Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 2,041 - 2,055 (kaikkiaan 2,209)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130494

    Kromirenkaat on juu puolta kestävämmät 6:n koneeseen kuin tav. renkaat, mutta myös kalliimmat. Kromirenkailla putken yläpäässä ei saa olla kynnystä, muuten voi renkaat rikkoontua.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130489

    @Akaile wrote:

    Se oli tuo nameone joka kirjoitti remonteista, mutta eipä tuo haittaa… Mäntien sorvauksesta tiedän sen,että jos männissä on ollut ne kapeammat männänrenkaat niin sorvi pyörimään ja urat leveämmiksi ja uudet leveämmät renkaat hollille. Tämäkin on ns. uusiokäyttöö 😆

    Kun kerran männänrenkaat otettiin puheeksi, niin eräs sätkäkoneitten virityspaja (STP)kehuu kromattuja renkaita paremmaksi kuin alkuperäiset, onko lie kellään kokemusta asiasta?

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130487

    Niin männäntappi joo.
    Tosiaan sekin kuluu (uudella tapilla tai vastaavalla suoralla pinnalla voi verrata), mutta sen vaihtamattomuus tuskin aiheuttaa seuraavaa koneremonttia.

    Lauhduttimestä yleensä pahimmatkin piet irtoaa kun suihkuttaa pesuaineen (liuottimen) hyvissäajoin siihen ja pesee myöhemmin mieluiten paineella.
    Lauhduttimella on suuri merkitys, mutta ei läheskään niin paljoa sen puhtaudella.

    vastauksena käyttäjälle: Korvauskaasariksi? #130498

    Siis tuo edellämainittu Datsun 2000 DX, tai katsokaan aikaisempia viestejä.
    Saman henkilön kirjoitus löytyy niksin:stä.
    Ihan vakuuttavalta kuulostaa kyllä, varsinkin vakiokoneeseen kyllä varma valinta on vakiokaasutin.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130484

    Kai se lauhdutin vuotaa tai jotain?
    Siis ihan perus männärenkaan urat voi sorvata isommiksi jolloin saa ominaisuuksiltaa lähes uutta vastaavat männät, lisäksi vielä jää pois uusissa männissä (ja putkissa) oleva ensimmäisten 30 tkm:n kiinnileikkautumis ja nihkeys ominaisuus.
    Niin vielä tuosta että kankien päihin uudet puslat, kyllä se välyksiin tietenkin vaikuttaa, mutta niinkuin noita paranneltuja kampia mita netissä liikkuu, niin etulaakeri on vahvistettu, eikä suinkaan nämä kiertokangen päät.
    Vielä että se kampi kestää yleensä kyllä sen mitä muukin kone, eikä kampi edes ole yleensä se ylimääräisten äänien lähde.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130479

    Nokka ( ja nostajakupit)voi joissain 6:n koneissa alkaa kilkattaa 100tkm jälkeen, jos on esim. ajettu huonoilla öljyillä, mutta se ei kulkua haittaa.
    6:n kone alkaa ohipuhaltamaan 150-220tkm jälkeen, jonka jälkeen sillä ei ole enään kauaa kiva ajella, koska jossainvaiheessa öljyt tulee pihalle.
    Kulkuun tämä ohivuoto (väljyys) ei tunnu 2cv:n koneissa paljoa vaikuttavan. Yksi esim. kone oli sellainen että öljyäkään ei ei niin hirveästi kulunut eikä ollenkaan maahan tullut, mutta yksipäivä puristukset oli niin huonot että ei lähtenyt enään käyntiin.
    Toisen mäntäputkisarjan koneella ajaa yleensä vielä niinkin pienellä lisävaivalla, jos jaksaa nostajakupit sorvata tai vaihtaa niin ei tule niin kovaäänistä konetta, ehkä myös venttiileitä kannaattaa vähän pyöräyttää samalla hiomatahnan kanssa.

    Nämä arvot on viitteellisiä, joten eivät ehkä päde juuri sinun koneellasi!

    Mitä enemmän puristuksia, sitä enemmän kone ohivuotaa.
    Mitenkään tavatontakaan ei ole että männät on finaalissa 100tkm jälkeen jos on ihan tavallista lyhyttä talviajoa tms.
    Ohivuodon sattuessa tai ennaltaehkäisevästi:
    -männänrenkaita vaihtamalla voi km määrää pidentää
    -mäntiä voi sorvata tai ne voi vaihtaa
    Putket tuleekin mäntien mukana, mutta näistä kolmesta vähiten puristuspaineeseen vaikuttaa sylinterit.

