Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 811 - 825 (kaikkiaan 2,209)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kuka tietää/muistaa #137139

    Heh no kappas kun Lyylikin on 1999 museoitu, että sitten pitäisi varmaan verrata päivämääriä 🙂

    Lueskelin noita papereita uudestaan ja sen mukaan normaalisti joka vuosi katsastettava ajoneuvo pitäisi museomääräaikaiskatsastaa 15 vuoden välein. Jos kyseessä on moottoripyörä tms. jota ei joka vuosi normaalisti katsasteta niin sitten väli on 8 vuotta.

    Mistä tuo tieto on peräisin, että määräaikaistarkastusta ei enää olisi?

    Niin ja AKEn auttavasta puhelimesta sanoivat, että tuo on pelkästään näiden autoklubien hallussa olevaa toimintaa, että normikatsastusmiehellä ei ole mitään sanottavaa museopuoleen.

    vastauksena käyttäjälle: Vuoden viimeiset kuvat.. –> ami talvisäilöön #137131

    Onpas hienoja kuvia.

    Tuli itsekin ajeltua Lyyli talliin maalle kevättä odottamaan. Viime perjantai-iltana ajelin ja oli aika eksoottista kun tuuli ja vastaantulevat rekat heiluttivat kaistalla laidasta laitaan ja sade piti huolen siitä että näkyvyys oli heikohko. Sai mukavan adrenaliiniannoksen 150km matkalla.

    Ja kun en vielä viimeisiä vetelevää tyhjenevää akkua viitsinyt uudella korvata talven seisontaan niin eikös se tyhjentynyt tankatessa kylmällä teboililla keskellä ei mitään. ApuaHelppiä tuli jo selailtua (tosin en tiennyt oikein missä olin) kun ensimmäinen paikalla saapunut sankari selitti, että ei uskalla antaa virtaa kun voi ajotietokone seota (!?). Toinen paikalle saapunut oli Citroen-omistaja ja matka jatkui..

    vastauksena käyttäjälle: Kuka tietää/muistaa #137136

    Tosiaan aikaisempi omistaja kertoi, että jos ovat “samoihin aikoihin” tehtyjä muutoksia niin villimmäkin säädöt pitäisi kelvata. Monissa autoissa tuo kai tarkoittaa sitä, että jos on ollut esimerkiksi “muotia” tehdä tiettyjä modifikaatioita niin se on sitten hyväksyttävää. Kaipa se on vähän arpapeliä ja puhelahjoista kiinni. Tosin huhu kertoo, että Lyylini olisi ensimmäisiä (ensimmäinen?) nelkkuja joka on museorekisteriin viety. Jännityksellä odotan ensi kevättä, kun on määräaikaiskatsastuksen aika eli Lyyli on ollut museorekisterissä kahdeksan vuotta.. tai siis niin siinä paperissa sanoo, vaikka tuolla saitilla http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm
    sanoo tosin näin:

    “SA-HK suosittaa määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluville ajoneuvoille uusintatarkastuksen suorittamista 15 vuoden välein ja muille 8 vuoden välein.”

    Eli oliskohan se katsastus sittenkin vielä 7 vuoden päässä.. pitänee soittaa AKEn auttavaan puhelimeen.

    vastauksena käyttäjälle: wanhuksen lampunkuuppien "pisarat" #137052

    Mutta onpas nuo “munanpuolikas”-vilkut melko kalliita!

    Pertsa

    vastauksena käyttäjälle: vanhus -65 #136871

    @Anonymous wrote:

    Musta vanhus, kaappariovet, vanhat kilvet, tänään katsastettu.
    myydään pois ajanpuutteen vuoksi

    auto on vaasassa hintapyyntö 2800,


    Uffe Pensar
    upensar@wasa.shh.fi

    pari kuvaa tuolla:
    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?reg_no=sz-125

    ja hinta nyt 2500


    Uffe Pensar

    vastauksena käyttäjälle: Bensapumpun kalvot #137045

    Taitaa se auto toimia vaikka kalvo olisi venynytkin ja pumppaisi hiekan huonommin, jos letkut on muuten tiiviit.
    Kokeile pumpata etanolia sillä sormilla painamalla, jos se tulee sieltä kaaressa niin voit huoletta sen laittaa autoon.

    vastauksena käyttäjälle: AK 400 jousitus #136965

    Niitten holkkien tilalle vois ehkä laittaa jotain muutakin.
    Olen kuullut esim. jousituksesta pikasäädöillä, jonka jousivarvat oli tehty ketjusta. Pakussa voisi olla säädettävä jousitus esim. takapäähän hyvä, toisaalta sitten ehkä ei tarvitsisi jäykempiä jousiakaan.

