Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tuntien sätkän öljynkierron paineen tasauksen alkeellisuuden, niin talvella synteettiset. Ei ainakaan tule räjäytettyä öljynjäähdytintä. Ideahan näissä uusissa öljyissä on, että ne paksunevat lämmön mukaan tiettyyn rajaan saakka. Säilyttäen voiteluominaisuudet samalla, kuten tiivistysominaisuudet.
Näissä 0-5 w öljyissä on etuna talvella, että säilyttävät notkeuden pakkasilla.
Toisinsanoen on vähemmän sisäistä vastusta. Pakkasilla kun muutenkin on akun teho suurinpiirtein puolet kesälämpimistä, niin turhaa sinne moottorin lisävastuksia hankkii.Eli mitä helpommin startti kiertää, sen paremmin konekin räjähtää käyntiin.
Parin talven sätkäilykokemuksen jälkeen tiedän, mitä talvistarttaus on sätkän kanssa.
Helpotusta tähänkin asiaan voi hakea 6 v startista, tosin silloin joutuu laittamaan hytin puolelle vetonupin.
Tossa TM:n testissä mineraaliöljyllä kesti lähteä kiertoon -30C koneessa 30s, kun synt. aika oli 5s, ihan vinkkinä vain, ettei kukaan riko koneitaan näin talvella. Mielenkiintoista oli myös, että kahdessa eri 0w öljyssä oli vastus 1/4 pienempi -30C:ssä, ihan vinkiksi jos on ongelmia starttauksen kanssa, niin toi ei ole ihan pieni ero. 10w Mineraalissa oli jopa puolet isompi vastus, startti huutaa leipää.
Paksuissa öljyssä on väljässä koneessa se idea, että se täyttää paremmin välykset, laakereissa, putkissa, pumpussa ja vaimentaa iskuja.
Öljyvuodot on sitten asia erikseen ja parempi tietysti on korjata vuoto, ellei kone ole muutenkin väljä, sitten tärkeintä on usein se pysyykö öljyt sisällä.
Mielummin tietysti korjaa ne männät ja renkaat, niin ei muu kone kärsi paksuista öljyistä.
Tiukkaan koneeseen sopii taas ohuempi öljy, joka tunkeutuu paremmin ahtaisiinkin väleihin. Ohut öljy vähentää myös kitkaa ja säästää bensaa!Niin ja laatuluokitus takaa sen että öljy on läpäissyt mm. kulumis ja karstoittumis testit tarpeeksi hyvin. Esim. API-SJ on paras luokitus bensaöljyille.
Teboil power oil(10w-40mineerali, halpa, kehuivat autotarvikeliikkeessä)
Teboil Silver (10w-40mineraali, oma kokemus että on hyvä, ei ihan niin halpa)
0W öljyistä tm. 2001 Esso 0w-30, Castrol 0w-30 loput 0w-40W, Shell Mobil, Teboil, Neste, Championl, tässä järjestyksessä.
Teb-diamond pärjäsi taannoin hyvin jossain muist. tm:n testissä missä mitattiin kuluma jne.
Tarjoustalon 5w-50 synt. on varmaan hintaansa nähden kanssa ihan hyvä öljy, ainakin verrattuna mineraaleihin.Reiät saa tehtyä helposti itsekin, jos haluaa laittaa muuhun kuin vanhukseen, hinta 100e.
Käyttämättömät.Tossa on mallia miten voi modifidioida katkaisijoita:
http://koti.welho.com/iwaloran/kuvat/2cv/kojetaulu.jpg
Vasemmalla ylhäällä sisävalo 20W halogeeni keskellä kattoa.
Oik. keskellä monitoimikytkin, missä tihku ja pissapoika käden ulottuvilla.
Oik. alhalla näkymättömissä pyyhkijät “on”, “sytytys on/off”, moottoripropelli manuaali ja sisäpuhallin.
“Niksi” ilmeisesti koskee katkaisijaa missä kumpaankin suuntaa tulee sama tapahtuma. Silloin ed. esim mukaan toiseen puoleen voi ohjelmoida esim. yht. aikaisen tapahtuman.
Minulta löytyy myös kaikenlaista kytkistä.On se kumma jos ei kellään ole ylimääräisiä 4:n kansia?
Tästä numerosta voi kysellä noita lasikuitulokasuojia:
09-735996
040-7504256
HKIVieläkö olet niitä kansia vaihtamassa?
SOITA HEKALLE NIIN SELVIÄÄ KORIN KUNTO 019-5245480 😉 TERV WILSON
Autotarvikeliikkeistä, ei ole tarvinnut ostaa, mutta ylleensäkin sellaisista paikoista, missä myydään mittareitakin.
Moposport, autoracing, näistä ensiksi kysyisin.
Ehkä myös turun jäähdytyskeskus.Kysy puhelimella tuosta numerosta löytyy lasikuituiset siivet, ilman vilkunreikiä.
09-735996
040-7504256
HKIViestini tarkoitus ei pitänytkään olla kattava selostus, vaan lähinnä tuoda lisää näkökohtia ja täydentää sinun jo varsin hyvää ohjettasi.
Jos joku ei jotain ymmärrä, niin kysyköön tai ottakoon muualta selvää.
Jokatapauksessa mäntien malli vaikuttaa puristukseen, se on ainakin hyvä tietää. Vakiomännissä siis yleensä 8,5;1, varaosamännissä usein 9:1. Painemittaus sopiikin parhaiten juuri sylinterien välisten erojen tutkimukseen. Koneen kunnosta saa jo jonkinlaisen käsityksen siitä, paljonko on ajettu ja miten pidetty.
Sellainen vielä että alle 5 paineilla konetta ei saa enään kunnolla käyntiin. -
JulkaisijaArtikkelit