    Niin ja aika outoa Veera 1-2 että nyt puhut happirikkaasta ilmasta, niin nyt kun minä hieman käsittelinkin sitä happitäytöksen määrää, niin suhteellisesta ilmakosteudesta voi laskea lisähapen määrän kostealla ilmalla, siinä on jopa yksi hyvin kriittinen muuttuja vähemmän.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130477

    Noihin km-lukuihin ei kyllä sitten normaaliolosuhteissa pääse.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130473

    Jos joku ihmetteli äskeistä kommettiani kovassa pakkasessa ajeluani,niin
    kyllä ihmetteli paikalliset asukkaatkin.Päät kääntyivät uskomattomille mut-
    kille,kun pörräsin sitikalla työpaikalle,ja pakkasta oli -35 astetta.
    Tiinassani on se nyytisissä esitelty kipinän monistin,se matolaatikko,joka
    tehostaa sytytyskipinän ja joka syksy vaihdan ne uudet Mobilin ykköset
    ja suodatimen.

    Nyt tänä syksynä Tiina saakin erittäin hyvää kohtelua,se sai viimeinkin
    autotallin josta se pääsee huomattavasti inhimillisemmästä lämpötilasta
    isäntäänsä työpaikalle kiikuttamaan.

    Tämä viimetalvinen -35 asteen pakkaskäynnistys ilman lämmitystä,tapahtui vahingossa.Huomasin jälkeen päin,
    että öljypohjan lämmittimenjohdossa ei virtakuljekkaan.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130471

    Olen täysin samaa mieltä ami kutosen kanssa synteetisen paremmuudesta.Itelläni oli Tiinassa aluksi 4:sen kone joka
    kesti noin 7000km.Siinä oli tavalliset ja jotkut osasynteetiset
    öljyt.Ajomäärästä ei voi sanoa,kun auto tuli 95 meille.

    Nyt se on varustettu kutosella ja aluksi ajelin Mobil Rallylla 10W50.
    Tahtoi pursua tiivisteistä ja soitin Mobilin jollekin tukimus inssille,onko
    Heillä paksumpaa synteettistä.IHMETYS oli suuri kun suositteli 0W40.

    Kertoi ,että ko.öljyssä paremmin tiiviste ystävällinen koostumus ja käy
    myös paremmin ilmajäähdytteisiin koneisiin.Porchen ensitäyttööljy kuulema.NO pitihän se kokeilla ja pahus paremmin pysyy,on se ainakin
    omassa Tiinassani uskottava.
    Nyt vaan vähän mietityttää kun taas muutivat tänä vuonna sen Mobilin0W40 koostumusta ja siitä ei ole vielä kokemusta.
    Vaihdan öljyt kerran vuodessa ja suodattimen kanssa.
    Ajomäärät ovat 7000-10000km per.vuosi,mutta ajan läpi talven ja
    viimetalvenakin kävin töissä kun pakkasmittari näytti -34,35.
    Lähti näillä 0W40 parin käynnistys yrityksen jälkeen helposti käyntiin.
    Vaihteisto ei meinnannu tykätä lähteä mukaan,mutta kytkimellä totuttamal sekin suostui toimimaan.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130469

    Akaile: Menikö siis koko sarja käyttökelvottomaksi, vai öljyrenkaat?
    Mitkä öljyrenkaat ei kestä lämpöä?
    Missäsuunnassa rengas kului?
    Kuinka paljon?
    Entä mäntä?
    Oletko varma että renkaat ei ollut jo laittaessa viallisia?
    Oletko varma että renkaat oli oikein päin tms?
    Toistaiseksi kuitenkin yleinen käsitys on että tuo 80-90C:ssa kitka on pienin, bensakulutus vähisintä ja moottorin kuluminen vähäisintä.
    Toisaalta yli 90C lämmöillä ei pitäisi kauheasti enään revitellä.
    6:n kone rupee vasta kulkemaankin 65C jälkeen.
    Tietysti ikäväähän se on jos öljyrenkaat kuluu kauheasti, aikaisemmin en tuollaista ole kyllä kuullut.
    Ylin puristusrengas ja sen ura (ne kriittisiset ja eniten kuluvat) kuluvat eniten kylmäkäynnistyksissä, tai kuumanakin jos survoo kovin kaasua pienillä kierroksilla, koska ylimääräinen bensa huuhtoo voitelukalvoa.
    Sätkässä venttiilikoppaan laitettu lämpömittari muuten näyttää 10C liikaa.

