Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Bilteema vehkeethän painivat ihan omassa sarjassaan…
Mitä tämä tarkoittaa:että on toiminut hyvin?
Jos puhutaan näytön tarkkuudesta ja luotettavuudesta,
eikös mekaaniset mittarit jo rakenteensa puolesta ole
tässä suhteessa oletuksellisesti paremmassa
asemassa. Niiden heikko puoli on tuo kapillaariputken
rikkoutumisriski . Itse olen käyttänyt kuparisia kapillaariputkia.
Kapillaariputki on välttämättömyys, muuten mittarin mekaaniset osat kuluvat
nopeasti jatkuvassa liikkeessä.
Minulla on ylimääräisiä kaikkine tarpeineen, näin selvennykseksi.
GustafMinulla olisi kupariputkella varustettu (ja) painemittareita.
Ehkä on viisainta unohtaa jasakit, varsinkin sähköiset, olen kuullut
elektroniikkaasiantuntijalta että ne on kehnosti tehtyjä(lämpömittarit),
painemittarit rasittuvat vielä enemmän. No ninkuin näkee, en luota
sähköisiin painemittareihin.
gustafPropelin irroituksessa olen todennut 20mm vääntövarren olevan ainoa
nopea ja hellävaraiselta tuntuva konsti, pituus n.40cm (ilmeisesti 20mm
kaasu- tai vesijohtoputki ajaisi saman asian ). Vain muutama edestakainen
ravistelu (ei tarvitse hakata, johan siitä Pyhä Andree kääntyisi haudassaan)
riittää. Lyhyemmät varret ja pajavasarat eivät toimi kunnolla tai jos toimivat,
sattumanvaraisesti.Tiedoksi vain että v-laatikon kytkinkoppa on aina koneistettu runko-osan kanssa
yhteensopivaksi, ja ne tunnistaa päällä olevista meistetyistä identtisistä
numerosarjoista, kuten moottorien lohkotkin. Mittaeroja löytyy siis enemmän tai vähemmän
pituus- ja leveyssuuntaan, käytännössä tietenkin alle millin luokkaa.
Pakun tai ami 8:n perän kun laittaa kutosen laatikkoon saa pidemmän laatikon ja vielä
harvemman kun käyttää ami 6:n perää. Sen saa istutettua kutosen laatikkoon kun
pienen vetopyörän tukilaakeri(alimmainen akseli)holkitetaan: ami 6:n akseli on kaulasta kapeampi
ja siinä käytetty laakeri ulkohalkaisijaltaan pienempi. Itselläni on tällainen kasaamisvaiheessa.
Paksunnosholkki on tehty jostain vetoakselin holkista muistaakseni (kovaa ainesta).
Tietenkin voisi käyttää ami 6:n alkuperäistä laakeria ja koneistaa laakerin ulkohalkaisijalle istuva
soviterengas. Nyt kun mietin niin tämä jälkimmäinen konsti olisi kyllä helpompi–toisaalta edellinen
versio onnistuessaan sisältää tukevamman laakeroinnin. Vaihdelaatikon kuoria voi hitsata haponkestävällä
alumiinilangalla( toimii hyvin erilaisissa alumiiniseoksissa). Muovimuotteja valmistavilla firmoilla saattaa
olla tällaisia vehkeitä. Ja itseasiassa minullakin on alumiinin kovajuottamiseen käyvää lankaa(400celsiusta
lämpötilavaatimus).Biltemalla on ainakin ollut myynnissä liukuvasäätöinen kierteen korjaustyökalu.
Ihamäen Ristolla oli sellainen. Minulla taas on vaikka kuinkapaljon konsteja
joilla selviää sekä avaamisesta että vanhojen osien kunnostamisesta ilman
pakkaakin ja kaikkia jousipöntön osia löytyy, uusia jousiakin.Tässä keskustelussa ei kukaan ole tehnyt selvää siitä mitä pellavaöljyä tarkoittaa!
Tilanne on vähän sama kuin että jotkut sanovat tankkaavansa auton ja sitten kone hajoaa eikä kulje
minnekään mainitsematta pantiinko tankkiin bensaa vai dieseliä. Pellavaöljyä on markkinoilla kahta
laatua, kylmäpuristettua ja keitettyä, jota perinteisesti maaliöljyksi tai vernissaksi sanotaan. Jälkimmäisen ominaisuuksiin
kuuluu kovettuminen. Kylmäpuristettu ei kovetu kivikovaksi. Poikasena tämän oppi kantapään kautta: Vernissalla käsitellyt
hiihtomonojen pohjat repesivät rantineunoksista ja tämä tapahtui vielä eräretkellä Lapissa. Syynä tietenkin että nahka menetti joustavuutensa. Kylmäpuristetulla tätä ongelmaa ei ole. Kylmäpuristetun öljyn rasvahappokoostumus on heterogeenisempi ja siinä on enemmän hapettuessaankin pehmeäksi jääviä rasvahappoja. Ja älkää nyt helvetissä
vaan juoko keitettyä pellavaöljyä! Kylmäpuristettu taas on terveellistä varovasti nautittuna.
