Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Suosituin tapa kautta aikain on ollut 2CV6:n moottorivaihteistopaketin vaihto nelkun vastaavan tilalle. Uusiksi menee silloin myös poikittaisvaimennin ja levyjarrulootan kanssa jarrujärjestelmäkin (LHM). Nelkun laatikkoakin voi käyttää, mutta välitykset ovat maastoautomaiset. Jättää sitten nelkun paketin varastoon vaikka mahdollista myöhempää entisöintiä varten.
Nelkun koneen kanssa voisi yrittää kaasarin pääsuuttimen suurentamista tai elektronista sytytysjärjestelmää (esim. 123 ignition). Jossain muussa autossa voi olla hivenen isommat männät, jotka saattaisivat passata porattuihin nelkun sylintereihin. Paljon ei parane porailla.
Kun nelkun mylly on kunnossa, pääsee sillä yli 100 km/h nopeuksiin. Vääntö vain on heikkoa. 2CV4 kärsii siitä, että se on “keinotekoisesti” saatu niukinnaukin pysymään ranskalaissa 2CV-veroluokkassa, kun taas 2CV6 oli 3CV. Visa 652cc jo 4CV.
Vielä liittyen 123 Ignitioniin, löysin heidän käyttöohjeestaan itselleni uuden tiedon: 2-kurkkuisissa kaasareissa on valmius alipainesäädön tarvitsemalle liitännälle. Se löytyy kaasarista kuvan osoittamasta kohdasta, johon porataan pieni esim. 4 mm reikä (ja M5 kierre) sopivaa liitintä varten. Liitin kuvassa on 123:n alipainesäädöllä varustetun yksikön mukana tuleva nippeli.
Ko. käyttöohje ladattavissa:
http://123ignition.nl/downloads/manuals/2cv_manual.pdfSieltä näkee tarkempaa myös säädettävästä pääsuuttimesta ja 123 EVO:n eri ennakkokäyristä.
Jos jotakuta kiinnostaa katsoa videonpätkä 123 Ignition -systeemin tuottaman kipinänajoituksen vakaudesta verrattuna muihin järjestelmiin, voi ladata vireon:
http://123ignition.nl/downloads/video/ignitions_compaired_15MB.mov (15 Mt) tai
http://123ignition.nl/downloads/video/ignitions_compaired_5MB.mov (5 Mt)Video on valmistajan tuotos, joten sillä silmällä tietysti on siihen suhtauduttava.
Strobolampulla näkee hienosti kuinka sytytysennakko käytännössä lisääntyy kierrosten mukana.
Kallefaaraossa on BN4. Kalle Faaraosta en tiedä…
Voi olla parempi pitää se BN2 päällä, jos on kylmä uudenvuodenyö.
Kilpailu:
Arvatkaa mitä esittää sivujen otsakkeessa oleva hieno kuva 🙄
Vastaukset tälle palstalle. Oletan että Joensuun jaos muistaa ensimmäisenä oikein vastannutta tavalla tai toisella.
http://guillon2cv.free.fr/pubs/fourgonettes_2cv_3cv/index.html
Tuossa brosarissa on vain pari perusmittaa, mutta selaapa tolla sivustolla olevia julkaisuja, niin kenties tarkempaakin löytyy. Siellä on kokonainen varaosakirjakin skannattuna ym. ym.
Itse kokosin sen varaosakirjan yhdeksi PDF-dokumentiksi. Voin emailata sen halukkaille pyynnöstä: fin2cv@saunalahti.fi
Koko vain on 45 Mt.Jatketaampa yksinpuhelua edelliseen aiheeseen viitaten.
Ruotsissa on jo jonkin aikaa ollut myytävänä liikennebiopolttoainetta (85E). Suomeenhan ollaan samaa puuhammassa suurella innolla jälkijunassa.
2CV-maailmassa on onneksi jo valmiudet tällaisella polttoaineella ajoon: eli 123 Ignition EVO (jossa 16 erilaista ennakkokäyrää valintakytkimen takana eri 2cv-moottorityypeille ja lisäksi eksperimentaalikäyriä nimenomaan biopolttoaineita varten (suurempi ennakko). Itse ajelen tuollaisella yksiköllä ja Visan käyrällä 652 cc männillä terästetyllä koneellani. Yli 6 litran lukemia ei maantieajossa tahdo saada millään aikaan. No, ehkä talvella.
Tarkemmin http://www.123ignition.nl/brand/Citroen.html
Tai ruåttiksi ja nimenomaa flexi-fuelista http://www.123ignition.se/Huomaa, että yksikössä on myös mahdollisuus alipaineella tapahtuvaan ennakon säätöön. Kaasarin alta vedetään vain alipaineletku sytytysboksiin.
FLEXI-FUEL KIT
Tuosta näet säädettävän pääsuuttimen asennuksen käytännössä (ruotsalaisessa flexi-fuel Acadianessa)
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/sproeier/
http://darwin.korridor.se/aryan/acadiane/Eipä ole porukalta paljon tullut esimerkkejä korvaus- tahi tuunausosista. Osien ei tarvitse olla mitään eksoottisia. Kertokaa vaikka mikä öljynsuodatin käy sätkän suodattimen tilalle jne. Kuvakaan ei ole aina tarpeen. Saadaanpa materiaalia Nyytisiin; kaikki kun täällä keskustelupalstalla eivät vieraile ja jääpä jälkipolvillekin ihmeteltävää.
Heitänpä itse vettä myllyyn oheisella kummajaisella.
