Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olen Matti vähän eri mieltä tuosta synteettisen sisälläpysymisestä, mutta se varmaan riippuu moottoriyksilöstä. Olet ilmeisesti käyttänyt syntettistä uudesta lähtien. Itse yritin käyttä Mobil Rally formulaa pakun koneessa (a635/06), parin vaihtovälin jälkeen siirryin takaisin mienraaliöljyyn lähinnä sen takia että öljyä sai olla vähän väliä lisäämässä. Nyt on koneessa Mobil 10w40 öljyt ja sitä ei tarvitse juurikaan lisäillä vaihtovälillä. Tuo vaihtoväli on myös varmaan vähän persoonakohtainen asia; minä vaihdan öljyt noin 5000 km:n välein ja suodattimen joka toinen kerta eli 10000 välein. Koneella on ajettu noin 160000 km. Kone on hankittu Hollannista romikselta noin 70000 km ajettuna, joten mitään tietoa aikaisemmasta “huollosta” ei ole.
Periaatteessa olen sitä mieltä että syntettinen olisi parempi, kun vain saisi pysymään sisällä… Kovakatossa ja mopossa en muuta öljyä huoli koneeseen.Tuli vaan mieleen noita viritysjuttuja lueskeltuani sanonta tuolta kaksipyöräisten puolelta:
Viritys on onnistunut jos toimenpiteen jälkeen 80 % alkuperäisestä tehosta on tallella. 😀
Kukin tietysti tavallaan, mutta jotenkin uskoisin että ihan kauhean kireästi ei sätkän konetta kannattaisi viritellä; lähinnä siksi että se alkaa olla katoava luonnonvara…
Tämä on vain allekirjoittaneen mielipide, ei tarkoitettu provoksi eikä muutenkaan negatiiviseksi.
Jos vaunun kerran kunnostaa, niin kannattaa ehdottomasti maalata kunnon kaksikomponenttisellä automaalilla ja unohtaa kaikki miranolit ja sadoluxit; ne ei pysy kiiltävänä kuin vuoden tai kaksi, ovat pehmeitä kuivuttuaankin. Jos maalissa säästää niin säästää kyllä väärässä paikassa. Sitten on tietysti vielä muistettava ettei mikään maali kestä hoitamatta, pesu tarpeen mukaan ja vahaus kerran pari vuodessa ei tee pahaa, pikemminkin päinvastoin. (Tietysti on niitäkin, joitten mielestä moinen on turhaa hienostelua… oma asiansa tietysti, mutta tyhmää se ainakin on!)
Nimimerkki “Kokemusta on”
Bosch on hyvä, muita en ole 20 vuoteen sätkän koneeseen huolinut!
…jos latausjännite nousee noinkin ylös (yli 15 V). Eli jos akku pääsee kuivahtamaan, niin se ei enää ota virtaa. Kannattaa aina silloin tällöin tarkastaa akun nestepinnan taso; kennojen pitäisi olla nesteen peitossa. Myös ns. huoltovapaissa akuissa ( sellaisia ei oikeasti ole olemassakaan…) on yleensä korkit joiden kautta kennoihin saa lisättyä TISLATTUA vettä. Mitään muuta sinne akkuun ei sitten saa kaataa…
nelkun imupakosarja ei käy kuutoseen, ei edes yksikurkkuiseen. Yksikurkkuinen kaasutin sinänsä käy, mutta pääsuutin on erikokoinen. En myöskään yrittäisi sovittaa nelkun lämmönvaihtimia kuutoseen, ovat sen verran erikokoiset että ainakaan vakio-osilla ei tule toimivaa.
Kaksi kurkkuiseen kaasariin ei kannata laittaa nelkun yksikurkkuiseen tarkoitettua ilmanputsaria, on liian ahdas (= ei hengitä kunnolla), yksikurkkuiseen kuutoseen se tietysti käy.Minulla on Pakussa (AK350) Ami Superin runko joka on takaosaltaan samanlainen kuin AMI8 runko. Takaiskareina on normaalit 2CV6 etuiskarit ja mielestäni ne on toimineet ihan hyvin viimeiset 70000 km. Jos pulttikoko (siis se tappi johon iskari kiinnitetään) on erilainen ( niinkuin taitaa olla…) niin ota Amin pultit pois ja laita tilalle normaalit sätkän pultit, runkoon tuleva kierre on muistaakseni sama, jos ei ole, niin metallisorvari saa kyllä tehtyä sopivat palikat.
Hyvin kestää. Tosin waunuun tulee muutama mielenkiintoinen ominaisuus: 1.vaihdetta ei juuri tarvitse, meteli nelosvaihteella on aikamoinen (onhan se tosin muutenkin….) 😀
Itse olen ajanut po. yhdistelmällä about 150000 km, joten kokemusta on. -
JulkaisijaArtikkelit