Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Totta puhui Tornion mies että tällä palstalla ei kannata aikaa hukata. Vaikka kuinka yrittäisi pydyä tosiasioissa; kysyä kokemuksia ja selvittää asioita, niin saa vastakseksi saivarteluja ja perustelemattomia väitteitä vastaukseksi.
“Piti sanoa:
TAPIN keskikohtaa hiotaan 12,5/100 osaa alikokoon, ja laakerihela alikokoa 0.25.”
.
Tässä asia minkä sain kotimaisista kampikorjauksista selville.
.
Onko siis kellään kokemuksia näistä korjauksista ja niiden kestävyydestä?
.
Kuutosen (kuten vanhuksenkin) kampi on kestävä, mutta joskus niidenkin laakerit loppuvat ja asia on jotenkin ratkaistava.
Kun ei tuo Citroen tehdas näytä edes imagosystä käynnistävän vanhoja prässejä tehdäkseen muutoman kymmenen tuhatta uutta kampea.Lähetetty: Lau Lok 01, 2005 21:44 Viestin aihe: kampiakseli
“Jatkoa. Ja sitten kampiakselin osat on prässättävä paikalleen että runkolaakerit ovat samassa linjassa. Runkolaakerit tehdään laakerimetallista, ne ovat aika monimutkaisia, niissä öljyuria ja reikiä ja lukitustappia. Usemapia kampia on näin tehty, ei tietoa mitä matkoja ajeltu. Kiertokangen laakerointi maksaa 250 euroa, ja runkolaakereiden teko toiset 250 euroa. Siis kysymykseni: Onko kellään euroopassa kunnostetusta kammista kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät. Itse sain riittävän hyvän selvityksen Seinäjoelta, jonne aion kammen kunnostukseen lähettää. Uusia kampia kun ei kai tehdä, ja vanhat kuluvat jos ei huolleta. Arvostan suomalaista työtä. Maksaahan se, mutta sillä rahalla Saabiin vaihdattaa öljyt ja suodattimet. Rättärien kulta-aika on ohi, mutta vielä kyyti on edullista ja hauskaa, ja teen kaikkeni että se jatkuu vuodet ympäri niin kauan kuin mahdollista.”Selvitin kampiasiaa 1.10.05 kirjoitin siitä; jatkoa seuraa ja kysyisin uudelleen että onko kokemuksia asiassa:
“Soitin viikolla Salon koneistamoon; vastannen puheesta ymmärsin etteivät mielellään ryhdy puuhaan (2cv6 kammen kunnostukseen) kun osiakin vaikea saada, jotain Fiatin liukulaakeria on joskus käyettty. Mutta sanoi että tuo kampi tänne niin katsotaan.
Soitin sitten Seinäjoelle, jossa sanoivat että laitetahan se kampi täytehen lyöntihin että voi laittaa konepellin alle. Puhuin myöhemmin koneistajan kanssa pitempään asiasta, kaikkea en ymmärtänyt. Ymmärsin sen että korjaus on vaikea muttei yleensä mahdoton. Kampi on siis prässätty kasaan, kummassakin kammen puoliskossa on kiertokangen tappi, paksuudeltaan 39 mm, ja keskilimpussa on 2 reikää niitä varten. Jos kiertokangfen tappi on huonoksi kulunut ovat konstit vähissä. tappia on mahdotonta paksuntaa. Jos tappia ohennetaan, on vaikea laittaa uutta laakeria (? en oikein ymmärtänyt). He hiovat tapin keskikohtaa 12.5 /100 osaa alikokoon. Kiertokangen laakerin voi tehdä lyijytinapronssista. He käyttävät aina valmista laakeria, jos voi kiertokangen pesää koneistaa sille sopivaksi(Oliko se nyt esim. Suzukin moottoripyörän laakeri jota voi käyttää?). Joka tapauksessa kahsesta liuskasta koostuva laakeri laitetaan keskeltä hiotun tapin ympärille, ja sitten prässsätään tuo 2 osainen laakerihela kiinni kiertokankeen. Laakerin keskikohta on hiottu 12.5/100 osaa ja laakeri on 0.25 alikokoa. Se täytyy tehdä tässä järjestyksessä koska kiertokankeen prässättynä tuo laakerihela ei mene tapin ympärille paikalleen. Tämän verran ymmärsin ja osan ilmeisesti väärin.”Siis kysymykseni: Onko kellään Euroopassa kunnostetusta kammista (2cv6) kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät.
