Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Eikös nuo tule ulos ihan terästangolla naputtelemalla. Minulla paljon käytännössä uudenveroisia tukivarren laakereita ja laakerin asennustyökaluja. Olen todennut että jos voitelee sitkoaineisella alustavaseliinilla nin että myös laakerin ja kumitiivisteen rako täyttyy, kumitiiviste ei kulu kuten ei laakerikaan.
Ohjaus raksuu, ei selviä mistä ääni tulee. Kyllä nelkunkin ohjaus on riittävän herkkä jos raidetangon hela kunnossa ja voideltu vedenkestävällä vaseliinilla jossa toivon mukaa sitkoaineita, joten ei sitäkään tarvitse “vääntää” .
Vetoakselin kuulanivel voi ollaa hajoamassa, myös tukivarren sisempi laakeri ja sehän on vaarallinen juttu jos tukivarsi putoaa paikaltaa vauhdissa kun on kysymyksessä etutukivarsi,9:n millin pultti käy mittatikun ulosvetoon, jollei kierretappia ole niin esim. laturin pultti käy, jarrupääsylinterin kiinnityspultti tai jarrurummun kiinnityspultti (6 pulttisen rummun)
Ylikokoiset lienevät tarpeen jos aikoo onnistua varmasti, ohjurien poistossa aina ainevahvuus heikkenee enemmän tai vähemmän, olkatappien vaihdossaa sama asia hyvä ottaa huomioon. Asiaa kun hieman vundeerasin, ehkä tarvikkeiden puuttuessa voisi toimia myös lukitusliiman käyttö, itselläni on esim. Locktite 272- lukitetta, lämpörilankesto 230 astetta, pitäisi toimia kansissa. Tuota löytyy hyvin edullisesti Kiinasta, paikallisen Locktiten kamaa, puoli desiä maksoi vain 6 euroa, oli itseasiassa paljon halvempaa kuin firman muut vastaavat tuotteet. Ja tuo lukitusliima varmistaa paitsi paikallaanpysymisen, myös nuo kiusalliset öljyvuodot jäävät pois kuvioista. Kikkaa voi soveltaa myös kansien öljyputkien vaihdossa.
Sangen mielenkiintoista, onko tuollainen kone ollut käytössä vaiko vain piirustuspöydällä? Epäilen että toleranssit liian tiukat palopesän ulkoreunoilla ilman lisätoimenpiteitä, muile koneillehan löytyy optimivälykselle arvojakin, ei nyt heti tule mieleen tuon välyksen ingliska nimitys, muistaakseni 0,5 milliä pitäisi jo käydä.
Kutosen matalapuristeiset männäthän käyvät Ami 6:n koneeseen, saa samalla hiukan uppgreidatut puristussuhteet (1/7,9).
Olen nähnyt 18 millin yleisestä kupariputkesta sorvatut nostajaputket, asennettuna nelkun kansiin, ei tietoa käytössä. Hieman eroava lämpölaajennuskerroin verrattuna alumiiniin, tai seosmetalliahan kannet ovat. Romukaupasta saa halvalla.
Imuventtiilithän ovat edelleen magneettisia, kuten nelkun pakoventtiilit, ne kannattaa vaihtaa mieluiten kutosen venttiileihin joissa myös varsi magneettiin tarttumaton, lyijyttömälle menovedelle suunnitellut. Sätkässä ei kyllä kannata 95:ta käyttää, jo polttoainetaloudellisista syistä.Eipä vuan olekaan samat kannet! Kutosen putki istahtaa sisään, mutta nelkun kannet muistaakseni 1,5 mm matalammat palopesästään ja kutosen mäntä ei sovi sellaisenaan kansiin. Imuventtiili millin kaposempi halkaisijaltaan, kutosen vastaava taitaa olla jopa paremmin toimiva ja nykyään muutenkin must, tuon lyijyttömän polttoaineen vuoksi. On siis vastaavasti hieman lyhyempi, ei ongelma. Pakoventtiileitä kutoseen kahdenlaisia, vartavasten lyijyttömälle tehdyissä on myös venttiilin varsi magneettiin tarttumaton, vanhemmissa vain lautanen .
