Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 166 - 180 (kaikkiaan 195)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kaasarin outo vika? #158617

    Minulla menee käytännössä bensaa alle kuuden, epäilen jotain vikaa jos
    tuo raja ylittyy. Käytän Boschin 5 AC-tulppia ja transistorisytytyslaitetta ja preferoin
    98 oktaanista. Kerran vein sata tiiltä Vääksystä Puolangalle, auto ei kulkenut edes
    90 km/t kun rengaspaineet olivat 1,7 ja2,0. Oli pakko lisätä paineita, eteen 2,0 ja
    taakse 2,5. Mittarissa näkyi sitten jopa 115 km/t ajoittain ja kulutus oli matkalla
    6,5 l/100 !!! Jälkeenpäin laskin että ylikuormaa oli n.200 kg (rikos lienee vanhentunut),
    lastasin auton niin että runko oli edestä ja takaa 10cm maasta. Olen ruvennut tuolloisia
    paineita käyttämään nyt ihan vakiona-tiet ovat nykyään niin hyvät ja renkaat kuluvat tasaisesti.
    Hiekkatiellä tuollainen paineistus on kyllä vaarallinen, on kuin jäällä ajaisi.
    Kaksikurkkuinen kannattaa säätää siten että nestepinta mieluiten vähän alempi: itse en mittaile
    vaan katson kansi ylösalaisin käännettynä kohoa ja säädän kohon niin että se näkyy
    kokonaisena “horisontissa”. Muistelisin että tällöin koho on jo millin pari suosituksia ylempänä.
    Tuosta ei sitten ole varaa paljon poiketa, suuttimet jäävät muuten nestepinnan yläpuolelle.
    Auto voi saada aivan erilaiset menohalut näin säätäen , useamman kerran on tullut
    asiaa ihmeteltyä.
    Tekniikan Maailma kokeili 80-luvun alkupuolella eri bensansäästökonsteja, paljolti huolto-ja säätö
    keinoja. Loppupäätelmä: ainostaan rengaspaineiden nosto merkittävästi vähensi kulutusta.
    Niin ja itse ajelen 125 Michelineillä, tietty. Monihan nykyään ajelee leveillä “säästörenkailla”,
    luulisin niiden vierintävastuksen olevan suurempi kuin alkuperäisrengastuksella. Onko kellään
    kokemusta asiasta?
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Mistä runko #159176

    Onko kukaan kokeillut lisäjousien asentamista vakiojousipönttöjen sisälle?
    Esim. takajousien vahvistamiseksi.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Gl4 vastaan Gl5 (Vaihteistoöljykeskustelua) #133641

    Itse olen aina käyttänyt 80/90 Gl-5 öljyä ja nyt olen ruvennut lisäämään
    0w20-öljyä puolisen desiä. poikani autossa tätä ensin kokeiltiin ja öljynvaihdon
    yhteydessä saattoi todeta proppumagneetin olleen käytännössä puhdas. En tällaista
    ilmiötä muista aiemmin nähneeni, yli 30 laatikkoa on tullut purettuakin .Onkohan
    tässä keskustelussa kaikilla selvillä mitä ovat synkronilukkorenkaat ja synkronikartiot.
    Laatikonhan saa pikavauhtia rusahtelemaan räväkästi vaihtamalla, lukkorenkaista
    lähtee tällöin helposti hitunen metallia. Erityisesti nelkun laatikot ovat lukkorenkaiden osalta
    kuluneita mikä sinänsä ymmärrettävää:tiheä vaihtamistarve ja operaation täytyy olla nopea
    jottei kulku hyydy. Minusta tuntuu että vahva lisäaineistus suojelee lukkorenkaita ja rittävä
    viskositeetti pitää öljykalvoa paremmin yllä yläakselilla. Itse pyrin vaihtamaan tavallaan
    kaksivaiheisesti jolloin syntyy lyhyt viive kesken vaihtamisen. Ei synny tätä lukkorenkaan
    lastuamisilmiötä ja vaihde muljahtaa pemeästi päälle.
    Eräs mielenkiintoinen ilmiö on kondenssivesi. Sätkä on tehtaalla suunniteltu siten että etuvaimentaja lämmittää omalta osaltaan laatikkoa. Varaosarungothan ovat avonaisia moottoritilasta la jos ei pohjalevyjä asenna(rungon alakanteissa on pultinreiät valmiina), on suuri todennäköisyys että laatikko ei saavuta
    optimilämpötilaa jossa kondenssivesi haihtuisi. Tuntuu että Suomessa ei ole kuin yksi kk vuodesta sellaista
    aikaa jolloin pohjalevyä ei tarvitsisi. Olen yhden tällaisen laatikon korjannut: kesällä kantta avatessa
    siitä tippui vettä ja kytkinakselin hampaiston ympäristö umpiruosteessa.
    Ja kaikkihan tietävät että laatikon saa jumiin kun kiskaisee pakin päälle auton liikkuessa vielä eteenpäin.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Ostetaan 2cv4 moottori #159698

