Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Alan pikkuhiljaa ymmärtämään, miksi isäni aikoinaan halusi, että me pojat käymme katsastamassa auton. Suuta kuivaa ja pyörryttää, kädet vapisee ja konttorilla ollaan varmuuden vuoksi puoli tuntia etuajassa.
Tänään jännitys oli kuitenkin aivan turhaa. Vaikka olinkin etuajassa, päästiin nopeasti asiaan. Katsastaja ei ollut koskaan ennen sätkää ajanut, mutta alkuopastuksen jälkeen kaikki meni hyvin – ovi vain ei meinannut mennä yhden kerran kiinni. Katsastus oli asiaan keskittyvä ja minäkin sain taskulamppuni kanssa katsella alustaa. Pyörät ravisteltiin ja valot katsottiin. “En minä tästä nyt muuta osaa etsiä.”
Kyselin vielä jarrutesteistä, että kai ne jarrut ovat nyt hyvät, että voi turvallisin mielin kesäreissuja suunnitella. Lopuksi kiiteltiin puolin ja toisin tutustumisesta 2cv:n ihmeellisyyksiin.
Pitääpä taas viedä katsastuskakku töihin!
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
http://www.youtube.com/watch?v=6binmj4UWXM
Ringolla on sätkäkuskin asenne – ja käsimerkkikin! “Peace and love” voisi kääntää tilanteeseen sopivaksi suomeksi: Jäitä hattuun.
Kohta päästään ajelemaan kesähatut päässä, ja ajeleminen on helpompaa, jos sillat eivät ole palaneet.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Polttoaineen virtauksessa törmäsin alkukesästä sellaiseen probleemiin, että se pumpun alaosan lyhyt letkunpätkä oli uuteen vaihdettaessa tullut liian pitkäksi. Sehän oli sitten mennyt vekille, kun moottori käynnistäessä heilahtaa, eikä bensa virrannut kunnolla. Letkunpätkän tarkistaa nopeasti käsikopelolla. (Ja pitää muistaa, ettei letkunpätkä saa olla liian lyhytkään.)
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Kyllä vain minäkin ohi päästän kiireisemmät, enkä itse ohittele – muuta kuin erityisen hitaita traktoreita.
Tämä Loimaan tilanne oli ihan omaa luokkaansa. Kaikki tapahtui loppujen lopuksi tosi nopeasti ja kovasti pelästyttiin. Ensin huomasin taustapeilissä raskaan ajoneuvoyhdistelmän. Ihmettelin kääntyykö se vasemmalle. Tajusin, ettei vasemmalle kääntyvillä ole omaa kaistaa. Siellä roikkui ja vastaantulijoiden kaistalla. Miksi ei mene ohi, jos haluaa. Vauhtia ei löydy enempää kuin nelkusta, mutta halu ohittaa on kova! Palaako se omalle kaistalle? Ei, puskee rinnalle. Minä hiljennän ja sitten näyttääkin hetken kuin peräkärry tulisi kuskin ovesta sisään. Jarrua, rattia oikealle, tööttiä.
Huh, selvittiin hengissä. Mikä oli liikennöitsijä, rekisteri? Ei nähty, sinne meni. Mutta kun se rekka ei kulkenut meitä lujempaa, niin saatiin se kiinni hetken päästä. Ja saimme todistaa lisää vaaratilanteita, kun rekka roikkui hevoskuljetuskärryn puskurissa.
Terveisiä voisin lähettää myös sille Alfa Romeon kuskille, joka mopoautoa (!) ohittaessaan oli ajaa meitä päin.
Muuten oli kyllä kiva viikonloppureissu: sitikka pelasi ja aurinko paistoi…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Eilen perjantaina Tampereelta Ruissaloon ajaessamme saatiin kokea hurjia ohituksia. Ensin pitää lokasuojaa hipoen päästä ohi, ja ihan edessä painetaan jarrua, kun vastassa onkin peltipoliisi.
Kaikkein pahin tilanne oli Loimaalla, kun ammattiautoilijan itsetunto ei kestänyt sätkän perässä ajamista. Rekka roikkui pitkän matkaa meidän takakulmalla vastaantulijoiden kaistalla ja kun minä vähän hiljensin reilun 80 matkanopeudesta, niin teiden ritari kiilasi meidät pientareelle! Peräkärryn rekisteri oli WSB-512.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
@veera 1-2 wrote:
Mikä vakuutusyhtiö on, minä yritin IF niin sanottiin että on liian vanha jotta saa vakuutuksen ?
