Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
En ole tästä moottorista. Mutta kone ei syö öljyä, eikä ole märkä. Vain vaihteistosta katoaa öljyä. Mutta nyt pitää mennä pakkaamaan tavaroita jotta päästään lähtemään bluesiin.
Kyllä se näytti siltä että se öljy on tullut kytkinakselilta. Se oli roiskinut sitä öljyä startille päin ja startin alla olikin iso lammikko öljyä. Samoin jarrusatulat olivat märät päältä. Roiskinta oli vähä niiku silloin ku kampiakselin stefa vuotaa…
Juu! Löytyi sieltä kaksi reikää! Toinen vetopyörästöstä ja toinen startin alta.
Vetopyörästön reikään menee rautalanka läpi/syvälle ja siiheen toiseen rautsikka ja nuppineula n. 2,5cm syvyyteen ja stoppaa sitten johonkin kovaan.
Katselkaa kuvatuksia.
titta på här:
http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Date=060720&Depa=maakunta&Model=index.html
ja sieltä ala-otsikko “vanhoilla autoilla valkealasta kajaaniin”.Eilen lähettiin perheen kanssa käymään helvinskissä. Lähettiin aamulla klo 6.00 ja korkeasaaren parkissa oltiin klo 12.15. Ihan hyvinhän tuo kulki. Jopa 110km/h näytti mittari parhaillaan. Ja tämä todellista nopeutta. Kouvvolan korvilla tosin alkoi jokin kumma haju tulla sieraimiin. Kurkistus konepellin alle ei avittanut mittään.
Siinä klo 16-17 -aikoihin lähettiin takas kotiapäin. Taas mentiin “lujaa”. Jossakin vaiheessa pissitauolla huomasin lätäkön sitikan alla. Vaihteistoöljyä per**e! No eipä mittään. Aattelin että jatketaan vaan matkaa, ei sieltä voi sitä öljyä loputtomiin vuotaa…
Klo 22.55 oltiin takas kotona. Kilometrejä takana 951kpl.Äsken kävin pesemässä jarrulevyt ja kytkintä yms. jarru- ja kytkin puhdistus spraylla ja painepesurilla. Vaihteistosta laskin öljyt ulos ja mittasin määrän. 0,5litraa oli öljyä jäljellä.
Kysymys: Miksi vuotaa öljyt pihalle kytkinakselin kautta???
– olen vaihtanut kytkinakselin holkin 4000km sitten. 3000km pysyi öljyt sisällä.
– itse kytkinakseli vaikutti hyvältä samoin sen laakerointi.
Onko vaihteistossa huohotin reikää tms.???En muista mitä öljyä laatikossa oli, ei synteettistä kuitenkin. Nyt laitoin vaihteisto-öljyä ja stp:n lisäainetta tuubin. Tiiä sit pysyvätkö vieläkään sisuksissa. Enemmän tuo stp kai auttaa synkronointiin. Nyt tässä mietin, että lähtiskö tuolla sätkäbluessiin vai pitäiskö herätellä akvaariopaku parkkipaikalta 😕
Heh heh. Joka päivä oppii uutta.
katsos tekniikka puolelle. 😆
joo paskasta on! Ja karstaa…2CV4-6 CR CIBIE SUORAKAIDE 45,4€
2CV4-6 CR SEIMA SUORAKAIDE 66,0€
2CV4-6 H4 CIBIE SUORAKAIDE 68,0€
2CV CHARLESTON KROMIKUUPPA+H4 UMPIO 70,6€ (- tämä on pyöreä)Joopa joo.
Vaikka edellä mainostin olevani laiska niin kuitenkin vähän on tullut tuota konetta säädeltyä.
*Kokeilin kaasarille bensapinnan nostoa – ei vaikutusta.
*Kokeilin sytytystä aikasemmalle – kiihtyvyys hieman parani, mutta nakutus kasvoi.
*Säädin huvikseni tyhjäkäyntiseosta ja apua tuli kiihtyvyyteen.
*Sitten aattelin että kokeilenpa toisen sätkän kaasaria. Höh! Oli kaasari irti acadianessa! Mutta ei apua silti. Kokeilin siis myös sillä toisella kaasarillakin, mutta ei apua/muutosta. Joten orkkis kaasari takas.
*Laitoin/rakentelin turboputken paikoilleen – enpä eroa huomannut.
*Säädin vielä sytytystä myöhäsemmälle – nyt ei nakuta enää.
Huiput on ja pysyy 100-105km/h.Tänään tarkistimme nopeusnäytön “kovakulkuisesta” akvaariopakustani. Sen kun tuntuu kulkevan kuin “raketti”. Mittariin sain jopa 120km/h! Lahjomaton navigaattori kertoi nopeuden kuitenkin olevan vain 110km/h…
Aikaisemmin olemme tarkistaneet acan mittarin. Se näyttää täsmälleen oikein.
