Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Lämpöisenä antaa luotettavampia tuloksia, koska renkaat jne. asettuvat paremmin.
Vaikea sanoa mitkä tulokset ovat hyviä, olen kuullut että 9:0-männillä jopa 11bar (unohtui kysyä onko kylmänä).
Itsellä max. 9,5bar 9:0-männillä.
Siitä ihmeellinen kone, että väljänäkin varsinkin kiertää erittäin hyvin.
Siksi kulku ja jostain syystä kulutuskaan ei kärsi huonoista puristuksista.
Epäilempä että pp-differensssi syntyy huonoista mittareista.Se odotusaika voi liittyä bensan höyrystymiseen palotilassa.
Tai siitä että bensapumppu ei jaksa pumpata ennen kuin kierrokset nousee silloin kun se lupaa.
Kaikki ideat missä ensimmäisenä rynnätään ostamaan uusia osia enempää tutkimatta päättyvät usein huonosti.
Minä mittaisin jännitteen startatessa puolalta ja katsoisin minkälaisen kipinän se antaa.@nameone wrote:
Jos sen mittarin anturi ei sovi öljypohjan tyhjään paikkaan (14*1,5), niin laita adapterilla. Esim messinkisia saa valmiitakin.
Niin mistä? Haluaisin sellaisen adapterin
Oikea puoli on asteen pari kuumempi, eli ei tarvitse laittaa kuin oikealle puolelle.
Se vaan pitää ottaa huomioon että kopassa näyttää enemmän kuin mitä normaalisti puhutaan ns koko koneen öljynlämmöistä niin ne on öljypohjasta. Että ei pidä säikähtää vaikka mittariin tulisi isojakin lukuja.
Dyanessa ero on vain 5C pitkällä anturilla. (mahd oikea tulos, verrattuna että ajoviima jäähdyttää lyhyttä anturia voimakkaasti venttiilikopassa).
Sätkässä ero on varmasti jonkinverran suurempi, kun ei niin vedä suoraan venttiilikoppiin.
Kymmenen astetta eroa kuulostaa hyvältä, mutta ei 15C.Jos sen mittarin anturi ei sovi öljypohjan tyhjään paikkaan (16*1,5), niin laita adapterilla. Esim messinkisia saa valmiitakin.
Joo,akku taitaa olla finito. Yksi tapa tietysti olisi huoltoasemalla mitata kunnon mittarilla sen kunto. Taidanpa heittää entisen paikalle 60 amp. akun, koska samalla hinnalla sen saa kuin 35 amp. akun.
Sätkän kylmäkäynnistys ei etenkään pakkasilla ole mitään herkkuhommaa, eli kaikki apu ja vähän ylimääräistäkin ei ole pahitteeksi, sen takia 60 amp. akku
@Akaile wrote:
Kyllä paksu öljy pisemmän päälle kalliimmaksi tulee kuin öljynlämpömittari….Se öljynlämpömittarin anturi on helppo laittaa venttiilikopan kanteen, saat siihen kiinni minkä tahansa anturin haluat.
Joo tietty. Venttiilikoppaan saa helposti laitettua anturin. Käsittääkseni siinä paikassa anturi antaa vääriä arvoja, eli 10-15 astetta näyttää liikaa. Yksi vaihto olisi kai laittaa öljypropun paikalle anturi.
Ei ollut tarkoitus aiheuttaa pahennusta, mutta jos vika on polttoaineen takaisinvuodosta niin kyllä yksi pitkä starttiyritys käynnistää moottorin. Vanhassa akussa amppeerimäärä on yleensä korkeampi toisella yrittämällä, kun akkua ensin herätetään yhdellä yrityksellä, odotetaan hetki, ja käynnistetään uudestaan.
Sama ilmiö vahalla akulla kun sitä ladataan, ensin ei ota vastaan kunnolla, hetken päästä amppeerimäärä suurenee.Tommen
Jos akku jaksaa pyörittää kunnolla starttia, niin silloin virtaa riittää myös puolalle. Varsinkin kun toisella yrittämisellä akku on käytännössä vielä tyhjempi. Uusi akku varmasti parantaa tilanne, vaikkei vika siinä olisikaan, samoin kuin kaikissa käynnistysongelmissa.
Moi
Ymmärtääkseni starttimoottori oikosulkumoottorina kyllä tavallaan voi “syödä” lähes kaiken jännitteen, eikä sytytykselle välttämättä jää tasaista virransyöttöä.
Helppo kokeilla; kaapelit kiinni toisesta autosta ja käynnistysyritys. Jos muuttui tilanne paremmaksi, niin uutta akkua.
4-5 vuotta vanha akku kyllä alkaa olla lähellä eläkettä.Terv.
TommenVika ei ole ainakaan akussa, jos starttimottoori pyörii, niin puolallekin riittää varmasti virtaa käynnistämiseen.
Varsinkin kun 123 antaa selkeästi paremman kipinän kuin kärkisysteemi.
Joissain japskeissa on ollut ja ilmeisesti on puolan etuvastuksia käytössä.
Käynnistystilanmteessa sitten etuvastus ohitetaan.
No veikkaan että bensapumpun takaiskuventtiili falskaa, tai bensaputkessa on ilmavuoto.
Voi olla tietysti myös kaasarissa tulpanjohdoissa tms.
Puhutko siis kylmäkäynnistyksestä?Tuota kylmänkestoa tarvitsee vain kylmäkäynnistyksissä, silloin ilmajäähdytteinen on yhtä kylmä kuin vesijäähykin.
Normaalissa ajossa 2cv:ssä 40 riittää hyvin, 50 jos ajaa kuumana kovaa.
Öljynlämpö nousee hitaasta köröttelystä kaasupohjassa ajoon n. 10C, joka ei ole mitenkään paljoa. Vesijäähyssäkin jos termari aukeaa 85C, niin propelli alkaa pyörimään vasta esim 105C.
Ilmajäähdytteisen ominaisuuksiin kuuluu, että lämpö saattaa tietyssä tilanteissa karata käsistä, myös siksi on lämpömittari.
Eli ne kenellä ei ole lämpömittaria, niin joutuvat käyttämään paksumpia öljyjä.Laajasta viskositeetista (0-50 w) hyötyy Sätkän kone kesällä. Nimittäin, sätkässä on aikamoinen lämmönvaihtelu kuormituksen mukaan. Ainakin näin sanovat, joilla on kuutosessa lämpömittari.
Eli tässä tulee nimenomainen hyöty laajasta viskositeetista. Toisinsanoen, öljyn voiteluteho pysyy hyvänä eri kuormitustilanteessa. Eli ilmapuhallinjäähdytteinen pystyy hyödyntämään paremmin kuin vesijäähdytteinen kone, joka käy varsin tasalämpöisesti.Itselläni ei ole lämpömittaria, vaan käytän näppituntumaa ja käryn määrää :/
Laittaisin sellaisen, jos vaan jostain löytyisi anturi. Meinaan siihen öljypohjan toiseen reikään.Taidan tietää tämän “espoolaisen optikon” jos haluat sieltä kysellä?
Kysy kattoa täältä:
Ilkka
040-7504256
Hki -
JulkaisijaArtikkelit