahtava harmaa Gris Rosé on AC136.Löytyy monenlaisia ainakin eBaysta, tosin ei välttämättä E-hyväksyttynä.
Esim:
Universal Auto 5 LED dritte Hinterer Bremslicht Rücklicht Bremsleuchte Lampe 12V
Dritte Bremsleuchte Bremslicht Rücklicht Lampe LED 12V Rot UniversalTäydensin Wiki-ohjetta lisäämällä siihen siirtäjähaarukoiden löysäämisen.
(Wikin idea ja vahvuus on, että artikkeleita voi milloin vain täydentää ja korjata.)
Vapautimme pakki-ykkösen ja kakkos-kolmosen siirtohaarukat. Jossakin vaiheessa kakkos-kolmos-pakkaa sinnikkäästi edestakaisin liikuttelemalla ja vaihdelaatikon rattaistoa auton etupyörästä pyörittämällä kakkos-kolmos-pakka sujahti taaksepäin ja kiristysrengas sai otteen akselin kierteestä. Kovakärkinen pistepuikko oli hyvä työkalu kiristysrenkaan pyörittämiseen ja lattapäinen ruuvimeisseli lukitusten lyömiseen.
Siirtohaarukoiden kiinnittämisen jälkeen kaikki vaihteet menivät päälle.
Avasimme vielä takakannen ja totesimme, että kumpikin akselimutteri oli paikoillaan, mutta niitä sai väännetyksi muutaman asteen (lukitusuran leveyden verran) kireämmälle.
Koeajo on vielä tekemättä, mutta hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Kiitos neuvoista ja kannustuksesta!
Matti & Matti
Kiitos vastauksista.
Kakkos-kolmos-holkki on nyt niin lähellä moottoria kuin mahdollista, kiinni moottorinpuoleisessa hammaspyörässä. Holkki liikahtaa siitä muutaman millimetrin taaksepäin vain pakki-ykkösrattaan mukana.
Jotenkin pitäisi nyt saada kakkos-kolmos-holkki irti ykkösestä. Jos tuo “nökäle”rengas löytyy väärään asentoon kiilautuneena, koitamme saada sen siirretyksi oikealle paikalleen. Tämä työmaa pääsee jatkumaan vasta ensi viikolla.
Haarukoiden löysäystä emme ole vielä kokeilleet.
Ongelma on, että kuvassa oik alhaalla oleva pakka ei liu’u vasemmalle (taaksepäin) eikä myöskään pyöri itsekseen, vaan ykkösen pakka pyörii mukana, kun kaikki 3 siirtotankoa ovat vapaa-asennossa. Tämän takia jaon hakeminen kohdalleen ei onnistu.
Kun ykkösen siirrin on takana (vasemmalla), 2-3-pakka liukuu vain muutama mm taaksepäin.Latausjännite voi nousta liian korkeaksi myös jos maadoitus moottori-vaihteistopaketin ja korin välillä on huono. Minulla oli 2CV6:ssa tällainen vika, kun kori oli käytetty irti rungolta. Maadoitus tapahtui vain vetoakselien, kaasu- ja kytkinvaijerin yms kautta. Paksun johtimen lisääminen vaihdelaatikon ja korin väliin korjasi vian.
Ainakin vanhoissa 2CV- ja 3CV-moottoreissa on tehtaan jäljiltä alumiininen kilpi, jossa ohjeistetaan että venttiilinvälykset säädetään lämpimänä/kuumana:
RÉGLAGE CULBUTEURS
MOTEUR CHAUD
A et E: 0,20Kilpi näkyy tässä kuvassa:
-
JulkaisijaArtikkelit