Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1,666 - 1,680 (kaikkiaan 2,209)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: rättäri talvella. #131914

    Minäkin olen miettinyt täysin samanlaista, pitänee ryhtyä toteuttamaan, 120mm tuulettimen kanssa tietysti.

    vastauksena käyttäjälle: rättäri talvella. #131912

    Onko repun taka vai etuosassa, eli lähellä koria vai sivun takareunassa?
    Onko siiinä kohtaa luontaisesti imua, vai onko se vain ylimääräisen ilman reitti ulos?
    Onko jollain parempaa ehdotusta ulostulopaikalle sätkä/dyane repulla tai ilman?

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 männänrenkaat #131949

    Etsi googlella:
    pistons.pdf
    tai
    +74mm +”1.5mm” +pistons (johonkin yleiseen merkkiin ja siihen toinen ylikoko).
    tai
    +74.5mm +”1.5mm” (voit kokeilla myös pilkulla).
    tai ilman 1.5mm “sanaa”.

    tai
    RP 61032 MAZDA ylikokorenkaita
    honda civic 1500cc 74mm 1,5 84–87 EV/EW 12-ventt
    porsche VW Type 4 or 914/912/4 1.7 & 1.8 Cases
    bmw 600 (vähän turhan vanha auto)

    Motskareista löytyy ylikojakin vaikka kuinka.

    Englannissa oli ainakin koko ylikokomäntäsarja myytävänä.

    vastauksena käyttäjälle: rättäri talvella. #131910

    Sätkässähän on vakionakin takaluukussa ilmanpoistoaukot ihan tarkoituksella jätetty, tietääkö joku kuinka hyvin ne käytännössä toimii?

    vastauksena käyttäjälle: rättäri talvella. #131904

    Suosittelen tuulilasipeitettä / puolipeitettä. Jos on sopivaa jäätä niin muoviraspilla on ihan toivotonta välillä yrittää saada laseja puhtaaksi, kuitenkin joka aamu ne on kuurassa, eikä raspeilla tule koskaan ihan kirkasta. Raspaus lisäksi naarmuttaa laseja. Mietin juuri että peitteeksi taitaa käydä ihan tukeva muovi, retkipatja tms. ettei tarvi olla mikään thermopeite.

    vastauksena käyttäjälle: rättäri talvella. #131902

    Olen kyllä eri mieltä sätkän lämpimyydestä. lämmönvaihtimista alkaa nopeammin puhaltamaan lämmintä kuin vesijäähdytteisessä ja sätkästä saa parantelemalla niin lämpimän kuin haluaa.
    Joten se ei saisi olla syy ettei voi talvella ajaa.
    Eräässä vanhassa suomeen suunnatussa 2cv mainoksessskin mainitaan että lämmitysjärjestelmää on kehitetty (vanhuksesta) ja että sitä saa helposti paranneltua. 😀

    vastauksena käyttäjälle: Bensapumppu #131923

    Jos bensapumpu kalvo hajoaa niin sitten bensat vuotaa johonkin, koneeseen? ja pumppausteho huononee. Jos takaiskuventtiili falskaa niin sitten ei pumppaa mitään, jos vuotaa vain vähän niin bensat valuu takaisin tankkiin seisoessa.
    Takaiskuventtiili jumittuu helposti jos pumpulla ei ole ajettu pitkään aikaan.
    Varmista että ei ole vettä kaasarissa, etanolia ei kulu paljon mitään jos sitä laittaa melkein tyhjään tankkiin.
    Jos kaasari ruikkaa startilla puolen metrin kaaren, niin vika tuskin on bensapumpussa tai imuvuodossa.

    Olet luultavasti huomioinut että kaasari ei tulvi, mutta laitan tän nyt kuitenkin tähän.
    Neulaventtiiliä kannattaa aina pyörittämällä hioa kun kaasari on auki.
    kaksikurkkuinen tuntuu kulkevan paremmin alhaisemmalla pinnalla ja bensaa kuluu vähemmän.
    2mm kellukkeen raolla tiivisteestä, tiukoissa mutkissa käännyttäessä oikealle, saattaa kone hyytyä sekunniksi, mutta mikään ei estä käyttämästä tälläisiakaan arvoja jos ei ole pakko ajaa kovaa mutkissa.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131892

    No niin eli ei se 6:n kone niin huono valinta ole verrattuna visan koneeseen.
    Lisäksi visan koneen sytkän joutuisi kuitenkin uudelleenasentamaan ja 123:n aikana se ei ole mikään ongelma, varsinkin kun jälkimmäinen on uudempaa tekniikkaa ja yksinkertaisempi.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131891

    @nameone wrote:

    Visan kone on tosiaan varmaan parempi valinta, mulla on siitä niin vähän kokemusta, että en tiedä edes mikä siitä tekee kevyemmän, putket kai, koska kampi ja männät on painavammat?
    Rotaxin ilmaj. moottorikelkan kone on tehopainosuhteelta vielä parempi tosin.

