Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Semmoinen kokemus on minulla, että etu-ja takarenkaiden paine-ero on oleellinen asia ajo-ominaisuuksien kannalta. Takana kuuluu olla korkeampi paine kuin edessä. Näin on tehdaskin ohjeistanut alusta asti, kuten jym:n kirjoituksesta tuossa edellä näkyy.
Mitä osaa tarkoitat olka-akselilla? Tukivarsia, akseliputkia vai jotain muuta osaa?
Sätkässähän on olkatapit, joita myös olka-akseleiksi joskus sanotaan. Niitä varten on rasvanipat jo tehtaan tekeminä.
Tässä muutama päivä sitten korjasin Amin sylinterinkannen imupakosarjan pinnapultin samalla lailla.
Vein paikalliselle metallipajalle M9 x 1.25 -pinnapultin. Pyysin ohentamaan keskellä olevan kaulan 7 mm paksuuteen ja sorvaamaan toiseen päähän M7 x 1.0 -kierteen. Kannessa olevan pilautuneen pultinreiän porasin sopivaan kokoon ja tein siihen tapilla M9-kierteen. Kiristin korjausosan kierrelukitteen avulla kanteen; tässä vaiheessa jouduin viilalla hieman lyhentämään pinnapultin paksumpaa päätä, jotta se uppoaisi sopivan syvälle kanteen.
Teetin samalla toisen samanlaisen korjauspinnapultin vastaisen varalle.
Minulla kutosessa vaihdelaatikon päällä kiehui lumi silloin kun tasauspyörästön laakeri särkyi lopullisesti…
@Isoo-Jukka wrote:
Polttoaineensuodattimetkin menevät tukkoon.
Niin menevät. Jukan avustuksella löytyi tukkeutunut imuputken suodatin syyksi Amin bensansaantiongelmiin. Kiitos avusta!
Vika ilmeni siten, että kun tankki oli melkein tyhjä, bensan seassa lilluva lika tukki suodattimen. Lika ei kuitenkaan tarttunut suodattimeen, vaan ajon jälkeen sekoittui takaisin bensaan ja vajosi tankin pohjalle.
Tankin sisäpuolen puhdistaminen on vähän hankala tehtävä, varsinkin jos tankkia ei pudota pois. Laitoin kepin päähän vaahtomuovinpalan ja sillä luuttusin tankinpohjaa puhtaaksi imuputken/mittarinanturin reiästä. Iso osa liasta lähti pois näin.
Sitten otin imuputken alapäästä alkuperäisen suodattimen pois ja laitoin tankin päälle kertakäyttöisen irtosuodattimen. Ajatus on että lika nousee bensan mukana kertakäyttösuodattimeen, ja muutaman suodattimenvaihdon jälkeen voi palauttaa alkuperäisen suodattimen käyttöön tankin sisään ilman pelkoa tukkeutumisesta.
Nyt olen kertaalleen vaihtanut tuon kertakäyttösuodattimen. Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen se oli aivan ruskeaksi liettynyt, joten konsti näyttää toimivan.
@Isoo-Jukka wrote:
liekö kantasana ruotsin “spår” elikkäs pikemminkin “spoori”
Vanhus-2CV:n ohjekirja sanoo asiasta näin (vuosimallia ei ole mainittu, mutta kuvissa on peltitakaluukku ja ryppypelti, joten 50-luvun loppupuoli näyttäisi olevan kyseessä):
Amperimittari
Ajettaessa on mittarin neulan pysyteltävä nolla-asennon vasemmalla puolella. Jos se siirtyy oikealle, teette viisaasti antaessanne Citroën-edustajan mahdollisimman nopeasti tutkia autonne sähkölaitteet.
@kojootti wrote:
Saako keltaisia H4 -polttimoita jostain?
Jos lievä keltaisuus riittää, laita All Weather- tai All Season -polttimot. Saa ainakin Osramilta ja Philipsiltä.
Minulla on sumuvaloissa Osramin tällaiset lamput. Valo on kyllä keltainen mutta ei niin voimakkaan keltainen kuin aidoissa ranskalaistyylisissä lampuissa.
Kyllä se on ihan oikein. Kun laittaa virran päälle, mennään purkauksen puolelle eli Décharger. Kun kone lähtee käyntiin ja ottaa kierroksia, laturi tuottaa sähköä ja akku latautuu eli Charger.
@Aakku wrote:
Noita H4 halogen polttimoita P45T kannalla saa vaikkapa Biltemasta. Ne ovat kuitenkin laittomia tieliikennekäytössä.
Tuo 12 V H4-polttimo on teholtaan 60/55 W. Siinä on perus-H4 istutettu P45t-kantaan. Näitä en ole nähnyt E-hyväksyttyinä. Myös isompitehoisia on myynnissä.
Sen sijaan E-hyväksytty P45t-halogeenipolttimo on teholtaan 45/40 W.
Kerran kokeilin tavallisessa hehku-umpiossa tuollaisia ei-hyväksyttyjä H4:sia. Kaukovalon hehkulanka ei asettunut oikeaan kohtaan, joten kaukovalokuvion ihan keskellä oli hämärä alue. Noiden 45/40-halogeenien kanssa en ole kohdannut tällaista ongelmaa.
Joissakin umpiomalleissa lisäwatit saattavat aiheuttaa lämpövaurioita. 45 W -> 60 W tuskin tätä tekee, mutta satawattisilla voi jo tulla kuuma.
Noita 45/40-halogeeneja olen ostanut ihan tavalliselta huoltoasemalta. Jos ei löydy hyllystä, varmaan saa tilaamalla. Myös Philipsillä on vastaava tuote ja sitäkin olen nähnyt Suomessa myynnissä, mutta sen tuotekoodia minulla ei nyt ole.
Tavalliseen umpioon voi laittaa E-hyväksytyn 45/40 W P45t-kantaisen halogeenipolttimon, jolla silläkin tulee varsin hyvä valoteho.
Tuotekoodit esim:
Osram: 64183
GE: 52950Kokeile lämmittää ja äkkiä jäähdyttää sitä kohtaa, joka on jumissa. Pääseekö kiinnityspulttien päähän lyömään käyttämällä pehmeää (messinkistä) tuurnaa?
Nuo Jasun mainitsemat maadoitukset kannattaa tarkistaa. Helppo testata käyttämällä esim apustarttikaapelia ylimääräisenä maajohtona moottorin ja korin välissä.
Hollannin Ami-kerho juhli synttäreitä pääsiäislauantaina ja olimme siellä mukana.
Tapahtuma oli vanhan linnan alueella, jossa samassa yhteydessä järjestettiin vuotuiset Ranska-aiheiset markkinat. Amien muodostama kunniakuja reunusti linnaan johtavaa puistikkoa: kutoset oikealla ja kasit vasemmalla puolella.
Kuvissa on meidänkin Ami muiden mustakilpisten joukossa: http://www.amivereniging.nl/joomla/index.php/component/fireboard/?func=view&catid=4&id=214
Savukkeentarjoamislaite. Ei tarvitse sormin tonkia askista taskunpohjalta.
-
JulkaisijaArtikkelit