Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1,201 - 1,215 (kaikkiaan 2,209)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131730

    Mulle kyllä riittää kirjoittaminen, mäkin olen sanonut samat asiat jo 20 kertaan, kun yksi kaavakin kertoo koko asian lyhyessä ytimekkyydessään.
    Ja aina kuitenkin löytyy jostain uusi tyyppi joka tulee puhumaan pelkästä väännöstä, ei kyllä johonkin pitää osata lopettaa.

    vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131727

    Niinkuin tehokin, on valmistajien ilmoittama vääntö huippuarvo, eikä päde kuin sillä tietyllä nopeudella.

    Tuossa “vääntö” autossahan on isompi liike-energia juuri sen vauhtipyörän pyörimisliikkeen takia, eli vauhtipyörä vastustaa hidastuvuutta isommalla hitausmomentilla eli vääntö on siinä yhtenä muuttujana kyllä, näin ollen siinä on myöskin isompi teho kun oli muuten samanlaiset olosuhteet, mikä tokia hidastaa nopeuden muutosta.
    Tottakai jos vääntö vaikka kaksinkertaistetaan samalla nopeudella, kaksinkertaistuu myöskin teho.
    No otetaan toinen esimerkki:
    Kaksi saman painoista autoa samoilla liike-energioilla, toisessa vääntöä kaksinkertainen määrä, kun taas pienempivääntöisessä on kierrosnopeutta kaksinkertainen määrä. eli teho on sama ja myöskin hidastuvuus ja kiihtyvyys on sama, jos oletetaan että sama tehosuhde säilyy kierrosnopeuden muuttuessa.
    Sanon nyt vielä että vääntö on sama asia kuin teho mistä puuttuu toinen muuttuja kokonaan, siksi vääntö on vain puoli totuutta.
    Vertauskuvallisesti vain kaivetulla kuopalla eli työllä on merkitystä, ei pelkästään sillä kuinka paljon lihasta kaivajalla on, vaan se on kaikkien muuttujien summa, kuinka isoja kasoja nostaa kerralla, kuinka nopeasti ja kuinka kauan se kaivaa, eli kuinka paljon tehdään työtä.

    vastauksena käyttäjälle: Peräkärry Sukkela #134049

    Eikö porukka enää tarvi peräkärryjä vai onko hinta liian kova? Saa toki jättää tarjouksia!

    vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131723

    @MikaVeee wrote:

    Väännöllä nimen omaan kiivetään sinne mäen päälle 😀

    Ei vaan työllä, vääntö on pelkkä staattinen voima.
    Ja valmistajat panostavat tasaiseen tehokäyrään, eikä vääntöön, niillä on vissi ero.
    Luuletteko että vähättelen väännön merkitystä, ei se ei ole niin, vaan haluan kertoa myös tehosta ja työstä, koska ne ovat toisen ja kolmannen sukupolven muuttujia
    Väännöllä on tasan yhtä paljon merkitystä kuin kuin kierrosnopeudella ja ajalla, jotka ovat myöskin ensimmäisen sukupolven muuttujia.
    Onko teillä jotain ongelmia siinä että osaan käyttää eksakteja termejä?
    Mutta kyllä mä ymmärrän että helposti luulee että se on vääntö mikä autoa liikuttaa, kun autossa on jossa on hyvä teho myös pienillä kierroksilla on myös hyvä vääntö.
    Riippuu myös hyvin paljon käyttötarkoituksesta kuinka suuri merkitys väännöllä on, sen sijaa työllä on aina yhtä suuri merkitys.
    Jos ei sitä eroa ymmärrä, niin kokonaisuus jää ymmärtämättä.

    vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131720

    @miki wrote:

    Ja sori nyt pojat, en ole insinööri, ja joskus tuntuu että hyvä niin. 😆

    Laskeminen vaan auttaa ymmärtämään asiat paremmin, ei se ole mistään pois…
    Kyllä joo nelkussa toi teho on saatu nelkussa nousemaan tekemällä siitä enemmän kierroskone kuin kutosesta. melkein 1/3 vähemmän kuutioita ja silti vain 1/6 vähemmän tehoa.
    Eli suomeksi alakierroksilla nelkussa teho on huonompi, mutta että nelkun tehot saa paremmin käyttöön, pitää sillä ajaa isommilla kierroksilla.
    Tietenkään tämä ei ole aina mahdollista eikä suositeltavaa.

