Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 721 - 735 (kaikkiaan 874)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Uusien privaviestien varotin #145380

    @Akaile wrote:

    Siitä tuli ennen sellainen boksi näyttöön, että ois uusi viesti laatikossa, mutta se loppui firefoxin plokkauksen myötä 🙁

    Sen voi sallia erikseen saittikohtaisesti…

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145282

    @Akaile wrote:

    Siihen suuttimen ronkkimiseen sieltä kammion pohjalta on myös toinen tapa: Ruuvaa sen suuttimen eka auki sieltä huoltoreiän kautta, ottaa ruuvarin pois, ja taivuttelee hitsauslangasta L:n muotoisen koukun. L-koukulla noukkii siististi sen suuttimen sieltä pois ja samaan tyyliin saa helposti sen sinne takaisin. 😉

    Konstit on monet, sano…

    vastauksena käyttäjälle: 652cc kaasari #145384

    Pääsuuttimien toiminnan juuri ja juuri ymmärrän, mutta mikä noiden jarruilmasuuttimien virka on?

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145280

    Tämä tarina alkaa täyttämään projektikuvauksen tunnusmerkit. Joku palstan modeista voisi ehkä heittää tämän ketjun tai ketjun lopun (pörinäviestistä eteenpäin) tuonne Projektit -osioon.

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145279

    Terve!

    Tuo kaasari on ihan alkupään visakoneesta (ei turhia sähköohjauksia). Runko näyttää samalta kutosen kaasarin kanssa. Nuo suuttimet vain ovat eri kokoa ja ilmeisesti löytyy muitakin sisäisiä eroja.

    Seuraava aksoni, mitä meinasin tehdä on sovittaa turbomersussa aikanaan käyttämäni vapaasuodattimen tuohon kaasarin jatkoksi. (Sopii suoraan kumitötsän perään, kunhan laittaa holkin. Ja jollain tuo kartio täytyy saada pysymään paikallaan, jottei tötsä irtoa kaasarista).

    Josko vaikka seokset asettuisivat tällä. Seuraavaksi täytyy sitten pienentää tuon fyysisesti isomman suuttimen reikää.

    Ps. Koska itse tykkään lueskella erilaisia projektikuvauksia, niin miksen jaa myös tätä omaa pähkäilyäni muille. Joskus tulee tehtyä hölmöyksiä, joille muut voipi naureskella, mutta saattaa matkalla aina tulla jotain oivalluksiakin, joista on hyötyäkin.

    Ja kuten eräs opiskelukaverini aikanaan totesi biljardia pelatessaan: “Pääasia on, että pallot pyörii ja kaikilla on hauskaa.”

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145277

    Do-diin… Olisikohan tuossa oikeaa tietoa.

    Taulukosta luen, jotta 125+-5 ja 130+-5.

    Vaan kumpi on kummassa kurkussa isompi?

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145276

    Löytyipä tällainen sivu… Kun tuo saksa jäi vähän lyhyeksi aikoinaan, niin kerrotaanko tuossa, jotta vakio suuttimet 602:lle ovatten 102,5 (1.) ja 87,5 (2.)? Ja että 105 ja 92 toimisivat 652 kitin seurana. (Tuota 652 kittiä ei mainita juuri tällä sivulla, mutta sivustohan puhuu tuosta alvariinsa).

    Eli, jos ymmärrän oikein, niin tuossa on hyvät lähtökohdat oikeiden suuttimien hakuun. Ihan suoraan eivät käyne, kun on tuo kireä nenä. Joka tapauksessa taitaa 125 ja 130 olla liian isot. Ja vieläpä koot ristissä.

    Edit: Taitaa sittenkin olla ohjeistus parantaa vakio 602:sen toimintaa… 😥

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145275

    Tulipa mieleeni yksi niksipirkkajuttu.

    Kun vaihtelin noita suuttimia, niin sen ykköskurkun suuttimen irroitus on hieman haasteellinen. Helpostihan sen ruuvaa auki kohokammion kyljessä olevasta reiästä, mutta suutinpa ei tykkää tulla ulos kolosestaan.

    Suutin putoaa kohokammioon, kun puhaltaa päällä olevaan, mikälie jarruilmasuuttimeen. Pelästyneekö suutin pahan hajuista hengitystä vaiko pelkästään ilmavirralla kolostaan hyppää…

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145274

    Huomenia!

    Eilinen kuluikin sitten säätöjä hakiessa. Sytkä katseltiin kohdalle ja kierrosherkkyys lisääntyi kummasti.

    Seuraavaksi vaihtelin pääsuuttimet 1. kurkun 145 > n. 150 (tein poraamalla yhdestä ylimääräisestä suuttimesta) ja 2. kurkun 130 > 152.
    – Koeajo kertoi säädön menneen väärään suuntaan.

    Seuraavaksi tinasin 1.kurkun suuttimen umpeen ja porasin 125 terällä reiän (todellinen lienee hieman tuon yli, kun tina on pehmeää ja ‘dremelillä’ piti hieman nytkyttää). 2. Kurkkuun palautin 130:n.

