Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 84)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: 2cv6 652cc kaasari #263769

    Ja jatkan vielä aiheen vierestä,
    vakiokoneessa ei liene mitään syytä vaihdella ns. “jarruilmasuuttimia”, mutta jos joku virittäjä joskus moisia kaipaa, niin Solexin kakkoskurkulle niitä näyttäisi löytyvän tuolta:

    2056 Solex Air corrector jet

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 652cc kaasari #263755

    Ei liity 650:een koneeseen mitenkään, mutta jos joku haluaa testata (ilmeisestikin kiinalaista) Solex kopiota, niin sellaistakin näkyy oleva tarjolla:

    https://www.aliexpress.com/item/725319342.html

    vastauksena käyttäjälle: 2cv-opiskelija-alennus #261724

    Tekniikapuolen kyllä oppii, nämä ovat yksinkertaisia vekottimia, ja tietoutta sekä neuvoja on varmasti saatavilla.
    Uskoisin kuitenkin, että jos haluaa pitää kulut minimisssään loppujen lopulta monessa tapauksessa edullisimmaksi tulisi ostaa kerralla mahdollisimman hyväkuntoinen (tai edes ajokuntoinen) harrasteauto.
    Siinäkin jonkin verran saattaa puuhaa riittää, kun kyseessä kuitenkin alkaa olla yli neljäymmentä vuotta vanhat laitteet 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Venttiilikopan kannet #258936

    Äänieristysmielessä olen tehnyt juuri saman tempun, eli bitumimattoa lämmöllä muovaten venttiilikoppien, moottorin suojapeltien ja lämmönvaihtimien päälle.
    Ehkä jotain vaikutusta on talviajossa myös sisätilojen lämmitykseen.

    vastauksena käyttäjälle: O: BX / GS rattiputki. OSTETTU. #258057

    Haussa siis olisi sellainen rättisitikkaan soveltuva akseli, jonka nivelessä olisi sisäpuolinen booritus täyden kierroksen reiän ypäri.

    Nitä on myös boorituksella joka ei ole ympäri, vaan pelkästään kapealla sektorilla, mutta tämä malli ei ainakaan suoraan kävisi.

    Myös Ami 8:sta pitäisi sopiva akseli löytyä.

    Esa

    vastauksena käyttäjälle: Katkennut rattiputki #257991

    Erityisen kiusallisia ovat tilantet, joissa vastoin kaikkia odotuksia havaitseekin itsensä syylliseksi 🙂
    Eihän se rattiputken suuntaus todellakaan ole kunnossa, kaikkea muuta.

    Tuon GS / BX putken etu siis on se, että sen alapään boori käy suoraan 2CV:n matopyörään?
    Tarjoa, jos olet tuollaista myymässä, kiios.

    Entä jos tuollaista ei löydy ja käyttää sitä ristiniveltä mikä sattuu löytymään, ja 2CV:n oman putken alapäätä?
    Yksi sauma lisää, mutta muuten kai sama asia?

    vastauksena käyttäjälle: Ajamisen iloa #254297

    Muistelisin että itselläni olisi käytössä 15 metriä putkea, ja ne olisi painaneet 30 kg.
    Omani teki kaveri joka rakentaa turvakaaria ralliautoihin, hänen suositus oli käyttää joko
    D42 x 2 mm saumallista tai D38 x 2 mm saumatonta putkea.
    Tuolla saumattomalla saisi kevyemmän ja kenties lujemmankin rakenteen, mutta hintaa sillä oli niin reippaasti että päädyin perusmalliin.
    Jälkeenpäin ajatellen se saumaton olisi kuitenkin saattanut olla fiksumpi vaihto-ehto.

    Kovin kummoista hirvikolaria tuskin mikään turvakaarirakenne kestää, ja vaikka kestäisikin niin rättärin tapauksessa ongelma lienee se, että turvakaarikehikko lähtee siirtymään taaksepäin (ja / tai menee pohjasta läpi?), kun ei oikein ole mitään mihin sen saisi riittävästi kiinni.
    Pystyputkien alle laitetut esim. 200 x 200 x 3 mm palat antavat edes hieman pituutta hitsisaumalle, mutta äkkiä se pohjapelti kuitenkin periksi antaa.
    Näkisin että suurin hyöty kaarista olisi mahdollisessa risteyskolarissa, jossa toinen törmää kylkeen.
    Rättärin alkuperäisessä kylkirakenteessa kun ei ole oikein mitään mikä matkustajia suojaisi edes niissä kaupunkinopeuksissa. Ja toinen hyöty on se, että etuturvavyöt saa taaemmas kiinni, kun turvakaarien taaempi pystyputki on b-pilarin takana.