Ja varoituksen sana vielä kaikille jotka öljyttyä runkoa hitsaavat, erityisesti teräketjuöljyllä käsiteltyä: ohut kovettumaton öljy kaasuuntuu helposti. Oliiko se nyt Niemisen Masa joka kiitti onneansa ettei ollut juuri suoraan rungon alla
kun koko rungon pohjapelti repesi räjähdyksen voimasta. Tässä on toinenkin viisaus:Teräketjuöljyllä käsiteltyä runkoa
TÄYTYY hitsailla, tämä kyseinenkin runko oli useampaan kertaan käsitelty.
Itse olen menestyksellä suojannut rungon höyrykoneen sylinteriöljyllä, sillä paksummalla laadulla johon olin vielä
liottanut alaustamassaa jäykisteeksi:esim. 10v. käytetty runko käsitelty käsissä pyöritellen jonka jälkeen ajoa 20vuotta, runko vielä käyttökelpoinen, olisi ollut vielä parempi jos olisin tiennyt pellavaöljykäsittelystä tai uudistanut suojausta.
Suosittelen googlaamaan pellavaöljysuojauksesta!ESpoon Soukassa poikani itselleen rakentama auto jäänyt seisomaan.
Kori tuotu Saksasta, runko kunnostettu, kaiikki suojattu pellavaöljyllä
ja säilynyt entisellään, kutosen kone levyjarruilla, vm. muistaakseni -74.
Väri valkoinen(kuvia löytyy)
Jos kiinnostaa , puh 040 750 4256(16.00 jälk.)Minulla on pari asennusvalmista kutosen pakettia, toinen tasan 40tuhatta ajettu, toinen n. 80t.,
saksasta aikanaan tuotuja vuosimallia 84-5. Näihin löytyy myös kytkimenvaihtoon tarvittavat osat,
kevyemmälle ja painavammalle vauhtipyörälle,maun mukaan. Niissä on kiinni nyt kevyemmät vauhtipyörät.
Muitakin koneita on, esim. 95t. ajettu, järjestyy uusilla mahlen putkisarjoilla(täytyy asentaa).
ILKKA WALORANTA 040 750 4256
HELSINKI (ovat tallilla itäkeskuksen lähellä)Tarkistappa tankin maadoitus, minulla kyllä mittareitakin löytyy.
En huomannut että tarvitset myös laatikon, voin vaikka muuttaa laatikkosi
kutosen laatikoksi, kokemusta ja osia löytyy. Eli muutosprojektiin löytyy
kaikki vehkeet ja valinnanvaraa.Minulla on useita moottoreita kallein on 40t. ajettu tehdaskone,
300e kasaa itte paketin priima nokan kanssa ja kunnostettujen
mäntien kanssa (männänreng. urat sorvattu 2mm leveille renkaille
sopiviksi). Voin antaa kilometritakuun.
Niin ja paljon muuta noiden vaihtoehtojen väliltä.
Ovat Helsingissä.
PUH 040 750 4256(16.00 jälk.)Origin. niskatukia, lasikuituinen peräreppu+ kaikkea muutalin sälää
Minulla on useita 2cvn konepeltejä aina uudesta lähtien,
myos dyanen konepeltejä täällä hakaniemessä
(talli Vartiokylässä)Nokian viimeisintä 125×15 hakkapeliittasarjaa teräsvyöllä, taitaa tyyppimerkintä olla NR o6. Ovat siis uusilla vanteilla, tasapainoitetut ja nastoitetut, paistetut 80-90-luvun taitteessa. Säilytetty kylmänkosteassa
tasalämpöisessä ja pimeässä kellarissa (hp 450 e). Sen toisen satsin voin myydä 180:llä (myös nokialaiset mutta ristikudoksella ,05et, ja taatusti
vanhemmat). Ja vielä selvennykseksi: olen valmis myymään vain jommankumman kyseisistä sarjoista, en molempia. -
JulkaisijaArtikkelit