    Sitten pelkästä lohkosta ei tuollaisia lämpötilaeroja tule millään, jos kammen takia kone pysyy 25C isommassa lämmössä, ei kampi paljon pyöri enään.
    Tiukka mäntäputkisarja on vähän nihkeämpi kuin väljä, mutta ei tuo silläkään selity.
    Koska vain murto osa lämmöstä tulee kitkasta, loput hyödyntämättömästä lämpöenergiasta.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130465

    Muistelen ajeleeni viimekesänä eräällä tiinalla Suomenmaalla noin 20 asteen ilmoilla, koneen lämpömittari oli maantieajossa siinä 100-110 astetta. Taisi vähän mittari vähän valehdella, ehkä totuus oli siinä 100 asteen paikkeilla. Olisi saanut käydä vähän viileämmänkin.

    Miksi öljynsuodatin on tarpeellinen? Koneen käydessä aina jonkinverran enemmän tai vähemmän irtoaa hienojakoista likaa, voi olla joskus vähän isompaa roskaa. Ei sellainen tee hyvää jos se pääsee suoraan kokoajan kiertämään öljynkierrossa. Ei ole ihme jos nelkkukin kuluu, vaikka ei pääsyyllinen välttämättä ole nelkun nopeaan hajoamiseen.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130462

    Optimilämpötila on siinä 80-90C, joten sen alle ei kannata päästää.
    Jos sulla on noin paljon lämmöissä eroa, niin jotain mätää on kyllä.
    Tollainen 5C ero menettelee vielä samoilla rojuilla (sätkä ja tiina erikseen).
    Onko poistoputket paikoillaan, lämpöputket ahdistaako tai onko propellin/hihnan palasia tms. ripojen välissä, huono öljy, lauhdutin tukossa, sytkä väärässä, vikaa koneessa, jarrut laahaa tms?
    Sama määrä bensaa kuitenkin tuottaa saman verran lämpöä.
    Esim. nelkun kone tuottaa lähes saman verran lämpöä kuin kutosen..

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130460

    Kampiakseli kyllä rasittuu ja kuluu nimenomaan pienillä kierroksilla kun öljynpaine on pieni suhteessa rasitustasoon.
    Sama koskee nokan laakereita.
    Nokan nostajissa voitelun runsaus ja toisaalta lisääntynyt kulutus kompensoivat toisiaan, en tiedä mihin kuppi kääntyy, ehkä kuluu enemmän isoilla kierroksilla.
    Nelkun koneessa kammen laakerit eivät ole niin paljoa pienemmät, tai öljypumppu pienempi, että se selittäisi lyhyen kestoiän.
    Nelkussa yleinen koneen hajoamissyy on kammen räjähtäminen.
    Kutosen kampi taas kestää vähintään 300tkm.
    4:n kone voi hajota 20tkm:ssa, hyvinkin arvaamatta.
    Tekniikan maailmassa nro. 3/2003 on suodatintesti.
    Sen mukaan ei ole ollenkaan sama mitä suodatinta käyttää.
    Jotkut suodattimet oli ilmeisesti jopa ohivuotaneet.
    Harmi etten voi sitä tänne lähettää, kun ette oo kuitenkaan tilaajia!?
    Miten noissa 3CV koneissa, onko niissä isompi öljypumppu, tai mitä muuta huomionarvoista eroa?

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130458

    esim. 6:n kone kestää puolta kauemmin kuin 4:n kone, lähinnä öljynsuodattimen vuoksi.
    Suodatin on myös koneen henkivakuutus, jos joku murunen pääsee kiertoon, niin kone ei räjähdä käsiin.
    Esim. 4:n kone on hyvin epäluotettava, vaikka sillä nyt voikin 100tkm päästä, jopa enemmän.
    Suodattimien kesken ei erot ole niin suuria kuin että ei olisi suodatinta ollenkaan.
    Paitsi jos esim suodattimessa ei ole ohivirtausventtiiliä ja se meneekin tukkoon, tai ei ole takaiskuventtiiliä koneessa joka sellaisen tarvitsee.
    Moottorin keston, kunnon ja luotettavuuden arvioiminen on tärkeä asia, sillä saralla tämän aiheen anti onkin.
    Jotain merkitystä suodatustehollakin kuitenkin on.
    Pitkäkestoisen suodattimen vaihtoväli on myös jopa puolta harvempi kuin huonon.

    vastauksena käyttäjälle: Öljynsuodatin #130456

    Joissain autoissa suodatin valuu seisoessa tyhjäksi ilman takaiskuventtiiliä.
    Sitten käynnistäessä pumppaa ilmaa vähän aikaa eikä tee koneelle hyvää.
    Suodatinpahvin tiheys kyllä on sama kaikissa suodattimissa, niin kauan kuin niissä käytetään samoja öljyjä..
    Sätkässä suodatin tietääkseni ei valu tyhjäksi, koska se on ylösalaisin ja alhaalla.

Esillä 15 viestiä, 2,041 - 2,055 (kaikkiaan 2,209)