IFillä osakaskon ikäraja on 40 vuotta, Pohjolassa oli muistaakseni alle 20 v., mutta Tapiolassa tavallisen osakaskon (harrasteautovakuutuksista en tiedä mitään) saa vaikka kuinka vanhaan autoon. Tai ainakin sai kaksi vuotta sitten.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
No niin. Iltalenkki ajettu. Ei yski, ei nyi, ei tarvinnut polkea kuin urkuharmoonia, ryyppynuppikin sai pysyä pohjassa. Käyntiin lähti nätisti ilman ryyppyä tai kaasua. Kuljin syöksyi pitkin katuja hurjaa vauhtia, kiihtyi ylämäessä 😯 ja vieläpä kolmosella!
Ajoneuvo parani kuin taikaiskusta, kun vaihdoin nokalle 123:n. Sytytystä en ole osannut edes epäillä, kun se oli sentään korjaamolla katsottu kohdalleen. Niissä 123:n alta pois otetuissa osissa on ollut jotain tosi pahasti vialla. No, oli mitä oli, nyt käy ja kukkuu!
Ennen maaliin pääsyä vaihdoin kaikki bensaletkut ja pumpun (jonka myös avasin ja tarkistin), kurkin tankkiin (nelkun bensatankin huoltoluukku on hieno juttu), putsasin kaasuttimen ja vaihdoin pääsuuttimen oikeankokoiseksi (suutin löytyi moottoripyöräliikkeestä, myyjäpoitsu naureskeli ensin, mutta hämmästyi kauhiasti, kun suutin löytyikin valikoimista), vaihdoin puolan jne. Tuleepahan laite tutuksi!
Kärjettömän asennuksessa sai vähän inspiroidakin, kun kaikissa netistä löytämissäni kuvissa oli kutonen, ja nelkun propellin takana on vähän erilainen näkymä. Pitää jossain vaiheessa ottaa potkuri irti uudestaan ja tarkistaa, että kaikki askartelut on vielä paikallaan. Eilen ja tänään puuhastellessa on sanalle tulleille naapureillekin saanut esitellä 2cv:n ihmeellistä tekniikka. “Sulla on usein ollut konepelti ylhäällä, onko siinä isokin vika?” Ehei, vaan paljon pientä puuhaa! 😀
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
@Jasu wrote:
Ja tuo että varmasti kummittelee hankalassa paikassa, niin siihen varmasti vaikuttaa se että kun kuskilla on pieni epävarmuus toiminnasta, niin sitä saattaa “korostetun varovanvarmasti” yrittää lähestyä tilannetta, jossa omalla toiminnalla vaan saa esiin huonon käytöksen. En sano varmaksi, mutta ihmisluonne tahtoo vähän tuollainen olla…
Tästä olen ihan ihan samaa mieltä! Vieläkin ihmettelen, kuinka helposti sätkään tottumaton katsastusmies sai kulkimen käyntiin ja liikkeelle keväthangilla. Mutta hänpä ei tiennyt, että kulkimen käynnistäminen voi olla hankalaa, löi vaan sen käyntiin kuin minkä tahansa auton…
Mutta kyllä minun kulkimeni osaa olla armollinenkin: Kun liikennevaloissa piti pysähtyä ylämäkeen ja siitä tehokkaasti polkaisten lähteä liikkeelle, niin kaikki pelasi hyvin. Kaasuvipu putosi irti kaasuttimesta vasta kaupan pihassa.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Viime kevään hämmästelyt jatkuu…
Kesällä 2012 ajeltiin 4000 km ja hyvin paukkui kevään epävarmuudesta huolimatta. Tänä kevättalvena, kun kotipihan lumikasat olivat kaksi kertaa sitikan korkuiset, kone lähti toisella yrittämällä käyntiin (lämpimästä varastosta siis), kävi ja käynnistyi alkukevään viileässä kuin enkeli, kulki kiltisti katsastusmiehen käsissäkin. Kaikki oli hyvin.
Mutta nyt, kun keli on mainioin katto rullalla ajeluun, ajokki yskii ja sammuu. Ryyppynuppia saa säätää koko ajan ja merkillisintä on, että ajokki tuntuu tietävän missä ollaan: Kotipihassa tyhjäkäynti on tasaista, mutta mitä hankalampi risteys, sitä varmemmin rupeaa nikottelemaan.
