Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Varmaan harmittaa “ohjauksen peruskorjauksesta” keskustelun aloittanutta, kun alkuperäinen aihe on jo aivan unholassa. Olen pahoillani.
Nytkö tämä jauhanta siirtyi tälle palstalle jossa Jalppis nimenomaa ja erittäin asiallisesti pyysi miettimään, millaisen kuvan annamme ulkopuolisille keskustelumme tasosta.
Olisi myös hyvä silloin tällöin vilkaista minkä otsikon alla keskustellaan. Jos johdatetaan keskustelu aivan muihin aihepiireihin, olisi parempi avata uusi aihealue. Jos kyseessä on ns. hiuksien halkominen, on muiden käyttäjien huomioimista hoitaa se yksityisviestein.
Tämä on Suomen 2CV-Killan jäsenten keskustelufoorumi ja minusta olisi hyvä rajata käyttö tiukemmin vain jäsenille tai vähintäänkin niin, että keskustelijoiden todelliset henkilöllisyydet ovat webmasterin tiedossa. Se voisi rauhoittaaa ylilyöntejä.
Saksalainen kaverini lähetti kuvia visa-2cv6-yhdistelmästään. Kriittinen paikka on tuo tiivistyspinta lohkon ja sylinterin välissä johon on rakennettu lisäpalikka brillien kohdalle. Tuo pinta on Visassa tasoon koneistettu ja siinä on koneen mallista riippuen kahta erilaista tiivisteratkaisua. En tiedä joutuuko sylinterin reikää myös lohkossa avartamaan. Muuten mitat pääsääntöisesti ovat yhteensopivia.
Ei varmaankaan mahoton tehtävä koneistamolle tai jopa taitavan kiltalaisen itse tehdä.
Minulta voi pyytää lisää kuvia ja voin kysyä lisätietoa, jos joku seikka askarruttaa. Itse en ole tätä projektia toteuttanut.
Visan Weber-kaasari ei jostain syystä toiminut taloudellisesti tässä kombinaatiossa, joten käytössä on nyt tavallinen kutosen kaasari hieman suuremmalla pääsuuttimella. Koneessa on kuulemma nyt jokin öljyvuoto.
Mäntäpyyttysarjoja on saatavilla:
http://piecesdetachees2cv.free.fr/652visalna.htm
Kanne pitää hommata jostain myös.“Hybridejäkin” on tehty, mm. yhdellä saksalaiskaverillani on sellainen. Valitteli vain sitä että, jos jotain hajoaa, ei mistään saa varaosia, kun systeemi on koneistettu yksilöllisesti ko. moottoriin.
Palatakseni ikäänkuin lähemmäksi alkuperäistä aihetta voin kertoa omista kokemuksistani n. 100.000 km:n matkalta Visan koneella Acadianessa.
– Polttoaineenkulutus laski Visaan siirryttäessä. Kutosen konetta joutuu Acadianella ajamaan aika raskaalla jalalla ja helposti n. 7 l kulutuksella. Varsinkin alkuaikoina Visan koneella maantiekulutus oli tyypillisesti 6 tai hieman yli. Sätkässäni on puolestaan kutosen kone Visan männillä ja olen sillä onnistunut voittamaan Taloutellisuusajot kahdesti.
– Kiihtyvyys ja vääntö ovat paremmat mikä Acalla tarkoittaa noin 2CV6:n suorituskykyä.
– Kone käy aina todella kylmänä. Käyntiääni on siisti.
– Sytytysjärjestelmän kanssa oli alkuaikoina monenlaista ongelmaa, mutta viimeiset 50000 km on ollut seesteisempää. Osa ongelmista johtui omista epäluotettavista kytkennöistä, osa oli todellisia mysteerioita.
– Visan sylinterit ovat alumiinia ja kovakromipinnoitettuja. Jotkut asiantuntijat väittävät niitä “ikuisiksi” kunhan vain renkaat välillä vaihtaa. Koneen ollessa auki n. 80000 km kohdalla tiivistyksen vuoksi, sylinterit näyttivätkin todella hyviltä.
– Aivan, tiivisteet jouduin uusimaan öljyvuotojen takia vaikka Visassa asiaan on selvästi yritetty paneutua. Vuotaa taas jonkin verran.