Tai mitä kestää alkuperäinen kampi, (jos öljyt ajallaan vaihtaa ja öljynkierto pysyy kunnossa), ennen kuin laakerit kuluvat kelvottomiksi?Ostin äsken Sitroselta 2cv6 putkimäntäsarjan, jonka sain.
23/9 -05 päivätyn laskun hinta sille oli 225 euroa + postitus.
Oli argentiinalaista tekoa. Männät+putket tillpehööreineen. Honaus näytti karkeahkolta. Tarkoitus laittaa ne jossakin vaihessa koneeseen.
Ovatko siten alkuperäiset kalliimpia?
.
Onko tietoa: Mitä kokemuksia on mäntä-putkisarjan kestävyydestä (km määrä), ja mahdollisesti mikä oli niiden alkuperä?Piti sanoa:
TAPIN keskikohtaa hiotaan 12,5/100 osaa alikokoon, ja laakerihela alikokoa 0.25.Jatkoa. Ja sitten kampiakselin osat on prässättävä paikalleen että runkolaakerit ovat samassa linjassa. Runkolaakerit tehdään laakerimetallista, ne ovat aika monimutkaisia, niissä öljyuria ja reikiä ja lukitustappia. Usemapia kampia on näin tehty, ei tietoa mitä matkoja ajeltu. Kiertokangen laakerointi maksaa 250 euroa, ja runkolaakereiden teko toiset 250 euroa. Siis kysymykseni: Onko kellään euroopassa kunnostetusta kammista kokemusta (kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä ajettu?); tai ehkä Salossa tai Seinäjoella kunnostetuista kilometrimäärät. Itse sain riittävän hyvän selvityksen Seinäjoelta, jonne aion kammen kunnostukseen lähettää. Uusia kampia kun ei kai tehdä, ja vanhat kuluvat jos ei huolleta. Arvostan suomalaista työtä. Maksaahan se, mutta sillä rahalla Saabiin vaihdattaa öljyt ja suodattimet. Rättärien kulta-aika on ohi, mutta vielä kyyti on edullista ja hauskaa, ja teen kaikkeni että se jatkuu vuodet ympäri niin kauan kuin mahdollista.
Soitin viikolla Salon koneistamoon; vastannen puheesta ymmärsin etteivät mielellään ryhdy puuhaan (2cv6 kammen kunnostukseen) kun osiakin vaikea saada, jotain Fiatin liukulaakeria on joskus käyettty. Mutta sanoi että tuo kampi tänne niin katsotaan.
Soitin sitten Seinäjoelle, jossa sanoivat että laitetahan se kampi täytehen lyöntihin että voi laittaa konepellin alle. Puhuin myöhemmin koneistajan kanssa pitempään asiasta, kaikkea en ymmärtänyt. Ymmärsin sen että korjaus on vaikea muttei yleensä mahdoton. Kampi on siis prässätty kasaan, kummassakin kammen puoliskossa on kiertokangen tappi, paksuudeltaan 39 mm, ja keskilimpussa on 2 reikää niitä varten. Jos kiertokangfen tappi on huonoksi kulunut ovat konstit vähissä. tappia on mahdotonta paksuntaa. Jos tappia ohennetaan, on vaikea laittaa uutta laakeria (? en oikein ymmärtänyt). He hiovat tapin keskikohtaa 12.5 /100 osaa alikokoon. Kiertokangen laakerin voi tehdä lyijytinapronssista. He käyttävät aina valmista laakeria, jos voi kiertokangen pesää koneistaa sille sopivaksi(Oliko se nyt esim. Suzukin moottoripyörän laakeri jota voi käyttää?). Joka tapauksessa kahsesta liuskasta koostuva laakeri laitetaan keskeltä hiotun tapin ympärille, ja sitten prässsätään tuo 2 osainen laakerihela kiinni kiertokankeen. Laakerin keskikohta on hiottu 12.5/100 osaa ja laakeri on 0.25 alikokoa. Se täytyy tehdä tässä järjestyksessä koska kiertokankeen prässättynä tuo laakerihela ei mene tapin ympärille paikalleen. Tämän verran ymmärsin ja osan ilmeisesti väärin. -
JulkaisijaArtikkelit