Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 84)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Varoitus Franzosen vaihteistolaakerista, artikkeli 10213 #239552

    Seuraava varoitus Franzosen vaihteistonlaakerista:
    Näköjään minun ylemmän akselin takalaakerissa oleva lukkorengas (mikä korvaa alkuperäisen laipan) on ulkohalkaisijaltaan niin iso ettei se kunnolla mahdu takakannessa olevaan upotukseen.
    Eli ulkohalkaisjaa hiomatta takakansi jäisi kantamaan tuon lukkorenkaan varaan.

    Näiden kanssa olisi todellakin huomattava tarkistaa aivan kaikki mahdollinen.

    vastauksena käyttäjälle: Varoitus Franzosen vaihteistolaakerista, artikkeli 10213 #239542

    Franzosella on erinomaisen hyvät valikoimat ja homma toimii muuten mainiosti, mutta sama havainto itselläni että reklamaatiosta puhuttaessa keskusteluyhteys lakkaa kokonaan toimimasta.

    Sen 0.5 mm kai saa shimmattua, eikös se välys takakanteen ole joka tapauksessa säädettävä kohdalleen?

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #239292

    Nimnenomaan yläreunastaan on minulla kulunut. Luulisin etttä tuohon vaaditaan löysällä olevat vaihteistonkiinnitys mutterit.
    Kammenpuslan pitäisi olla todella huonosssa kunnossa että akseli pääsisi noin paljon vinoon.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #239239

    Moi,

    kiitokset mittauksista.

    Kierteen kuuluu kyllä olla tylppä (aivan kuten nokka-akselissakin), oma muistikuvani on että olisin joskus itse mitannut jostain akselista sen 20.00.
    Joltain ulkomaalaiselta foorumilta jäi mieleen kommentti että D19.7 vuotaa varmasti.
    Siellä esitettiin sellainen nyrkkisääntö että kierre on käyttökelpoinen jos sen juuressa oleva harjanteiden väli on silmämääräisesti suurempi kuin kierteen harjanteen leveys.

    En tuosta akselista ala sen isompaa ongelmaa tekemään, mutta kun vaihteisto nyt on osina niin oli hyvä tilaisuus miettiä tätäkin.
    Sen jatkoholkin asennan vaikka ajatus ei niin suurta kannatusta saanutkaan 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #238597

    Kiitoksia!
    Olin varma että joku on asiaa jo miettinyt, ei vaan tule noita ranskankielisi sivostoja harrastettua.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #238563

    Tietysti niinkin.
    Ehkä se kuitenkin kannattaisi tehdä nimellismittaan niin voisi vielä helposti tarvittaessa vaihtaa akselin ilman tarvetta holkin kalvaukseen. Ei se akseli kuitenkaan ole tasaisesti ohentunut koko pituudeltaan.
    Ja sen uuden holkinhan voisi tehdä jo valmiiksi pidennettynä versiona 🙂

    Oleellisempi juttu tuossa lienee se vastakierre, jos se kuluu matalaksi niin ei se toimi vaikka olisi kuinka pieni välys holkkiin.
    Mikäli tuon kanssa haluaisi kikkailla niin ehkä sitä kierrettä voisi yrittää syventää vaikka jollain Dremel-laikalla, jos ei elämässä mitään muutakaan tekemistä ole….

    Ei tämän kanssa onneksi kiire ole, pitää pähkäillä tilannetta.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #238530

    Laakeroinnit ovat OK, ja jos kytkinakseli ja kytkinkopan holkki olisivat uutta vastaavassa kunnossa mitään ongelmaa ei tietenkään olisi.
    Tuolla on ilmeisesti ajeltu vaihteiston kiinnitysmutterit löysällä, akseli on kulunut vastakierteen kohdalta halkaisijamittaan 19.8 mm (nimellismitta lienee 20.00) ja holkissakin on yläpuolella lyhyellä matkalla pientä kuluma jälkeä.
    Hengitysreikä on auki ainakin nyt kun osat on pesty.

    Jos kenellä on myynnissä hyväkuntoista kutosen kytkinakselia ja mahdollisuus varmistaa ettei vastakierteen halkaisija alita lukemaa 19.95 mm voin sellaisen ostoa toki harkita.
    Tietty sitten melkein kannattaisi vaihtaa sekin kytkinkopan holkki tai koko kytkinkoppa.

    Vaihteisto on ollut minulla jo pitkään käytössä ja toiminut hyvin, eikä se öljyvuotokaan mitään kohtuutonta ole ollut.
    Nyt se on remontissa vaihteiston ylemmän akselin laakerien ja vetopyörästön laakerien uusimisen takia.
    Jos hyvää akselia ei löydy asennan tuon jatkoholkin, tuleepahan sekin sitten testattua kun tuo laatikko joskus palaa takaisin käyttöön.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #234258

    Yllättävän pieni on tuo taajamalisäys.
    Muistaakseni itselläni nelkun kulutus pyöri jossain vitosen paikkeilla, joka tapauksessa reilusti alle 2CV6:n lukemien.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #234249

    Oletko Mika mitannut puhtaan maantieajon kulutusta?
    Nuo on hämmästyttäviä lukemia koska itselläni meni lähes sama maantieajossa.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #234219

    Kiitoksia!
    Tuon perusteella pitäisi yhdeksään litraan päästä RE85:lla, ei taida aivan onnistua.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #234211

