Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Spostia lähetetty.
Rauno: Jotkut luulevat tietävänsä (minä) mistä puhuvat, toiset tietävät (sinä).
Kysy Inkiläisiltä (Iittalassa). Olen muuten ymmärtänyt että on parempi pitää tukivarsi ajokissa kiinni. On helpompi saada olkatapin kiinnitys pysymään paikallaan, kun on jossain kunnolla kiinni.
Niin, minähän olen veteraani teihin verrattuna. Minulla ollut kunnia olla wanhuksen hoitaja jo 18 kuukautta. Minä myös aloitin omistamalla VW 1300 Limosine kuplan, vm. 1967 (viimeinen 6 volttinen.) Ja minäkin haaveilin rättäreistä jo teininä. Keväällä 1973 myöhästyin kerran ekalta tunnilta koulussa. Kun ope kysyi miksi, vastasin kuten asiat oli: “Kyllä minun herätyskello soi, mutta unessani se kuullosti rättäriltä, joten en herännyt vaan jatkoin sillä ajamista.” Ope nauroi ja en saanut jälki-istuntoa.
Mun wanhus sai RVS käsittelyn viime vuonna. Moottorista en voi sanoa huomanneeni mitään eroa, mutta en ehtinytkään ajaa sillä kovin montaa kilsaa ennen käsittelyä. Vauhteisto hiljeni kuitenkin huomattavasti RVS-käsittelyn jälkeen. Taidanpa uusia moottorin käsittelyn seuraavalla öljynvaihdolla. RVS arvioi vaihtovälin voivan pidentää 5000 kilometriin 3000 sijaan. Evit kuitenkaan haluneet sanoa sitä “virallisesti”. Jatkan 3000 vaihtovälein. Öljy on halpaa verrattuna moottoriremppaan.
Lyijynkorvikkeesta ja 2CV:n tarvetta siitä on ulkomailla keskusteltu jonkin verran. Mm sivustolla kerrotaan näin:
“Leaded or Unleaded Gas
The other big question is if the 2CV can run on unleaded gas. When leaded gas was banned in Europe many years ago, a big discussion started. Especially in the UK 2CV owners were involved in heated discussions weather or not to use unleaded gas. Citroën went the easy way. They simply said that all their cars built after a certain year (Which I don’t remember) can be run on unleaded gas.
To answer this question, we have to look into the function of lead. In the old days lead was added for two reasons. It boosted the octane level – which of course is accomplished today by other additives, and as a lubricant/buffer for the valves. Whenever a valve closes, it smashes back onto the valve seat. This requires a tempered valve and a tempered valve seat to make them last. In the old days engine blocks and cylinder heads were made from steel. The valve seat was just milled into the head, so the valve seat couldn’t be tempered. A buffer was needed to dampen the impact of the valve onto its seat. The lead additive performed this function. Without the lead the valve seat would suffer. That’s why old style engines need a lead additive.
The 2CV however was always produced with an aluminum engine block and cylinder head. Aluminum could never withstand the impact of a tempered steel valve, that’s why Citroën always integrated tempered steel rings as valve seats into the cylinder head. Now both sides are tempered, so the lead became obsolete.”Itse ajan 98 ilman korviketta, ja kahvinikin juon aitona 😉 ilman maitoa.
Jos on 125 x 15 renkaat, löytyy niitä Micheliinejä neljä Lepsämältä (Klaukkalan vierestä). Pintaa on riittävästi laillisuuteen, kuten vuosiakin. Saa hakea maksutta. Jos kiinnostaa soitto nolla neljä nollanolla 282015.
Ollaanhan sentään “rumpalipojan” kanssa samaa mieltä idean hyvyydestä. Mikä se käypä liising-/osamaksu-/vuokrahinta olisi on loppujen lopuksi kulkimen omistajan ja lainaajan välinen asia. Korkein hinta on se minkä lainaaja on valmis maksamaan ja alin hinta on se millä omistaja on valmis antamaan ajoikkinsa lainaksi. Oli se sitten 10 tai 1000 euroa päivässä/viikossa/kuukaudessa.
“hanttan” haarukkahan ei kerro aikajaksosta mitään. Onko se päivä-/viikko-/kuukausihinta?
On myös pohdittava laillisuutta autonvuokrauksesta ja vastuusta vahingon tapahtuessa. Oneksi asia ei sinääsä minua koske, en laittaisi Burunduchukkiani vuokralle. Onhan se sentään ainoa rakastettu ja kauan kaivattu rättärini 😀../_ •\
(.°\=/°.)Toihan on tosi hyvä ajatus. Kunnioitusta sinulle Hentta! Eiköhän vastaava summa mitä ottavat retkeilyautoista olisi sopiva, erityisesti kun ottaa huomioon että vuokra kuitenkin lasketaan käsirahaksi. Laitatko ehdotuksesi Naamakirjaankin?
Oliko lähetetyistä sähkökaavoista mitään hyötyä?
Ei oo sulakkeita 62:issa, jos ei oo ite laittanut. Minä varustin omaini wanhuksen (syntynyt 18.9.1962) sulakkeilla sen jälkeen kun se poltti johdot helmikuussa.
Miten ilmoittaudutaan ja maksetaan?
Valitettavasti joudun ilmoittamaan poissaoloni jo etukäteen. Sinä viikonloppuna on asioita joilla korkeampi prioriteetti (lue hääpäivä), joten en voi lähteä lipettiin, jos haluan viettää lisää hääpäiviä nykyisen (ja tähän asti parhaan) puolison kanssa.
Etkö aio käyttää ainutlaatuista tilaisuutta viedä vaimo hääpäiväajelulle 2CV:llä?
Hän ei oli yhtä innoissaan Rättäreistä kuin minä, vielä. Katsotaan ensi vuoden hääpäivänä, jos onnistuu paremmin. Silloin vietetään tinahäät (melkein Dyane 😉
EDIT: Kerroin rakkaalleni (ei 2CV:lle, hän ei vielä tiedä) talviajosta. Sain vastaukseksi: “Ei kiinnosta, en halua.” Sanoin että “Ymmärrän, ja siksi olen ilmoittanut että en lähde mukaan.” Hän vastasi: “Sinä tarvitset jotain muuta kuin istua kotona. Lähde vain. Minulla on silloin lauantaina iltavuoro. Kyllä minä pärjään kaksi päivää ilman sinua.” Pitäisikö olla huolissaan?
Olkoon miten on, MUKANA oon.Valitettavasti joudun ilmoittamaan poissaoloni jo etukäteen. Sinä viikonloppuna on asioita joilla korkeampi prioriteetti (lue hääpäivä), joten en voi lähteä lipettiin, jos haluan viettää lisää hääpäiviä nykyisen (ja tähän asti parhaan) puolison kanssa.
Mannen renkaiden kyljissä, sekä laskussa lukee 135/80R15 Maxxis AP2 ja lumihiutaleleella varustettu vuorikuva. Hintaa niille tuli € 32,63/kpl, rahteineen. Huomenna ovat laitettu alle. Kolme rengasta sain nostettua vanteelle Teboilin kompuralla, neljänteen tarvitsin 15 euron apua rengasliikkeestä.
-
JulkaisijaArtikkelit