Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Lehdistä leikeltyä #143627

    varttuneemmilta jännitystä kaipaavilta rouvilta voi löytyä oikeaa asennetta.

    Tuolta suunnalta on kiinnostusta ja ostotarjouksia minunkin kulkimelleni tullut.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Lehdistä leikeltyä #143624

    Rättärikipinä on vaikeampi sammuttaa kuin sytyttää 😉

    Tästä olen ihan samaa mieltä!

    Ja viimeksi tänään minulta kysyttiin “onko sulla rättäri?”. Ja samaan hengenvetoon kysyjä kertoi, että moni hänen tuttunsa voisi ostaa kesäautoksi rättärin, jos ehjän ja kunnossa olevan löytäisi. Tämähän on tosin vain mutu-tietoa.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Osamaksullako kallista ? #168298

    Pitipä vilkaista omaa maksulappua. Jos maksaa neljässä erässä, niin maksuerät ovat eri suuruisia. Ja yhteissumma tulee suuremmaksi kuin könttäsumman maksaessa.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Muotoilun rukkanen #168079

    Tuo entmontage.de -sivusto on täynnä loistavia kuvia. Tällainen aloittelija on sieltä oppinut monta asiaa.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Ei käynnisty #167272

    Tästä bensan imemisestä pumpun ohi on ollut ennenkin puhetta. Tuli mieleeni, että kuinka tärkeä työvaihe se on? Voiko pumppuun jäädä ilmakupla, joka estää riittävän bensan tulon kaasarille?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Ei käynnisty #167269

    Onko virtalukon johdot tiukasti paikoillaan?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: 6V ajovalon polttimoita Suomesta #166825

    6 voltin 40/45 W polttimoita R2-kannalla löytyy Biltemasta.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Hulda #166714

    Huldan myöhemmästä kohtalosta ei ole tietoa, kolarin jälkeen isä osti Renault 4CV:n. Rekisteritunnus ei ainakaan ole enää käytössä.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nelkku ei lataa, apua! EDIT: Loppu hyvin, melkein kaikki hyv #166507

    @miki wrote:

    Rikkinäinen laturi ei lataa liikaa. Laturin tehtävä on tuottaa virtaa, ja säätimen tehtävä on rajoittaa jännitettä. Jos siis laturin vaihto auttoi ylilataukseen, onnittelen korjaantuneista maadotuksista tms.

    Meidän laturi oli niin rikki, että se ei tuottanut tarpeeksi virtaa. Ylilatauksen vaaraa ei ollut, kun ennen laturin vaihtoa mitattiin, että vanhasta ei tullut ulos kymmentäkään volttia. Ja ennen varovaisesti putsatulla latausreleellä ajoa leirintäalueen yksi naapuri katsoi jollain Bilteman led-valomittarilla, että laturi ei antaisi tarpeeksi virtaa. Mutta minä uskoin Sitikan latausmittaria, joka nousi harmaalle ja läksin taipaleelle…

    Nyt on kuitenkin yleismittari ostettu matkavarusteisiin, kuin myös hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Vakuutusyhtiöönkin soitin ja tarkistin, että hinaus kuuluu vakuutukseen ja matkan keskeytymisestä korvataan kuluja 500 euroon asti. (Nämä asiat selvitin tänä aamuna, kun auto sammui maantien laitaan Vårdön kirkon viereen. Vika olikin sitten tosi yksinkertainen, mutta sen selvittämiseen tarvittiin kaksi avuliasta ahvenanmaalaista. Huomasin osaavani keskustella auton korjaamisesta ruotsiksi. En tajunnut itse katsoa, mutta toinen virtalukon johto oli tärissyt kuoppaisilla teillä irti! Liitin näyttää tavalliselta pyöreältä liittimeltä, mutta siinä olikin kumitupessa neljä kynttä, joita hapertuva kumi piti nipussa. Tätä varten työkalulaatikossa on nippusiteitä.)

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nelkku ei lataa, apua! EDIT: Loppu hyvin, melkein kaikki hyv #166505

    Lomareissuun päätettiin lisätä edestakaisin ajelua pitkin Varsinais-Suomea. Kaikista vaihtoehdoista laturi oli rikki – vanha oli vain 41 vuotta vanha! Nyt on konehuoneessa uusi laturi Sitroselta.