SÄÄDETTÄVÄ PÄÄSUUTIN
Kyseessä on 123 Ignition -firman kehittämä ulkopuolelta säädettävä pääsuutin 2-kurkkuiseen 2CV:n kaasariin. Tässä suunnittelun lähtökohtana on ollut erityisesti etanolilla ajo, joka vaatii eri kokoiset suuttimet. Toisaalta tällä on helppo portaattomasti säätää suutinta normaalissakin koneessa. Pitää vain tietää mitä tekee…
Kaasarin kyljessä olevan pääsuuttimen irroitusta varten tehdyn reiän kautta ruuvataan tuo säädettävä neula tulpan tilalle ja sitten vain säätämään.
Moni muuten luulee, että pääsuutin on se helposti tyrkyllä oleva suutin toisen uimurikammion pohjalla. Se on kakkoskurkun suutin. Pääsuutin on todella pieni suutin, joka vaihdetaan siis tuon tulpan kautta ruuvaamalla. Ilmeisesti tarkoituksella tehty hieman hankalaksi vaihtaa.
Tältä näyttää sitten paikallaan oleva säätö kaasarin kyljessä.
Hankin kapistuksen Skotlannin maailmankokouksesta, mutten vielä ole päässyt testaamaan. Pitäänee kysyä perussäädöt vielä valmistajalta. Nyt en edes varmuudella muista, pitikö se pääsuutin poistaa vaiko jättää paikalleen.
Kyllähän tuota Misukan kuviota on aina pidetty hieman B-luokan renkaita, mutta normaaliolosuhteissa ajaa asianasa ja on suht. mukava ja äänetön.
Raid Laponiella noihin satiin tuntumaa. Kyllä Nokialainen NR 06 oli vaan paras ulinastaan huolimatta.
Itse laitoin juuri eteen Nokia 10 155 x 15 -renkaat (yli 10 v vanhat). Hyvä pito, mutta leveyden vuoksi pitää varautua puskemiseen tiukassa kurvissa. Kaasun nosto tosin auttaa tehokkaasti.
Eiku pitikin vaan mennä seuraavalle sivulle
http://ami-2cv.com/index.php?page=shop/index&category_id=48caf59bf0a0a80f7b6d1c6d072d55c1&from=20Siellähän ne on.
Niinkuin huomaatte, kyllä Ranskasta uutta vanhusosaa löytyy. Joskus pitää olla vain valmis raottamaan kukkaroa aika syvältäkin.
Ranskan kansallisessa keväällä näin, että noita saa uustuotanto-osina, mutta en löytänyt netistä ainakaan heti myyjää, joka niitä tarjoaisi.
Voisit kokeilla vaikkapa
http://piecesdetachees2cv.free.fr/page038.htm
tai
http://ami-2cv.com/category/48caf59bf0a0a80f7b6d1c6d072d55c1
vaikkei noissa kuvastoissa ko. osaa näykään.Retro-Designissä ainakin vastaavat englanninkielellä.
Mitä muuten siellä maksoi ja minkä merkkisiä myyvät?
Toimivimpa puhaltimia ovat ns. “keskipakomallit”, jotka ikäänkuin heittävät ilmaa sivuille joko yhdestä tai kahdesta aukosta ja imevät keskeltä.
Tällainen lämmityspuhallin on vanhassa takamoottori-Skodassa (aika isokokoinen). VW Transporterin joissain malleissa on sopivamman kokoinen vastaava puhallin, mutta se taitaa olla suunniteltu toimimaan kylmällä puolella. Itselläni se on ainakin kestänyt kuumaa naukumatta. Muovisiipisiin puhaltimiin kannattaa aina suhtautua varauksella; saattavat siivet lentää taivaan tuuliin -20 asteessa. Tosin muoviakin on moneen lähtöön.
Citroen GS:ssä oli ennenvanhaan rintapellissä kuin 2CV:hen suunniteltu läpivirtauspuhallin. Mielestäni sen puhallusteho on kuitenkin vaatimaton, mutta meluntuotto kiitettävä.
Joku vuosi sitten Kilta myi saksalaisia (?) pienikokoisia lelun näköisiä puhaltimia, jotka oli tarkoitettu 2CV:n lämpöputkiin. Onko tietoa tai kokemusta?
Lämmönvaihtimen ulkovaipan eristämisellä ja riittävän korkeasta moottorilämmöstä huolehtimisella saa enemmän aikaan kuin puhaltimella. Puhkuja on kuitenkin oiva kaupunkiliikenteessä.
Parannelluilla 2CV:n omilla lämmityslaitteilla olen onnistunut saamaan yli. 50 asteen lämpötilaeron hyvin eristetyn kabiinin ja ulkoilman välille. Siis esim. -20C / +30.
Nimim. “talvisätkäilystä nauttien jo 27 vuotta”
Normaalisti aukeavat ovet tulivat vuosimalliin 1965 (joulukuusta -64 alkaen). Ovimalli säilyi pääosin samanlaisena aina vuosimalliin -75, jolloin ovien sisäpuolille tuli muovipaneelit ja erilaiset lukot (muovipaneelin yläpuolinen oven kohouma kapeni ja lukon kiinnityskohta muuttui). 1967 ikkunan yläkiinnitys vaihtui nykyisenlaiseksi klipsiksi ja sen kiinnitysreikä neliönmuotoiseksi (ennen pyöreä). Muutoin 65-75 ovet olivat kutakuinkin identtisiä. 70-luvusta eteenpäin (2cv4/6 esittely) ikkunankehyksen materiaaliksi tuli ruostumaton teräs. Muoto oli ennallaan, tosin yläkiinnityksen tappi on muodoltaan hiukan erilainen kun käytettiin klipsejä.
Tällaista ainakin tulee mieleen. Oviverhoilut ovat tietysti muuttuneet.
Lunttasin noita tietoja tehtaan “2CV evolution technique” kirjasta.
-
JulkaisijaArtikkelit