Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Nyt innoistuin näistä uusista sivuista kun kuvien liittäminen on niin helppoa aikaisempaan verrattuna. Minun kiinnostuksen kohteet ovat tosiaan sitikat, vanhat traktorit ja moottoripyörät. Tässä toisessa kuvassa on Masikka 65 vm 61. Tosi voimanpesä. Voima ei lopu, mutta pito joskus loppuu. Tuo kuva on otettu vuosi sitten kun kävin omalla 60 vuotispäivänä extreme ajelulla Mz:llä. Kuvassa siis kolme museoikäistä Mitsi,Masikka ja Minä. Kolmannessa kuvassa on sitten Zundapp 250 vm 52, jonka kunnostin pari vuotta sitten. Voisin vaihtaa se johonkin sitikka -projektiin, vaihtohinta noin 2500 egeä.
Terve loskaisesta Iisalmesta !
Ongelma selvisi. Ennen startti-yrityksiä putsasin huolellisesti akun navat ja starttimoottorile menevät johdot mutta tuo edellä kuvattu ongelma tuli ilmi. Tänään sitten tsekkasin vielä miinus/maajohdot ja sieltä löytyi vika. Sen maajohdon runkoon menevän pään alle oli kertynyt hapettuma, joka esti kunnollisen virran kulun. nyt startti pyörii iloisesti.Kokeilin eilen käynnistystä veivillä ja yllättävän hyvin lähti myös veivillä käyntiin. Pitää näköjään veivi ottaa peräkonttiin vakiovarusteisiin.
Sitikkani olisi valmis nyt katsastukseen perjantaina jos nyt ei hirveä lumisade tule kun on kesärenkaat alla.
Tv esalProjekti on jatkunut puutarhatöiden ja polttopuiden teon ohessa. Ruostetta on kertynyt ämpärikaupalla. Ei taida alkuperäisestä azusta jäädä kuin ohjaamon katto ja takaosan raamit katto ja pohja.
Tämä ruosteen paljous sai minussa piilevän rappi- sieluni esiin, siis
RUOSTERAPPI
Ruostetta siellä, ruostetta täällä, ruostetta ruosteen päällä , päällä
Ranskalainen rauta ruostuu, rauta ruostuu, rauta ruostuu
Mutta ei auta uutta peltiä ruosteen paikalle, uutta peltiä paikalleRuoste kukkii, pelti on puhki, pelti on puhki
Rälläkkä käten ja ruoste on poissa, mutta missä on nyt sitikan pohja, missä on pohja
Mutta ei auta netistä uutta osaa tilalle, uutta osaa tilalleMutta ensin runko kuntoon, uusi runko kuntoon
Sitten on aika korin, korin mitä jäljellä, mitä on jäljellä
Kyllä se tästä iloksi muuttuu, uudeksi pelliksi muuttuu, muuttuuMiggi jo kohta laulaa ja uusi pelti kiiltää, uusi pelti kiiltää
Kori jo kohta uudella rungolla ryhdikkäänä seisoo, ryhdikkäänä seisoo
Ruoste on poissa on poissa kokonaan poissa.Eli nyt alkaa olla galvanoitu runko kunnossa ja siihen asennettuna ruostumattomasta teräksestä tehdyt jousipöntöt, akselit putsattiin ja maalattiin kaksikomponentti maalilla. Vielä jarrut ja apurungot niin sitten voi korin nostaa takaisin
Sorry väärä maa, niin Jukoslaviaa ja Tsekkosloviakkaa ei ole ole enää tosiaan olemassa.
Tilasin viikko sitten peltiosia juuri tuolta ecas 2 cv parts limited firmasta ja tänä aamuna ne olivat ilmestyneet autotalliin tänne iisalmeen. Kyllä toimii logiistiikka hienosti. Hinnat minusta on vielä kohtuulliset esim. Takalokasuoja 54 egeä, bensiinitankin pelti 75 e ,rahti 32 e. Kun mallasin peltejä paikolleen niin koko projekti näytti jo lohdulliselmalta.
Jousipönttöongelma ratkeamassa. Jousipöntöt rosterista tilauksessa.
Kiitos isoo-Jukka vinkistä . Siistin näköisiä osia on näköjään saatavissa tsekin maaltakin.
Kiitos osaa ottavista kommenteista. Tämä auto oli tosiaan nettiautossa myytävänä tarjousten perusteella. Maksoin kyllä siitä ylihintaa auton kunto huomioon ottaen, mutta oma vika kun en ottanut tarkemmin selvää. Onneksi näitä peltisosia saa hyvin ja kohtuulliseen hintaan, ehkä auto on pelastettavissa. 2 cv osia on kertynyt tallin vintille riittävä määrä , joita voi nyt hyödyntää..
