Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moro
Tyhjäkäyntisuuttimen ja kanaviston puhdistus auttoi! Tyhjäkäynti löytyi ja kuljin sai 2 vuodenleiman.
Seuraava huomio:
Kaasarin toiminta on muuten hieman tukkoista. Tahtoo nykiä ja ei meinaa ottaa kunnolla kierrosta. Kävin sitten ajelemassa ja vedättämään ”kunnolla”, ajattelin että käytön puutetta. Sitten jossain vaiheessa tapahtui selvä muutos. Kone alkoi vedättämään kunnolla ja kaasu pohjassa suorastaan reuhakasti kulki ja 2-kurkun äänet olivat räyhäkät. Syy löytyi: ilmanputsarin kansi oli hypännyt pois paikoiltaan eli ilman puutteesta kärsi. Kansi kiinni ja vanhat oireet palasivat. Tänään uudelleen kulku muuttui kesken ajon ja sieltähän ilmanputsarista syy löytyi.Mitkäs ovat korjaavat toimenpiteet? Tällä hetkellä minulta puuttuu siitä ilmanputsarin ja tuulettajan siiven kotelon välistä putki mitä näkyy käytettävän yleisesti ainakin internetin kuvissa (konehan on Acadyanesta entisellä nelkun laatikolla). Onko ”turboputki” ratkaisu? Ja liitteenä kuva, kertonee enemmän kuin sanat.
Hannu
Morjens
Pikkuhiljaa kuljinta katsastukseen valmistelen.
Kaasuttimena on kaksikurkkuinen kaasari jossa kyljessä tunnus 2cvmcc. Ymmärrykseni mukaan taitaa olla uustuotantoa, joka jäljittelee Solexin kaksikurkkuista? Eli tyhjäkäynti on hukassa. Lähtee ryypyn kanssa käyntiin hyvin mutta kun yritän laskea kierroksia vähänkin pienemmäksi pienentämällä ryyppyä niin ei pysy käynnissä lainkaan vaan sammuu. Käytin lämpimäksi ja toimii ihan samalla tavalla.
Mistä lähtisin purkamaan ongelmaa? Olisiko jollakulla vaikka laittaa kuva / linkittää tähän kuva kaasarista perussäätöohjeineen?Hannu
Tämä minun ongelma ratkesi niin että otin vaihdelaatikon kokonaan irti (moottori olikin jo valmiiksi irti). Vaihdoin samalla sen laatikon päätykiinnikkeen koska kumi oli jo hieman revennyt… tod.näk. sen takia kun joku oli laatikkoa tunkkailut edestakaisin poikittaispönttöä laittaessaan.
Hannu
No on kyllä hankalaa. Kun ei mene niin ei mene. Kuvassa vierekkäin nelkun vanha pönttö ja kutosen uusi. Putken päät ainakin ovat sopivat eli istuvat hyvin kutos koneen lämmönvaihtajiin. On tunkattu riittävän ylös eli ei ole ainakaan siitä kiinni. Ensin pujotan apukuskin puolelta putkenpään ja sitten yritän saada kuskin puolelta kääntymään. Parista sentistä on kiinni että solahtaisi toinenkin putken pää sivupalkin sisäpuolelle. Onko tuolle putken päiden etäisyydelle jotain virallista mittaa jolla voisi vielä todentaa että on oikean kokoinen?
Tunnin verran ähelsin sen poikittaispöntön kanssa mutta ei suostu menemään. Tunkkasin kulkimen ylös (vasen etukulma) mutta ei mene pönttö paikalleen. Paikoilleen meno ei ole ainakaan siitä kiinni että alla olisi liian vähän tilaa. En vain saa niitä putken päitä sivupalkkien sisälle kääntymään (noin kolme senttiä pitäisi saada lisää tilaa). Pönttöä en saa enempää vinoon, vaihdelaatikko / jarrurumpu ottaa kiinni.
Mitähän en ymmärrä?
Moottori ei ole vielä paikoillaan. Saisinkohan vaihdelaatikkoa nostettua niin paljon ylöspäin että solahtaisi pönttö sijoilleen…….
Täytyy huomenna jatkaa harjoituksia.Hannu
Morjens Tietäjät
Olen askartelemassa kulkimeeni uutta konetta paikalleen (4->6). Koneen mukana tuli uusi kytkinpaketti, ns. Tähtimallinen. Voiko tuon tähtimallisen vaihtaa huoletta sellaisen vanhanmallisen 3-tassuisen tilalle vai tarvitseeko huomioida jotain erityistä?Hannu
Kiitos kaikille moottoreita tarjonneille. Nyt löytyi uusi mylly samasta Joensuun Jaoksesta.
Hannu
Tänään otettu Dyane taas liikenteeseen. Aika kuivaksi oli kaasari päässyt talven aikana, mutta kun sopivasti ”juotti” ja jaksoi ladatulla akulla hangata niin lähtihän se. Onneksi on mahdollisuus säilyttää lämpimässä tallissa, helpottaa kovasti käyttöönottoa. Nyt ajeltu muutama kymmenen kilometriä, jarrut ottaa tasaiseen ja aurinko paistaa. Vielä kun saisi tuon öljyn tippumisen haltuun joku päivä.
-Hannu-
Morjens
Sain lopultakin huollettua huohottimen (burtonin huoltosetti). Vaan kuinka kävi…. Testauksessa Huohotin toimii ihan samalla tavalla kuin aikaisempi tarvikehuohotin ja vielä tuntuu öljyä tiputtavan. Eli tyhjäkäynnillä öljypatsas on kohollaan n. 10 cm ja kierroksia nostettaessa laskeutuu nollaan.Taidan seuraavaksi vaihtaa paksummat öljyt ja asentaa kaukalomaisen pohjapanssarin niin loppuu se öljyn tiputtaminen….
-Hannu-
Morjens
Huohottimen testaus ja lopputulos.
Testasin tänään huohottimen kunnon kulkimesta (2cv Dyane, vm -73). Syy testaukseen oli kun kuljin tiputtaa öljyä jostain moottorin ja vaihdelaatikon välistä.
Lopputulos oli että hydrauliöljypylväs nousi letkussa tyhjäkäynnillä noin 10 cm alkutilanteeseen (moottori ei käynnissä) nähden. Kun nostin kierroksia koneessa niin pylväs painui alaspäin lähelle alkutilannetta.Onko Huohotin kunnossa vai rikki ?
-Hannu-
-
JulkaisijaArtikkelit