Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 436 - 450 (kaikkiaan 468)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: lisää kitkaiskareista #130391

    Iskareissahan pitää olla asennuksessa tarkkana, että tulevat oikein päin. Joillakin merkeillä tulee paksumpi pää tukivarren puolelle, toisilla taas ohuempi. Jos asentaa väärin päin, jousitus on surkea.

    Ainakin Monroen mukana tulee ohje, jossa on oikein 2CV:n kuva, joten iskarit on tarkoitettu nimenomaan kyseiseen autoon. Monroet pitää vielä laittaa pituussuunnassakin oikein päin, siis ei ylösalaisin. Oikea asento on merkitty TOP-tarroilla.

    Tässä numerot, jos jotakuta kiinnostaa (en ole tämän merkin edustaja, olen ostanut omaan sätkääni iskarit vain kerran ja ne nyt sattuivat olemaan nämä kaasutetut).
    Monroe Radial-Matic:
    R3202 front
    R3783 rear
    Monroe Gas-Matic:
    23202 front
    23783 rear

    Sivulla http://autos.groups.yahoo.com/group/2CV-L/message/43598 on australialaisen sätkäilijän kokemuksia erimerkkisistä iskareista. Jostakin syystä hänellä Monroet kenkkuilivat. Minulla on Gas-Maticit olleet pitkään käytössä ilman ongelmia, kunhan asensi ohjeen mukaan (pumppaus ja asennus oikein päin).

    vastauksena käyttäjälle: lisää kitkaiskareista #130389

    Mulla on kutosessa Monroe-iskarit edessä ja takana, ja ovat kyllä hyvät. Silloin kun ne ostin sai 2CV:hen vielä Gas-Matic -kaasunesteiskareita. Nykyään taitaa saada enää tavallista Radial-Maticia.

    vastauksena käyttäjälle: Suuri ihmettely #130356

    Kunnon turboäänet – ei heikennä moottorin kestävyyttä eikä lisää
    kulutusta!

    Sunami Turbo.com – Sunami Turbo Noise Simulator:

    http://www.sunamiturbo.com/sunamiturbo.html

    vastauksena käyttäjälle: Valot #130249

    Jännitehäviön voi mitata, niin valosysteemin kunto paljastuu ilman arvailua. Mittaukseen tarvitaan volttimittari, siis ihan tavallinen yleismittari.

    Ota umpio irti, niin että pääset käsiksi polttimon kannassa olevaan liittimeen. Älä irroita johtoa polttimosta. Laita valot päälle ja mittaa jännite polttimon liittimillä. Sitten mittaa akun napajännite. Jos jännite polttimon luona on selvästi alempi kuin akulla, jännitehäviö vaikuttaa valojen kirkkauteen. Uudessakin autossa jännitehäviö voi olla luokkaa 0,5 V, vanhassa jopa 2 V. Jo tuo puolen voltin jännite-ero vaikuttaa silminnähden valojen kirkkauteen.

    Kunnon johdoilla, releillä ja liittimillä (esim tuo Bilteman sarja tai vastaava itsekasattu) jännitehäviö on luokkaa 0,1 V. Sätkän alkuperäinen hehkuvalosysteemikin on varsin hyvä, kunhan umpiot ja polttimot ovat hyvässä kunnossa ja merkittävää jännitehäviötä ei systeemissä ole.

    Miinus- eli maadoituspuolen johtojen ja liitosten kunto on yhtä tärkeää kuin pluspuolella.

    Normaalien 12 V ajovalopolttimoiden tehot:
    hehkuvalot 45/40 W, H4-halogeenit 60/55 W.

    vastauksena käyttäjälle: Valot #130247

    Biltemasta saa kohtuuhintaan tuotetta nimeltä valonvahvistinsarja. Siinä tulee mukana releet, paksut johdot, liittimet ja kaapelit. Akulta releille vievät johdot ovat erityistä sulakekaapelia, tätä ei asennusohjeessa sanota.

    Helppo asentaa, tosin 2CV:hen laitettaessa pitää johdot ujuttaa valopukin sisään. Releiden ohjausvirta otetaan toisen ajovalopolttimon liittimestä. Alkuperäisiä johdotuksia ei tarvitse katkoa eikä valopukin läpivientiä lukuunottamatta purkaa.

    Tämän Bilteman satsin voi vielä viimeistellä lyhentämällä johdoista turhat pois ja juottamalla kaapelit liittimiin, niin eivät vanhemmiten hapetu ne puristusliitokset.

    vastauksena käyttäjälle: tankin ja täyttöputken letku? #130189

    >Mikä olisi em. ongelmaan hyvä ratkaisu?? Peltitankki on kyseessä.

    Mikähän on se itse ongelma?

    Bensankestävää täyttöputken letkua saa kumitavaraliikkeestä metritavarana. Seuraa myyjän ilmettä, kun hän on kaivanut esiin valtavan kiepin letkua, ja sitten sanot, kuinka paljon tarvitset.

    vastauksena käyttäjälle: viestien poisto #130185

    Kirjaudu normaalisti sisään listalle (selaimesi saattaa tehdä sen automaattisesti) ja avaa viestisi, jonka haluat poistaa. Oikeassa ylänurkassa on X-painike, joka poistaa viestin.

