Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Mikset muuten ole tehnyt takalaakeria kun se yleensä on se joka ekana hajoaa? Etupään laakerit on olleet aina hyviä mitä olen nähnyt, eikä niitä kannata ekana vaihtaa kun se rattaan irroitus on niin hankala.
Sulla taisi tosiaan olla se pitkittäisvälyksinen etulaakeri.Minä voisin maksaa takalaakereista 20e, jos joku haluaisi tehdä esim. kimppatilauksen.
Se sivu oli ehkä tämä, tuossa ainakin puhutaan trimetal/pronssilakereista:
http://www.citroentuning.de/me_cv.htmLaakereista: Saksassa myydään korjattuja kutosen kampia joissa laakerit? on tehty jostain pronssista tms. Kaverilla on kuulemma pitkä 2cv-race historia takanaan ja väittää että on kestävämpi kuin tehdaskampi.
En kyllä muista mikä sivu se oli, enkä sitä löytänyt, mutta racing crankshaft tai jollain voi hakea, voi olla että oli Saksaksikin.
Takalaakeri on muuten se joka ekana hajoaa.Jasu Kutosen mäntä on halkaisijaltaan siis 7,5% isompi kuin nelkun, mutta pinta-alaltaan toki vielä enemmän kuin 7,5%, koska (pii*r^2)
Jos kyseessä on Gs:n vastus, voi sillä käryttää öljypohjaa melko huoletta. Minulla on ollut moinen peli aikanaan Geesussa ja nyt on yksi 652 Visan koneen alla. Ei sytytä öljyjä, eikä valitettavasti pahemmin bensaakaan (pytyissä) . Öljypohjanlämmitin vaatii lohkolämmitintä pidemmät lämmitysajat. Toinen kiekura on hyllyssä odottamassa pääsyä sätkän alle. Onhan se kuitenkin tyhjää parempi. Ainakin täällä napapiirin pohjoispuolella.
Kun sillä puhaltimella vielä tuon lisäksi puhaltelisi jalkatilan lämpötorven kautta moottorille lämpöä, voisi kone olla jo kohtuullisen lämmin… 😯 Tai sitten ei.Nelkku on miellyttävämpi ajaa kuin kutonen, jos tykkää pienemmistä tehoista, kovemmasta ja terävämmästä äänestä, kovista kierroksista, ja isosta vaihtamistarpeesta. Kyllä varmaan joku tykkääkin, mutta en nyt ihan varauksetta lähtisi suosittelemaan.
Kannattaa hankkia termostaatti siihen vastukseen jos epäilee että se kuumenee liikaa.
Paras on jos siinä vastuksessa on säteilypintaa, alumiinilevy tms. Itse rakentamalla jälkikäteen on hankala saada lämpö johtumaan tehokkaasti, mutta paloturvallisuutta voi ainakin lisätä koteloimalla vastuksen alumiiniin.
Onkohan joku lämmittänyt infrapunalampulla?Esim. visan männät on kutoseen verrattuna ~4% isommat, kun nelkun männät on kutoseen verrattuna ~7,5%. Tiedän kyllä useammankin tapauksen että nelkku on kestänyt 200tkm, onhan vanhuksenkin koneella ajettu jotain 1Mkm, mutta iso osa nelkuista ei kestänyt lähellekään 100tkm ja mikä niissä hajosi, kampi. Hyvällä pidolla ja tuurilla voi saada nelkun kestämään toki pidempään, mutta isot männät lyhentävät väkisin kammen kestoa. Entä onko sellaisessa koneessa järkeä millä pitää ajaa isoilla kierroksilla ettei kampi rasittuisi, vaikka hyötysuhde olisi pienemmillä kierroksilla parempi, vaikka kutosen koneitakin on tarjolla.
Nelkut ovat yleensä kestäneet pienilläkin männillä alle 100tkm, isoilla männillä ajetaan helposti vielä pienillä kierroksilla sen lisäksi että isommat männät rasittavat jo itsessään kampea.
hyvää uutta vuotta 2006 täältä humppilan korvesta.
miki wrote:Kone on yksinkertainen ja varmatoiminen, ja jos kampi ei kolise, en olisi kovin huolissani jos nyt vähän tuprauttaisikin.
/quote]Mulla on sellainen käsitys että silloin kun kampi rupeaa kolisemaan niin moottori hajoaa hyvin nopeaan tahtiin. Ehdottomasti yleisin syy kolinaan on nokka-akseli ja nostajat, myös osittain kiinnileikkautunut mäntä nakuttaa.
Nokan kolina ei yleensä heti, eikä välttämättä koneen elinien aikana aiheuta suurempia vaurioita, mutta ääni tuppaa pahentumaan ja lopulta saattaa jopa aiheuttaa käyntihäiriöitä.
Yksi jos toinenkin kone tuppaa kolisemaan 100tkm jälkeen jos nokalle ja nostajille ei ole tehty mitään.
Kolinan laadusta voi kuitenkin päätellä aika tarkasti lähteen.
Että jos kone kolisee, niin se ei välttämättä tarkoita että kampi olisi rikki.Joo,jännä juttu on tuo kun ei Tiina kiinnosta…on jonkun verran kokemusta tuosta ilmiöstä.
Katsojan silmässä on se juttu. Itselläkin muutama Tiina on tuos tontilla ja semmonen pitää myydä kyllä tosi halvalla 2CV:hen nähden.
Monet sanoo jo soittaessaan kun kyselevät 2CV:tä ettei Tiina käy…
Sen täytyy olla siis vain ulkonäkö kysymys,joidenkin mielestä Dyane on kaunein 2CV….ja ainakin tiiviimpi!t: Pertsa
Ja ne kiinnityskoukut voi tehdä kupariputkesta, ei ruostu enään. Samalla kannattaa ruostesuojata se peltikotelo päistä, koska se on hajoaa koukkujen jälkeen seuraavana.
Sitten jos ja kun katto kutistuu, niin noitten nelkun kiinnikkeiden kanssa on ihmeissään.
Uudet autot on painavampia ja niillä kulutus on kaupunkiajossa suhteessa isompi, sätkällä ei saa menemään kaupungissa paljoa enempää, jos niitä vertaa keskenään niin se on huomionarvoinen näkökohta.
Kyllä mä tykkään kirjoittaa ei siinä mitään, aihe on ihan mielenkiintoinen ja niin pois päin, mutta kun on kirjoittanut siitä tarpeeksi, niin ehkä sitä pelkää että menee jonkun muun mielestä liian pitkälle.
Niin siitä vauhtipyörästä vielä että kiihdyttäessä osa tehosta varastoituu liike-energiaksi pyöriviin osiin josta se sitten vapautuu tehoa just esim. ylämäessä silloin kun moottorin teho alittaa liikettä vastustavan tehon. -
JulkaisijaArtikkelit