    Koko 55 tyhjäkäyntisuuttimessa on nyt todettu hyväksi kompromissiksi kulutuksen ja toimivuuden suhteen.
    Tarkennuksena aiemmin mainitsemistani kylmäkäynnistys ongelmista; kyseessä on nimenomaan yksilövika.
    Tuo kesäkäytössä oleva 2CV kulki jo bensalla hieman huonommin kuin Dyane, ja nyt RE85:llä tilanne on edelleen sama ja lisäksi tuli vielä huono kylmäkäynnistyvyys. Ainoa selitys minkä olen keksinyt olisi virheellinen jakopään ajoitus koska tuohon on vaihdettu kampiakselin ratas. Sytytyksen ajoitusta olen kokeillut säätää ääripäästä toiseen, kaasuttimen vaihto on kokeiltu, purisukset ovat OK ja muutenkin pitäisi olla kunnossa.

    Tänään käynnistin Dyanen -6 asteen pakkasessa lämmittämättä, kiihdytyspumpulla reippaasti polttoainetta imusarjaan ja lähti aivan ongelmitta käyntiin. Toki nyt RE85:n talviseoksessa lienee bensaa seassa se 30% mikä varmasti myös auttaa kylmäkäynnistystä.

    Paljonko kaksikurkkuinen kutonen kuluttaa bensaa taajama- / kaupunkiajossa?
    RE85:ttä palaa noin 10-11 l/100 km mikä vastaisi sellaista kahdeksaa litraa bensaa.
    Ei kai se sen alle kulje?
    Jossain vanhassa TM:ssä väitettiin 2CV6 kaupunkikulutukseksi 7l / 100 km, mutta ei kai tuo voi mitenkään pitää paikkaansa ?
    Itselläni paloi bensaa maantieajossa 6.0-6.5 l/100 km ja nyt RE85:ttä noin 8.5-9.0 litraa.

    vastauksena käyttäjälle: Mitä teet? #230987

    itselläni on Dyane talvikäytössä.
    Lämpimäksi sitä ei voi sanoa edes nollakelillä mutta säänmukaisesti pukeutumalla
    sen sisällä pärjää aivan kuten ulkoilmassakin.
    Lämmityslaitteen teho riittää joten kuten -15:sta asteeseen, eli sisätilat pysyvät plussan
    puolella mutta kun mennään ohi -20 asteen niin hengitys höyryää koko parinkymmen kilometrin työmatkan.

    Mielestäni tärkeimmät talvivarusteet ovat öljylämmittimen peitepelti ja sähköinen lisäpuhallin.
    Sisätilanlämmitin pitää ikkunat sulana ja vähentää sisälle kertyvän kosteuden määrää.
    Moottorin alla on suojapelti ja katossa olen joskus pitänyt eristettä, nyt ei vielä ole paikoillaan.
    Lämmönvaihtimissa on kupariputkea, mutta niden hyötyä on hyvin vaikea huomata.
    Moottorin lämmityksen hoitaa kaasuttimelle suunnattu sisätilan lämmitin, vaikutus on todella tehokas ja RE85:n kanssa se on pakkasilla välttämätön.
    Akailen vinkki pakokäyrien eristämisestä täytyy vielä kokeilla, siinä varmasti karkaa lämpöä hukkaan.
    Sähköpuhaltimen asentaminen toisellekin lämmönvaihtimelle saattaisi olla hyödyllinen juttu, tulisi hieman enemmän ilmaa sisälle.

    vastauksena käyttäjälle: RE85 – ethanol rules #230614

    Nyt oli tarkoitus yrittää parantaa kaasuun vastaavuutta tyhjäkäynniltä suurentamalla
    kyyhdytyspumpun suutinta 40:stä 50:ksi.
    Jälkeenpäin ilmeni että suunnitelman käytännön toteutus oli taas edennyt perinteisesti,
    käsiini oli vahingossa osunut D0.6 pora joten sitä reikää tuli sitten suurennettua
    aivan tolkuttomasti.
    Ihan hyvin toimi, mutta kulutus oli sitä luokkaa
    että oli pakko alkaa keksiä edullisempia harrastuksia.

    Huvikeni kokeilin kokonaan ilman kiihdytyspumppua, ja kun tyhjäkäyntisuutin on
    kokoa 50 niin toimii melko hyvin niinkin.
    Sekoilun lopputuloksena syntyi havainto että kiihdytyspumpun suuttimen voi aivan hyvin jättää alkuperäiseksi, eli nyt on koko 35 taas käytössä.

    Kakkoskurkun ilmasuuttimen suurensin D1.2:sta D1.4:ään, ja toiminta parani eli niitä näköjään kannattaa ainakin testata isompia.
    Vaikutuksen kulutukseen näkee ensi kesänä, mutta pienemmällä kaasulla kulkee joten eiköhän tuo jotain vaikuttane.
    Näköjään tuo 8.5 l / 100 km maantieajossa on raja jonka alle ei kaasutin
    koneella kuitenkaan taida päästä toimivuuden kärsimättä.

    vastauksena käyttäjälle: Erikoiskierrepakkoja #229263

    Hei,

    otatko yhteyttä:

    esa.surakka (at) gmail.com

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinremonttiko edessä? Pakki ja ykkönen temppuilee #226815

    Hei,

    millainen vahvistus noissa on?
    Mistä tunnistaa että kyseessä on vahvistettu malli?

    Esa

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 84)