    vastauksena käyttäjälle: AK 400 jousitus #136962

    Tarjoustalossa ei myydä ruostumatonta kierretankoa, mutta Biltemassa myydään.

    vastauksena käyttäjälle: AK 400 jousitus #136956

    No 14cm on tosiaan liikaa adapterille. Mutta jos pöntöt on auki, niin jos jotain hitsaa, niin muutokset kannattaa mahd. tehdä pöntön päähän, koska siellä ei tarvitse kuin saada prikka pysymään. Silloin voi pidemmältä matkalta laittaa putken siihen päälle ja hitsata esim. kevyesti pisteillä, eikä se näy ulospäin.
    Kannattaa varmaan selvittää mitä katsastusmies sanoo asiasta.
    Kyllä sen tod. saa kestämään keskelle varpaakin laitettuna, kunhan käyttää tarpeekis pitkää putkea liitosken päällä ja hitsaa vain kohtuudella ja pisteillä.

    vastauksena käyttäjälle: AK 400 jousitus #136954

    Varvan karkaisu muuttuu hitsauksessa…
    Voihan niitä akselinkin kiinnityksiä muutella, sielläpäässä kestävyys ei ole ainakaan ongelma. Jonkinlainen irroitettava adapterikin voisi tulla kysymykseen, koska siinä on kiinnitykselle jo reikäkin valmiina.

    vastauksena käyttäjälle: Tuuletin ilma-aukkoon #137035

    @Jasu wrote:

    Y-haarassa voi soveltaa kaikkea mitä nurkista löytyy. Hitsaamalla sopivaa metalliputkea haluamiinsa muotoihin, viemäriputkea, leikkaamalla lämpöputket siten että ilma jouheasti kulkee ja sitoo liitoksen esim sopivalla rautalangalla ompelemalla liimaten sisällä olevat superlonit toisiinsa yms… Luovuutta peliin..!

    Toi ei kyllä kuulosta vaan kovin pienitöiseltä enään.
    Mutta niinkuin totesin, ei dyanessa pääse mitenkään kovin helpolla.
    Yksi siisti ratkaisu dyanessa on myös että laittaa 12cm tuulettimen y-haaran ja korin väliin, se mahtuu siihen juuri ja juuri eikä se ole tiellä.
    Dyanen y-haaran sisään olen saanut ilman adapteriakin mahdutettua 93mm tuulettimen kun olen rikkonut reunat tuulettimesta. Asennus on siis todella yksinkertainen, ei tarvi muuta kun heittää se sinne väliin. Mutta tehohan on pienempi kuin muissa ratkaisuissa ja pieni propelli rupaa jo estämään ilman liiikkumista silloinkin kun se ei ole päällä.
    Mutta toikin on huomattava parannus siihen verrattuna ettei olisi mitään, varsinkin kun kynnys asentaa on niin pieni.
    Mutta alunperinhän kyse oli sätkän tuulettimesta. Sätkään ei varmasti kannata alkaa y-haaroja tekemään eikä venepuhallinta saa samalla tavalla kiinni koriin kuin dyanessa, ellei riko koria.
    Tiedän myös kokemuksesta, että ne konehuoneessa roikkuvat painavat venepuhaltimet on pidemmän päälle aika hankalia.

    @nameone wrote:

    Onko tämä taas näitä “mutu”-tietoja vai perustuuko johonkin..? Varmasti puhallin estää virtausta, mutta kuinka paljon, se onkin ihan toinen kysymys. Riippuu täysin puhaltimesta, mutta mainitsemani puhallin on rakenteeltaan hyvinkin vastaavanlainen kuin Xm:n puhallin jonka virtausvastusta jouduin käytännössä kokeilemaan. Ajoviiman aiheuttaman patopaineen tuottamassa sisääntulevassa ilmamäärässä en huomannut suurtakaan eroa, jouduin ajamaan pitkähkön pätkän ilman puhallusta (tehoaste otti ja kärähti, alkuperäinen, ei omavalmiste) ja paluumatkalle en laittanut enää puhallinta takaisin koska sen purkamaan jouduin että sain tehoasteen näkösälle. Mennessä puhaltimen siivet tiellä, palatessa ilman, ei siis havaittavaa eroa…

    Nini kuin mainitsin, on se arvio. Mutta selvähän se on että ensinnäkin siipi jarruttaa ainakin vähän. Mutta estettä aiheuttavat myös mm. ylimääräiset mutkat ja liitokset, mitkä systeemin mukana tulee.
    Siihen vaikuttaa myöskin virtausnopeus.
    Sun esittämä arviosi ei ota mitään muuta huomioon kuin propellin.
    Voi olla hyvinkin että jarrutus on pienemmässäkin suhteessa, riippuu osittain toteutuksesta. Mutta oli se sitten vähemmän tai ei, niin vaikutus on kuitenkin epätoivottava.

    vastauksena käyttäjälle: Tuuletin ilma-aukkoon #137033

    @Jasu wrote:

    Ei ollut hankala, ei ollenkaan. Tein vanerista välilevyn, jossa oli Dyanen läpiviennin pulttijako sekä puhaltimen kiinnitystä varten upotetut pultit.

