Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 195)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Vaihdelaatikon kannatinkumin vaihto #255237

    Kaikenlaisia tarvikekumeja kun on liikkeellä, kannattaa tarkistaa onko reikien välys sama kuin puretussa vai vaatiiko fiksausta. Vai onko ongelma etteivät pultit lähde kunnolla kierteelle? Asiaahan voi tällöin helpottaa vaikka varovasti viilalla terävöittää pultin kärkiä, ja kierrepakalla ehostaa . Pultit muistaakseni aika lyhyet. Tässä tapauksessa ei miljoonalaatikkoon ole ehtinyt vielä kertyä noita teräväkärkisiä pultteja joita sätkässä paljon, alumiinisessa moottorilohkossakin huollon kannalta strategisissa paikoissa,monet kyllä pidempiä kuin nuo kannatinpultit.

    vastauksena käyttäjälle: Ennakonsäätöä kuutoseen #255089

    Moottorihan on Saksan markkinoille tehty 664-kone, matalapuristeisilla männillä, puristussuhde 1/7,9. Tehty käymään käsittääkseni matalaoktaaniselle lyijyttömälle pensalle, tuollaisen hankkija taisi saada verohelpotuksia. Tuo kone valmistettu v. -80, neljäs n:o kertoo vuosiluvun. Pitäisi kiihtyä aivan eri tavalla kuin normikutonen ja kulkee kovaa,myymäni auto kulkee kuulemma kepsin mukaan 126 km/t. Ja ihme ja kumma on jos ei “reikää” löydy! Niin tuossa koneessa nokalla kompensoitu matalamman puristuksen aiheuttamaa tehohäviötä.

    vastauksena käyttäjälle: Kutosen rummullinen vaihdelaatikko #254128

    Taisin jo mainita että minulla on kunnostettu v-laatikko, Helsingissä. Ilkka
    045 201 6870
    Onko jokin syy miksei laatikkoasi voi kunnostaa. Toki leegio syitä miksi ei käytännössä kannata eikä tule onnistumaan, mutta tässä tapauksessa? Strategiset osat viottuneet?

    vastauksena käyttäjälle: Jousivarvan kierre? #253894

    Vanha konsti mutterin kierteen elvyttämiseksi: kulmurilla tarpeettoman varvan päähän 1-3 pitkittäistä leikkausta, voi vielä hioa etummaisia harjoja hieman matalammaksi jos tarpeen. Toimii tietenkin muuidenkin mutterien osalta, minullakin pitäisi olla jokunen varvan pätkä.

    vastauksena käyttäjälle: Silikoniletkut #253481

    Tämän näköisiä klemmareita käytetään silikoniletkuissa https://www.google.fi/search?q=spring+band%2Bsilicone&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=GHCZuO9GwVau2M%253A%252C84atXCU5xci_KM%252C_&usg=__IMiUdcnxqFG8_OQdt_tZAsetUnE%3D&sa=X&ved=0ahUKEwiU8JXaidHbAhXGNpoKHb3oAKwQ9QEINzAD#imgrc=GHCZuO9GwVau2M:
    Itse ostin juuri 10 kpl noita peltirakenteisia, 10 kpl yht. n. 0,5 e, eli liki ilmaisia.
    Ja vielä jaksan varoittaa 6 millin letkuista: ovat itseasiassa jenkkimitoituksella, eli 1/4 tuuman letkuja ja toissijaisesti 6 milliä, mutta eivät tiiviitä enään kuusmillisen putken päälle työnnettynä. Usean autopalon olen estänyt kun olen huomannut näitten letkujen vuodon. Sätkän pensaletkun originaalimitta on 5 mm, taitaa olla hieman harvinaisempaa tavaraa.
    Ja hydrauliikkaletkuja ei kannata ostaa, minullekin niitä tyrkytetty Etrassa vakavalla naamalla, eivät ole pensankestäviä, etanoliliemistä en osaa sanoa mitään.

    vastauksena käyttäjälle: Silikoniletkut #253473

    Silikoniletkuille omat klemmarit, löytyy millin harppauksin ja ovat erittäin halpoja ainakin Aliexpressissä. Ei varmaan kiristys ja tiiveys onnistu jos ostaa 6 millin sisäreikäistä, pitää olla 5 millistä! Ja klemmarit sitten millin paksumpia kuin letkun ulkomitta. Nuo jousiklemmarit puristuvat tasaisesti ja ehkä myös vähentävät leikkautumisriskiä. Tämä ei ole sitten mikään suositus silikoniletkujen käyttöön.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #252523

    Tuo nuppineulareikä on tietenkin yhteydessä laatikon sisuksiin, mutta tämä kepakon pallonivelessä oleva reikä on väljyydeltään aivan eri luokkaa. Leveys yli 4 mm, lukitustappi laatikosta riippuen jättää 2-3 millin raon. Siis 2×4 mm, ilman helmitauluakin arvioin että yli 10x suurempi kuin tuo neulareikä. Sieltä tietenkin tulee vastaavasti öljysumua jos suojakumi on löysälläj, käytännössä jo kepin läpimenoreikä väljä vähän enemmän ajetuissa laatikoissa, esim. teippikierroksilla saa tiiviiksi helposti tuon väljähtyneen läpivientireiän ja kiristyspannalla voi suojakumin saada pysymään paikallaan. Sitten voikin jo ruveta porailemaan reikää tuohon nuppineulan osoittamaan paikkaan mikäli ei ole ennestään, ehkä vähän paksumpi poranterä olisi paikallaan. Taitaa monessa laatikossa olla kyseinen reikä tukossa. Epäilen että on jonkun koulunpenkiltä juuri tulleen insinöörin kehitelmä, itse en ymmärrä miten sillä vosii olla käytännön merkitystä ottaen huomioon luettelemani faktat,

