Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Kyllä se hymy piti olla huulilla vaikka juhannus oli tosi kylmä. Toisin on nyt.
Kyllä ne kai kaipaavat 2 kg jauhesammutinta. Valuuttaa en uskoisi Slovakiassa tarvittavan ellei sitten tsekkien koruna siellä kelpaisi. Mehän emme yövy Slovakiassa. Ajellaan vain noin 150 km sen mäkisiä maastoja.
Kannattaa katsella läpi Mustahattuisen miehen videopläjäyksen reitiltä kohti Zakopanea. Siinä on maisemaa muistaakseni noin 100 km, mutta siinä näkee millaisia tiet saattavat olla. Runsaasti näyttää olevan ruokapaikkoja. Filettä tilasin Puolassa viimeksi – sain kalapuikkoja, kuten toistakymmentä kaveriani, jotka uskoivat minun osaavan puolaa.Tänään kävin Autoliitosta anomassa kansainvälisen leirintäkortin. Ei tarvinne jättää passia kämppärin respaan ja saattaa saada pienen alennuksen tahi ylennyksen – kuka ties. Tulee noin viikon kuluttua. Lisäksi tilasin vakuutusyhtiöstä green cardin. Huomenna koetan keretä Forexiin vaihtamaan valuuttaa. Valuuttaaa vaihtelen niin, että rajoilta läpi pääsee. Tahtoo sanoa, että noin 600 – 800 € eri maiden valuuttaa. Heijastinliivit, jauhesammutin ja EA- laukku jo ovatkin sätkässä. Retki on joka päivä lähempänä, joten kannattanee panna hösseliksi. Yritän Koukeroihin ottaa skannattuja Puolan kämppärikarttoja ja muita esitteitä, jotta päästään hieman kimpassa ihmettelemään sitä mihin olemme tällä kertaa lähdössä.
Jos olen osaltani pelotellut joitain lähtijöitä, voin vain todeta että olen kolme kertaa ajellut Puolassa ja jännää saattaa olla heidän liikennekäytöksensä. Maltilla sielläkin pärjää. Kannattaa muistaa että siellä ei kannata suunnitella yli 80 km.n keskinopeuksia. Mennään vain niinkuin hyvältä tuntuu. Puikoissa kannattaa pitää se kokeneempi ja muistaa, että promilleja ei saa olla veressä lainkaan.Pari juttua kesäretkeen liittyen:
Kävin torstaina Forexissa kyselemässä valuutanvaihdosta. Mikäli olet heiltä vaihtanut valuutat, saat ylimääräiset rahat vaihtaa palattuasi Forexissa, mikäli sinulla on kuitti tallessa. Tätä vaihtoehtoa aion käyttää. Viroon vaihdan 50,- Latviaan 100,- Liettuaan 100,- Puolaan 200,- ja Tsekkeihin 300,-. Nämä euroissa. Jää se ensimmäisen rahanvaihtopaikan etsiminen seuraavalle päivälle. Jos tulet illalla yöpymispaikkaan, voi olla vaikeaa löytää rahanvaihtopaikkaa. Puolassa ajaminen tulee olemaan haasteellisempaa kuin monissa muissa maissa. Rekat roikkuvat tiukasti perässä ja väijyvät haukan lailla ohituspaikkaa. Pientareelle ei voi aina antaa tilaa, sillä asvaltilta pientareelle voi olla jopa 30 cm ja pientareet ovat usein kuoppaisia ja täynnä roskia ja romua. Kaupunkien keskustoissa jatkuu villinlännen meininki. Nopeudet ovat mitä ovat ja liikennevaloja ei kunnioiteta. Kannattaa ajella varovasti ja pitää välimatka riittävänä, eikä ajaa liian isoissa sätkäletkoissa.Olen minäkin ajatellut päivittää Tomppani, mutta näillä näkymin en nyt ihan heti ole uudestaan ajamassa itä-Euroopan kautta minnekkään. Olen varustautunut hyvillä kartoilla ja niillä aion pärjätä. Niin pärjättiin ennenkin. Puolassa kirjoittaessasi kaupungin nimeä esim. SZCZECINEK voi helposti kirjoittaa toisaalla olevan kaupungin nimen, joka on yhtä helppo eli SZCZECIN. Kaupunkien välimatka on noin 213 km. Joten Tom tom jää näillä näkymillä kotiin. Yksi tavara vähemmän varastettavana.
Kesäretkeläisille on tiedoitettu kämppärit. Useimmissa on myös lisätty www sivut. Sen verran joku voisi nähdä vaivaa ja käydä niitä katsomassa ja laittaa vaikkapa tänne sivuille. Jos minulla on aikaa, voisin hakea kämppärien karttoja, mutta siihen ei kannata luottaa.
En suosittele kilvanajoa ainakaan Baltiassa enkä Puolassa.