Eli jos haluan kovempi kulkuisen acan pitänee mittaria virittää! 😉
Päätän raporttini tähän.
t.jalppis 8)Huhuu! Eikö oo mäntiä kellään? Tai vaikka rikkonaista 652cc konetta? Tai pyttyjen kera mäntiä?
t.jalppis
Tiesitkös muuten että pösö 404:ssä on sama pulttijako kuin 2cv:ssä. Siinäkin 4.5″ vanteet, mutta ulospäin levittävät(?).
Miulla on myös sellainen käsitys, että rellu 8:ssa olis myöskin sama jako. Siitä ei ole kyllä 100% varmuutta.niinpäs onkin. mitenkäs ne sopii edessä pyörimään? miulla oli kerran yhessä “romussa” sätkässä sellainen rengas edessä niin otti kiinni raidetankoon.
Parasta tuossa Ollin pakussa miun mielstäni oli kun hän ja hippikaverinsa sillä Karjalan Koukeroihin kesken ilta-ohjelmaa kurvasivat, että heti ei huomannut, että siinä on mm. keulaa jatkettu!
Mitkäs reikä vanteet oot taakse laittanut?
t. jalppis – myöskin tupla pakuilija 😆
pertsa kirjoitti:
Mutta jotain rajaa… oliskohan se notta vain kaksi sylinteriä?
Eikös se vain ole kivaa kun Suomessakin aletaan näitä 2cv:tä customoimaan? Miun mielestä tervetullutta piristystä vakio sitikoiden joukkoon…
Kyllä Suomessa ja muualla alkuperäisiä yksilöitä riittää – tai mites on –
moniko nelkku kulkee vielä orkkis tekniikalla? Jos se isompi kone vaihtoehto olis ollut neljäsylinterinen eikä 2cv6-kone, niin 80% nelkuista olis “supereita” : 😆Miulla on nyt kokemuksia pikkupakusta ja acadianesta(, sekä tietenkin lukuisista henkilömalleista).
Meitä on iso perhe kaksi aikuista ja 5-lasta. Kun reissun lähdemme pakun perään laitetaan vielä peräkärri – semmoinen sukkela joka painaa tyhjänä 110kg. Viime kesä ajettiin sillä pikkupakulla. Eipä siinä mittään. Ihan hyvin kulki tavarat ja perhe. Vaihteistona oli silloin 2cv4 ja koneena kutosen vakio kone. 80km/h ihan kevyesti ja joskus jopa 100km/h – mittarin mukaan…
Tänä keväänä sain acadianen alleni. Kyllä on emännän kanssa ihmetelty useampaan otteeseen, että miten se jousitus kesti siinä pikkupakussa sitä meitin lastia! Kyllä siinä takapyörät aika tarkkaan koteloihin hävisi.
Acadianella kun ajelee kulkee kuljin aika lailla vaakasuorassa ja tuntuu, että ajettavuus vain paranee mitä enempi lastia on! Tyhjänäkin ajellessa acadianen on ihan mukava. Ei se jousitus mitenkään kovalta tunnu.Sitten se moottorin teho… Sitä voisi olla ehkä vähän enempi. Meinaan vaan, että ei ole kamalan kivaa, kun ylämäkeen joutuu tarjoamaan jopa kakkosta. Siis tällä meijjän kuormalla. Silloin kun siinä pikkupakussa oli se nelkun loota, niin se meni kyllä herkemmin, mutta tässä acadianessa (ja nyt myös pikkupakussa) on 2cv6 vaihteisto.
Katsastuksessa punnitsivat acadianen ja vaaka näytti lukemaa 715kg, peräkärri painaa tyhjänä sen 110kg ja matkavarusteissa ehkä 170kg, henkilökuorma on ehkä 350kg saadaan siitä yhteensä tulokseksi 1240kg – kyllä siinä 602cc ja 31hv saa tehdä ihan tosissaan töitä!
Sitten nelkuista. Mie tein yhteen nelkunkoneeseen sellaisen virityksen, että sorvissa otin 1,5-tai 2mm. tavaraa pois sylinteriputken yläpäästä. (Laskennallinen puristusuhde 9.5)Työntötankoja joutui hieman lyhentämään ja männänrenkaiksi tuli kromipintaiset vw polon rinkulat nelkkuun viilattuina(lyhennettyinä). Tyhjäkäyntisuutinta kaveri porasi hieman suuremmaksi. Muuta ei tehty. Silloin meitä ei vielä ollut ku 5-henkeä kun tuo kone meitä kyyditsi sätkän keulalla. Kulki melkein ku kutonen. Kerrankin oltiin jaoksen kanssa menossa grillailemaan yhdelle mökille, niin eivät tienneet että miulla oli nelkku. Perillä kun asia selvisi, niin kylläpä ihmettelivät, että miten pysyin heidän perässään. Satasta pysty ajamaan ihan normaalisti ja huiput oli jossain 110-115km/h. Kone on miulla vieläkin, eli ei ole mennyt rikki virityksestä huolimatta.
Kulutuskin oli mielestäni normaali. Ollen vähä päälle 6l/100km.t.nim. Onni on alamäki
p.s. jasulle: voihan siihen dyaneenkin vaihtaa 2cv:n keulan…
-
JulkaisijaArtikkelit