Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olihan se siellä Rajalan ohjeissa kun vaan tarkemmin katsoi.
Itse löysin vain kohdan jossa kehotettiin tarkistamaan asennussuunta.
Takajarrut siis kyseessä, tarkkaan ottaen noissa kitkapinnat ovat yhtäpitkät, mutta
toisissa vaan kiinnitetty pari senttiä alemmas kuin vastapuolella.
Eli nuo missä kitkapinta on ylempänä täytynee tulkita pitemmäksi ja asentaa
etupuolelle.
Kiitoksia vastauksesta!Esa
Tuohan olisi kätevä juttu.
Tuskin alan parin sadan laitetta ostamaan, mutta liitännän voisin askarrella valmiiksi
jos joskus vaikka tarvetta olisi.
Etuvaimentimelta lähtevä käyrä olisi helppo irrottaa hitsattavaksi, mutta
onkohan tuo jo liian takana?Kiitoksia,
nykysäädöillä siis mennään.
Tuo lambda-anturi olisi varmasti hyvä ratkaisu, mutta tuskin alan elektroniikan kanssa pelaamaan.
Ymmärän yksinkertaisia mekaanisia ratkaisuja.
Sen huomasin itsekin että kakkoskurkun 2AA:ta on useita eri kokoja vaikka siis koodi on sama.
Eli nuo on poralla tulkattava että tietää missä mennään.
Oma luuloni on ollut että jarruilmasuuttimet tulisivat kuvaan mukaan vasta korkeammilla kierroksilla ja
estäisivät seoksen liiallista rikastumista.
Isompien pääsuutinten takia olen suurentanut 2-kurkun jarruilmasuuttimet alkuperäisistä D1.0-1.2 koosta siten
että toisessa kulkupelissä 2AA on D1.2 ja toisessa D1.35.
Tuolla muutoksella kone kiertää paremmin huippukierroksilla.
Tai niin minä ainakin kuvittelen.
Vaikka on sama tekniikka molemmissa autoissa niin kyllä niihin on silti haettava yksilölliset säädöt.
Isoa muutosta 2AA:n halkaisijaan ei tarvita, jo D0.1 ero saattaa riittää.
Ykköskurkun putkihässäkälle on ole edes yrittänyt tehdä mitään, ymmärrys loppuu siihen kohtaan.Joskus on reissussa sattunut että RE85:tä ei ole ollut saatavilla ja on pitänyt tankata bensaa.
Kulkee kuin eläin.
Eli jos 2CV:tä haluaa virittää niin pelkällä pääsuuttimen suurentamisella pääsee jo hyvään alkuun.
Kaupan päälle saa urheiluauton kulutuksen.Esa
Akaile,
miten niitä jarruilma suuttimia pitäisi ja yleensä voi muokata?
Myydäänkö niitä jossain?Mulla on RE85:n kanssa uudemman mallin 2-kurkkuisessa kaasuttimessa suuttimet
luokkaa 135 / 120, ja kokemukseni mukaan tuohon ei oikein muuta vaihto-ehtoa ole.
Pienemmillä ei toimi.
Oma tulkintani oli että jarruilmasuuttimen suurentaminen laihentaisi seosta?
Kakkoskurkulle suurensin siinä jarruilmasuuttimen “ruuvissa” olevaa reikää ja vaikutus oli positiivinen,
kiertää iloisemmin.
Pitäisikö tuohon vielä yrittää pienempiä suuttimia?
Noilla suuttimilla toimii melko hyvin, ongelmana on lähinnä ollut kaasuun vastaavuus tyhjäkäynniltä.
Kiihdyyspumpun teho ei kai oikein riitä.
Paremman keinon puutteessa olen suurentanut tyhjäkäyntisuutinta.Esa
Ennätin liikkeseen noin vartin yli neljän ja silloin oli jo kaikki myyty.
Myyjä naureskeli että taisi tulla luvattua liian halvalla.Toisistaan erotetut imu- ja pakosarjat auttoivat kuumakäynnistys ongelmiin, nyt starttaa ongelmitta helteelläkin.
Jäätymistä ei ole esiintynyt ja laturikin roikkuu mukana joten niiltä osin homma on kunnossa.Kylmäkäynnistustä kärjettömällä sytytyksellä menin kehumaan liian aikaisin, kyllä se on edelleenkin huonoa.
Aamulla muutama plusaste eikä lähtenyt muuten kuin käynnistyssprayllä.
Nyt syksyn myötä on ollut pakko tankata hieman bensaa sekaan, mutta ei tuota viitsi loputtomiin tehdä.