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #252496

    Tuo looran rungossa oleva reikä ei ole yhteydessä laatikon sisälle, näyttää olevan näissä kustannuksista piittaamatta tehdyissä laatikoissa, minkähän vuoksi tehty,, kas siinä kysymys. Jos vaikka miljoona laatikkoa valettu tuolla sormituntumalta ehkä 10 grammaa painavammalla mallilla, eikös ainehävikki ole lisääntynyt 10 tonnia, ilman helmitaulua laskien. Ennen oltiin nuukempia… Toiminnan kannalta tarpeeton muutos.
    Jos vaihdekepin pallonivel voideltu ja täytetty vaseliinilla, jotkuthan ovat näin tehneet, ilman liikkuminen saattaa estyä sitä kautta, mutta pestyssä kannessa on läpivetoa ties kuinka monen nuppineulareiän verran.

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinakselin öljyvuoto #252467

    Toden totta, minulla kun hävitysvimmalta säästynyt yli 20 kantta, osassa näyttää oleva nuppineulan läpimenevä reikä, onko sitten kutosen laatikko, se on toinen kysymys. Luulisin että on enemmänkin valumuottivuosikerrasta kiinni, näissä reikäsissä kannen etuosan muotoilussa pantu mutkat suoriksi.
    Vaihdekepin pallonivelessä monen millin läpimenevä halkio jossa rajoitintappi joka estää kepakon pyörimästä,joten se liikkuu vain pituussuunnassa. Tästä menee vesi vaivatta läpi ellei ole töhnän tukkima, juuri äsken kokeilin, tuosta tehdystä reiästä ei vesi voi valua niin runsaana, joitain tippoja voisi hissukseen tulla.

    vastauksena käyttäjälle: Muovitankki #252249

    Minulla uusikin tilpehööreineen, vähän käytössä olleen voin halvemmalla myydä täällä Hesassa

    vastauksena käyttäjälle: O: Takajarruputket #247307

    Löytyy kuparinikkeliset ja myös kunnon ruostuvaisetkin, valitettavasti näihin ruostuviin tehty pientä tuotekehittelyä, muoviletku ulostyöntyvän putken päällä ja jarrusylinteriin kiinnitettävä mutteri messinkiä, voivat käytännössä palvella kuten kuparinikkelisetkin. Taitaa olla jopa kahteen autoon. Yyveellä yhteyttä.Tiivisteletkunpätkiäkin löytyy. Helsingissä

    vastauksena käyttäjälle: Kytkin #245450

    Tarkista kytkinpolkimen vapaaliike, senhän pitäisi olla muistaakseni n. tuuma tai 3 cm, tai konehuoneen puolelta helpoiten vetämällä kytkinvaijerista, löysää pitäisi olla suhteessa koriin taas muistinvaraisesti n. 1,5 mm. uudenmanmallisissa kytkinhaarukoissa on hitsattu lisävahvistus tassuihin, ainakin yhdessä minulla olevassa.
    Hyvin helposti kytkinhaarukan saa “solmuun” kun lähtee umpimähkään kiristämään kytkinvaijeria.

    vastauksena käyttäjälle: Pyyhkijän moottori nelkkuun Marchal #245132

    Onko moottorin tarve vielä olemassa? Minulla olisi vielä muutama, myös pyyhkijän akseleitakin, usein jompikumpi niistä on toivottomassa kunnossa. Jotain korjausratkaisuyrityksiäkin voi löytyä wikistä tai näiltä sivuilta. Itse vaihdoin ystäväni autoon moottorin,rupesi pyörimään kai itsekseenkin stoppailematta. Laitoin Dyanen moottorin, sekin mahtuu nippanappa, on hieman tehokkaampi ja siksi hieman paksumpi. Dyanen moottoreita on enemmänkin.

    vastauksena käyttäjälle: Ostetaan AK400:n kytkinakseli+ryhmäpyörä #244187

    Kytkinakselissa siis tuo merkintäura laatikonpuoleisessa päässä sileätä laakerille varattua pintaa, Ami 8:n laatikossa ura moottorinpuoleisessa päässä, nelkussa kaksi uraa ja kutosessa ei mitään. Näissä laatikoissahan on ollut ns. isot rumpujarrut.

    vastauksena käyttäjälle: Perintö 2cv #242969

    Näyttäisi kuin apumiehenpuoleinen etuaisa olisi hitsattu suoraksi ja eri kulmassa kuskinpuolen aisan kanssa. Etu- ja taka-aisojen nousukulma on muuten sama. Toivottavasti on kyseessä kuvan vääristymä, mutta kun ilmiö näyttää samalta kun kuva otettu myös alapuolelta.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 195)