    Visan kone on hieman painavampi kuin 6-kone, ehkä noin 5-10 kg enemmän. Meinaan on tullut raahattua 4-koneesta lähtien, eli näppituntumaa on 😉

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131890

    Entä miten lienee hapen kanssa hieman korkeammalla lennettäessä? Oma nelkku kärsii (muttei kärsi enää pikku virityksien jälkeen ) selkeästi hapenpuutteesta yli 1500 metrin korkeuksista. Liikkeellä psyy, mutta mäkeen ei passa pysähtyä.

    Lentokone jossa tuo 2cv6:een moottori on, on ultrakevyt lentokone. ne ei yleensä kovin korkealla lentele joten tuskin se hapen puutteesta kärsii.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131889

    Visan kone on tosiaan varmaan parempi valinta, mulla on siitä niin vähän kokemusta, että en tiedä edes mikä siitä tekee kevyemmän, putket kai, koska kampi ja männät on painavammat?
    Rotaxin ilmaj. moottorikelkan kone on tehopainosuhteelta vielä parempi tosin.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131887

    Polttoaineensyöttöä suurempi ongelma on öljyn syöttö.
    Visankin kone on vähän pieni moneen lentsikkaan. johonkin ultrakevyeeseen koneeseen kuutosen kone on hyvä valinta, jos tehot riittää.
    Itse tiedän yhden tapauksen jolla oli kuutosen kone lentsikassa, momentin muunnin oli siinäkin.
    Kuplan koneita on käytetty paljon lentokoneissa, niitä on jopa sahattu kahtia. Itsellä loppuisi usko kuplan koneesta siinä vaiheessa kun ajoneuvo irtoaa tienpinnasta, sen verran heikkoja koneita ne ovat.
    Varmaan olisi hyvä lentokoneessa pystyä säätämään seosta korkeuden mukaan. Lentokoneessa on vauhtia senverran että ilmaa saadaan paineella työnnettyä paremmin koneeseen kuin mateluvauhdissa alpeilla ja tosiaan kun niitä huipputehoja ei yleensä käytetä nousun jälkeen.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131884

    Se huono käyntiinlähtö kuumana on melkein joka merkin ongelma, ei pelkästään rättärin.
    Kyllähän ne laajenee männänrenkaatkin.
    Kiertokankin myös pitenee, joka periaatteessa kasvattaa puristuksia.
    Jos joku jaksaisi laskeskella noita mittoja niin saisi jonkinlaisen käsityksen kuinka paljon se käytännössä vaikuttaa.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131882

    @WS5200 wrote:

    Jo on pojilla jutut ! Kyllä siihen kuumana huonoon käyntiin lähtöön suurin syy on imusarjasta ja kaasuttimesta ( eritoten kaksikurkkuisesta ) kuumuuden takia haihtunut polttoaine, eivät ne puristukset mihinkään katoa öljyjen lämpöjen takia. Mitä taas tulee siihen puristuspaineiden katoamiseen koneen lämmitessä niin ensimmäisenä tutkisin ventiilit ja niiden säädöt, lämmetessään voivat alkaa kantamaan, lisäksi tarkistaisin että kannet ovat riittävän kireällä.

    Jokaisessa autossa ohjeena on että puristukset mitataan kuumana, jos et usko että öljyn paksuus vaikuttaa puristuksiin, niin voit kokeilla vaikka kaataa männän päälle ohutta ja sitten paksua öljyä, väljälläkin koneella saa hyvät puristukset paksulla öljyllä. Vaikutus perustuu siihen että ohivuodot vähenee ja ohivuotoja on uudessakin koneessa jonkin verran.
    Tuolla konstilla saa tutkittua myös johtuuko ohivuoto venttiilistä vai männästä.
    Venttiilit pitää säätää siten että vastakkaisen puolen venttiili on täysin auki, onhan se mahdollista ne on väärin säädetty.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV 6:n välyksiä #131880

    Mäntä laajenee kanssa suunnilleen samassa suhteessa kuin sylinteri, ehkä jopa enemmän, kun mäntä on ilmeisesti osaksi alumiinia ja se laajenee paljon.
    Suurin syy puristusten laskuun on kuitenkin öljyn oheneminen. Nimittäin jos tarkoitat männän ja sylinterin välistä välystä, niin se ei kauheasti vaikuta puristuksiin muutenkaan, vaan männän urien ja renkaiden välykset on ratkaisevia.

Esillä 15 viestiä, 1,666 - 1,680 (kaikkiaan 2,209)