Yritän laittaa kuvia kunhan vain osaisin, kun se on minusta niin vaikeaa …..
Mittailin akseleiden paikkoja. Ne on samalla paikoilla kuin normaalissa 2cv rungossa eli se ei ole ongelma. Muutkin mitat ja esim. Reijät samoin kuin normaalissa rungossa. Tämä galvanointu runko tosi tukevaa tekoa ja kestää varmaan loppuelämän jos vain saisi vain tämän jousipönttö ongelman ratkaistua. Eli jos joku ratkaisee tämän olisin tosi tyytyväinen ja pääsisin eteenpäin omassa projektissa.
Rungon etupalkissa porattu nimi 2 cv city.
Irroittelin toisesta rungosta kunnossa olevia pönttöjä, mutta en keksi miten ne saa irti kiinnikkeistä, mutterit on auki ….. Mikä on juju että ne saa irti.
Tässä puutarhahoidon lomassa aina välillä olen käynyt rälläköimässä Azua ja purkamassa osiin. Nyt runko on risuuttu ja osat laatikoissa. Rungon vein jo metallin keräykseen samalla kun kävin kaupungissa. Myös muita aikaisemmin jääneitä sitikkan peltisosia päätyi rumukasaan. Rälläköin kuitenkin jousipöntöt ja muut mahdollisesti hyödynnettävät osat talteen. Samalla poltin hyvin palvelleen rälläkän loppuun ja ei muuta kuin rautakauppaan sitten. Puukkosahaakin tarvittiin jousipönttöjen irrottamiseen kun mutterit eivät auenneet.
Tällä minun Azu on rekisteröity alunperin Helsinkiin ja omistajia minua ennen on ollut viisi eri henkilöä. Jokainen on laittanut lattiaan ja etupeltiin oman peltikerroksen. Ihmettelinkin miten lattia näyttää niin paksulta siis peltiä, reikiä, ruostetta ja taas peltiä. Nyt ne ovat Kuusakoskella Romunkeräyksessä. Vähän näyttää apealta tuo näky ja isäkin kävin sitä ihmettelemässä ja rohkaisi poikaansa sanoen pitikö tuosta romukasassasta jotain maksaa.
Tästä on hyvä jaksaa. Vaimo on lähdössä risteylylle viikonloppuna niin voi keskittyä rungon kunnostamiseen.
Kiitos tähän astisista kommenteista. Tässä minun nelosen rungossa oli hyvät apurungot eli siinäkin mielessä jatkan AZU projektia tältä pohjalta. Jousipöntöt ovat myös hyvässä kunnossa ja yksi 2 cv 6 moottori vapaana.
Vähän tulee yhteensovitettavaa jarru ja kykinpolkimien kanssa. Sen verran kävin netissä katselemassa osia, että näyttää hyvin saavan lokasuojia, sivupeltejä yms.
Onneksi alkoi loma niin voi muiden hommien ohessa käydä välillä aina azua rassaamassaEikö ole jäänyt tallien kätköihin projektikuntoista pakettidyanea. Minulle riittäisi kun takakoppa olisi kunnostettavissa ja paperit tallessa.
Jospa löytyisi jostain talviprojekti.Tervetuloa vain Iisalmeen uusi rättäristi. Täällä ei rättäreitä paljon näy. Omani lisäksi yhden olen nähnyt liikenteessä ja Sarvelan tallissa useita. Omani on ollut liikenteessä joka päivä, mutta rätti oli loman aikana auki vain yhden päivän.
Uusi yritys kuvista, en tiedä onnistuuko vieläkään. Tässä meni enemmän aikaa kun rättärin korin irrroittamisessa
Kiitos monipuolisista kommenteista. Runko on ilmeisesti peräisin Espanjasta, enkä tiedä galvanoimismenetelmää. Perusmatsku on aika vahvaa peltiä. Tästä on kuitenkin hyvä alkaa sitikan peruskunnostus.
Täällä Savossa on tottunut, että vastuu on kuulijalla, eli etenen nyt projektissa niin, että en käsittele runkoa nyt mitenkään ja katsotaan sitten myöhemmin ilmestyykö pintaa ruostetta.Hyvää loppiaista !
tv Esa Laukkanen, Iisalmi
Kiitos tähän astisista vastuksista. Mitä mieltä olette jos autotarvike-liikkeistä saatava kotelonsuoja-ainetta käyttäisi “sisäiseen” suojaukseen, vai onko öljy parempi.
-
JulkaisijaArtikkelit