Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Vika on releessä.
Toi 0w-40 on vaan aika kallista kesäkäyttöön.
10w-50 tms. kesällä halvempaa ja jopa parempaa varsinkin ilmajäähyyn.No niin. Nyt sitä sitten saatiin oikein tilannekomiikkaa, kun starttivaivainen autoni joutui ratsiaan.
Siinä sitten puhalleltiin ja katseltiin auton ja minun dokumentteja. Ja toki lainkuuliaisena kansalaisena sammutin autonmoottorin, tyhjäkäynnin estämiseksi.
Kun lähdön aika koitti, eipä auto startannut.
Niinpä poliisi otti rauhallisesti radiopuhelimensa ja kutsui kaveritkin paikalle työntämään autokaunokaistani. Jopa lähti sitroeeni käyntiin kun 5 poliisia perästä pukkasi.
Kyllä suomalainen poliisi on sitten eri reilu kaveri !Niin ja mitä startiin tulee, samaa vaivaa esiintyi viimevuonnakin, jolloin vaihdoin akun ja startin hiilet.
Täytyy kokeilla heilutella piuhastoa, jos siellä olisi jotain kosketushäiriöö.Jos ei kone pyörähdä, niin starttiremppa edessä
@Akaile wrote:
Joo kyllä mä teenkin koneelle jotain: vaihdan siihen öljyt ja säädän venttiilit huomenna ja jatkan ajoa. 8) 2cv:n kone tuli ulos tehtaasta silloin kun synteettisistä öljyistä ei oltu vielä kuultukaan ja sen aikaiset mineraalit olivat suorastaan naurettavia, silti sätkillä on puksuteltu vuodesta toiseen ilman ongelmia. Tämä minun mineraalikoneeni ei syö öljyä, ei vie normaalia enemmän bensaa, ei kolise,nostaa hyvin öljynpaineet, vastaa kierroksiin hyvin, vääntää hyvin ja lähtee näpäyttämällä käyntiin. Onko koneessani jotain vikaa? 🙄 joten annan koneen olla ihan rauhassa nokilla…
Niinpä. Se pitää paikkansa, että 2cv kun tuli markkinoille, silloin ei tiedetty synteettisistä öljyistä. Kuten ei paljon mistään muustakaan.
Teknokemia on kehittyvä ala. Öljyt ovat kehittyneet 50 vuoden aikana paljon, tosin ei niin paljon kuin kuvitella saattaisi.
Eihän kukaan enään pese lipeällä vaatteitansa 🙂
Noin yleensä ottaen, ennen pidettiin saavutuksena 150 tkm määrää ilman koneen avaamista. Monen auton kone ei päässyt edes sinne asti. Ennen pidettiin saavutuksena, etenkin 60-70 luvuilla, että sai auton käyntiin 25 asteen pakkasilla ilman lämmityksiä jne. Wartburg ja Mosse olivat poikkeuksia viimemainitussa asiassa
Kehitys menee tässäkin menojaan. Tuo km-määrä ei ole nykyautoille yhtään mitään, kuten ei pakkasmääräkään. Tosin poikkeuksia löytyy.
Materiaalit, suunnittelu ovat kehittyneet 50-vuoden takaisesta aika huimasti.
Tosin, eipä näitä nykyautoja enään pysty korjaamaan ihan joka ukko tai akka.
Joka tapauksessa. Nykykehitystä kannattaa hyödyntää, mitä tulee öljyihin.
Joku saattaa sanoa, ja perustellustikin, että uudet öljyt ovat kalliita. Toisaalta harva meistä ajaa enään 50 tkm vuodessa sätkällä, kuten Sahtivaari on joskus ajanut. Mutta jos ajaa talvella, niin koneen säästösyistä kannattaa vaihtaa uudempiin öljyihin. Jo pelkkä ajatus, että uudet öljyt helpottaa käyntiin saamista talvella, on mieltä lämmittävää.
Mikään ei ole niin tylsää kuin aprikoiminen, lähteekö se käyntiin vai ei.
Tuntien myöskin sätkän öljynkiertojärjestelmän, miten hitaasti alkaa paineet laskea kylmänä normaalitasolle, niin tässäkin suhteessa suosin nykyöljyjä. Ennen ei ollut mitenkään harvinaista hajoittaa pakkasilla öljynlauhduttajaa. Senkään korjaaminen ei ole välttämättä hauskimpia toimenpiteitä, saati sitten mitä maksaa uusi lauhdutin.
Joku tietysti sanoo, että 5-10 w öljyt keksitty. Toki, viitsiikö näillä ajaa pitkiä matkoja sitten.
Helpommalla ja vähemmällä päänvaivalla pääsee, kun pitää synteettiset öljyt kesät talvet. 0-40 w öljyillä voi ajaa huoletta kesät talvet.