Talvella pitänee asennella sisätilanlämmitin kaasuttimen lämmitykseen tuohon kesäautoonkin.
Toinen vaihtoehto olisi Motonetin myymä kelkkoihin tarkoitettu ryyppypumppu mistä saisi rakenneltua bensaryypyn.Joko Jasulla on kokemusta RE85:sta ruiskulla?
Maantie- / taajamakulutus, kylmäkäynnistus?Terve,
laita ilmoitusta VMPK:n sivuille, saattaa paremmin löytyä kiinnostuneita.
http://www.vmpk.fi/forum/index.php” onclick=”window.open(this.href);return false;Esa
Hei,
itselläni sattui vastaava etulaakerin pyöriminen ja kammen kieroutta epäilin minäkin.
Rullien päällä heittokellolla tarkastettuna siitä ei heittoa kuitenkaan löytynyt, olisikohan ollut
satasen luokkaa etustefan liukupinnan kohdalla.
Eli taitaa ihan öljyn kitka riittää.
En tiedä voisiko lohkojen väliin liikaa laitettu tiivisteliima estää lohkojen puristumisen täysin yhteen.
Luulisi kyllä että sieltä sieltä aika tarkkaan puristuisi liiat pois?Esa
Tuo säätösuutin on oikeastaan aika turha keksintö, hakee kaasariin RE85:llä toimivat säädöt ja sillä hyvä. Jos jossain joskus tulee tilanne että joutuu bensaa tankkaamaan ei sen takia kannata alkaa mitään ruuvailemaan.
Nyt on Dyanessa 60:n tyhjäkäyntisuutin, tyhjäkäynti on niin rikkaalla että sen kuulee jo äänestä. Mutta kaasuun vastaavuus on hyvä, hyytymis pyrkimys kaasua tyhjäkäynnillä painettaessa poistui . Vielä ei ole tietoa vaikuttaako tuo minkä verran kulutus lukemiin, mutta nyt pystyy kaupungissa ajelemaan paremmin pienillä kierroksilla joten sitä kautta saanee jotain takaisin. Seuraavan kerran kun innostus iskee voisi kokeilla porata kiihdytyspumpun suuttimen 50:ksi ja palata pienempään tyhjäkäyntisuuttimeen.
Kesäkulkineessa on 123-Ignition asennettuna, -10 C:n pakkasesta ongelmitta käyntiin eli ero on suorastaan hämmästyttävä kärjelliseen verrattuna. Kylmäkäynistyksen takia kärjetön sytytys on oikeastaan pakollinen RE85:n kanssa. Toisistaan erotetut imu- ja pakosarjat ovat menossa paikoilleen.Hei,
jos kaasarin akseli ja sen läppä on ollut irti kannattaa tarkistaa että se läppä on asennettu oikeaan kohtaan niin että se sulkee kurkun kunnolla.
Esa
Hei,
siis puhutaanko nyt kiertokangen alapään välyksistä?
Miten tuo 0.15 – 0.30 on mitattu?
Sivuttais- vaiko päittäisvälys?
Jos kiertokangen yläpää liikkuu sivuttain sen kolmekymppiä en olisi yhtään huolissani.
Päittäisvälystä ei saisi tuntua.
Uutta kampea myy ainakin Saksassa Der Franzose, mutta eikähän kotimaasta löydy hyvä käytetty jos on tarvetta.Esa
Nyt olen pari vuotta taistellut RE85:n kanssa.
Kahdella eri rättärillä, 2CV6 kesäkäytössä ja 2CV6 Dyane talviajossa. Molemmissa uudempi 26/35 kaasutin. Kulutuslukemat maantiellä 8.0-8.5 l/100 km, taajamassa / kaupungissa 10-11 l/100km, mikä on vaadittu 30 %:n lisäys kutosen bensankulutukseen. Daynessa on 25 litran tankki mikä riittää paikallisajoissa. 2CV:en asensin Ami Superin 40 litraisen tankin minkä kanssa pärjää paremmin reissussakin. Joskus on joutunut ajelemaan bensallakin, pakokaasu alkaa olla melko mustaa noilla säädöillä.
