Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jos sulla on liian rikkaalla tyhjäkäynnilläkin niin onko seos ruuvi sitten täysin kiinni vai eikö sitä ole säädetty? Jos kaasarissa on ongelmia niin turboputki ei niitä kompensoi siinä määrin että selviäisit pelkästään sillä…
Jasu, jos sinulla kerran on ne suutin tiedot siellä tallilla niin laitatko sitten ne kun käyt siellä, ei mikään kiire ole?Korvaan vaan että ei ole siis jäätymisriskiä, vaan riski liian laihasta seoksesta talvella.
Sulla voi olla kyllä väärät / vialliset suuttimet siinä, olen nimittäin nähnyt suuttimia missä on oikeat arvot, mutta reiän koko on ihan väärä, mikä kaasari sulla on?
Olet varmaan säätänyt kaasuttimen kanssa oikein eikä se tulvi?http://www.saunalahti.fi/~maalehti/2cv/Turbo-1.jpg
http://www.saunalahti.fi/~maalehti/2cv/Turbo-2.jpg
http://www.saunalahti.fi/~maalehti/2cv/Turbo-3.jpgYleensäkin pelkkiä linkkejä kannattaa käyttää, ettei aina kun tämän sivun aukaisee, niin kasa kuvia aukea vaikka ne on jo kerran katsottu.
Kuvat on myös pakattu mahd. pieneen tilaan suhteessa laatuun…Olen nähnyt että käpälämallinen ja kevyen vauhtipyörän tähtilevykytkimen asetelmat ovat kumpikin ihan kuoleentuneet. Myös normaalia kulumista tapahtuu kummassakin mallissa, kulumisen ilmeisesti kuitenkin saa kompensoitua kun hitsaa painelaakeriin leveän prikan?
No kuitenkin tähtilevy on kevyempi painaa ja kevenee loppua kohti, ainakin niin niin kauan kun ei ole kovin kulunut. Puhun siis kokoajan yleensäkin tähtilevykytkimestä. Eli mielestäni ovat suunnilleen yhtä kestäviä.Sun mailiosoitetta ei selviä sun tiedoista, mutta mailaatko minulle niin voin laittaa sen tänne sivuille kaikkien nähtäväksi?
Se isompi suutin kiinnostaa ja kuulostaa hyvälle, onko minkäänlaista arviota miten kulutus muuttuu?
Kesällä kyllä olisi parempi jos sitä imuilmaa ei turhaan lämmitettäisi lämmönvaihtimella.Jos olet saanut sellaisen kuvan että olen puhunut jäähdytysvaikuksesta niin pahoittelen, sillä en sellaista ole tarkoittanut, vaan mm. nimenomaan täyttöastetta. konen lämpöjen kannalta siinä käy jopa juuri päinvastoin kun seos laihenee niin kone käy entistä kuumempana.
Muistutan vaan että tehtaalla tämä configuraatio on jo kertaalleen tarkistettu, vaikkei se olekaan tarkoitettukaan talvella käytettäväksi.
Olisi aika kätevää jos rakentaisi lamda-anturin tälläisiä kokeita varten.@Musta Hattuinen Mies wrote:
Sen vaikutus ilmenee vasta siellä yli neljän tuhannen kierroksen päällä, ennen sitä siellä ei tapahdu havaittavaa, siis
ajamalla havaittavaa.Eli pelkästään propellin vaikutuksen huomaa ajossa, mutta ilman lämpötilan vaikutus on koko kierrosalueen.
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Toinen kysymys sitten tuntui olevan että pakkanen käy venttiilien päälle, ei ole perää, kun tekee itse sen putkiliitteen käyrän mitta työnä kotelolta letkulle, se tehdään sen verran pitkä että se pelti osa ylettää vasemman pakosarjan kylkeen kiinni ja lämmittää ilmaa sopivasti. Tietysti maskia pitää tukkia talvella.
Mutta sitten kesällä taas kannattaa siirtää se putki viileämpään paikkaan.
@Musta Hattuinen Mies wrote:
Mutta kun on putki paikoillaan ja etumaski ei ole
suljettu ja on normaalia suurempi pääsuutin en muista minkä kokonen se nyt oli, mutta tuolla aiemmin joku muisti että olisko 125. tyhjäkäynnille ei tarvi tehdä mitään rikastuksia, kun se on muutenkin OK ei se bensa sieltä mene
teho käynnillä vaan pääpuuttimelta suosaan kurkun ejektori osan seosputkelta ilman sekaan.
PS: se suutin pitää olla isompi
siksi, kun ilma määrä on yläteholla isompi, muuten käy laihalla ja hajoo!
Oikean seoksen voi kokeilla ajamalla ja katsomalla sytytys tulpista? Pitäisi
niiden olla “kahvin rusteat” ei yhtään vaaleemmat!Kun aina puhutaan pääsuuttimista, niin normaalisti myös jarruilmasuuttimet pitää vaihtaa, tässä tapauksessa voi pelkät pääsuuttimet riittääkin jos halutaan rikkaampi seos korostuu nimeonomaan suurilla kierroksilla.
Tosin itselläni on sellainen käsitys että tulppien pitäisi olla kaakaon ruskeat, eli astetta vaaleammat?