Imu- ja pakokanavat nelkussa ahtaammat, kannattaa hioa istuvuutta soljuvammaksi imupakosarjan kanssa. Putkiin pitäisi laittaa ehkä millin korotusrengas lohkon puolelle ja kansista hioa alareunaa hieman leveämmäksi, toki männästäkin voi tietyin kohdin poistaa ainetta. Näillähän saa kaiken jälkeen puristuksia lisää, ja tehtykin on. Tuo männän istuvuus kanteen nyt monimutkaisin homma, pitäisi toimia ihan millin välyksellä.
Minulla kyllä ylimääräisiä kutosen kansia jos kokeilu arveluttaa.Nuo yksijousiset tulivat käyttöön muistaakseni -77 vuoden jälkeen, koneen lohkoissakin pieniä muutoksia tehtiin tuolloin. Ilmeisesti kaikissa koneissa, todennut asian myös nelkun koneissa kun on ollut originaaleja varaosakoneitakin hallussa. Ensimmäinen tällainen nelkku oli käyntiääneltään huomattavan hiljainen verrattuna vanhempiin versioihin, nokka-akseli tietenkin kulumaton mutta oma käsitykseni oli että nämä yksijousiset kannet olisivat vähämeluisammat. yli 80 t. olen ajanut nelkulla jossa kaikki sisuskalut oli uusittu, siis nokkakin, mutta vanhemmilla kansiversioilla.
Tuo viimeisin nelkku oli muutenkin ihmeellinen, kiihtyikin hämmästyttän hyvin. Kampi ilmeisesti vaurioitui kun kone sammui peruuttaessani jyrkkään mäkeen pari kertaa, sen jälkeen meno heikkeni kuten kiinnostukseni nelkkuihin.
Vanhempiin kansiin ei käy yksijousiset joiden halkaisija isompi ja jos uudempiin kansiin laittaa kaksijousisysteemin, jousen löysästä istuvuudesta voi jotain ikävää seurata.Vartiokylässä tallillani muutama, uusikin
Ilkka Waloranta ö45 2ö1 687ö
PS: ei mitään tietoa sopivuudesta ryppypelteihin, ovat kutosen.Sinulla lienee samanlainen katto kuin kaverillani, pohjakangas keinokuitua, ei kutistu eikä repeile kuten perinteiset kangaskatot , laminointi vain ei kestänyt, murtumia taivekohdissa joita tulee katon aukaisussa, vuoti hieman vettä kuljettajan penkille vaikka sillä kohden ei ollut näkyviä pintavaurioita, pinnoite vain kulunut ja harsomaisen ohut, näkyi lampunvaloa vasten. Kestävyyttä saa varmaan vinyylipinnotteiden hoitoaineella.
Esim. akun kiinnityspulteista saa kätevämmät sokat, eivätkä jumitu kiinni
`
Vauhtipyörän pitää olla kytkimellee tehty, vuosi 81 taisi olla valmistusvuosi jolloin kutosissa tuo tähtikytkin tuli käyttöön ja vauhtipyörä on sitten liki 2 kg kevyempi
kuin tuo vanhempi versio.Perusasioihin! Millä laitteella puheena olevat öljynpaineet mitattuja, epäilen etteivät kaikki mittarinäytöt ole vertailukelpoisia, mallit luku sinänsä ja toimintaperiaateet sähköinen vs. hydraulinen mittari.
Itse olen todennut entisen Silver 10/30 öljyn olleen parhainta ikinä käyttämääni, vastaava 20/50 liian paksua, sama kitkaa vähentävä komponentti kummassakin, tahmaisemmalla kertyi rautaa öljyproppuun, ei kuulosta hyvältä…
Itselläni Dyanessa ongelmana riittäviin lämpötiloihin pääsy, vaikka kuinka konetta peittelisi, Suomessa ei montaa päivää jolloin nokka pitää avata. Hyvä kone tietenkin kehittää vähemmän kitkalämpöä.
Myös lämpöjen mittaaminen ongelma, keskusteluissa olisi hyvä kertoa millä metodilla arvot saatu, mittareissa isoja eroja kalibroinnissa. Itse olen tarkistanut erinomaisen Skodan mittarin näytön öljynmittatikusta työnnettävällä digimittarila, näytöt luotettavia, ovatko esitetyt lämpötilat luotettavia? Asia huomioiden tulisi mielekkyyttä esillä olevaan keskusteluun.Kukapa enään myisikään noita ns. lisäjarruvaloja, nykyautoissahan lienee järjestään tehokkaat ja nopeat led-valot. Ennen oli myynnissä noita kömpelöitä ja näkyvyydenpeittäviä koteloita, yksinkertaisinta on asentaa (ja halvinta) ns. COB-led levyt, peräreppuunkin voi liimata tai kaksinkertaisella teipillä asentaa, eivät tällöin peitä takalasia eivätkä muutenkaan herätä huomiota kuin syttyessään.