Ongelmina talvella kylmäkäynnistys, vakiosytytyksellä ei tahdo käynnistyä edes nollakelillä. Dyanessa on vakiomallin 123-kärjetön mikä näyttäisi auttavan tuohon, muistaakseni olen startannut jopa -10 pakkasella ilman lämmitystä. Bensan kanssa kärjettömällä ei huomaa mitään eroa käyntiinlähdössä, mutta ilmeisesti RE85:lla on hyötyä mahdollisesti paremmasta kipinästä. Lämmittimenä on kaasariin suunnattu sisätilanlämmitin minkä kanssa ei ole mitään käyntiinlähtö ongelmia kovillakaan pakkasilla.
Kesällä tulee yli +25 asteen lämmössä joskus ongelmia kuumakäynnistyksen kanssa. Ilmeisesti kaasutin kuumenee ajon jälkeen niin paljon että polttoaine höyrystyy ja lyhyen pysähdyksen jälkeen voi olla startti ongelmia. Bensan tankkaaminen sekaan auttaa tuohonkin joten ei ole esim. venttiilin välykset syynä. Nyt on työn alla imusarja josta rälläköin pakopuolen irti, mikä korjannee asian. Syyskylmillä tuon virityksen kanssa sitten saattaisi tulla jäätymisongelmia mutta pitänee vaihtaa talviautoon siinä vaiheessa.
Sytysennakkoa lisäsin pari hammasta mutta tuolla ei taida olla merkitystä, ainakaan mitään eroa en huomannut. Kiihdytyspumppu on oltava kunnossa, muuten olen melko tyytyväinen kaasareiden toimintaan mutta aivan tyhjäkäynniltä kaasua painettaessa tahtoo edelleen hyytyä. Tuota olen yrittänyt korjata suurentamalla kiihdytyspumpun suutinta ja rikastamalla tyhjäkäyntiseosta.Nyt kaasuuttimien säädöt ovat:
Dyane
1. kurkku 140
2. kurkku 120 turboputkella, ilman sitä 110
Tyhjäkäyntisuutin 55
Kiihdytyspumpunsuutin 40 (alkup. 35). Tuollainen isompi löytyy vanhemmasta 2-kurkkuisesta.
1. kurkunjarruilma (1F2) D1.1 Näitä on eri halkaisijoita samoilla koodeilla, ainakin D1.0 ja D1.1 on tullut vastaan
2. kurkun jarruilmasuuttimen (2AA) joutui suurentamaan D1.35:enBensapinta nostettu 18:sta milliin.
2CV6
1. kurkku 135
2. kurkku 120 turboputkella, ilman sitä 110
Tyhjäkäyntisuutin 50
Kiihdytyspumpunsuutin 40
1. kurkunjarruilma (1F2) D1.1
2. kurkun jarruilmasuutin (2AA) D1.2Bensapinta nostettu 18:sta milliin.
Nämä ei sitten ole mitenkään oikeat asetukset mutta tuollaisiin olen itse ajautunut.
Laskennallisesti 30 %:n lisäys suuttimien pinta-alaan tekisi suutin kooksi muistaakseni 120 / 100, minkä voi ottaa lähtökohdaksi omille testeille. Kuitenkin käytännössä seosta joutuu rikastamaan yllättävän paljon että saa edes pahimmat hyytymiset ja nykimiset pois.
Jarruilmasuutinten kanssa ei välttämättä kannata alkaa leikkimään jos vaan mitenkään toimii alkuperäisillä. Ehkä niiden kanssa kikkailemalla saisi hieman kulutusta pudotettua toimivuuden kärsimättä.
Joka tapauksessa RE85 toimii enkä ole suunnitellut palaavani bensanäyttäjäksi.Esa
Kiitoksia vastauksesta, eipä tuolle sitten tarvitse mitään tehdä.
Uudemmassa mallissa on ilmeisesti minimoitu valmistuskustannuksia.Esa
Kiitoksia vastauksista, ilmeisesti kyseessä on harvinaisempi ongelma.
Venttiilienohjurit ovat vanhat, mutta ne olivat silloin remontoidessa ihan OK, joten niistä homma ei liene kiinni.
Kansien jälkikiristystä en ole koskaan tehnyt, kun olen ymmärtänyt ettei sitä tarvittaisi kasaan painuvan kannentiivisteen puutttuessa.
Olenko ollut aivan väärässä?
Jatkan nyt kuitenkin vielä tarkkailulinjalla ensi kesän, tuo lyijynkorvike saattaisi antaa ainakin henkistä tukea.Esa
Eikö kukaan missään tee asennusvalmista sarjaa 2CV:n?
Tuossa yksi kotimainen valmisataja:
http://www.turvakaaret.fi/” onclick=”window.open(this.href);return false;Esa
-
JulkaisijaArtikkelit