    Koottavaa rakennetta mietin itsekin, juurikin mainitsemistasi syistä.
    En vaan keksinyt mitään keinoa saada liitoksista niin lujia että rakennelmasta olisi oikeasti jotain hyötyä.
    Ehkä putken halkaisjaa reilusti isompi laippaliitos riittävän monilla pulteilla, mutta kun eipähän moinen sinne mahdu.
    Se helposti toteutettava ohuempi putki sisään ja pultti läpi todennäköisesti repeää väännössä siitä pultin rei`ästä.
    Tai ainakin antaa hieman periksi, ja kun niitä hieman joustavia liitoksia on enemmän niin kokonaisuuden lujuus alkaa olla kyseenalaista.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #253507

    Otanpa taas pitkästä aikaa osaa tähän kiihkeään bio-polttoaine keskusteluun.
    Talvikäyttö Dyane käynnistyi yllättäen ilman lämmitystä -10 C pakkasesta, hieman kangerrellen, mutta kuitenkin. En edes tiedä miksi tuo nyt toimii noin hyvin, ilmeisesti tämä on todella pienestä kiinni. Kulutus on sekalaisessa ajossa lähellä kymppiä, mutta en ala enää sotkemaan yhtään mitään, tällä mennään.

    Kesä 2CV:llä myöskin samat lukemat.

    Xsara on nyt katsastettu flexifuel ajoneuvoksi, kustannuksiksi tuli muutoskatsatuksen hinta eli 50 e. itse en ole tuolla juurikaan ajanut, kuulemmma starttaa ilman esilämmitystä jopa -20 C pakkasesta, mutta on tuolloin tosi herkkä sammumaan kun yrittää liikkeelle lähtöä. Eli kovalla pakkasella vaatisi hieman antaa lämmetä paikallaan, tai sitten on käytettävä reippaasti kierroksia.
    Lohkolämppäri tietenkin korjaa tilanteen.
    Kulutusta ei ole mittailtu, mutta eiköhän tuo liene se noin +30%.

    BMW motukka toimii Re85:llä mainiosti, mutta joko en jotenkin ymmärrä Bingin ryyppysysteemiä tai sitten se vaan ei riitä tähän käyttöön.
    Ryyppysuuttimiksi kävi yllättäen 2CV6:n kakkoskurkun suuttimet!
    Alkuperäinen koko oli 66, nyt laatikosta löytyi Solexin 110:t, eli koko kasvoi aivan järjettömästi, mutta kun ei tuokaan riitä. Alle +10 C lämpötiloissa vaatii pitkää starttausta että lähtee käyntiin, tämä ei varmaankaan pidemmän päälle tee hyvää pienikokoiselle akulle.
    Olisi kai oltava kiihdytyspumpulliset kaasuttimet, että saisi niillä pumppailtua seosta sylinteriin.
    Muuten Bingit toimivat niin mainiosti että en ala mitaään Dellortoja vaihtamaan. Jos ei muu auta niin kaipa kylmillä keleillä on vaan lisättävä hieman bensaa sekaan.

    vastauksena käyttäjälle: Jousivarpojen lyhennys #253506

    Hei,

    toivottavasti ei ole löytynyt varvanlyhentäjää 🙂

    Tuo lyhentäminen tietysti korjaa oireet ainakin vähäksi aikaa, mutta lopputulos sitten on että varvat ovat todennäköisesti käyttökelvottomat kun jousipöntöt joskus kunnostetaaan.
    Jos jousipöntöt ovat kunnossa eli ei ole jousi poikki tms. tilanne kai korjaantuisi sillä että jousipönttöjä säädettäisiin hieman eteenpäin. Todennäköisesti kiinnitysmutterit kuitenkin ovat niin pahasti jumissa että se ei ihan helpolla onnistu.

    Pikakorjauksena voisi kokeilla vaihtaa uudet varvanpäät ja niiden tapit, jos ne ovat kuluneita niin niiden uusiminen nostaa kyllä perää jonkin verran.
    Jos ei tuo auta niin sitten varmaan olisi jousipönttöremontin aika.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #252459

    Ainakin kutosen laatikossa on noin D1 reikä vaihteiston yläpuolella olevan kannen etureunassa.

    vastauksena käyttäjälle: Ensimmäinen vika 2cv -72 #252097

    Itse vierastaisin sähköpumppua sen takia että kolari tilanteessa se jää pumppailemaan polttoainetta sinne romujen sekaan.
    En ole uudempien autojen tekniikkaan perehtynyt, mutta ainakin Xsarassa tuo on hoidettu niin että etujousen kiinnityspistessä on inertiakytkin mikä katkaisee virrat jos kyseinen kohta kallistuu vinoon (eli jos eturengas on siirtynyt taaksepäin.)

