Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
@LPN wrote:
Aikoinaan kun amerikkalaisella lotjalla ajelin, niin siinä jarruvalo paloi myös vilkutettaessa. Releet napsuivat iloisesti, lukumäärää en tiedä, mutta useampi niitä oli.
Tuosta on olemassa useampia variantteja… Se vanhin kytkentä sammutti jarruvalon ko. puolelta kokonaan ja toinen variantti vain himmensi. Himmenevässä versiossa virtaa ilmeisesti rajoitettiin jonkin vastusvirityksen kautta.
Esim. vaneissa näkee molempia versioita…
Kytkentää voipi kuvallisessa muodossa ihailla tuolla.
Terve!
Patongissa oleva on turhan hankala. Siinä on korvattu olemassa oleva vilkkurelekin. Helpommalla pääsee parilla pikkureleellä vakiovilkkureleen jatkona.
Kun hieman pähkäilin, niin keksin kytkennän, jossa kaksi ylimääräistä vaihtorelettä riittää.
Kytketään rele A siten, että lepotilassaan se kytkee jarruvalokatkaisijalta tulevan ja vedettynä vilkulta tulevan karvan polttimolle. Ohjaus releelle A otetaan vilkkukatkaisijalta ennen vilkkurelettä.
Eli, alkutilanteessa polttimolle kulkee virta jarruvalokatkaisijalta. Laitettaessa vilkku päälle rele A vetää ja kääntää virran tulemaan polttimolle vilkkureleeltä. Releen A ohjaus siis otetaan vilkkukytkimeltä ennen vilkkurelettä, jottei rele pätki.
Näitä tarvitaan siis molemmille puolille. Lisäetuna on se, että perinteinen lämpörelekin toimii vilkkureleenä.
Heip!
Meinaan jättää nuo ylävilkutkin pois…
Kolmella releellä, hmmm., ja varmasti pelkkää polttimon plusjohtoa ohjailemalla? Kolme riittää, jos voi kikkailla polttimon molempien napojen kanssa. Tai sitten, jos sekä vilkku-, että jarruvalokytkin tarjoavat maata lepotilassaan. Eli, painettaessa jarrua polttimolle menevä karva muuttuu miinuksesta plussaksi ja myös vastaavasti vilkku. Tuolloin kaksi noista viidestä releestä voi jättää pois.
Viiden releen kytkentäni on seuraava:
Polttimolle tarjoillaan virtaa pikkureleen A välityksellä. Pikkureleen A ohjauspuolen nastat yhdistetään releille B ja C. B ja C tarjoavat A:lle lepotilassaan miinusta ja ohjattaessa vilkku- tai jarruvalokatkaisijasta vaihtavat plussalle.
Tämä on siis yhden puolen kytkentä. Jarruvalokatkaisian jatkona olevaa relettä voi käyttää molemmille puolille, eli releitä tarvitaan kaikkiaan viisi.
Ja toimivuuden edellytyksenä on myös se, että vilkkurele on tunnoton kuormalle. Ts. vilkkukarvan päässä onkin polttimon sijaan releen vetopiiri, mikä ei tehoa lämpöreleeseen.
Heip!
Kuinka usein noita Nyytisiä tuleekaan, jos nyt on jo 3/08 menossa? Mielestäni en ole saanut yhtään lehteä tänävuonna, liekö jäsenhakemukseni evätty 😉
@miki wrote:
Tasapainotusta ei ainakaan tubeless tunnu kaipaavan sätkänopeuksilla.
Ai niin, renkaiden täristykset alkavat yleensä tuossa satasen pinnassa, joskun ysikympissä. Eihän tuolla sätkällä uskalla satasta ajella 😉
Mitä tulee rengasrautojen kanssa pulaamiseen, niin onhan minulla sellaiset mopokaudeltani. Ehkä koitan ensin niillä…
Tosin kympin luokkaa per rinkula näyttää olevan tuon rengas-onlinen lähimmäksi osoittaman rengasliikkeen veloitus asennuksesta painoineen ja kierrätyksineen….
@Akaile wrote:
Rengasonline.com:
Toyo
kesärenkaat 310
135 R15 72S *
rengas-online.com vain 42,30e (tänään 23.2.2008) Kovasti on sesonkiluonteiset hinnat jopa tuolla…nm.*Harkitsee ostoa ja katselee tilin saldoa*
Minä laitoin juuri visan vinkumaan… Saapa nähdä millaiset rinkulat sieltä tulee. Sattuuko kenelläkään pääkaupunkiseudun kiltalaisella olemaan rengasvehkeitä? Jos meinaan oikein säästetään, niin pitäisi minimoida tuo rengastöidenkin osuus 😉
Saapi vastata YV:llä, jos ei halua koko nettimaailman renkaan istuttajaksi.
Heip!
Näyt saaneen saman taudin kuin minäkin. Kovin vanhaksi motoristiksi en voi itseäni tituleerata, kun siinä harrasteessa meni vain pari kesää. Vaihdoin viime itsenäisyyspäivänä kaksipyöräisen avoajopelin tällaiseen katettumpaan nelipyöräiseen… 😆
Terve vain tuloa!
Terve!
Mistähän löytäisin tunnarin ja salasanan noihin tallenteisiin? Voisiko joku heittää meiliini, sillä tarkoitus on kai, ettei niitä jaella ihan yleisesti…
Siis terova miuku suomi24.fi odottaa yhteydenottoasi… 😉
@toppok wrote:
Olikos se Hukki ku vihjaisi Kiilto-liimasta, joka oli tämmöistä voimaista, “lohkeilevaa”, ei-räkä-jojo-tyyppistä jolla laittelin ja tuli hjyvä. Ei sotke.
Tuota päämerkkiä koitin muistella huonolla menestyksellä. Eli se hyytelökontaktiliima on Kiilton Tixoa….
@Setti wrote:
Kokeile spray-kontakti liimaa, se ei tartu välttämättä kovin tiukkaan.
T.SettiToinen kätevä on Tixo hyytelömäinen kontaktiliima. Ei veny sellaisina lankoina, kuten monet kontaktiliimat. Tuossa sprayssä on se ongelma että sillä sotkee helposti sellaisetkin paikat, joihin ei ole tarkoitus liimata mitään. Nopeaa se toki on, jos valitsee minuutissa kuivuvan.
@jym wrote:
Oisko tuossa sulle se pakkari?
Juu, tuollaisen ajattelin takaluukkuun liittää. Olen lähinnä hakenut sellaista ‘pois viennillä myyjä iloseksi’ -hintaista rompetta. Yksi tuollainen on kiikarissa, mutten ole laiskuuttani hoitanut asiaa loppuun. Toisena vaihtoehtona on oma tekeminen, jolloin saa juuri sellaisen, kun sattuu tulemaan 😉
Kiitoksia vinkistä kumminkin!
Ps. Tuo viiksellinen pakkari olisi aika pähee sellaiseen vähän kiiltävämpi lookkiseen kärriin.
Terve!
Sain homman järjestykseen ja kulmat odottavat ‘paremman ajan’ noutoani.
-
JulkaisijaArtikkelit