    120mm tuulettimen asentamiseen ei tarvitse välttämättä muuta kuin polyuretaanilevyn palasen, puukon, 4-ruuvia ja ruuvimeisselin. Kun sen on asentanut, niin sen olemassaoloa ei edes huomaa, muuta kuin puhalluksesta.
    Eikä tarvitse tehdä alkup. systeemiin mitään muutoksia, ei edes lämpöputkiin.
    Kaikista fiksuin systeemi sötkässä mitä olen nähnyt, oli niin että oikean putken sisääntulossa oli joku puhallin juuri sisäpuolella ja vasen putkin puhalsi välipuhaltimella suoraan tuulilasille.
    Tuulilasin säätö poistuu (sitä voi säädellä osittain puhaltimilla), mutta liitoset vähenee, melu vähenee ja lämmitysteho nousee.
    Sätkässä siis.
    Dyanessa, jos puhallusta haluaa parantaa, niin varsin hyvä lähtökohta on tehdä toiselle putkelle oma sisääntulo rintapeltiin. Sillä sen huomaa kun vertaa sätkään, että se dyanen haaroitus ahdistaa.
    Ylipäätänsä dyaneen on vaikeampi laittaa puhallinta ja venepuhallin voikin olla siihen ihan toimiva ratkaisu. Tehoa tarvitaan enemmän y-haaran vuoksi ja dyaneen ei mitään kovin yksinkertaista ratkaisua ole.
    Mutta ahdasta konehuoneessa tulee, että ihan kiinnostaa tarkemmin kuulla toteuttamastasi asennuksesta, esim. miten toteutit haaroituksen ja minkälaiset lämpöputket?

    @Jasu wrote:

    Kyllä epäkeskopuhaltimesta ilma läpi tulee ihan kivasti vaikkei pyörikään…

    Kyllä se luultavasti 1/3:lla huonontaa virtausta jos ei ole päällä…

    Liiallisesta tehostakaan ei välttämättä ole hyötyä, sillä kun putkiin muodostuu alipainen, niin se rupeaa imemään kylmää ilmaa liitoksista ja muutenkin ilma on kylmempää koska sitä on enemmän.

    vastauksena käyttäjälle: Bensapumpun kalvot #137041

    Jos auto on seissyt, niin useimmiten ne venttiilit on vaan liimaantuneet kiinni, mutta toimivat kun ne saa liikkumaan. Venttiilit voi testata, niiden pitää päästää vain toiseen suuntaan.

    vastauksena käyttäjälle: Tuuletin ilma-aukkoon #137031

    @Jasu wrote:

    Jos paikallaan on alkuperäistyyppinen laturi, siitä irtoaa 25 ampeeria josta saadaan tehoksi 350 wattia. Tästä valot ottavat n. 180 wattia (ajovalot 120w kaukovaloilla, parkkeja+mittarivalo 20w, jarruvalot 42w), joten kapasiteettia jää vielä vajaat pari sataa wattia vilkuille ja tälle 50 wattia ottavalle puhaltimelle…

    Tosta muuten puuttuu käynnistyksiin tarvittava teho ja akkukin hukkaa 25W täytenäkin, puola vie 20W. En ole myöskään ihan varma onko se 25A speksattu 12V:lle vai 14V:lle? 12V:lla tehoksi tulisi vain 300W, onkohan siinäkään laturin herätevirtaa?
    Mutta onhan se käytännössä nähty ettei pakkasella kylmäkäynnistyksessä ole sitä sähköä koskaan liikaa.

    Toi säädin vaikuttaa kyllä hyvältä…

    vastauksena käyttäjälle: Tuuletin ilma-aukkoon #137029

    Noi venepuhaltimet on vaan suht. hankalia asentaa.
    Niissä on sekin että ne eivät päästä ilmaa läpi pahemmin jos ne eivät ole päällä, siksi ne pitää olla päällä.
    Enkä yhtään ihmette että olet miettinyt niihin nopeudensäädintä, kun ne pitää niin kovaa ääntä ja vievät tehoakin helposti 50W.
    Sätkän laturille se on aika iso kakku varsinkin talvella.

Esillä 15 viestiä, 811 - 825 (kaikkiaan 2,209)