Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Onhan kauhean näköinen Citroenin uusi logo. Kaksi nakkia rentona päällekkäin. Onhan se hyvä, että uusiudutaan, mutta tämä on järkyttävä. Etsiskelin toissa viikolla logoversioita ja tästä en löytänyt helposti painettavaa versiota. Onkohan asiaa mietitty ihan loppuun asti vai onkohan punaviinillä osuutta asiaan. Vanha Citroen logo on niin tunnettu ja helposti vaikka kynällä piirrettävissä. Ja mitähän tämä kaikki maksaa? Kaikki esitteet, käyntikortit, liput, pinssit, tarrat ja sähköinen media. Olen kyllä ihan klapilla päähän lyöty. Toivottavasti tämä on vain aikainen aprillipila.
Mielenkiintoinen tarina. Laita nyt hyvä mies juttusi Nyytisiin jotta hekin, joilla ei ole nettiä voisivat kertomuksesi lukea.
Tällaisia enemmän.Kyllä Koukeroihin pitää päästä. Tällä hetkellä iltahyttyset ja hauska yhdessäolo tuntuvat vielä kaukaiselta haaveelta. Ja onhan tämä tapahtuma hyvä kenraaliharjoitus kesäretkelle ja Tsekin kokoukseen lähtöön.
Ja muistakaa ilmata iskarit pystyasennossa ennen asennusta. Eli esim. ruuvarit silmukasta sisään ja 10 pumppausta ylös alas. Lähtee varastokuplat tantereelle.
Olin siellä minäkin, mutta ei minullakaan tainnut kaitafilmikameraa olla Pistiksellä. Muistan paljon paikalla olleita, mutta useimmat olivat siellä töissä kuten kunnon järjestäjien tuleekin. Sitä vastoin minulta saattaa löytyä kympistä raakavideo, josta sittemmin leikattiin varsinainen versio.
Asiaan liittyen kertoisin pikkutarinan takavuosilta. Olin Helsingin Siltasaarenkadulla ryhmittyneenä ratikkakiskoille. Edessäni oli Escort ja takaa tullut ratiikka ei saanut jarrutettua lehtikelin takia. Ratikkakuski kertoi, että kaupungilla on vakuutukset silloisessa vaakuutusyhtiö Kansassa. Nilkuttelin vaurioituneen sätkän kanssa samantein tarkastukseen. Minulle luvattiin 3000 mk kokonaiskorvauksena ja sätkä jäisi heille. En suostunut, koska peli oli muuten hyvässä kunnossa. Takaluukku ja vasen kulma sisässä. Nokkapellissä ja vasemmassa etukulmassa kolhu. Sanoin, että haluan 3500 mk ja sätkä jää minulle. Tarkastaja ei suostunut vaatimukseeni, joten otin lehden käteeni ja sanoin etten lähde täältä mihinkään ennenkuin he suostuvat. Tullessani klo oli noin 15 ja liike suljettiin klo 16. Hieman ennen työajaan päättymistä tarkastaja soitti pomolleen ja kertoi tapauksesta. Lopulta tarkastaja tuli luokseni ja sanoi, että saat pyytämäsi summan. Kerroin, että vain sillä ehdolla, että rahat tulevat tililleni vielä samalla viikolla. Tarkastaja sanoi, ettei siihen voi suostua. Kerroin jatkavani odottelua kunnes saan suostumuksen, että saan rahani kuten oli sovittu. Tämä kerta osoitti, ettei kannata suostua kaikkeen mitä vahingonkärsijälle tarjotaan. Kohtuus kaikessa.
Älkää hyvää pilatko hyvät ihmiset. Kyllä ajonautinto on kohdallaan silloin kun koppa on optimikorkeudella. Vasta 35 sätkällä taivaltanut.
Vastaan dieselfosselle ja muille hieman vähemmän mailmankokouksissa käyneille, vaikka asia ei minulle oikeastaan kuulu.
Mailmankokousteltan lavalle kipuaa muistaakseni torstaina ehdokasmaiden ihmiset. Perjantaina kokoontuu eri maiden kerhojen 2 edustajaa äänestämään vuoden 2013 järjestäjästä.
Äänestys on salainen ja lauantaina julkistetaan vuoden 2013 järjestäjä isolla lavalla iltaohjelman aikana. Olen ollut näissä kokouksissa vuodesta 1987 lähtien ja siellä esitetään näkökantoja ja evästyksiä kuten kokouksissa yleensäkin. Ei tämän kummempaa.
PS. Taitaa seuraava kokous olemaan kohdallani se 17.Hieno retki, vaikka pakkasista tuskin oli tietoa. Taisi kylmintä olla Puolangalla noin 23 Celsiusta. Osan matkaa ajettiin puhallin kiinni ja lämmitysvipu sinisellä.
Paljon oli reitillä vilkuttajia ja uskoisin meidän olleen niitä tuttuja, joita nähtiin lehdistä ja kuultiin radiosta. Nyt huilitaan ja sulatellaan kokemuksia.Tulipa mieleeni vielä yksi paikka, josta voi katsella Baltian linkkejä ihan Suomen kielellä. Ja se on esim. Iltalehden nettilehti. Sieltä menet kohtaan MATKAILU ja valitset sitten sen maan, joka sinua kiinnostaa. Siellä on kommentteja ja kokemuksia reissaillusta. Olen takavuosina kommentoinut sinne tekemäämme Irlannin reissuamme.