Ja nekin, jotka ajavat sätkällä kesäisin, hyötyvät uusien öljyjen eduista. Esim laaja viskositeetti antaa paremman suojan kuumana käyvälle koneelle, ts. öljy pysyy riittävän paksuna kuumanakin ja eikä menetä voitelutehoaan. Tosin kesäkeleillä voi käyttää paksuja erikoisöljyjä, jos vain uskoo sen hyötyyn.amikutoseeni:
Mistä luit noista öljyistä?Voi olla että olen asista täällä maininnutkin, mutta muistutan että mineraaliöljyä ja synteettistä voi myös hyvin sekoittaa, jolloin tuloksena on puolisynteettinen. Ei mikään huono vaihtoehto esim. kesäisin.
Mineraaleista hyviä ja halpoja ovat ainakin teho oil ja teboilin silver.Vika ei ole sulakkeessa tai releessä jos toinen vilkku toimii.
Jos vika ei ole maassa, niin sitten se on +johdossa.
Testerillä vaan kokeilemaan mistäkohtaa on poikki.
Johto taitaa haarautua hetimiten sulakkeen jälkeen.
Sähkökaavio löytyy netistä.
Tai ehkä en ymmärtänyt mitään, kun kovin niukasti kerroit asiasta?Sulakkeet kyllä hapettuu helposti, järkevämpi paikka nille olisi ollut auton sisäpuoli, kotelotkaan eivät ole järin tiiviitä.
Suojaamalla sopivalla rasvalla kontaktit, välttää häviöitä (varsinkin ajovalot), sekä säästyy monesti kosketusvioilta.
Samaa rasvaa kannattaa käyttää muissakin liitoksissa, varsinkin niissä jotka ovat kosteudella alttiita, auton etuosassa varsinkin.Tarkista ensin akun varaustila ja kunto (ominaispainomittarilla/amppeerimittarilla).
Jos ne on kunnossa niin mahdollisesti noi navat tai solenoidi on jäykkä.@jorgegoodman wrote:
@eki wrote:
Killan jäsenmaksu kuluvalle vuodelle on 26 euroa. Suomenkielistä Teemu Eerolan kirjoittamaa korjausopasta kannattaa kysellä esimerkiksi Autoartikkelista. Ainakin kaksi vuotta sitten niitä oli vielä saatavissa.
Killan jäsenyys liittää sinut samalla suureen 2CV-perheeseen, jonka sisältä löytyy jos jonkinlaista opaskirjasta, ja mikä vielä parasta, avuliaita henkilöitä joilta voi aina kysyä neuvoa. Esimerkiksi samana päivänä kun kirjoitit kysymyksesi, oli käynnissä Killan koulutustapahtuma, johon osallistuminen oli kiltalaisille maksutonta, eli siis varmasti hintansa väärtti!
t. Eki
Kiitoksia vastauksesta. Ryhdyn nyt jäljittämään tuota korjausopasta varsinkin kun se on suomenkielinen, Mulla kun on huono tuo Eglantinpää. Jäseneksi täytyy liittyä siinä on varmaan paljon etuja. T: jorgegoodman
Suosittelen jäsenyyttä killassa. Olen ollut vähän toista vuotta jäsenenä. Kuten jaoston jäsenenä. Olen Killan ja jaoston kautta tutustunut kohtalotovereihin, joilta olen saanut runsaasti tietotaitoa sätkäni saloihin.
Ja puhumattakaan varaosista, anteeksi, siis huolto-osista.Killalla on pitkin vuotta tapahtumia ja kesäisin viikonlopputapahtumia. Kaikkiin näihin kissanristiäisiin, vaikka ne ovat mukavia, ei ole pakko osallistua. Toisinsanoen, killan jäsenyys ei velvoita osallistumaan kaikkeen.
Jo pelkästään Nyytisen kotiin saaminen on mukava hetki. Jäsenlehdestä saa tietoutta tapahtumista jne. mukavan lukuhetken lisäksi.
Olen sitä mieltä että, jos kerta omistaa Sätkän, niin miksei kuulua Kiltaan.
Hyödyt ovat sen verran merkittävät, ettei niistä kannata olla pois.@Akaile wrote:
Joo toi öljy-homma on testattu ihan käytännössä tässä vuoden sisällä. Kone toimii ja käy PALJON nätimmin, mutta öljy ei vaan pysy sisällä. Synteettinen tuli ulos venttilikoppien tiivisteiden välistä. Tiivisteet olivat kohtuullisen uudet, mutta ensin ajettu mineraaleilla. Venttiilikopat pystyi laittamaan kohtuullisen kireälle, koska ne oli ne amin alumiiniset venttiilikopat, silti välistä tihkui öljyä. Kuljin, jota käytän, “kuluttaa” öljyä 0.5 litraa/5000km ja vaihdan öljyt ja säädän venttiilit 5000km välein, joten on periaatteessa aivan sama kumpaa syötän koneelle. Jos/kun väsään koneen osista niin sitten saatan syöttää synteettistä.