    Polttoainepumpun toiminta on helppo todeta kun irroittaa kaasarille tulevan letkun ja pyörittää konetta startilla.
    Ja irrallaan olevaa voi testata käyttövivusta vääntämällä kun on imupuolella letku neste astiassa.

    vastauksena käyttäjälle: Continental CWC TS800-kitkarengas #251234

    Hei,

    näyttäisi 135:sta löytyvän:

    https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/conti-winter-contact-ts-760/135-70-r15-70t-742245

    Nyt ovat olleet minulla yhden talven käytössä, ja ne
    todellakin on hyvät talvirenkaat.
    Tein jo päätöksen että vanhat siirtyy kesäkäyttöön sitä mukaa kun tarvetta ilmenee.
    Jos ei tarvitsisi ostaa kesärenkaita ollenkaan.
    Onko kenelläkään kokemusta miten pahasti nuo kuluu kesäkäytössä?

    vastauksena käyttäjälle: O: Ami8 bensatankki #250043

    Mitenkähän onnistuisi jatkaa alkuperäistä tankkia jos ei isompaa valmiina löydy?
    Pituussuunnassa poikki ja uutta peltiä väliin?
    Motukan tankkien muokkaaminen taitaa olla melko yleistä harrastepiireissä.
    Saumasta ei helpolla saa täysin pitävää (paitsi tietysti jos osaa hitsata), mutta jos maalaa molemmin puolin bensan kestävällä epoksilla niin kyllä sillä pienimmät huokoset täyttyy.
    Ennen ensimmäistä rälläkän viiltoa kannattaa varmaan käyttää pieni hetki pohdiskellen sen hetkisiä aikomuksiaan sekä niiden mahdollisia vaikutuksia omalle hyvinvoinnille.

    Ami Superin tankki ei käy aivan suoraan, vaatii uudet takakiinnikkeet runkoon.
    Nuohan on helppo tehdä, mutta melkein samalla voisi tehdä kaikki kiinnikkeet uusiksi ja asentaa jonkin kokonaan muun auton isomnan tankin.
    Pitäisi vaan löytää sellainen mikä sinne runko-aisojen väliin mahtuisi.

    Jos laitat Ami Superin tankin ja jos se täyttöputki edes hieman hankaa joustossa renkaaseen sille on syytä tehdä jotain.
    Se kun nimittäin lopulta repeää 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kutosen apumiehenpuoleinen etustuin #247550

    En nyt muista millainen rakenne tuossa oli, mutta ehkä kannattaisi harkita hitsausta jos penkki on muuten hyvässä kunnossa?
    Jos itse leikkaa vanhat vauriokohdat pois ja tekee korjauspalat valmiiksi pelkkä hitsaus tuskin aivan hirveitä maksaisi ammattilaisella teetettynäkään, ellei muualta hitsauskonetta satu löytymään.
    Ja samalla kannattaisi tarkistaa penkin rungon kunto muutenkin ja hitsata / vahvistaa mahdolliset murtumat.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #243885

    Hieman aihetta sivuten aloittelin RE85:n käyttöä 80-luvun 650:ssä bokseri Bemarissa.
    Bingin CV kaasuttimien suutinten suurennus osui varsin hyvin kohdilleen ihan laskennallisten arvojen mukaan. Tyhjäkäyntisuuttimia ei nyt ollut saatavilla tarpeeksi suuria joten ne ovat ilmeisesti hieman liian pienet.

    Lämmettyään kone toimii aivan hyvin, tosin hieman varmaan tehoa katosi. Tätä ei ole vielä mitenkään tarkemmin säädetty, ihan korvakuulolta niin että jotenkin käy.
    Ilmeisesti muuttuvakurkkuisuuden ansiosta kuitenkin vetää täysin ongelmitta läpi koko kierrosalueen ja vastaa kaasuun välittömästi jo tyhjäkäynniltä. Vaikuttaisi paljon helpommalta kuin kaksikurkkuinen Solex.

    Ongelmana taas noin +10 C:ssa alkavat kylmäkäynnistys vaikeudet.
    Osittain varmaan johtuu jo mainitusta tyhjäkäyntiseoksen laihuudesta ja osittain rikastinpiirin vajavaisesta toiminnasta heikossa kunnossa olevien vaijereiden takia. Siinä ei ole perinteistä ryyppyläppää vaan jonkinlainen lisäkanava jossa olevaa venttiiliä avaamalla saadaan lisää seosta käynnistykseen. Nyt se ei ilmeisesti avaudu aivan täysin auki.

    Nuo täytyy remontoida talven aikana, nyt on pakko lisätä bensaa sekaan ettei lopu ajokausi kesken. Tuossa ei ole kiihdytyspumppua, joten sillä ei saa pumpattua lisää seosta. Se halogeenipolttimo ilmanpuhdistimeen saattaisi hätätilassa olla kokeilemisen arvoinen lämmityskeino.
    Mutta eiköhän tuo ala käynnistyä ilmankin kunhan saa säädöt kohdilleen.

    Toinen pieni ongelma tulee olemaan heikentynyt toimintasäde, mutta toisaalta se ei haittaa kun pidemmät reissut tulee tehtyä rättärillä ja mp on lähinnä työmatka- ja paikallisajossa.

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää tukea etanolikonversioihin.
    Mahtava juttu, -98 Xsara muuttuu fleksifuel autoksi välittömästi jos siihen jotain tukea saa.
    Nyt on vielä jäänyt muunnossarja hankkimatta kun se maksaisi lähes puolet auton arvosta.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 84)