COB-ledi= CHIP on BOARD, ovat ohuita kuin kouluviivain.
Näissä ledivaloissa tuo erinomainen ominaisuus lisäjarruvalona että syttyvät ainakin 10x nopeammin ja vielä täyteen kirkkauteen, toisin kuin hehkupolttimot, säväyttävät ja niihin senvuoksi reagoi nopeammin. Jo pieni laskelma mitä merkitsee esim. 1//10 sekunnin viive reagoinnissa esim. nopeudella 50 km/t= lähes 14 m/s, , siis 1,5 m jää vajaaksi pysähtyminen. Ja nykyään ledijarruvalot niin yleisiä että ihmiset pitävät niitä oletuksena, jo 20 v. takaperin kiinnitin asiaan huomiota. Hehkulamppulisäjarruvalojen hyödyllisyydestä en erityisemmin ole vakuuttunut, eivät nyt haitaksikaan ole.
Minulla on noita punaisia cob-led rimoja, n. 15 cm pitkiä, jos joku on kiinnostunut, vaikkapa pari kpl voin vitosella myydä.Tapeissa voi olla jo kaupan tiskillä mittapoikkeamia, esim. Auto Artikkelissa todenneet asian ja jo kauan sitten mittailivat myymiään tappeja, näitten valmistajia on kirjava joukko, itse olen todennut että esim. rasvareikien mitoissa eroja, yhden tapin olen sahannut poikki kun ei muuten onnistunut poisto käsillä olevalla prässillä, oli yllätys kuinka pehmeää tavaraa tappi oli, ei taatusti ollut originaali, ilmankos oli tarpeen vaihtaa, tämä on ollutkin ainoa tappi jonka olen itselleni toistaiseksi joutunut vaihtamaan, tukivarsia on kyllä muutamia vaihdeltu, aina ei syynä kuitenkaan ole ollut tappiongelma.
Ei taida välttämättä onnistua ylikokotapillakaan ongelman lopullinen ratkaisu, löysä tappi on varmaan lonksunut silmukassa ja tehnyt epäkeskisen reiän, tietenkin ylikokoinen on parempi ratkaisu kuin alikokoinen tai vakiomitoissaan oleva. Voi tulla vielä asennusongelmia paikalleenlaittaessa. Eräs hätäapuratkaisu olisi silmukan ympärille hitsata yhtenäinen palko joka jäähtyessään kiristäisi reiän, en suosittele mutta näin voi tehdä ja on tehtykin.
Tappien heloissakin olen todennut melkoisia mittaheittoja, jotkut olleet jo valmiiksi niin löysiä että eivät sen parempia kuin kuluneet ja hylättävät.
Sillanpään Pentin kanssa aikoinaan keskustelin tappivoitelusta, hän kertoi vaihdelleensa kymmeniä tappeja, ei kuitenkaan itselleen… Kertoi käyttävänsä voiteluun grafiittirasvaa jota itsekin silloin olin ruvennut käyttämään, eron huomasin heti. Grafiittirasvassa myös molybdeenisulfidia , mutta tuo grafiitti voitelee kuivanakin, molybdeenisulfidi ei. Ei sovellu nopeasti pyöriviin laakereihin, syö tiivisteet! Siksi sitä ei myydäkään minään yleisvoiteluaineena, tiskinalustavaraa…On muuten ainoata rasvaa joka toimii kuumasinkityksessä kierteiden suojana jos kierteisiin vedetty pultit sen kanssa-rasva palaa pois, musta grafiitti jää jäljelle ja käytännössä sormivoimin saa esim. rungon iskaritapit irti!
Mm.tukivarsia löytyy, samoin runsaasti grafiittirasvaa ja valikoituja tukivarrenlaakereita ( sisempi varsinkin yleensä osoittautuu vaihdon tarpeessa olevaksi kun tukivarren irroittaa). Ö45 2Ö1 68 7Ö / Helsinki -
JulkaisijaArtikkelit