Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
OK. Sehän on hauska tieto. Sitikkani viikset on lyöty kyllä tylsällä työkalulla. Koko numerosarja logoineen on enemmänkin kuoppia pellissä . On lyöty vasta valmiiseen onton rungon päällipeltiin ilman tukea.
Kiitos tiedoista. AZ-A2 näyttäisi löytyvän. Tulkitsin väärin 2:n Z:ksi. Sarjaa hämää, että numerosarjan päihin on lisäksi hakattu O:t päihin “stoppareiksi.
Valmistenumero on varmaan tärkein, mutta siivotaan ne muutkin merkit, niin ei jää katsastajalle paha mieli.
Olet ymmärtänyt tapahtumat oikein. En kokeillut pyörimistä pellin kanssa ja pelti näytti tarpeelliselta, kun sen yläosa toimii samalla suojana kampiakselin pään koteloon.
No hätä. Tämähän on vaan elämää ja elektroniikkaa. Arvasit oikeun vihreän murun alkuperän.Liittenä lähteen kuva. Tapit oli kääntyneet sisäänpäin, joten kehä on suht pieni. Sain koneen tulille tälläkin härpäkkeellä, joten ei se varmaan ihan risa ole. Pyörijän metallilevy on ihan timmissä eikä klappaa mihinkään suuntaan. Tappien kiinnitys on huono. Tapit heiluu sen verran, että kun koneeseen pannaan kierroksia, kaikki voimat muuttaa niiden paikkaa. Ei se niin voi toimia kunnolla, vaikka käykin. Raksin 123:n jo pois ja palasin vanhaan. Ymmärrän hyvin logistiikka ongelmiasi. Purin pääosan sätkästä 25 vuotta sitten. Nyt kun yritän kasata laitetta tyttären tyttärelle, muisti ei vaan riitä.
Moi Jasu. Kun näytät olevan selvästi “puuhan päällä”, niin pystytkö sanomaan alkuperäisestä kuvasta, mitä nämä rautalangan silmukan päät pyörijässä edustaa. Luulisi niitten olevan jotenkin kytköksissä pyörijän kiinnitykseen. Ei kylmä/kuuma -kutistus tarvitse mitään rautalankoja. laitan kuvan vielä uudelleen liitteeksi
Kiitos neuvoista. Vaikuttaa vähän isolta keikalta ruveta kaivamaan esiin nokka-akselia kokonaan. Palaan vanhaan. Saan nämä “alatapit” kyllä riittävästi tuettua paikoilleen keskipakopainojen liuskan avulla. Ei ” horju eikä heilu” sen jälkeen. Oma moka ! Palaan alkuperäiseen sytytykseen ja pienempi paha on laittaa 1-2-3 varastoon odottamaan parempia aikoja, kuin ruveta kaivamaan nokka-akselia esiin. Jos ne 1-2-3 magneettinappulat pääsee heilumaan tappien mukana, niin eihän sitä sytytystä mitenkään saa pysyvästi kohdalleen niinkuin tarkoitettu on.
Säädin sen niinkuin neuvotaan. 6 mm tappi vautipyörään ja valo just just syttyy. Mikä merkki se vauhtipyörän reikä on? eikö se ole just sytytyksen kohta? Onko siinä vauhtipyörässä muitakin merkkejä?
Tässä pellinpalat uudessa muodossa
Olen nyt etsinyt oikeata sytytyskohtaa. Vauhtipyörän reikään osoitettu sytytyskohta (vihreä valo) ei kylläkään toiminut . otin hatusta vähän lisää ennakkoa ja jo kävi. Ei hyvin mutta kumminkin. Täytyy viritellä kun saan laitteen ulos, ettei tallissa tukehdu.
Seuraava ongelma on moottorin ympärillä olevat lämpöpellit. Olen purkanut ne 20v sitten, eikä muisti yllä sinne asti. Ohessa kuva ja pellinpalat, joille en ole keksinyt paikkaa. Elämä varmaan jatkuu ilman niitäkin? Onko tietoa mihin ne voisi kiinnittää?
OK. En huomannut ohjeen “mode” listaa ja numerotkin on niin pieniä, ettei niitä näe ilman suurennuslasia. Kiitos ohjeista.
Kiitos vastauksista. Nyt ymmärrän “patentin”. Tapio
Mä tein sen ! Sain kiltalaiselta käytetyn tuplaristikon yläosan, joka oli parempi kuin omani. Sain toisenkin vähän huonomman, jolla harjoittelin purkamisen. Apu löytyi 5 kilometrin päästä Porkkalassa ja ohjeetkin tuli samassaa. Masan laittama kuva yläpään systeemistä oli avuksi. Se oli paras näkemistäni ja vastasi todellisuutta.