Mitäpä sitä turhaa vaihtamaan öljyjä, ts. jos olet ajanut ennen mineraaliöljyillä, niin aja jatkossakin.
Jos saisin tuliterän sätkäkoneen, niin en yhtään epäröisi laittaa täyssynteettisiä öljyjä. On niillä etunsa verrattuna vanhoihin mineraalitervoihin nähden. Ei tarvi ajatella kuin jo talvikäyttöä, niin täyssynteettiset ovat perusteltuja.
Toisaalta, jos kone on puolikuntoinen, syö öljyä reippaasti jne, niin turhaa sinne on laittaa kalliita öljyjä. Bilteman öljyillä voi silloin ajaa, remonttia odottaessa.Ei kun viritetty kone pitäisi saada pysymään nimenomaan viileämpänä kuin vakiokone.
Mineraaleilla ajettuun koneeseen kun laittaa synteettistä, niin voi olla että ne stefat pidä sen jälkeen enään mineraaleillakaan, näin voi käydä myös stefan hoitoaineilla.
Yleensä synteettiset kyllä pysyneet hyvin sisällä.
Talvella kyllä laittaisin synteettiset, vaikka vähän vuotaisikin, tai sitten sille koneelle olisi ehkä syytä tehdä jotain.Kannattaa käydä vilkaisemassa tämä sivu:
http://www.prod.mobil.fi/voiteluaineet/
ja sieltä Oikea voitelu-kirjanen (pdf). Se tarjoaa hyvää yleistietoutta kaikesta mikä liittyy voiteluun. Etenkin sivusta 16 eteenpäin löytyy paljon tietoutta, esim. mitä tulee männänrenkaisiin.
Huomatkaa muuten lopussa olevat tuoteselosteet, etenkin kalliimpien öljyjen Porsche-suositukset.
Joutuuhan herrasväkikin ajamaan Porschella vähän kylmemmillä keleilläkin 🙂
Löytyykö kuvaa?
Tervehdys
Kiinnostuneena olen seurannut keskustelua.
Ihmettelyä herätti öljylämpötilan ja öljyrenkaiden keston yhteys, jos öljyn lämpötilaa säädetään muutaman kymmenen astetta suuntaan tai toiseen ei vaikuta öljyrenkaiden kestoon. Enemmän vaikuttaa sytytysennakot ja muut männän lämpötilaan vaikuttavat tekijät, öljyrenkaiden lämpötila vaihtelee ajossa kuitenkin jossain 300-500 celsiuksen tienoilla.Öljyn laadusta kuitenkin kannattaa olla tarkka, esimerkiksi moottoripyöräkaupoista saa ilmajäähdytteiseen koneeseen hyviä öljyjä.
Tommen
Kitka on suurempi 60C kuin 80C.
Öljyn tilavuudella ei ole merkitystä.
Öljypumpun tuotolla on merkitystä, samoin öljyn laadulla.
Ilmajäähdytteisyydellä on myös merkitystä, mutta kone on suunniteltu siten että lämpötila on sopiva kansissakin. Tehdas olisi kyllä tehostanut jäähyä esim. isommalla ö-lauhduttimella, jos olisi haluttu alle 85C lämpöjä.Öljyrengas muuten kuumenee kaikista vähiten noista renkaista, jopa puolta vähemmän kuin puristusrengas.
Taitavat olla vielä samasta metallista tehtyjä, miksi siis juuri öljyrengas menettäisi karkaisun?Joo nokkapeitteellä on helpoin säädellä lämpöä.
Esim. Alfamer väittää tääistä:
“
“Öljynjäähdyttäjän hankintaa on syytä harkita vasta jos öljyn lämpötila
normaalissa ajossa usein lähentelee 150 C”“Liian kylmänä toimiva moottoriöljy aiheuttaa nopeamman kulumisen”
“Ihanteellinen moottoriöljyn toimintalämpötila on noin 90-100 C”
“Synteettisten öljyjen huima kehitys on johtanut siihen että
moottoriöljyn jäähdytin on nykyisin tarpeen vain hyvin
korkeaviritteisissä moottoreissa ja rasittavassa kilpakäytössä”Lainaukset “Virittäjän käsikirja, nelitahtimoottorit” Esko Mauno,
Alfamer 1990.” -
JulkaisijaArtikkelit