Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Vanhojen umpioiden sisäpesua voin suositella, vaikka ei olisi polttimo-ongelmia. Vuosien mittaan umpioihin kertyvä lika heikentää valotehoa.
Pitäisi onnistua ihan millä tahansa huoltoasemalla, jolla on pakokaasunanalysaattori.
@veera 1-2 wrote:
En oikein tiedä miten umpion saisi pestyä
Olen pessyt umpioita kuumalla vedellä, sekaan tippa tiskiainetta. Kämmenellä polttimonreikä tukkoon ja heiluttelua. Ihan hyvin irtoaa tomu yms noki tällä lailla. Toistetaan pari kertaa. Viimeiseen huuhteluveteen voi laittaa tipan tiskikoneen huuhtelukirkastetta, niin ei jää valumajälkiä kuivumisesta. Valutetaan ja jätetään kuivumaan. Voi myös sievästi kuivatella kuumailmapuhaltimella.
Hopeointia ei kannata pyyhkiä millään, se naarmuuntuu todella helposti.
@Dooris wrote:
Salla niminen laiva on ollut olemassa 60-luvullakin. Isäni oli ko laivalla töissä, ja minäkin usein mukana reissuilla. 🙂
Eli sun iskä on ehkä tuonut mun Amin Suomeen.
@Aakku wrote:
Olisko tuollainen? Salla II onkin sitten jo m/s mootorpaatti
Tämän http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=3033&lang=fi mukaan Salla-höyrylaiva olisi ollut olemassa vain 1942-1944.
Amini on tullut Suomeen tammikuussa 1962 Salla-nimisellä laivalla. Yritin etsiä siitä kuvaa mutta en löytänyt. Vain tällaisen tiedon löysin http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=1011&lang=fi. Siinä Salla on “moottorialus” mutta maahantuontitodistuksessa lukee s/s eli höyrylaiva. Tuo “s/sS saattaa olla virhe maahantuontitodistuksessa.
@MoA wrote:
tuotu Suomeen vasta 23.5.1972 Bore V laivalla…
Tieto tuojalaivasta on hauska yksityiskohta kulkimen historiasta. Aina parempi jos löytyisi kuva laivasta tuolta ajalta.
Kokeile myös akun maadoitus koriin. Helppo testata kytkemällä apukäynnistyskaapeli akun miinusnavan ja korin välille koeajon ajaksi.
@Isoo-Jukka wrote:
Tästä on vanha hyvä keskustelu, mutta en löytänyt.
Tarkoittanet tätä keskustelua: https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?t=5095
Tarkistin oman Amini (vuosimalli 1961/1962) moottorinumeron. Amiini on jossakin vaiheessa vaihdettu moottori, mutta sekä alkuperäisen että nykyisen koneen numero on tiedossa. Nämä sarjanumerot ovat 8-numeroisia.
Minulla moottorin kilvessä lukee “AM”, toisin kuin tuossa mikin kuvassa, jossa on “AM.M”.
Onko moottorissa valmistenumerokilpi tallella? Korpivaaran antamassa Amini maahantuontitodistuksessa on mainittu myös moottorinumero. Onkohan nämä listat myös jossakin muualla kuin maahantuojan arkistossa?
Ilmoitinkin jo yv:llä cee4:lle, että minulla olisi pari tuollaista vetaria, mutta ne ovat 40 cm pitkiä. Harva uritus (spoorit) kummassakin päässä. Tämä tiedoksi jos joku tarvitsee lyhyempiä tuplaristialavetareita.
Varaosakirjan kyseisellä sivulla (pdf:n sivu 190, osa 9) on tosiaan piste hävinnyt skannauksessa: 1.00 on muuttunut 100:ksi. Pulttien koot annetaan kirjassa näköjään muodossa halkaisijaXnousu-pituus. Oikea koko on 7X1.00-20. Pultin pituus on siis 20 mm. Korjasin tiedon myös edelliseen kirjoitukseeni, ettei jää väärä tieto kummittelemaan.
(Arkistossa kohdassa “varaosaluettelot” on muuten tuon luettelon otsikko “2CV -79 Parts list”. Pitäisi olla “2CV 79- Parts list”. Kyseessä on 2CV:n varaosakirja 7/1979:stä valmistuksen päättymiseen.)
@Roslin wrote:
Mutta jos joku nyt tietäisi kertoa tähän ketjuun vielä tuon oikean pituuden pultille, niin oisi sekin tieto löydettävissä…
Arkistossa https://www.2cv.fi/arkisto/tekniikka/2CV-partlist_79-.pdf on varaosakirja. Siellä on myös pultit ja niiden koot. Sen mukaan tuo olisi M7x20. Kannattaa varmistaa reiän syvyys kuitenkin ettei riko mitään.
Uusia M7-pultteja löytyy ruuvi- ja kiinnitinliikkeistä. Myös autotarvikeliikkeestä olen niitä ostanut. Myös Citroën- ja Peugeot-korjaamoista löytyy. K-raudan ruuvihyllystä niitä on turha etsiä.
Ehjä kone kyllä kestää ajaa kaasu pohjassa vaikka jatkuvasti. Ei se siitä säry. Meteli ja varsinkin bensankulutus kyllä kasvaa selvästi.
-
JulkaisijaArtikkelit