Kun kuitenkin pitää vaihtaa laakeripaketin osia, meinasi tulla työkaluongelma. Sisäpään mutteri aukeaa 29 mm:n putkiholkilla ( ei ihan joka kaupan hyllyllä sekään). Laakerin pidikerengas aukesi hienosti Bilteman ketjuputkipihdeillä (13,99 e) suosittelen, ote on luja eikä riko paikkoja. Laakerin ulosvetolaite oli omasta takaa.
Videoklippi koski vain paketin paikalleen laittoa
Korjausopasta voisi kehittää vielä erilaisilla tuokalutiedoilla ja hyvillä varaoskuvilla.Tietoa pukkaa. Mieluusti korjaan vain nivelristikon. Siinä on ihan normaalit lukkorenkaat. En kuitenkaan pura sitä ennekuin tiedä, mitä pannaan tilalle. En mistään varaosaluettelosta ole löytänyt edes tuplaristikon kuvaa saati siihen kuuluvan varsinaisen ristikon varaosanumeroa. Burtonin ristikkokin on johonkin vanhukseen.
Johtopäätökseni on ollut, että “paskaako näistä Kaanaan häistä”, pannaan koko systeemi enemmistön valitsemalle tielle, eli laipallinen laatikko ja uudet vetarit, niin perikuntakin riemuitsee. Itse asiassa lupasin auton tytölle ylioppilaslahjaksi 1999. Isukilta taisi silloin olla meisselit kadoksissa. Ja vähän tökkii vieläkin.
SAintissä oli sanonta, että turha korjata vanhaa asentoa, kun aina voi tehdä uuden!
Tapio
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Kun purin systeemiä, näkyvyydet oli huonot ja jarrukilpi vielä pyöri tiellä. Katsoin jostakin saksalaisestä kirjasta, että pitäisi ensin meislata joku lukitus auki ja joku ruuvi irroittaa??? Vai pelkällä voimallako sen laakerinpidikkeen pitäisi lähteä? Musta rupesi näyttämään, että laatikko pitää nostaa pöydälle, että näkee sen alle. Pitäiskö koko operaatio kuitenkin tapahtua koneen ja laatikon ollessa paikallaan?
No se on moi taas
Olen käynyt Gustav/Ilkan kasssa ihan asiallista keskustelua näistä näköjään harvinaisemmista “tuplaristipallonivel” systeemeistä. Mulla on 1-2 mm klappia yläpään tuplaristin ylimmässä nivelessä, mutta tultiin Ilkan kanssa siihen loppupäätelmään, ettei kannata suuren työmäärän takia vaihtaa, ennenkuin veto täristää tai on hylätty katsastuksessa. Hän antoi hyvät ohjeet rakenteen purkamiseenkin ja sovittiin varaosan kaupasta ihan “asevelihintaan”, jos sellaista tarvitaan. Minulle ei jäänyt mitään huonoa kuvaa hänestä, päinvastoin, auliisti antoi neuvoja eikä mitenkään tuputtanut osia tai ylihinnoitellut niitä. Kiitti Ilkka neuvoista!Tämä nyt kyseessä oleva rakenne on näköjään kuitenkin harvinaisuus, kun katson Sitrosen ja kansainvälistä tarjontaa. Kaikki tarjottavat vetoakselin on tyyppiä, jotka lähtevät laatikon kyljessä olevasta laipasta. Jopa Burtonin 1000 euron laatikoissa ei ole yhtään tämän mallista. Vai voiko nykyisen mallin muuttaa laipalliseksi??? Sitrosella olisi yksi BB laatikko 200 lla. Joutuuko tässä vielä ratashommiinkin. Kait näissä laatikoissa sentään samat sisuskalut on?
Jos ajettelen pitkällä sihdillä pitää kulkimen hengissä, niin kallistun uuden laipallisen laatikon kannalle. Yhden “tuplaristituplapallon” löytyminen ei ole “lopullinen ratkaisu”, kun tätä rakennetta ei tueta enää millään osilla. Täytyy ajatellä myös perikuntaa !
Seuraava vaihe on löytää laipallinen laatikko. Älä epäröi tarjota.
Ilon kautta eteenpäin! Leuka kohti rintaa ja päin uusia vastoinkäymisiä !
Tapio
-
JulkaisijaArtikkelit