Tehoa toki saa hieman ja venttiilit kestää paremmin jos seos on vähän rikkaammalla. Kesällä varmaan kuitenkin ainakin pärjää vakiosuuttimillakin, kun niitä on tehtaallakin käytetty ja saattaa säästyä bensaakin.Onko jollain kokemusta minkälaisia suuttimia kannattaa käyttää isommilla männillä?
Niin ja siksi ilmeisesti turboputki rasittaa talvella venttiilejä koska liian laiha seos polttaa (pako) venttiilit. Tähän voisi olla ratkaisu jos kääntäisi seosruuvia vähän auki, niin saisi vielä lisätehotkin, mutta ongelma on että tyhjäkäyntiseos kyllä muuttuu, mutta kun se ei riitä pitämään oikeassa suhteessa kokonaisseosta, vaan vaatisi myös pääsuuttimien tarkistamista…
No minulla on sähköpropelli, mutta kun sen laittaa päälle niin tuntuu että tehot ei ainakaan tipu, vaikka laturi rupeaa tekemään kaksinverroin työtä.
Anyway, minusta tuntuu ainakin että, koneesta ei tunnu samalla tavalla “väljältä” kun koneen lämpö on korkea, niin kuin usein 2cv kone ilman kylmää ilmaa tuntuu.Minun tietääkseni turboputki on laitettu 1:9 mäntiin myös siksi, että mahd. nakutukselta vältyttäisiin. Toinen miksi juuri 9 mäntiin, niin korkeampi puristus tarvisi periaatteessa sytytysennakon myöhäistämistä, tasoittamalla ja viilentämällä imuilman lämpötilaa on voitu pitää kiinni aikaisemmasta sytytyksestä, josta on hyötyä yhteensopivuuden lisäksi myös tehoon ja kulutukseen.
Nyt minulla tuli sitten ensimmäisen kerran hyvä idea miksi turbobutki vaikuttaisi tyhjäkäyntiin…
No siksi että liikennevaloissa seistessä konehuone kuumenee kaksinverroin kuumemmaksi ja ilman turboputkea seos palaa liian nopeasti ja aikaisin, jolloin käynnistä tulee epätasaista ja varsinkin tyhjäkäynnillä voi “potkia takaisin”.Sitten kun Akaile puhuit että siitä kumitorvesta olisi hyötyä vääntöön, niin minun tietääkseni esim. vääntöön vaikuttaa lähinnä imusarjan puoli, eli kaasarin ja palotilan välisen putken paksuus, pituus ja virtaavuus, eikä imutorvi?
@nameone wrote:
Mä luulen että kannattaa luottaa enemmän kuin minun mielipiteeseen tuolla ulkomailla asustelevien kokemuksiin, kun siellä on ajettu kilpaa ja ollut rahaa ja materiaalia enemmän näihin testauksiin. Tollaista hevosvoiman eroa on aika mahdoton kaasujalan asennolla arvioida. Enemmän on sillä merkitystä uskooko siihen, kuin käytännön erolla. Mopokin tuntuu tosi tykiltä kun ottaa äänenvaimentimen pois.
Kuva ei näy ilmeisesti johtuen osoitteen formaatista.
Vai, että mopon kulku paranee kun ottaa pakoputken pois? Ei ainakaan pappa-tunturin kulku parane, äänet on kyllä omaa luokkaansa.
No niin. Itse asiaan.
Itselläni oli turboputki tinskussa. Eli Acadianen(?) kotelo ja siitä kumiputki ilman putsarille. Kokeilin ilman ja putken kanssa. En huomannut minkäänlaista eroa ajossa sekä käynnissäkään.
Oikea turbo se täytyy olla. Muistelen jokunen vuosi sitten nähneeni tehdasvalmisteisen prätkän, olisikohan 500-750 kuutioinen ollut, jossa oli turbo. Turbo saattoi olla Hitachi tai vastaava. Sellaisen ehjä kun saisi jostain, niin voisi ajatella laittavan sätkään. Siitä olisi jo todellista iloa.Mä luulen että kannattaa luottaa enemmän kuin minun mielipiteeseen tuolla ulkomailla asustelevien kokemuksiin, kun siellä on ajettu kilpaa ja ollut rahaa ja materiaalia enemmän näihin testauksiin. Tollaista hevosvoiman eroa on aika mahdoton kaasujalan asennolla arvioida. Enemmän on sillä merkitystä uskooko siihen, kuin käytännön erolla. Mopokin tuntuu tosi tykiltä kun ottaa äänenvaimentimen pois.
Kuva ei näy ilmeisesti johtuen osoitteen formaatista.
Suomen olosuhteissa? Ei sillä ole paljon mitään merkitystä onko ero 15->80C vai 25->85C. Parilitraisessa koneessa jopa 1hv=1C, joten on se selvä että sillä on vaikutusta tässäkin tapauksessa.
Sori mutta en ymmärrä, siis “asteen osien” tarkoittaa asteen kymmenyksiä?
Käytännössähän konepelti on kiinni ja on ajoviimaa ja kone lämmin tai kylmä. Imuilman lämpötilaero on jotain 0-60C välillä ja 60C ero ilman lämpötilassa vastaa +-17% eroa täytöksessä.On hyvin mahdollista että noissa käyrissä ei ole edes mukana käytännössä vallitsevaa imuilman lämpötilan erosta seuraavaa muutosta.
Kolme tassua on painavalle vauhtipyörälle jne.
-
JulkaisijaArtikkelit