    Vain omissa viesteissäsi on painikkeet “lainaa”, “muokkaa” ja “X”. Et siis voi käpälöida muita kuin omia viestejäsi.

    vastauksena käyttäjälle: Startti pulmia.. #130181

    Startin hiilet kannattaa tarkistaa, ovat todnäk lopussa. Samalla purkamisella kannattaa vaihtaa laakerihelat.

    vastauksena käyttäjälle: Keltainen ajovalopolttimo 6 V 45/40 W #129791

    Edelleen on kaupan tämäkin lamppu.

    vastauksena käyttäjälle: Talvivarustuksesta… #130139

    >öljyntäyttöputken korkissa on valkoista töhnää? Tämä valkoinen
    >töhnä on ilmeisesti kondenssivettä ja tätä ilmestyy kylmemmillä
    >ilmoilla. “Ongelma” johtuu liiallisesta vedosta öljyntäyttöputken
    >kohdalla ja parannukseksi on hyvä laittaa superlooni puolan ja
    >täyttöputken väliin.

    Tätä majoneesia muodostuu, kun kone ei pääse lämpenemään tarpeeksi kuumaksi. Jos ajaa paljon lyhyttä ajoa ja moottori on huonosti talvipaketoitu, töhnää muodostuu.

    Jos huolehtii että moottori käy tarpeksi kuumana, ja kulkee lyhyet matkat vaikka jalan tai fillarilla, niin töhnä pysyy kurissa.

    vastauksena käyttäjälle: Talvivarustuksesta… #130133

    >lämpömittarin ja kaksi anturia + vaihtokytkimen, ajatuksena asentaa
    >anturit kumpaankin venttiilikopan kanteen = pystyisi vielä vertailemaan
    >pyttyjä keskenään… mutta nyt on anturi pohjareiässä ja antaa
    >yksikertaista infoa.

    Perfektionisti asentaa kolme anturia ja kolme mittaria.

    >80-90C on optimilämpö.
    >Öljynlämpö 120C ja täydet kierrokset on varmin tapa rikkoa kone.
    >Jos ajaa rauhallisesti, niin lämpö voi hyvin kaydä 100C:ssä.

    Riippuu varmaan myös öljyn laadusta: kunnon synteettinen kestää paremmin kuumaa kuin halpa mineraaliöljy.

    Enimmillään on lämpö noussut 135 asteeseen. Kyseessä oli 18 hv vanhuspaku ja ajettiin helteessä täydellä kuormalla vuoristotietä ylös vuoroin ykkösellä, vuoroin kakkosella kaasu pohjassa. Ei särkynyt kone.

    vastauksena käyttäjälle: Talvivarustuksesta… #130130

    Helpointa on laittaa öljynlämpömittarin anturi öljypropun reikään. Se on vain aika arka paikka: jos keula osuu maahan, anturi särkyy. Ja moottorin alle on vaikea mahduttaa suojalevyä, koska se anturi vie tilaa.

    Yksi hyvä paikka on ventiilikoppa. Irrallaan olevaan venttiilikoppaan voi tehdä tai teettää vaikka ihan mekaanisen liitoksen siten, että anturi tulee kopan alaosaan, siis öljyn kanssa kosketukseen. Paikka pitää katsoa niin, että anturi ei osu venttiilikoneistoon. Paikallinen seppä teki minulle venttiilikoppaan paikan anturille. Oli edullinen työ teettää.

    Jossakin on ollut myytävänä myös öljynsuodattimen yhteyteen tulevaa sovitinta, jossa on paikka lämpömittarin anturille.

    vastauksena käyttäjälle: Misukan talvitassut 135 x 15 !! mutta vain 2 kpl !! #130096

    >Talvirenkaista olen minäkin nokian puolella kuin misukan, on se
    >sen verran huono talvirengas

    Nokia Hakkapeliitta 125-15 oli toki hyvä, mutta sangen hyvä talvirengas on myös tuo 135-15-kokoinen Michelin 100, jolta http://www.franzose.de-sivun kuvassa oleva rengas vahvasti näyttää.

    vastauksena käyttäjälle: Misukan talvitassut 135 x 15 !! mutta vain 2 kpl !! #130089

    Paitsi nyt taas valmistetaan talvi-Misukkaa, katso esim http://www.franzose.de.

    vastauksena käyttäjälle: bensalämmittimen kytkemisestä #130059

    Ei kai sillä ole väliä. Minulla oli aikoinaan bensalämppärin polttoaineen otto auton bensaletkusta juuri ennen pumppua T-liittimellä. Toimi ok. Se oli vanha, 60-luvun lämppäri. Liekö nykyiset herkempiä?

    Asennusohjeessa on todnäk kerrottu, miten bensansyöttö pitää järjestää. Ainakin silloin ennen sai maahantuojalta käyttöohjekopion vanhaankin lämppäriin.

Esillä 15 viestiä, 436 - 450 (kaikkiaan 468)