    Nyt kone toimii siten, että ykköskurkulla mennään suhteellisen kivasti tuonne 90 asti, mutta kakkoskurkun avaus ei juurikaan lisää nopeutta nelosella ajaessa. Kolmosella sen sijaan mennään 110 niin että heilahtaa. En ole vielä kokeillut vetää ensin kolmosella tuohon nopeuteen ja sitten heittää nelosta.

    Päättelen tuosta edellä kuvatusta, että 2. kurkun suutintakin pitäisi hieman pienentää, jottei tarvitse kokoajan ajella 8000 runtun yläpuolella 😆

    Sanokaapa viisaat, miten nuo suuttimien koot normaalisti ovat. 1. vai 2. kurkussa isompi? Ja jos jostain löytyisi jotain osviittaa, mitkä ovat visan vakiosuutinkoot?

    Ehkä tuohon pitää se vapari-ilmansuodatin sovittaa. Mitenköhän tuossa toimisi sellainen prätkämallinen h-putki. Eli periaatteessa vedetään putket erillisinä, mutta sen poikittaispönikän tilalle laitetaan erilliset putket yhdistävä ‘h:n keskiviiva’?

    Tuossa on pakun putki, mikä puskee kaasut sivulle. Eli, vakiota lyhyempi putkilo.

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145269

    Huomenia!

    Mitä suurimmat ja lämpimimmät kiitokset Akaile:lle eilisen urakan läpi viennistä! Päivä kuitenkin venähti aika pitkäksi, kun välillä käytiin toispuolella Etelä-Suomea osia hakemassa. Mutta homma meni muutoin aika vähillä kommelluksilla. Ja monta hyvää käytännön vinkkiä tuli työtä tehdessä.

    Vanha kone olisi ilmeisesti halunut jatkaa urakkaansa, kun ei meinannut ensin irrota spooreilta ja vastaavasti uusi kone olisi halunut jatkaa lepopäiviänsä.

    Nyt sitten alkaa armoton säätöjen haku. Alakierrosten toiminta on mielestäni aika hyvin kohdallaan samoin kuin ihan huiput, mutta sillä välillä on hieman kuolleita kohtia. Sytkä täytyisi ensin katsoa… Venttiilit ovatkin katsotut koneen entisen omistajan toimesta (tuo jyrkkä nenä aiheuttanee hieman vakiosta kovemmat venaäänet).

    Löytyisikö tästä lähistöltä kokenutta säätäjää? Tuon sytkän voisi heti katsoa… Itse olen viimeiset vuodet harrastanut lähinnä dieselautoja, joten strobon käyttö on jäänyt vähän vähemmälle 😉

    nimim. tuorein 652-kerholainen

    PS. Alipainemittarista luettuna tuo kone saattaa jopa kulkea entistä pienemmällä. Normaaliajossa viisari on paljon lähempänä vihreää…

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145264

    @PienempiOlli wrote:

    Sittenkun opit purkamaan sen koneen sieltä pois niin vaihdat vauhtipyörän
    tulevaisuudessa 1,5 tunnissa yksinään, joten ei kannata murehtia! 😀

    -Olli

    Näin sen järkeilin itsekin 😉

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145262

    Kun olen tätä vauhtipyöräasiaa miettinyt, niin taidan mennä alkuperäisen suunnitelman mukaan. Eli, kone sellaisenaan kevyellä vauhtipyörällä kiinni ja katsotaan. Käännetään sitten tyhjäkäyntikierrokset niin ylös, että pysyy käynnissä…

    Saattaahan tuo visakaasarikin hieman helpottaa tilannetta verrattuna vakiokutosen kaasariin, jolla konetta on aiemmin ajeltu.

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6`n uusi kori pelteineen, sinkitty runko jne #144978

    @Vertti wrote:

    Mitä tarkoitat uudella korilla, Mulla itseasiassa on uusitun rungon päällä kehno koppa joten olisin oikeasti kiinnostunut asiasta

    vertti

    Käytännössä ajamaton kori. Auto on pistetty osiin muutaman ajokilometrin jälkeen…

    nimim. korin nähnyt

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145261

    @kojootti wrote:

    Täältä Nummisista se runtukello olis lähtenyt heti mukaan.
    Soittele. Oli joskus siinä Jokkis-Sätkässä.

    No minähän olen jo tulossa sitä nenäkeppiä hakemaan, joten kiekkakellon voi napata samalla… Hyvässä lykyssä saadaan se (kiekkamittari) paikalleen samalle reissulla 😉

    Visiittipäivä on vielä hakusessa…

    vastauksena käyttäjälle: Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä #145257

    @Akaile wrote:

    B) modata tavallinen nelisylinterisen kierroslukumittari

    C) Rakentaa itse Vellemanin rakennussarjasta, hintaa oli muistaakseni 40e. Viimeisestä mallista voin näyttää käytännössä esimerkin lauantaina 😉

    B) Muistaakseni jostain laatikon pohjalta sattaa löytyä tuollainen nelisylinterisen mittari… Mitähän sille pitäisi tehdä? Antaa näyttää mitä näyttää ja jakaa mielessään lukema kahdella 🙄

    C) Odotan mielenkiinnolla tuon näkemistä…

Esillä 15 viestiä, 721 - 735 (kaikkiaan 874)