Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kesärättäri meni viikonloppuna talvilepoon latoon, koska talvi on nyt väistämättä tulossa.
Talvirättärin syyshuolto oli odotettua pitempi. Vaihtoon menivät puhkiruostuneet valopukki, valonsäätötanko ja öljyputki. Tuulilasi, tuuletusluukku hyttysverkkoineen ja kehyksineen meni vaihtoon joka on nyt tässä vaiheessa. Onnyt edessä parin viikon tauko sätkäharrastuksesta, kunnes taas talvikuljin on liikenteessä.Sätkä ollut liikenteessä. Vielä on talvea jäljellä, tänä aamuna vähän räntää satoi.
Tammikuun aamu. Lumi ei aseta esteitä sätkälle, kuten tiedämme.
Jäin toissapäivänä tikkurilassa parkkipaikalla jumiin, takapyörän edessä jäätynyt polanne, eikä nastoitusvalmiilla nastattomilla talvirenkailla ollut pitoa, eikä mukana ollut sepeli (eturenkaille) auttanut. Takana betoniseinä.
Onneksi takakontista löytyi bilteman tms kenttälapio, jolla jään sai murrettua.Kiitos osallistumisesta.
Jasun ehdottama latausrele oli syyllinen, ja nyt sätkä on taas liikenteessä.
Kesäksi ohjelmassa tuulilasin – tuuletusluukun peltien vaihto, talvi koettelee kuljinta. Mutta viat on korjattavissa.Kiitos.
Täytyy jatkaa tutkimusta tuolla linjalla.Mutta liioittelin 20.1 pahasti, tuo mittari näyttää nyt vasta
95947km. !Mittaristo vähän irti ja pyyhkimenmoottori näkyvissä, testausta. Ensi viikonloppuna jatkoa seuraa.
Kolmannen sulakkeen paikalla kupariputki, jolloin siitä lähtevän vihreasävyisen johdon sokeripalassa kärysi; siitä lähtevä ruskeasävyinen johto nenee pissapojan moottoriin joka yhä toimii.
Kiitos.
Vilkut oli irroitettu piiristä, ja sulake silti paloi. Vilkkurele näyttää ehjältä.
Ja pyyhkijänmootori vaihdettu, ja se suoraan akuvirrala kytkettynä on toimiva.
Bensa- ja virtamittaria vaikea testata. Nämä toiminnat siis kolmannen sulakkeen piirissä ja poissa pelistä nyt. Mutta lataus siis toimii ja auto muuten toimiva. En myönnä ajaneeni 70km.
Voisiko olla bensamittarin anturin johdotus oikosulussa?.
Mutta ajattelin jatkaa seuraamalla ylemmän sulakerasian kolmannen sulakkeen johtoa, jonka liitos savusi kupariputki”sulakkeen” kanssa, saksia auki puolen tuuman paksuisen johtokimpun kuorta ja seurata sen johdon kulkua mitttareille. Jne. Johdotus laskujeni mukaan liki 47 vuoden ikäistä. Nelkkuna tuotu Suomeen 29.4.1972.Mitä teen?
Eli missä oikosulku?
2cv4/6 -72.
Lisäasennuksina webasto joka toimii yhä normalisti.
Virtalukon pohjasta otettu extra sulakkeen kautta virtaa öljylämpömittareille.
Viime aikoina oikea etuvilkku pois pelistä, oikea takavilkku toininut ilman nakutusta. Vasemmalle vilkut toinineet normalisti nakuttaen.Ongelma:
toissapäivänä lakkasivat toimimasta kaikki vilkut, tuulilasinpyyhkimet, bensa- ja virtamittari. Ylemmän rasian kolmanneksi ylin sulake ( näyttäisi olevan 30A) palanut.
Vaihto johtaa heti palamiseen.
Irroitettu kaikki vilkunjohtoliittimet- sulake palaa.
Vaihdettu tuulilasinpyyhkimem moottori, mutta sulake palaa heti . ( Se moottori kyllä toimii kokeiltuna suoraan akkuvirralla kaapeleilla).
