Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kaminakeskustelu #230320

    Kyllä pystyy täällä näkyvän nimen vaihtamaan: Oikeassa yläkulmassa pudotusvalikosta “Muokkaa omaa profiilia”. Käyttäjätunnus, jolla kirjaudutaan on ja pysyy, mutta keskusteluissa näkyvän nimimerkin voi muuttaa. Ainakin minä osasin.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Kytkinremonttiko edessä? Pakki ja ykkönen temppuilee #226794

    Ai niin, kuljin on nelkku vuosimallia 1971, moottori ainakin on joskus vaihdettu Tiinasta. Vaihdelaatikon ja kytkimen historiasta ei ole mitään käsitystä. Kytkinvaijeri näytti normaalilta.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Ajoneuvoverolippu #226045

    No niin, hetki sitten radiouutisissa kerrottiin, että bensavero nousee ja teiden kunnossapidosta säästetään…

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Lataus katosi – ja palasi! #225857

    Kiitos vihjeistä, lataus palasi paikoilleen aamulla puoli tuntia ennen katsastusaikaa, ehdin ajoissa jopa, vaikka kiire tuli.

    Menin aamulla pihalle askartelemaan hyppylankaa ja vaihdoin ehjiltä näyttäneitä sulakkeita uusiin ja hypin yleismittarin kanssa pitkin pihaa, ja sain kuin sainkin latauksen toimimaan. Missään vianhakuohjeissa ei lukenut magnetointivirran sulakkeesta mitään, kiitos seppon vinkistä!

    Kaiken kiireen keskellä toinen lähivalokin oli pimentynyt ja piti vielä juosta sisältä uusi polttimo. Polttimon kannasta oli yksi liitin murtunut irti. Mutta ehdin ajoissa konttorille, tosin aamupalaksi kiiressä söin vain verenpainelääkkeen, niin että olipa aika huimaava aamu…

    Katsastusmies sitten muljautti melkein vaihdekepin irti, mutta se on toinen juttu se. Antoi kuitenkin lapun, jossa lukee “Hyväksytty”.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Lataus katosi – ja palasi! #225844

    Sulakkeet katsoin myös, ei ollut palaneita. Kuljin on 2cv4 vm. 1971 ja siinä on kaksi sulakerasiaa. Pyyhkijät ja vilkut on siinä eri sulakkeiden takana.

    Vilkut ei ole koskaan toimineet kuin ainoastaan silloin, kun kone on käynnissä ja laturi lataa. Olen aina ollut siinä käsityksesssä, että se on kulkimen ominaisuus. Pari vuotta sitten kun lataus hävisi hetkeksi (ja palautui, kun irrotin ja pistin uudestaan kiinni sen hiililtä tulevan lattaliittimen), huomasin sen ekaksi siitä, kun vilkut ei toimineetkaan.

    Tuohon laturille tulee itseasiassa kolme johtoa, 10mm pulttiin tulee paksun johdon lisäksi ohut johto ja kolmas on se lattaliitin. Mikähän lienee, kytkentäkaavioissa pulttiin näyttäisi tulevan yksi johto.

    Mutta katsastukseen en nyt voi mennä, kun ne vilkut ei toimi.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Lataus katosi – ja palasi! #225841

    Pitää kai ottaa laturi irti, kun en siitä sulaketta katsomalla löytänyt. Vanhassa Duselieerissä se oli ihan näkösällä, mutta tästä Femsasta ei ainakaan johtoliitäntöjen läheltä mitään sulakkeen näköistä löytynyt. Ja hiilet oli ok.

    Tuosta hyppylankajutusta on Apua-Helpissäkin maininta “Kytkemällä akun + napa johdolla suoraan laturin EXC liittimeen ulostulojännitteen tulisi kohota yli 14 V”. Onko tämä EXC se hiilissä oleva lattaliitin?

    Peijooni sentään, kun viat tulee juuri silloin, kun ei pitäisi. Kun hain sätkän talvisäilöstä, lataus toimi ihan oikein: Akun navoilta mitattuna kone käynnissä jännite oli 14 ja risat.

