Kirjoitetut vastaukset

Esillä 9 viestiä, 46 - 54 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: tehdaskunnostetut koneet #131373
    et

    Totta puhui Tornion mies että tällä palstalla ei kannata aikaa hukata. Vaikka kuinka yrittäisi pydyä tosiasioissa; kysyä kokemuksia ja selvittää asioita, niin saa vastakseksi saivarteluja ja perustelemattomia väitteitä vastaukseksi.

    vastauksena käyttäjälle: tehdaskunnostetut koneet #131371
    et

    “Piti sanoa:
    TAPIN keskikohtaa hiotaan 12,5/100 osaa alikokoon, ja laakerihela alikokoa 0.25.”
    .
    Tässä asia minkä sain kotimaisista kampikorjauksista selville.
    .
    Onko siis kellään kokemuksia näistä korjauksista ja niiden kestävyydestä?
    .
    Kuutosen (kuten vanhuksenkin) kampi on kestävä, mutta joskus niidenkin laakerit loppuvat ja asia on jotenkin ratkaistava.
    Kun ei tuo Citroen tehdas näytä edes imagosystä käynnistävän vanhoja prässejä tehdäkseen muutoman kymmenen tuhatta uutta kampea.

    vastauksena käyttäjälle: tehdaskunnostetut koneet #131370
    et

    Lähetetty: Lau Lok 01, 2005 21:44 Viestin aihe: kampiakseli



    “Jatkoa. Ja sitten kampiakselin osat on prässättävä paikalleen että runkolaakerit ovat samassa linjassa. Runkolaakerit tehdään laakerimetallista, ne ovat aika monimutkaisia, niissä öljyuria ja reikiä ja lukitustappia. Usemapia kampia on näin tehty, ei tietoa mitä matkoja ajeltu. Kiertokangen laakerointi maksaa 250 euroa, ja runkolaakereiden teko toiset 250 euroa. Siis kysymykseni: Onko kellään euroopassa kunnostetusta kammista kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät. Itse sain riittävän hyvän selvityksen Seinäjoelta, jonne aion kammen kunnostukseen lähettää. Uusia kampia kun ei kai tehdä, ja vanhat kuluvat jos ei huolleta. Arvostan suomalaista työtä. Maksaahan se, mutta sillä rahalla Saabiin vaihdattaa öljyt ja suodattimet. Rättärien kulta-aika on ohi, mutta vielä kyyti on edullista ja hauskaa, ja teen kaikkeni että se jatkuu vuodet ympäri niin kauan kuin mahdollista.”

    vastauksena käyttäjälle: tehdaskunnostetut koneet #131369
    et

    Selvitin kampiasiaa 1.10.05 kirjoitin siitä; jatkoa seuraa ja kysyisin uudelleen että onko kokemuksia asiassa:
    “Soitin viikolla Salon koneistamoon; vastannen puheesta ymmärsin etteivät mielellään ryhdy puuhaan (2cv6 kammen kunnostukseen) kun osiakin vaikea saada, jotain Fiatin liukulaakeria on joskus käyettty. Mutta sanoi että tuo kampi tänne niin katsotaan.
    Soitin sitten Seinäjoelle, jossa sanoivat että laitetahan se kampi täytehen lyöntihin että voi laittaa konepellin alle. Puhuin myöhemmin koneistajan kanssa pitempään asiasta, kaikkea en ymmärtänyt. Ymmärsin sen että korjaus on vaikea muttei yleensä mahdoton. Kampi on siis prässätty kasaan, kummassakin kammen puoliskossa on kiertokangen tappi, paksuudeltaan 39 mm, ja keskilimpussa on 2 reikää niitä varten. Jos kiertokangfen tappi on huonoksi kulunut ovat konstit vähissä. tappia on mahdotonta paksuntaa. Jos tappia ohennetaan, on vaikea laittaa uutta laakeria (? en oikein ymmärtänyt). He hiovat tapin keskikohtaa 12.5 /100 osaa alikokoon. Kiertokangen laakerin voi tehdä lyijytinapronssista. He käyttävät aina valmista laakeria, jos voi kiertokangen pesää koneistaa sille sopivaksi(Oliko se nyt esim. Suzukin moottoripyörän laakeri jota voi käyttää?). Joka tapauksessa kahsesta liuskasta koostuva laakeri laitetaan keskeltä hiotun tapin ympärille, ja sitten prässsätään tuo 2 osainen laakerihela kiinni kiertokankeen. Laakerin keskikohta on hiottu 12.5/100 osaa ja laakeri on 0.25 alikokoa. Se täytyy tehdä tässä järjestyksessä koska kiertokankeen prässättynä tuo laakerihela ei mene tapin ympärille paikalleen. Tämän verran ymmärsin ja osan ilmeisesti väärin.”

