Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1,606 - 1,620 (kaikkiaan 2,209)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyörä #132219

    @Akaile wrote:

    Kui huono kierrosherkkyys tulee tolla heavyduty vauhtipyörällä? Jaksaako mennä nöyrästi ylämäkiä? Saako hyvän tyhjäkäynnin?

    Kyllähän sätkän kone kiertää, kaikki mitä annetaan polkimelta ja vähän ylikin.
    Iso vauhtipyörä toimii “voiman varastona” Eli suuremman massan myötä hidastuvuus pienenee ja taas päinvastoin. Eli kun haetaan sitkeyttä, eli käytännön voimaa, iso vauhtipyörä on tässä eduksi. Jos haetaan kierrosherkkyyttä ja suurta teoreettista kiihtyvyyttä, silloin kevyt vauhtipyörä on eduksi. Myös käynnistyvyyden suhteen kevyt vauhtipyörä on edullinen, koska on vähemmän massaa pyörittää .

    Ja eikä tämä seikka ole suinkaan ole määrävin asia, on paljon muitakin asioita. Esim. moottorin sisäiset massat ovat hyvin merkityksellisiä kierrosherkkyyden ja väännön suhteen. Käytännössä insinöörit hakevat välimaastoa tämän suhteen.
    Mitä tulee tuohon tyhjäkäyntiin, niin on eduksi painava vauhtipyörä. Se tasaa käyntisykkeen vaihtelut varsin hyvin.
    Kuten sanottua, vauhtipyörä ei ole se määrävin asia kiihtyvyyden ja sitkeyden kanssa, toki silläkin merkityksensä.

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132207

    @harppa wrote:

    Eli kun homma on meille järjestynyt sillain että auto pitäisi hakea lauvantai iltana/yöllä ja lähteä samoilla jousilla jatkamaan matkaa niin ei taida kuullostaa oikeen järkevältä vaihtoehdolta?
    Kuinkas tämä rungon heikkous saattaapi ilmetä ? Menemällä poikki?
    Olen kuullut että puolan tiet voivat olla julmia autolle niin voiko tämä olla varteenotettava riski matkan jatkumista ajatellen?

    Kyllä terveen rungon huomaa. Ei tarvi kuin katsoa aisat suunnilleen etuoven etusauman kohdalta auton alle runkoa.
    Puolassa tiet vaihtelevat kunnon puolesta kuten täällä kotonakin. Liikenne isojen kaupunkien tienoilla on toinen juttu.

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyörä #132218

    Vakio nokka on vähemmän aikaa auki ja siinä on vähemmän overlappia, joten ainakin teoriassa eroa on, tosin kevyellä vauhtipyörällä kierrokset laskeutuu sillä nopeammin kuin vakiolla ja painavalla.

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyörä #132216

    Minä kun asun kaupungissa, niin minulle taas ajomukavuus on sitä että kone reagoi nopeasti kaasun liikkeisiin (myös hidastaessa ja vaihtaessa) ja kiihtyvyys on hyvä. Se vaikuttaa myös kulutukseen kaupunkiajossa, kun autolla on enemmän liike energiaa. Se vastaa siinä suhteessa sitä että auto painaisi enemmän. Minun mielestä “kevyt” vauhtipyörä riittää tyhjäkäynnin suhteen myös 1:9 männille, mutta tiedän että siitä ollaan montaa mieltä.
    Myös painavilla etu-jarruilla saadaan vakautta ajoon (pakun jarrut), jopa enemmän kuin painavalla vauhtipyörällä, samalla saa myös tehokkaat jarrut.

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132202

    Kyllä ne rungot ruostuu Saksassakin, suomessahan on pakollinen lisä ruostesuojaus ollut, mutta ei Saksassa. En usko että tuon ikäisessä olisi lähelläkään poikkeamassa, mutta aika varmasti muutama reikä voi löytyä.
    Runko kannattaa täällä sitten suojata, niin se kanssa ei varmaan tule koskaan ongelmia, kun vain huolehtii että suojaus myös toimii!
    Mutta runko kannattaa kyllä ennen ostoa tarkistaa.
    Satasta kyllä ajaa ihan hyvin pitkää matkaa.
    Auto kyllä lämpenee liiankin kuumaksi moottorin lämmölläkin, mutta lämpöputket kannattaa tarkistaa että ei ole tukossa eikä falskaa kauheasti (ilmastointiteippiä) ja että lämmönvaihtimet on säädettu hyvin (kannattaa vääntää käsin konehuoneen puolelta).
    Mutta vaatetta kannattaa ottaa, sillä automerkistä riippumatta akkuun ja invertteriin kun ei kannata kaikkea toivoa panostaa.
    Noi tärkeimmät huollot osaava tekee tunnissa, sillä välin kun muut käy syömässä, tod. mitään ongelmia ei olisikaan, niin onhan se kivempi ajella kun autoon voi luottaa.