Kokeiltu kuoariputkenpätkää tuona kolmantena sulakkeena, heti savu sulakkeesta lähtevän repsikan (oikealla) puolen liittomestä, johon kytketty alkuperäinen lähtevä johto sekä pissapojan moottorille menevä johto. ( Tuo pissapoikamoottori toimii yhä normaalisti, kun sukaketta ei ole.)
Ja kupariputkenpätkä nosti myös savun virtakukolta lähtevän johdon liittimestä.
Mutta siis ilman kolmossulaketta sätkä toimii muuten normaalisti ja lataa; mutta vilkut, pyyhkinet, bensamittari ja virtamittari on pois pelistä.
? Eli missä oikosulku? Virtalukon pohjassa? (2 johdolla), bensamittarin anturissa?,vai kuitenkin vilkunjohdoissa, jotka kuvittelin irroittaneeni testatessa. Vai johtosarjasssa johdinten välinen oikosulku, jossain?.Onnea Jasu projektien parissa.
Kiitokset puoli vuosikymmentä sitten Panhardin osista. Ostin Sitrosen tallista Tigren, joka pari vuotta sitten leimalle. Nyt siinä kytkinremontti käynnissä.Tietysti ajan. Marraskuulta 2004 eletyistä päivistä alkaen noin yhdeksänä päivänä kymmenestä sätkällä. Sätkä menettelee kesäautona, mutta on paras talviauto. 23.10.18 mittarissa 92 904 km, tänään 95 953. Vasta. Joinakin talvina liki 10 000 km. Nastoitusvalmiit Michelin 135, toinen satsi viime syksynä, tällä kertaa sisärenkailla ja uudet vanteet, tasapainoitus. Webasto kovien pakkasaamujen varalta, ei päällä ajossa. Lämmöt ei juuri nouse, 2 öljynlämpämittaria sen todistaa. Talvivaatteilla pärjää sen kolme varttia jonka matka enimmillään. Ei ollut puhtia laittaa syksyllä pohjalevyä ja tukkia keulaa.
Kampiakseli laakeroitu pohjanmaalla 2006, vajaa 100 000 sillä. Huoltoa ja kunnostusta sätkä välillä kaipaa, kuten kaikki autot.Ja korjataan nyt että vuodesta 2000 on siis ollut renkaan kyljessä nelinumeroinen luku valmistusajankohdasta,
joka merkitsee viikko/vuosi, esim 2911 on viikolla 29, vuonna 2011.
Joku rengassuositus on ettei viime vuosituhanella valmistettuja renkaita tulisi enää käyttää.Sitroselta vuosi sitten. Aika kallit sätkän talvirenkaat on. Michelin 135, tietääkseni 125 ei enää saa talvirenkaina.
Nastatomilla ajoin 7 talvea ilman vaikeutta ja ne nytkin alla. Laitan nastalliset taas lumien tultua. Ne siis hintansa väärtti, koska joskus muutoman sekunnin saattaa tarvita parempaa pitoa. Täällä etelässä tosin tiet yleensä sulat ja nastat kyllä kuluvat silmissä.
.
Ja asian vierestä: renkaiden ominaisuudet huononevat vuosien kuluessa, vaikken itse siihen osaa kiinnittä huomiota.
Vuotamaton rengas laillisella kulutuspinnalla ja tasapainoitetulla vanteella on mielestäni aina käypä kontakti tienpintaan.
Nykyään renkaan kyljessä on leima kuukausi/vuosi jolloin se on valmistettu.
Rengasteolisuudelle, rengaskauppiaalle ja renkaidenvaihtofirmalle on mieluisaa että renkaat menevät hyvin kaupaksi ja niitä vaihdetaan usein. Ja siksi em. tahot saattavat lobata EU päätäntäelimiä sihen että renkailla olisi joku tietty käytöikä jonka jälkeen niitä ei enää saa käyttää. Ellei ole jo lobannutkin, kuka tietää? -
JulkaisijaArtikkelit