Jonkun kerran itäisessä Euroopassa käyneenä voin todeta, että sätkällä via Balticaa ajaminen on aivan mielenkiintoita kunhan sitä ei tee kovin usein. Päivässä kerkiää pitkälle kunhan ei venyttele taukoja liian pitkiksi. Kannattaa miettiä onko matkan pääasiana nähtävyydet matkan varrella vaiko vasta siellä perillä. Hyvänä oppaana pidän Autoliiton toimittamaa kirjaa, jossa käydään läpi Baltian ja Puolan erikoisuudet ja nähtävyydet. Uskoisin hupimestarin kirjoittavan Nyytisten sivuilla enemmänkin matkasta Mostiin. Meidän porukkamme lähtee killan kesäretkelle ja tekee mahdollisia pieniä poukkoiluja, mutta seuraa retkuetta muuten tunnollisesti.
Oluesta: Olen samaa mieltä Pertsan kanssa siitä, että Tsekeissä on hyvät oluet. Monia niistä olen nauttinut vuosien saatossa. Paikanpäällä maisteltuna se on aivan erilaista kun tänne rahdattuna. Jos mahdolliista kannattaa Prahassa käydä Ú Fleku nimisessä ravintolassa. Se sijaitsee vanhassa kaupungissa, muistaakseni osoitteessa Krementsova 17. Paikka löytyy kyllä kysymälläkin. Plzenissä kannatta käydä urkupillitehtaassa eli Urquelin panimossa ja varsinkin olutpanimo on näkemisen arvoinen paikka.
Mikäli aiot tsekeissä moottoriteille, muista hankkia moottoritievinjetti, joka löytyy mm. isommilta huoltamoilta. Tulee kuitenkin halvemmaksi.Vielä vinkki:
Lähde jossain porukassa liikkeelle. Ottakaa jonkinverran varaosia mukaanne. Mieluimmin niin että jokaisella olisi eri varaosat. Osalla porukkaa tulee olla mukanaan hyvät työkalut ja osaamista sätkän korjaamiseen tienpäällä.Tilasin tänään liput Travesta 4.8 klo 03.00 lähtevään laivaan. Voisin kuvitella, että paluumatka kannattaisi tilata melko hyvissä ajoin, sillä Finnlinesin laivat eivät ole aivan kaikkein suurimpia.
No on meikäläiselläkin tullut lukuisista rahtilaivareissuista jonkinverran kokemusta. Viimeksi rahtipaatilla tulin Travesta Suomeen itsenäisyyspäivänä. Kyllähän Tsekkeihin ajaa vaikka Pietarin kautta, mutta paluu voikin olla mukavampaa suoraan lauttarannasta.
Käytäntö on Travessa ainakin näissä aamu 3.n aikaan lähtevissä laivoissa se, että lippujen tsekkaukseen tullaan jo edellisiltana klo 20.00 alkaen. Voit myös käyttää aikaasi satamaterminaalin Sari Bernerin myymälässä, josta saa edullisia tuliaisia. Jos olet nälkäinen tahi janoinen, niin Sarin vieressä on kuppila, jossa pötsi täyttyy. Sarilta olen hankkinut hyttioluet. Hintatasosta: Oluet maksavat 6,95,-/ laatikko alkaen. Eli hinta on ihan kohdallaan. Joskus klo 22 -23 aikoihin päästään opastetussa jonossa ajamaan laivaan. Ruoka on valmiina laivan ruokasalissa ja mikäli olet ostanut koko paketin, käyt vain ruokailusta toiseen. Voit ostaa matkan myös ilman ruokailua ja maksaa vain kun sinulla on hirveä nälkä. Käsittääkseni kaikissa hyteissä on satelliittitelkkari, josta näkee ohjelmaa Saksasta ja Suomesta, sekä urheilua ja filmejä. Kaikki lähetykset eivät ole suoria. Kokonaisen meripäivän jälkeen saavut Vuosaaren uuteen satamaan aamu 7 jälkeen, jossa taas odotetaan opastusta. Jonossa ajetaan tulliin, jonka jälkeen ollaan vapaita.Kyllä me olemme Raidilla porotilalla käyneet pari eri kertaakin lähellä Karigasniemeä. Sain nähdä miten porot ajetaan kirnuun ja olin mukana nostelemassa Norjasta eksyneitä poroja takaisin maahan palautettavaksi. Ei muuta kuin koparat yhteen ja peräkärry täyteen liikkumattomia, mutta eläviä poroja.
Kerran olimme kuutamonvalossa hankkimassa poronlihaa Kaamasessa.
Näky oli melko eksoottinen. Helmikuun pakkanen ja musta roikkuva hahmo kuuta vasten. Poro mahtui paloiteltuna Karvisen sisään. Eihän tuollainen poro ilmaa nahkaa ja jalkoja paljoa paina.
Lappalainen oli ampunut onnellisen poron, jonka oli ajatellut laittavansa itselleen.
Porotilalla käynti kaikkineen tulee olemaan varsin mielenkiintoinen kokemus ulkolaisille ihmisille.Aikoinaan eli tosi kauan sitten vaihdoin putken/putket. Nehän ovat kansissa kiinni tarkalla sovitteella. Kansi lämmitettiin ja putket pidettiin kylmässä. Ne liki pitäen etsityivät paikoilleen – mikäli muistan.
-
JulkaisijaArtikkelit