Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Siis mittarit rungossa? Tarkoitat kai hyvin hitsattua koria?
Myös Iso-Britanniassa 2CV4 tarkoittaa myös ja ensisijaisesti 425-koneita. 2CV on enemmänkin yleisnimitys rättärille vuosimallista riippumatta.
135/70-renkailla maavara pienenee jonkin verran, sillä rengas on matalampi kuin 125/80 tai 135/80. Vaihteisto myös todnäk tuntuu hieman tiheämmältä.
Vastaavasti leveämmillä 80-sarjan renkailla maavara hieman kasvaa ja välitykset muuttuvat harvemmiksi.
Maastoajoon ja erittäin huonoille teille sopii 155-15 kuulemma hyvin 2CV:hen.
Itsellä ei henkkoht kokemusta mutta olen kuullut nämä kokemukset henkilöiltä joilla on kokemusta 2CV-offroadista ja Australian aavikkotieurista.
Normaaliin maantie- ja kaupunkiajoon sopii parhaiten 125-15 tai 135-15, myös talvella. Kapea talvirengas on parempi kuin leveä, mutta jos ei kapeaa saa niin kyllä leveämmälläkin pärjää.
Eihän ole liikaa painetta eturenkaissa? Tuollaiset 1,4-1,6 on mielestäni hyvä talvirenkaillekin.
Ikääntyessään renkaan pito heikkenee, vaikka olisi miten paljon pintaa ja nastat tallella. Kumi kovettuu ajan mittaan. Siiihen ei auta muu kuin hommata nuoremmat tai paremmin säilyneet renkaat.
Minulla on Amissa talvirenkaat 145/80-15. Kohtalainen pito on niissäkin, mutta iän tuomaa liukkautta on jo havaittavissa.
Sekä teoria- että kokemusperäistä tietoa 2CV:n vaihteistoöljyasiasta löytyy sivulta http://web.citroen.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12819.
Muistan lukeneeni että 2CV:n vaihteisoon ei pidä laittaa hypoidiöljyä, vaan kevyemmin lisäaineistettua EP-tyyppistä GL-4-vaihteistoöljyä.
Ainakin Teboililla on tällainen tuote.
Jotkut ruotsalaiset 2CV-harrastajat kehuivat Red Line Oil -tuotteiden soveltuvan hyvin 2CV:n vaihteistoon. En tiedä onko näitä myynnissä Suomessa. Katso http://www.redlineoil.com/products_gearlubricants.asp?subcatID=18.
Myyty.
Vielä on koukku myytävänä. Soittele 040 5464691 tai mailaa.
123-sytytyslaitteen viasta kannattaa reklamoida valmistajalle. Luulisi heidän olevan kovasti kiinnostuneita tällaisesta ilmiöstä.
Öljyvuoto voi johtua viallisesta huohottimesta.
Kutosissahan on käytetty kahta erilaista kytkinmallia. Onko mahdollista koota kytkin väärin siten, että käyttää molempien mallien osia sekaisin?
Käsittääkseni ne pultinpää-näkyvissä-kitkat eivät ole alkuperäisiä vaan tarvikevaraosia.
Minulla on tosin kokemusta vain vanhuksen ja Amin kitkoista, ei nelkuista. Jotkin näkemäni kitkat ovat sellaisia, että niissä ei ole säätömutteria lainkaan, vaan jousi on niitattu sopivalle kireydelle. Toisissa alkuperäismalleissa on sisäpuolella iso säätömutteri, jota kiristämällä jousen puristusvoimaa lisätään, jolloin vaimennin jäykkenee.
Tällainen vaimennin pitää irrottaa akseliputken päästä säätämistä varten. Irrotusta ja varsinkin takaisinlaittoa varten on olemassa erikoistyökalu, jolla vääntämällä vaimenninta paikallaan pitävä jousivoima kumoutuu.
Alkuperäinen säädettävä vaimennin on yleensä kunnostettavissa. Kireyden olen säätänyt ihan näppituntumalla: puhdistuksen jälkeen ensin jouseen vähän enemmän kireyttä kuin ennen, vaimentimet paikoilleen ja autoa keinuttamalla arvioidaan, onko vaimennus sopiva sekä samanlainen kummallakin puolella.
(Tästäpä tuli mieleen, että kerran en millään saanut vanhuksen etukitkoja tasapainoon. Toinen puoli keinui kevyemmin ylös-alas vaikka kitkavaimennin oli kiristetty jäykemmäksi. Syy eroon löytyi vetoakselin yläpäästä: jäykemmällä puolella vetoakselin yläpää oli tulpattu peltilevyllä jossa oli vain pieni ilmareikä; löysemmältä puolelta tämä tulppa puuttui. Ilmanpaine hoiti osan vaimennuksesta sillä puolella missä tulppa oli.)
Saattaapi olla yksinkertaisempaa hommata oikea kutonen kuin ruveta vanhusta kutostamaan.
Mutta kutoseen 12 hv vanhuksen kone, siinä olisi sitä jotakin…
Mittaapa vielä, mikä jännite on vilkkureleellä silloin kun akulla on tuo 6,5 V. Näin saat selville, onko siinä välillä jännitehäviötä.
-
JulkaisijaArtikkelit