    Tunnen parikin ystävää jolla näitä on useampi, voin autella jos tarvetta
    on. Koneet ovat Riihimäellä ja Joutsassa ja itse Gustahvi Hakaniemessä.
    Kokemusta näistä ja kutosesta kyllä on, joten minulla on kyllä “silmää”
    valita. Ehdottaisin silti jonkinlaista km takuuta jos itse ostaisin ellei hinta ole hulvattoman halpa.
    Elikkä jonkinlainen km hinta sovittuna ja sen mukaan mahd. palautuksia.

    vastauksena käyttäjälle: Rungon kuumasinkitys / kierteiden suojaaminen #155780

    Useamman rungon olen sinkittänyt. Kerran kokeilin B-teeman kuumankestävää alumiinitahnaa,
    muistaakseni 1100 C, parempi kuin ei mitään mutta en voi mitenkään suositella.
    Grafiittirasva kierteissä ehdoton juttu. Kun poistin kiinni olleet iskarintapit ne eivät olleet
    yhtään jumissa, rasva oli palanut ja harmaa grafiitti peitti kauniisti pultin kierteet.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Väljistä olkatapeista #157631

    Eräs ongelma olkatappien vaihdossa on rasvatiiviyden saavuttaminen
    tapin yläpäässä, olenkohan nähnyt yhtään tässä suhteessa onnistunutta
    tapinvaihdosta, melkein neuvoisin kaikki tapinvaihtajat koulunpenkille.
    On aika turhaa keskustella tappien kestävyydestä jos perusasia,
    voitelujärjestelmän toimivuus on heikko. Jos systeemi vuotaa yläosasta
    tiivistekupin reunoista, ei synny riittävää painetta jotta rasva pursuisi
    ahtaampiin paikkoihin.
    Toinen asia on käytettävän rasvan laatu: itse olen käyttänyt grafiittirasvaa
    joka ei muuten sovellu paikkoihin joissa on kumiset laakeritiivisteet.
    Sillanpään Pentti kertoi vaihtaneensa kymmeniä olkatappeja, ei koskaan
    omaan autoonsa jonka hän voiteli grafiittirasvalla.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Takajarruputkien vaihtaminen 2cv4 -73 #157929

    Itse olen käynyt kaikki putkiin kiinnittyvät osat läpi kierretapilla
    ja asentaessa laittanut jarrurasvaa kierteisiin. Nykyään minulla on
    silikoninesteet jotka estävät ruostumisenkin ja lisäksi messinkimutterit
    jarruputkissa, joten nuo irroitusongelmat ovat raskasta mutta taaksejäänyttä elämää.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Putkietuiskarit neloseen #145150

    Kitkaillut olen 30 vuotta. Minulla on “Itäsaksalaisesta panssarivaunutyökalusta”
    leikattu 41 mm hylsy, jolla olen onnistuneesti kiristänyt “momenttiin” , laskien
    kierroksia. Ei kannata yrittää momenttiavaimella, en kuitenkaan kiellä kokeilemasta,
    kokemuksistahan vakuuttuu omakohtaisesti. Juuri avasin kitkani, olin kiertänyt kummatkin
    säätömutterit tasan kuusi kierrosta ympäri siitä laskien kun jousi alkaa ottaa vastaan.
    Syy avaamiseen ei ollut huollon tarve, ovat toimineet erinomaisesti. Kysymyksessä
    käytetyt kitkat joiden vastinpinnat huoltohiottu. Uusia en kiristäisi noin kireelle, sellaisten
    ollessa kyseessä kokeilisin kolmea kierrosta. Minulta löytyisi muuten muutama uusi kitka,
    ken tarvinnee. Ja ehdoton juttu!: Suojakumit pitää tiivistää kaulastaan akselin ympärille
    jollain käsillä olevalla tiivisteaineella, pääasia kun vesi ei pääse kitkoille, ja kiristysside
    ympärille. Itse olen käyttänyt muovipäällysteistä sähköjohtoa pari kierrosta. Näillä
    eväillä ovat mielestäni hämmästyttävän huoltovapaat ja helppotöiset.
    GUSTAF

    vastauksena käyttäjälle: Jarruputkia #159159

    Minulla on kuparinikkelistä tehtyjä jarruputkisarjoja parisen
    kappaletta ylimääräisenä (messinkimuttereilla) ja saattaisin luopua
    jarruputkityökalustakin jos kenkään tällaista halajaa. Myös tarveaineiden
    saannissa avustaa voinen.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Takajarrut Huom!! #158881