Vilnassa, Hajnowkassa, Lublinissa ja Krakowassa taidetaan oleilla pari yötä.TÄMÄ KOSKEE KESÄRETKELÄISIÄ:
Onko tarpeellista valmistaa päiväkohtaisia reittikarttoja? Minulla on ohjelma, jolla löytyy muutamien kämppärien sijainnit. Voin niitä tulostaa mustavalkoisena, mikäli tarvetta ilmenee.Eilisessä paikallislehdessämme oli tarinaa Riiasta ja sen ravintolakäytännöstä. Siinä oli listattu 10 venäläisten omistamaa ravintolaa, joissa asiakkaita huijattiin oikein rankimmalla tavalla. Siellä käytettiin tyrmäystippoja, aseellista uhkailua jne. Luottokorttienkin kanssa läträäminen voi tulla ulkomailla kalliiksi. Riian keskustasta löytyy “turvallisempia” ravintoloitakin, jos ravintoloihin pitää mennä. Ne on merkitty keltaisilla “Tourist friendly restaurant” tarroilla. Rahaa ei pidä levitellä ja niitä kannattaa piilottaa useampaan paikkaan, jotta koko omaisuus ei kaikkoa, jos joutuu ryöstetyksi. Sätkässäkin on monta oivaa piilopaikkaa. Joku on jopa rakentanut piilossa olevan kassalippaan.
Kiitos Mikkeliläisille järjestelyistä. Jos olisi ollut 10 astetta lämpimämpää, olisi ollut lämmintä. Oli hauska nähdä myös vanhoja Mikkelin jaosporvareita.
Saatan tulla ensikin vuonna. Edellisen kerran kävin Hellurallissa vuonna -74. Täytyy parantaa tahtia.Kertoilinkin puhelimessa nähtävyyksistä Hollannista Saksaan. Franssöösenille pääset helposti, kun Osnabruckin jälkeen oottelet Vechtan liittymää. Taajamassa oikealla kädellä näet kadun nimeltään Osloerstrasse ja hups siinä se on yhden liikenneympyrän päässä ison rengasliikkeen vieressä. Muistaakseni suljettu 12-13 arkisin. Sittensen nimisessä pikkukaupungissa Bremenin jälkeen edullinen hotelli “Hotell Zur Muehle” Banhofstrassen varrella vastapäätä paloasemaa, josta koskaan ei ole tullut hälytystä minun hotellissa yöpyessäni. Hyvä aamupala ja mukavat huoneet ja omistaja. Puhuu myös englantia. Moislingin liittymässä Lubeckin alueella sijaitsee CITTI Markt. Löytyy polkupyöräilytarvikkeita, elektroniikkaa, vaatteita ja elin-, ja juomatarvikkeita. Travessa ja Rostockissa Sari Bernerin elin- ja juomakonttori satama-alueella. Jos saksanlautat ovat täynnä, pääsee Travesta myös Trelleborgiin tai Puttgardenista Rödbyhyn Tanskaan ja siitä ei kun 800 km Tukholmaan. Kaikkia olen kokeillut.
Laiva tulee tosiaan melko täyteen rättäreistä, mutta rahaa laivayhtiö tekee rekoista ja konteista. Laiva on yleensä tavannut lähteä 3.n – 4.n aikaan yöllä, mutta silloinhan kunnon kiltalainen nukkuu, joten ei sillä niin väliä.
Vuosaareen tullaan 7.30 – 9.00 välillä.Lasse. Tiedän minkälaisen ongelmaan kanssa tappelet belgien kanssa. Siellä Antwerpenistä ajo Brysseliin on iso suoritus,- se kun on ihan toisella puolella maata ja siinä saattaa kielikin vaihtua. Matkaa kaupunkien välillä on alle 50 km.
Heille voisi kertoa, että meille suomalaisille on usein tärkeintä se mitä matkan varrella kokee. Mailmankokousreissun yhteydessä on mahdollisuus tutustua paikkoihin joita ei muulloin tulisi koettua. Belgiasta lähdettäessä löytyy monia mielenkiintoisia paikkoja, joissa voi pysähtyä tutustumaan. On lasten huvipuistoja, suuria eläintarhoja ja akvaarioita. Kannatta ottaa pois pää pussista. Euroopassa on paljon nähtävää. Suomessa ei ole säät kesällä sen paremmat tai huonommat kuin keskellä Eurooppaa. Yöt ovat vain valoisampia ja se voi olla monelle elämys.Kumpulaisen Penalla on Lappeenrannassa punainen Ami ja hän taitaa olla kovempi shoppailija mitä äkkiseltään luulisi.
Kyllä sätkän saa tekemään immelmannin kunhan vähän tyhmäilee, mutta helppoa se ei ole. Hirveästi löytyy sen jälkeen hiekkaa tukasta.
-
JulkaisijaArtikkelit