    Kumma kun kotikulmilla ajellessa ei mitään traagista ilmene, vaan jännitystä täytyy hakea kauempaa 😯

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nelkku ei lataa, apua! EDIT: Loppu hyvin, melkein kaikki hyv #166501

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Voipihan olla säätäjässäkin vika.. Vaikka kärki palanut.. Jos on se mekaaninen säätäjä..
    Kansi pois ja kärjen puhdistus..
    Arvausta kaikki tämä kun muutakaan ei keksi..
    😯

    No niin, aamupäivällä tutkin latausrelettä ja sehän oli aika karstainen sisältä. Hioin pahvisella kynsiviilalla mustunutta kärkeä hartaasti ja käynnistin koneen. Heti alkoi lataamaan! Mutta aina tulee mutta: Koeajelun jälkeen päätettiin kääntää nokka Ahvenanmaan suuntaan ja nyt ollaan Brändössä. Ja täällä latausmittari kääntyi punaiselle… Laturi oli aika kuuma kun kurvattiin leirintäalueelle.

    Taitaa kai laturissakin olla jotain outoa? Yleismittaria minulla ei tietenkään ole. Täytyy vain toivoa, että kone kaynnistyy huomenaamulla. Aamulla ajellaan koelenkkiä täällä Brändössa ja jos ei lataa kunnolla, niin sitten lähdetään aamun ekalla yhteysaluksella takaisin mantereelle ja nokka kohti Sitrosta.

    Onneksi lomalla ei ole kiire minnekään! Mutta mukavampi tietysti olisi ajella ilman pelkoa persiissä.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Nelkku ei lataa, apua! EDIT: Loppu hyvin, melkein kaikki hyv #166497

    Unohdin ekassa viestissä, että akku tosiaan oli tyhjennyt, eikä latausmittari huijannut. Matkan varrella piti kerran käynnistää kaapeleilla, kun ei jaksanut starttia pyörittää – kiitos T-Ford-harrastajalle Harjavallassa!

    Leirintäalueella avulias karavaanari tuli mittarin kanssa katsomaan akun ja laturin jännitettä. Totesi että on liian alhainen, 12 pilkku jotain (vai oliko se vain 10 pilkku jotain, mittaustuloksia tuli akunnavoista, kaapeleista ja laturista, enkä ihan pysynyt perässä), laturin pitäisi kuulemma antaa n. 13,5 ja liian vähän virtaa tulee.

    Kunhan leirintäalueen aamutoimista selvitään, pitää seuraavaksi kurkata latausrelettä. Se näkyy olevan musta ja merkkiä Ducellier.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Diagnoosiehdotuksia nelosen nykivään kulkuun #165765

    Kaasutin kun vaihdettiin, niin bakeliitti tutkittiin huolella ja ehjäksi todettiin. Väliin pistettiin tiivisteetkin. Bensafiltteri on vielä tutkimatta. Kiitos kaikille vinkeistä!
    —-
    Päivitänpä tähän perään uusimmat kuulumiset kesäkuun puolelta. Tankissa olevan bensaputken ehdin tarkistamaan joku aika sitten, ei ollut siellä tukosta. Kylmällä moottorilla lyhyessä kaupunkiajossa bensankulutus on edelleenkin kova, eli en sieltä tukosta oikein odottanut löytyvänkään. Seosruuvia väänsin reilusti auki, se on tainnut olla kuitenkin suurin syy nykyiseen nykimiseen.

    Tässähän on käynyt niin, että kun jotain korjausta tai muutosta teki, niin oireet hävisivät aina hetkeksi, mutta sitten tuli taas jotain uutta. Mutta moottori käy kuitenkin ihan nätisti, kolinoita ei kuulu, eikä savua nouse – hyvä niin!

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Diagnoosiehdotuksia nelosen nykivään kulkuun #165763

    Aina huomaa uutta: Käytiin ehtooajelulla Kangasalan harjulla. Menomatkalla yski ja nyki välillä, varsinkin kun viidessä-kuudessakympissä nosti jalan kaasulta, antoi vauhdin vähän hidastua ja painoi kaasua uudestaan. Onnistuipa kulkupeli sammumaankin yksissä liikennevaloissa.

    Harjun toisella puolen käännettiin nokka taas kohti Tamperetta ja vedinpä vähän ryyppynuppia ylös. Paluumatkalla kaikki nykiminen ja paukahtelu loppui! Ja veti hyvin ylämäet.

    Mitä mitä?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    vastauksena käyttäjälle: Diagnoosiehdotuksia nelosen nykivään kulkuun #165762

    No niin, nyt on vaihdettu kondensaattori, kärjet, tulpat ja tulpanjohdot. Kulkee ja tehoa löytyy niin paljon kun nyt nelkusta löytyy. Pientä nykimistä on vielä satunnaisesti. Epäilen, että akun plussajohdon ei niin hyvin istuvalla kengällä voisi olla jotain osuutta tässä sopassa. Kaasuttimen vaihdossa seosruuvikin meni ehkä vähän liikaa kiinni.

    Mutta kondensaattorin vaihto auttoi huomattavasti, hajalla se oli.

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 62)