    Tässähän on tullut koko joukko hyviksi toteamiani neuvoja. Mikäli hitsaa
    mutterit, kannattaa valita muistaakaseni 16 mm reiällä varustettu joka menee lyömällä
    vanhan mutterin päälle (ulkokantti muistaakseni 22 mm). Tämän voi vielä sahata
    kahtia jolloin hitsaus helpottuu ja maailma ja oma talous pelastuu! Hommaan suosittelen
    puikkovehkeitä, vastaan on tullut useita epäonnistuneita mig-pilottien laukaisuja.
    Tuntuu kuin hitsaus polttaisi (puikolla) vanhat ruosteet ja tuloksena on tosi herkästi säädettävät
    jarrut. Mikäli mitkään aiemmin luetellut neuvot eivät ole käytössä, lyödään sopivan
    painoisella astalolla säätömutterin kantaan. Oikeastaan tästä konstista kannattaa aloittaa
    kohdattaessa vastoinkäymisiä ottaen huomioon mitä laki sanoo astalonkäytöstä! SYY:
    Pultin kannan alla on kaksi jousilevyä ja riittävän napakka isku irrottaa jumittuneen
    pultin. Juuri nämä jousilevyt hankaloittavat pultin vaihtoa, joka on muuten 9 mm (esim.
    jarrupääsylinterissä ja jarrurummuissa). Tehdaskireyden saavuttaminen voi olla vaikeaa
    mutta vähäisellä kokemuksella voin sanoa että se ei käytännössä ole tarpeenkaan.
    Niittaamallahan siihen päästään ja tällaisia osiahan ei oikeaoppisesti saisi hitsaillakaan.

    vastauksena käyttäjälle: Velleman syttyboksi, jälleen #139434

    Ihamäen Riston aikoinaan rakentama, olen noilla ajellut, laitteessa ei taida olla omaa
    kondensaattoria joten siinä tapauksessa toimisi ja tarvitsisi auton oman kondensaattorin
    asennukseen, en enää muista mutta kokeilemalla pian selviää. Erääseen laitteeseen
    tuli toimintahäiriö, piirilevyn kiinnitysmutterit löystyivät. Vellemanin laite modernimpaa suunnittelua
    piirilevyn ja komponenttien osalta. Risto näki suuren vaivan löytääkseen korvaavia
    komponenteja vanhaan saksalaiseen shapluunaan. Vellemanin laitteessa oma kondensaattori.

    vastauksena käyttäjälle: Velleman syttyboksi, jälleen #139431

    Laittesta kokemusta parinkymmenen vuoden ajalta, antaa mielestäni selvästi paremman kipinän:
    kun vertailee alkupräisen systeemin ja tämän eroja pitämällä sytytyskaapeleiden päitä käynnistettäessä
    erossa toisistaan alkuper. systeemi jaksaa antaa n. puolen sentin kipinän, transist.syt. laitteella n.1,5cm. Varoituksen sana! Tumput käteen ken ei kokeilematta usko!
    Tästä syystä sateella voi tulla sytytyshäiriöitä ja syy voi olla huonoissa kaapeleissa: korkeampijännitteinen
    kipinä karkaa helpommin. Kokemusta on ja ilmiö on helppo ja kaunis diagnosoitava hämärässä.
    Itse laite ei heti sammu vaikka kirjaimellisesti ämpäriin upottaisi, on tullut kokeiltua, ja toimii kuivuttuaan.
    Kärkien bakeliitin kuluman saa minimoitua käyttämällä voiteluun synteettistä vaseliinia tai Wurthin ALUMIINIpastaa, toimivat pakkasellakin, kuluma olematonta. Tuo W:n pasta limautuu kiinni nokkaan eikä huuhtoudu pois. Kyseinen aine erinomaista myös sähköliitoksiin, tulppiin, muttereihin jne.
    Ja varoituksen sana: älkää missään nimessä voidelko kärkiä molybdeenirasvalla kuten ei kumitiivisteisiä laakereita grafiittirasvalla, joista jälkimmäinen esim. olkatapeissa tuntuu olevan taas aivan lyömätöntä tavaraa.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: kun en löytänyt #157853

    Voisin tuollaisen myydä, ruostumattomasta.
    Gustaf

    vastauksena käyttäjälle: Jousivarvan kierteet #156478

    Nyrkkisääntönä varvan kierrosten vaikutuksesta maavaraan olen pitänyt
    suhdetta kolme kierrosta=1cm, varvan kierteiden loppuessa kannattaa
    huomata että jousipöntön päässä on kumitopparit! Nämä eivät tykkää
    esim öljystä, aikakin otsonin kera voi haurastuttaa niitä. Että kun puristuvat
    pehmetessään kasaan loppuvat säätövarat.

    vastauksena käyttäjälle: Kutosen valopukki, löyti jo #156699

    Minullahan noita on kellarissa!
    ILKKA WALORANTA

Esillä 15 viestiä, 166 - 180 (kaikkiaan 195)