    Mutta kaasuttimen putsaus sentään onnistui, kone starttaa ja käy nätisti.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle #225542

    Tämä rekisterikilven viimeiseen numeroon perustuva katsastusaika ärsyttää minuakin vallan vimmatusti, kun viimeinen numero minulla on 3. Kuljin pitää katsastaa tämän kuun loppuun mennessä. Mukavampaa ja turvallisempaa se olisi kesäisemmällä kelillä, mutta kun Trafi määrää, niin silloin sätkäkuski tottelee ja köröttelee jäisellä tiellä konttorille.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nettisivujen ja keskustelupalstan uudistus #178956

    Hei, nettikaupan ja arkiston linkit eivät toimi tällä sivulla: 2cv.fi/jasenille/

    Tuosta yläpalkista aukeavasta pudotusvalikosta kyllä pääsee eteenpäin.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nettisivujen ja keskustelupalstan uudistus #176604

    Enpä löydä arkistoa minäkään. Tyhjä sivu tai 404 vain tuli eteen.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Rättäri kiinnostaisi, miten alkuun? #173144

    Minä toimin sätkäilyinnostuksen iskiessä ihan päinvastoin: Ostin ensimmäisen eteen osuneen kulkimen, enkä ottanut selvää yhtään mistään. Onneksi sattui ruosteeton yksilö, mutta kaikkea pientä ja isoa opettavaista vikaa ynnä ominaisuutta on matkan varrelle mahtunut.

    Tekniikkakeskustelujen lukeminen näiltä sivuilta on erittäin hyödyllistä ja opettavaista. Kirjoittelu on välillä aika rönsyilevää, niin että yhden otsikon alla voidaan käsitellä useitakin aiheita. Siksi keskusteluketjujen lukeminen ihan huvikseen on aina hyödyllistä.

    Tärkeintä sätkällä ajamisessa on asenne: Ei saa olla kiire, eikä pidä odottaa täydellisyyttä. Outoja asioita tulee eteen kuin fakseja Jäätteenmäelle. Kaikki rättärit ovat yksilöitä.

    Netistä löytyy tietoa vaikka millä mitalla ja varaosakatalogeja selailemalla oppii aina uutta. Sitrosen numero kännykkään ja selaimen kirjanmerkkeihin Franzose, Burton ym.

    Ja vaikka ei autoista tietäisi yhtään mitään, niin kyllä sitikka opettaa!

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: 2CV4 edelleen huonosti lähtee kierroksille #172825

    Nelkun kaasuttimen pääsuuttimen koko on 155. Kun otat kohoa pois tieltä, varo ettei kohon akseli putoa hukkaan, se on ihan irrallaan siinä kohon peltilipareessa. Jos nykyinen suutin on väärän kokoinen, sopiva suutin löytyy moottoripyöräliikkeestä, vanha vain malliksi mukaan.

    Sytytystulpaksi esimerkiksi NGK B6HS (ne ovat made in France, vaikka merkki onkin japanilainen).

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Renkaiden kuluminen #172770

    Minun tapauksessani toisen eturenkaan outo kuluminen sisäsyrjältä on jäänyt huomaamatta, kun etupyörän ilmiselvästi väärästä asennosta huolimatta ohjaus ei ole puoltanut, ratti ei ole tärissyt, eikä outoja ääniä ole kuulunut.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: VLKSTP (Very Light Kit of Survival Tools and Parts) #168679

    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/simca_tonni_-_korjaamon_onni_47177.html#media=47178

    😀 Onhan sitä monenmoisia varusteohjeita vuosien varrella jaettu ranskalaisilla autoilla ajeleville…

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: VLKSTP (Very Light Kit of Survival Tools and Parts) #168677

    http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=4574&sid=d23831a7187133f9863552038291b1a5

    Tuolla on listoja pitkälle reissulle otettavista tavaroista.

    Ikinä ei kyllä arvaa, mitä tarvitsee ja mitä ei: Viime kesänä mukana kulki 10 kiloa työkaluja ja tilpehööriä. Yhden kerran reissun päällä tarvitsin ruuvimeisseliä. Mutta kun on pari kertaa jäänyt tumput suorana tien pieleen, niin mieluummin ottaa mukaan riittävät varusteet.

    Pieni 1/4 hylsysarja on osoittautunut tarpeelliseksi mukana pidettäväksi. Hylsysatsin mukana kannattaa olla myös muutama jatkovarsi, niin ylettyy ahtaisiin paikkoihin.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Hertta Q #171264

    Fakta om fartyg -sivulta löytyy tällainen Bore VI: http://www.faktaomfartyg.se/bore_VI_1967.htm

    Laskettu vesille Raumalla toukokuussa 1967, myyty Jugoslaviaan marraskuussa 1974.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 62)