– Vanhemmat Visa-mallit (kuten omani) ovat kaasariltaan yksinkertaisempia ja niiden sytytysanturit ovat 2-johtoista tyyppiä (herkempiä vaurioille). Eri moottoriversiot löytyvät esim osoittesta:
http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/enginegearbox.html
ja tarkemmin:
http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/tuning_2cyl.html#652Oopertorffi kysyi myös koneiden saatavuudesta. 2-sylinteristä Visaa ei koskaan tuotu Suomeen, joten moottorit joutuu etsimään yleensä ulkomailta. Keski-Euroopassa taas koneet ovat menneet 2CV rata-ajokäyttöön ja hinnat ovat aika korkeita. Visa (ja LNA, jossa sama kone) taas on katukuvasta hävinnyt jo vuosia sitten. Varaosia kyllä saa, esim. http://piecesdetachees2cv.free.fr/652visalna.htm
Visan 2-sylinterisen koneen teho on n. 35 hv (2CV6 29 hv) ja vääntö tietysti myös parempi. Vaihto edellyttää useiden teknisten yksityiskohtien huomioimista, josta tosiaan oli Erkin hyvä artikkeli Nyytisissä.
Itselläni on Visan kone Acadianessa.
Jäsenyyteen ja ko. lehden haltijaksi pääsee lähettämällä postia Matroonalle: Päivi Lehtikunnas matroona@suomen2cvkilta.fi
Tervetuloa joukkoon kummaan…
Muutama päivä sitten oli vielä noin neitseellistä jäniksenjälkineen kaikkineen. Nyt nurmi taas viheriö, mutta jääpä jotain muisteltavaa ensi jouluna, kun pakkaset paukkuvat ennätyslukemissa…
http://users.skynet.be/vincent.beyaert/V2004/BE-AZL3_1958.htm
Tuossa lisää AZL3 kuvia. Ekoissa esitteissäkin on kuvissa vielä takalokasuojat leikkaamattomat.
1958 mallissa ei vielä ollut leikattuja takalokasuojia (ellei sitten loppuvuodesta). Kuljin on punainen, mutta alkuperäinen väri lienee ollut beige. Tuotu ja tullattu Suomeen Belgiasta ajamalla n. 10 vuotta sitten, mutta rekisteröinti yhä tekemättä. Museorekisteriin olisi tarkoitus laittaa, mutta pientä laittoa se vaatii. Kunto silti hyvä.
Takaluukku on tavallinen, mutta valopelti alla aukeaa myös. Kojetaulu on mallia “pesukone” ja sisävalo vakiona jo 50-luvulla.
Valitettavasti ei ole digimuodossa kuvia tuosta. Pitäis skannailla.
Kieltämättä tyyli sama:
Itselläni on tuollainen AZL3 belgianmalli vm. 1958. Kuvassa oleva on vuotta paria nuorempi. Puskuri oli samanmoinen jo 50-luvun alun deluxe-versioissa.
Kiitos mielenkiintoisesta profiilista. Toivotaan, että Killan jäsenyyskin alkaa tuntua taas ajankohtaiselta. Täällähän sitä Killan foorumilla jo ollaankin.
Sarisen Ismo sanoi penkinkehikosta seuraavaa (ei ole itse vielä foorumiin rekisteröitynyt, joten välitän tiedon):
Joo-o, siltä tuo vaikuttaa, tämä tosin näyttäisi olevan tuollainen karvalakkimalli eli ns. sohvapenkin raami – se ylempi liikkuva osa, jossa penkki on kiinni. Tästä tosin näyttää puuttuvan ne reunimmaiset kumirissat, joilla penkki on kiinnitetty tuohon raamiin ja sitten pitää olla sellainen jousikuormitteinen vipstaaki, jolla varsinainen etäisyyssäätö tapahtuu runkoon kiinnitettyyn kiskoon nähden, sen pitäisi ilmeisesti olla niitattuna tuossa keskipalkissa, jossa näkyy tuo kolo, siitä se vipu sitten napsahtaa kiskossa olevaan koloon ja lukitsee raamin. Tämä on siis etupenkin raami, takapenkki on kiinni kuten yleensäkin, vaikka taittuva selkänoja olisikin. Tässä meidän Dyane 6 Luxe -mallissa on erilliset omissa raameissaan liukuvat etupenkit, ja kuskin penkissä säädettävä selkänojan kallistus. Tuliks tästä ny mitää selvää?
Ismo Saarinen
0400-615510Näyttää 60-luvun lopun Dyanen istuinkehikolta. Muistaakseni se on sellainen hybridi, johon sopii kiinnittää koukkupenkin, mutta silti voi säätää pituussunnassa persustaan nostamatta.
Saarisen Ismolla on mielestäni tuollainen systeemi museotiinassaan.
Tältä ne lastenkrakut näyttää; 2 pituutta (23 ja 32 cm) ja kaksi väriä – siis neljä vaihtoehtoa.
Mainio lahja esimerkiksi naapurin volvomiehen kakaroolle!14 rahaa kotiin postitettuna (eiköhän kusti vielä ehdi jouluksi toimittamaan)
Mahtavia versioita!
-
JulkaisijaArtikkelit