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132200

    Joop saa nyt nähä tuleeko tolla lähettyä vai ei.
    Mikäli tulee niin mikä on realistinen veikkaus ajasta jolla vois via baltican tommosella ajaa?
    Matkaahan tulee ~1500km ja niin olen kuullut kerrottava ettei yöllä kannata hirveästi ajella?
    120km/h taitaa olla huiput tuolle, mutta onko vaikka satasta paukuttaessa kyyti kovin karua? Kyydissä ois näillä näkymin 3 enemmän tai vähemmän pyylevää kaveria ja varmaan kattoon asti kampetta 😀

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132198

    Noi kaikki teipit nippusiteet johdot, mittarit pystyy kaikki muuten korvaamaan autosta jo löytyvillä vähemmän kriittisillä osilla, työkaluja ennemmin tarvitsee.
    Vähintään pihdit ja 11mm lenkki.
    Runko ei mene poikki niinkään huonolla tiellä, se menee ennemminkin sitten kun se on mennäkseen.
    Nimittäin siinä vaiheessa kun ruostetta on ja jos lisäsuojauksia ei tehdä niin ei kauaa kestä täystuhoon, kun vesi ja saasteet saa muhia siinä huokoisessa ruosteessa.

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132196

    Eli kun homma on meille järjestynyt sillain että auto pitäisi hakea lauvantai iltana/yöllä ja lähteä samoilla jousilla jatkamaan matkaa niin ei taida kuullostaa oikeen järkevältä vaihtoehdolta?
    Kuinkas tämä rungon heikkous saattaapi ilmetä ? Menemällä poikki?
    Olen kuullut että puolan tiet voivat olla julmia autolle niin voiko tämä olla varteenotettava riski matkan jatkumista ajatellen?

    vastauksena käyttäjälle: Rättärillä reissun päälle #132195

    Matka-ajossa jos akkua ei tarvitse ladata, niin valojen jälkeen jää max. n. 20A max, käytännössä max 15A. Jos ei käytä valoja niin 10A lisää.
    Tosiaan runko on tärkein ja poikkinaista runkoa on vaikea huomata, vaikka auto olisi omakin…
    Noilla kilometreillä runko voi pahimmassa tapauksessa olla jo huonossa kunnossa. Kaiken muu saa vielä kohtuullisella rahalla korjattua ja ne on helpompi havaita, että esim. hinnasta voi neuvotella.
    Eteenpäin pääsyn kannalta kannattaa tarkastaa kärjet, vaihtaa öljyt (myös laatikosta, ettei ole ihan kuiva), vaihtaa tulpat (vain jos huonot), tarkastaa laturin hiilet.
    Sitten varaosiksi matkalle kannattaa ottaa vähintään yksi tulpanjohto joka ylettyy molemmille puolille ja joku vanha tulppa mikä toimii, mieluiten kaksin kappalein niin ei tarvi tapella tyhjällä akulla kauaa.
    Nämä siis jos mainittuja huoltoja ei ole tehty tai niistä ei ole tietoa.

    vastauksena käyttäjälle: aiheen voi poistaa #132190

    viestin voi poistaa

    vastauksena käyttäjälle: aiheen voi poistaa #132188

    viestin voi poistaa

    vastauksena käyttäjälle: penkinpäällisistä #132172

    Myös olisin kiinnostunut tietämään mistä saa harmaata penkinpäällisainesta 2 cv 6:seen , metritavarana tai valmiita päällisiä.

    vastauksena käyttäjälle: Rungon lahoja kohtia? #132008

    @MikaVeee wrote:

    Elä hyvä veli tekohengitä…..sinkkiä, sinkkiä ja Zinkkiä….ahhhHHH H!!! ‘
    Sainpas sanotuksi :o)
    Kuumaan sinkkikylpyyn upotus kerran elämässä riittää..
    Terveisin 5mk/kilo

    Niin olisi tosiaan kiva tietää missä saa sinkittyä tuohon hintaan.
    Tai suositella ainakin jotain paikkaa vaikkei hinta hieman poikkeaisikin?
    Siitä olisi monelle hyötyä.

    vastauksena käyttäjälle: Keltaisen pörssin punainen helmi #132164

    Onnea uudelle omistajalle. Kannatti siis vihjaista: Porvoossa tarpeet ja toiveet kohtasivat.

    vastauksena käyttäjälle: Keltaisen pörssin punainen helmi #132163

    😆 Kuljin myyty onnellinen omistaja löytyy Porvoon jaoksesta. ONNITTELUT 😆

Esillä 15 viestiä, 1,606 - 1,620 (kaikkiaan 2,209)