Sähköä tulee puolalle asti. Bensapumppu ja alusbakeliitti on uudet. Letkut ja kaasutin puhallettu kompuralla, polttoainetta tulee.
Tällaisia samanlaisia arvoituksiahan palsta on täynnä, kun olen eri hakusanoilla haeskellut vertaistukea. Tuntuu kuin sitikassa olisi 90% henkimaailman havinaa ja 10% tekniikkaa.
Ainoa muutos, minkä olen tehnyt on yksikurkkuisen kaasuttimen pääsuutin. Se oli kutosen (165), eikä nelkun. Vaihdoin sen oikean kokoiseksi (155). Näistähän on ollut puhetta tuolla kaasutinkeskusteluissa. Ja koolla 140 on kuulemma nelkku kulkenut hyvin. Voiko tässä nyt tulla henkimaailman jutut kyseeseen: Kun kone on tottunut kulkemaan väärällä suuttimella, niin oikealla ei enää osaakaan toimia?
Seuraavaksi vaihdan kärkien tilalle 123:n ja uuden puolan, katsotaan kuinka käy…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Saisikohan sen tekijän luvalla luettavaksi killan arkistoon?
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Työpaikan nurkista löysin 10 kilon kulissipainoja. Kunhan inspiraatio iskee, niin asettelen sellaisen lattiapellin alle vastakappaleeksi ja paukuttelen meistejä uudemman kerran. Ei ainakaan pellin pitäisi enää joustaa. 😉
EDIT: Tällaisen alasimen kokosin lattian alle ja johan numeroiden lyönti onnistui! Kertopuun kappaleita ja 10 kiloa valurautaa. Ruuvimeisseli on painon alla kääntämässä sitä oikeaan kulmaan.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
@Isoo-Jukka wrote:
No, ei numeroa kyllä uudelleen tarvitse lyödä, jos alkuperäinen on se oikea ja luettavissa. Jälleenkö joku ammattitaidoton katsastushenkilö söhläämässä? Asiaa tarkemmin tuntematta kummeksun…
Etuaisassa on alkuperäinen kyltti tallella, mutta lattiapeltien vaihdossa on maahantuojan stanssaama numero joskus kadonnut. Lattiassa on numeron toisinto kyllä, mutta kun joku muinainen peltienvaihtaja on uuteen lattiaan niitannut numeron alumiinilätkässä. Ja katsatusmies minulle lakia luki ja pykälän näytti, että 1.1.1964 alkaen rekisteröidyissä pitää olla korissa tai rungossa numero meistettynä tehtaan lätkän lisäksi.
Olisihan tuo voinut sanoa, että naputtele ensi kevääksi – kun onhan tuo useammasta katsastuksesta mennyt noine numeroineen…
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Naputtelun toinen yritys. Hioin maalit pois rungon etuosasta (siitä katsastusmiehen määräämästä paikasta), lämmittelin puhaltimella edes huoneenlämpöiseksi ja hakkasin meistillä. Ei tullut hyvä.
Kokeilin repsikan jalkatilaan. Hiontaa, tunkki alle ja pauketta. Ei tullut hyvä.
Kokeilujen tuloksena kulkimessa on neljä epäselvää numerosarjaa. Pihalla tuli mieleeni, että miksi siisti ja selvä tehtaan tekemä numero ei voi kelvata lainsäätäjälle, ja kuinka kummassa 42-vuotiaan ajoneuvon liikennekelpoisuus paranee hakkaamalla lommoja runkoon ja koriin?
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Katsastuksessa maanantaina ei ollut muuta huomautettavaa kuin hukassa oleva valmistusnumero. Se löytyy kyllä kahdesta paikasta, mutta…
Äsken kyykin pihalla naputtelemassa numeroita määrättyyn paikkaan rungon etuosaan propellin alapuolelle, mutta sain aikaiseksi vain lohkeillutta maalia yms. ja epäselviä painaumia.
Pitää kai hioa kiiltävä metalli esiin ja kokeilla uudelleennaputtelua viereen. Pahoin vain pelkään, että tästä liikenneturvallisuutta edistävästä puuhasta seuraa vain useampi epäselvä numerorypäs kulkimen keulaan.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
Sätkä-miehen ja Mustang-miehen aikaisempi kohtaaminen löytyy täältä:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/on_aikamme_kallis_22444.html#media=22445
(kohdasta 11:00 – 11:27)• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
-
JulkaisijaArtikkelit