    vastauksena käyttäjälle: Teho vastaan vääntömomentti #131717

    @Jasu wrote:

    Siis tyhjentäen, ne newtonmetrit, ei kilowatit…

    Siis edelleenkään vääntö ei liikuta mitään, vain työ joka on siis teho ajan funktiona. Mä uskon että olet oikealla asialla, mutta vääntö on vain yksi noista muuttujista, kierrosnopeudella ja aikamuuttujalla on yhtä paljon painoarvoa koska ne on suoraan verrannollisia.

    vastauksena käyttäjälle: hyvää joulunaikaa kaikille tämän asian kanssa touhuaville #134177

    Kiitti Antti!

    Sitä samaa!! Toivoo Pertsa PoHosta,ja kaikille muillekin tasapuolisesti!!

    vastauksena käyttäjälle: Saisiko tänne Asiaa raadille -palstan? #131183

    What do i need to get this to work? 😉

    vastauksena käyttäjälle: Taas uusi käyttäjä, jipii! #134146

    noo kuka mistäkin tykkää…

    vastauksena käyttäjälle: Kutosen kammen päittäisvälyksistä. #134170

    Se ratas vaikuttaa sitten tosi paljon, vaikka siirtymä olisi vain puoli hammasta. mutta jos tekee uuden ajoitusmerkin, niin kannattaa laittaa nokkaa mielummin aikaisemmalle kuin myöhemmälle.

    vastauksena käyttäjälle: 2CV6 Charleston vm. -90 #131052

    ❓ Oli aika vanha tuo sinun ilmoituksesi. Joko kuljin on löytänyt uuden hyvän kodin vai onko vielä hakusassa.

    Jos et vielä ole myynyt niin mikä on sinulla nk. tiukka hinta.

    Vastailehan
    T. Seppo Jurin poika

    vastauksena käyttäjälle: Kaasuvehkeet #134143

    Joo-o. Kaiken maailman virityksillä saa ajaa, tässä tapauksessa saa myöskin joskus maailmassa tehdyillä kaasuvirityksillä. Mutta jos meinaa ajaa verovapaasti, niin pitää täyttää AKEn ja verottajan nykyvaatimukset.

    Muuten, nämä vaatimukset ja verovapausehdotukset ovat tulleet EU:n tahdosta. Suomen hallitus tuskin olisi tullut tämänkään vertaa vastaan.

    Jos haluaa ajaa verovapaasti, niin häkäpönttö olisi ainoa vaihtoehto. Se olisi helpoin vaihtoehto. Tässä olisi ajatusta paku- ja kaminakuskeille :wink:, etenkin seuraavaan maailmankokoukseen.

    Nämä Euro 3-4-5 ovat vaatimuksia saastepäästöistä. Määreistä en tiedä tarkkaa lukua, käsittääkseni Euro 5-määräykset ovat tosi tiukat. Jopa niin tiukat, että nyky autoteollisuus käy sitä vastaan kaikin rinnoin. Mutta niin se on aina tehnyt, kun on kyse määräyksistä.

    vastauksena käyttäjälle: Kaasuvehkeet #134141

    Ei olisi uskonut että kaasulla saastutus on avainkysymys, aivan älytöntä, samalla autolla saa ajella sitten kuitenkin bensalla.

    vastauksena käyttäjälle: Kaasuvehkeet #134140

    @Akaile wrote:

    Lpg sätkiä on tehty ihan tehtaalla, joten jos sellaisen toisi suomeen?

    Nii-in. Siinä on lisävaateena, että auto täyttäisi Euro 4 saastevaatimukset, jollei peräti Euro 5 vaadita. Muutenhan täällä virolaiset ajaisivat taksi-Volgilla 😉

    Eli, sätkä pitäisi varustaa kaiken maailman suihkuilla ja elektronisilla ohjauksilla, että saataisiin tuo Euro 4 -speksit täytettyä. Jos niilläkään päästäisiin…

    Toki, olisihan siinä haastetta kerrakseen.

    vastauksena käyttäjälle: Uudet talvirenkaat #134016

    😉 joulurauhaa rengaskeskusteluun 😛

Esillä 15 viestiä, 1,201 - 1,215 (kaikkiaan 2,209)