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakseli #133502
    et

    Siis kysymykseni: Onko kellään Euroopassa kunnostetusta kammista (2cv6) kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät.
    Tai mitä kestää alkuperäinen kampi, (jos öljyt ajallaan vaihtaa ja öljynkierto pysyy kunnossa), ennen kuin laakerit kuluvat kelvottomiksi?

    vastauksena käyttäjälle: 2cv6 männät #133542
    et

    Ostin äsken Sitroselta 2cv6 putkimäntäsarjan, jonka sain.
    23/9 -05 päivätyn laskun hinta sille oli 225 euroa + postitus.
    Oli argentiinalaista tekoa. Männät+putket tillpehööreineen. Honaus näytti karkeahkolta. Tarkoitus laittaa ne jossakin vaihessa koneeseen.
    Ovatko siten alkuperäiset kalliimpia?
    .
    Onko tietoa: Mitä kokemuksia on mäntä-putkisarjan kestävyydestä (km määrä), ja mahdollisesti mikä oli niiden alkuperä?

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakseli #133499
    et

    Piti sanoa:
    TAPIN keskikohtaa hiotaan 12,5/100 osaa alikokoon, ja laakerihela alikokoa 0.25.

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakseli #133498
    et

    Jatkoa. Ja sitten kampiakselin osat on prässättävä paikalleen että runkolaakerit ovat samassa linjassa. Runkolaakerit tehdään laakerimetallista, ne ovat aika monimutkaisia, niissä öljyuria ja reikiä ja lukitustappia. Usemapia kampia on näin tehty, ei tietoa mitä matkoja ajeltu. Kiertokangen laakerointi maksaa 250 euroa, ja runkolaakereiden teko toiset 250 euroa. Siis kysymykseni: Onko kellään euroopassa kunnostetusta kammista kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät. Itse sain riittävän hyvän selvityksen Seinäjoelta, jonne aion kammen kunnostukseen lähettää. Uusia kampia kun ei kai tehdä, ja vanhat kuluvat jos ei huolleta. Arvostan suomalaista työtä. Maksaahan se, mutta sillä rahalla Saabiin vaihdattaa öljyt ja suodattimet. Rättärien kulta-aika on ohi, mutta vielä kyyti on edullista ja hauskaa, ja teen kaikkeni että se jatkuu vuodet ympäri niin kauan kuin mahdollista.

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakseli #133497
    et

    Soitin viikolla Salon koneistamoon; vastannen puheesta ymmärsin etteivät mielellään ryhdy puuhaan (2cv6 kammen kunnostukseen) kun osiakin vaikea saada, jotain Fiatin liukulaakeria on joskus käyettty. Mutta sanoi että tuo kampi tänne niin katsotaan.
    Soitin sitten Seinäjoelle, jossa sanoivat että laitetahan se kampi täytehen lyöntihin että voi laittaa konepellin alle. Puhuin myöhemmin koneistajan kanssa pitempään asiasta, kaikkea en ymmärtänyt. Ymmärsin sen että korjaus on vaikea muttei yleensä mahdoton. Kampi on siis prässätty kasaan, kummassakin kammen puoliskossa on kiertokangen tappi, paksuudeltaan 39 mm, ja keskilimpussa on 2 reikää niitä varten. Jos kiertokangfen tappi on huonoksi kulunut ovat konstit vähissä. tappia on mahdotonta paksuntaa. Jos tappia ohennetaan, on vaikea laittaa uutta laakeria (? en oikein ymmärtänyt). He hiovat tapin keskikohtaa 12.5 /100 osaa alikokoon. Kiertokangen laakerin voi tehdä lyijytinapronssista. He käyttävät aina valmista laakeria, jos voi kiertokangen pesää koneistaa sille sopivaksi(Oliko se nyt esim. Suzukin moottoripyörän laakeri jota voi käyttää?). Joka tapauksessa kahsesta liuskasta koostuva laakeri laitetaan keskeltä hiotun tapin ympärille, ja sitten prässsätään tuo 2 osainen laakerihela kiinni kiertokankeen. Laakerin keskikohta on hiottu 12.5/100 osaa ja laakeri on 0.25 alikokoa. Se täytyy tehdä tässä järjestyksessä koska kiertokankeen prässättynä tuo laakerihela ei mene tapin ympärille paikalleen. Tämän verran ymmärsin ja osan ilmeisesti väärin.

Esillä 9 viestiä, 46 - 54 (kaikkiaan 54)