Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Heh.Heh. Käytiin eilen topon kanssa sätkä ajelulla. Ekaks vedettiin lenkki miun pakulla, sitten topon pakulla ja viimeiseksi sillä hiljaisella sätkällä.
Saldo oli seuraava. Hiljaisia olivat molemmat pakut ja yllättäen äänekkäin oli se hiljainen 2cv. Eli jotain hyötyä äänieristyksestä on ollut!
😀No niin…
Lisäsin rintapeltiin ohjaamonpuolelle cd-cardikin äänieristemattoa alkuperäisen verhoilun alle ja taitaa olla että täällä on suurin hyöty eristeestä. Moottorin ääni oli vieläkin hallitseva.
Eilen lauantaina sitten vaihdoin moottorin pakuuni, edellinen kun oli perso öljylle. Tämä moottori on 80-luvun tuotteita, ei kuitenkaan vielä eristetyillä moottorin jäähdytyspelleillä. Noo… Koeajolenkki olikin sitten miellyttävä yllätys. Pakun metelit olivat puolittuneet! Enää ei moottorin ääni ole hallitseva.
Vielä kun vaihdan kesäkumit alle, pääsen nastojen ropinasta. Nyt voinkin kaivaa stereot hyllystä ja ryhtyä suunnittelemaan niiden asennusta.
Iloista kevättä. Keep on duck`n! 😉🙄 Nyt tuli sitten todettua sekin asia, että runko ei toimi kaikukoppana sitikassa. Laitoin eilen pikimattoa isonpalan lattialle toiveissa saada hiljaisuutta, mutta koeajo kertoi karua kieltään. Ei sitten yhtään mitään vaikutusta.
Toppo huomasi hiljaisesta sätkästään sellaista, että siinä on rintapellissä ohjaamonpuolella alkuperäisen eristeen/verhoilun alla noin 30mm. paksu vaahtomuovi tyyppinen eriste alkaen tuuletusluukun alareunasta päätyen polkimien alle.
Eli seuraavaksi lisään pakuuni eristettä tuonne samaan paikkaan. Nythän siellä on jo pikimattoa. 🙄sininen
Itse asiassa miulla on kolme sitikkaa käytössä. Mainitsemassani kulkimessa on lattiat 2mm. paksua peltiä. Lattian ja rungon välissä telttapatjaa. Pakoputkisto alkuperäistä citroenia. Korin sisäsivut huopaa, ovien sisällä pikimattoa. Koneeseen olen joutunut kammen vaihtamaan. Lämpöputket artikkelin pahviputket. Tämä on kulkimistani hiljaisin, vaikka kone on kovaääninen.
Toisessa kulkimessani on alkuperäinen kutosen tekniikka. Seinillä ei ole mitään eristettä. Lattioilla kumimatot. Äänekäs on, mutta tätä en olekkaan pyrkinyt saaman hiljaiseksi.
Kolmas kuljin on paku. Jälleen kutostekniikkaa. Routamattoa, pikimattoa, solumuovia pitkin ja poikin korissa. Pikimattoa rintapellissä ohjaamonpuolella ja alkuperäiset eristykset päällä. Solumuovia korin ja rungon välissä. Tässä on verhoilut vielä kesken, mutta nykyisistä eristeistä huolimatta ääntä piisaa. Jopa sen verran, että harmittaa. Moottorissa ei ole ylimääräisiä ääniä.
Tässä tapaus ykkösessä on vielä vanhanmalliset moottoripellit, eli eivät ole eristetyt.
Aattelin sillä massauksella rungon sisäpuolta. Rättärin konehhan ei ole kovin kummasesti rungosta eristetty, joten värinöitä yms. varmasti syntyy.Jos turboputkea haaveilet niin tutustu seuraavaan sivustoon: http://www.2cv.be/FR/News/Soufflante.htm
Dyane 6 -mallissa oli tuollainen paksuakinpaksumpi vauhtipyörä.
Sama varmaan ami8:ssa – onhan ne samoja koneita…
Näissä koneissa oli puristukset 9.0 ja tehoa 32 din heppaa.
Kaasarissa oli myös eroa: pääsuutin kokoa 125, normaali kutosen 120 asemasta.( Tämä johtui kaiketi “turboputkesta” = enempi ilmaa, enempi bensaa, enempi heppoja?)
Itse olen tavannut näissä uudemmissa koneissa kolmea tai neljää erillaista vauhtipyörää.Kuule citromarc: Valamiissa mualimassa ei oo kiire mihinkään!!! 😉
Huomenta 2cv:läiset.
Peugeot 404 käyttivät samanlevyistä vannetta kuin 2cv.ssä niissä rengaskoko oli 165-15.
Samoin yksi kuopiolais kaveri ajeli -90 luvun vaihteessa myöskin 165mm. leveillä kumeilla sätkän omille vanteille asennettuna.Mieluusti kuitenkin käyttäisin alkuperäis kokoisia renkaita. Muistelen,että joku joskus tutkiskeli 2cv:n talvirenkaiden pinnoitusta täällä suomessa. Onko siitä talvirenkaan pinnoitus hommelista mitään infoa??
Joopa joo.
Eilen illalla vihdoin ja viimein kävin huoltoasemalla rangaspaineet tarkastamassa. Pikkusen vähän oli liikaa ilmaa eturenkaissa. Puntari näytti lukemaa 2.5… Pudotin 1.5:teen. Kuten arvata saattaa on tuolla jotain merkitystä. Eli pitoa tuli renkaisiin.
Nyt voin huokaista ja käyttää itse Toppok:n neuvosta ostamani sukkahousut siellä missä niitä eniten tarvitaan, eli karvaisia sääriäni lämmittämässä!
Sitten kaivetaan vähän nenää…
On totta, että 125 rengas pitää kapeutensa johdosta leveämpää paremmin, mutta mistäs löydät 125 nastarenkaat jotka ovat uudet???
Kaivetaanpas syvemmältä…
Väitän että jos sätkään laittais kapeimmat tuliterän uudet, viimeistä huutoa olevat nastarenkaat, jotka todennäköisesti olisivat kokoa 155-15, niin kyllähän olisi pitoa kuin pienessä kylässä. On meinaan kehitys kulkenut aimohaippauksen eteenpäin myöskin talvirengas markkinoilla…
Tuskin bensan kulutukseen ainakaan kaupunki pyörittelyssä eroa syntyy.Faktaa kulutuksesta.
Minulla on toisessa sätkässä kesällä 145-15 renkaat, normaali kutosen kone ja loota ja toisessa myös normaali kutosen tekniikka, mutta 125 renkaat. Maantiellä kun olen kulutuksia mitannut, niin en ole niissä eroa havainnut.
😉Rekisteröin kulkimen pari viikkoa sitten.
Kyllä tekivät iskaritestin, mutta eivät kertoneet tuloksia. Eivät hylänneet iskareista eikä muustakaan.
Kyseisellä katsastusasemalla eivät laita paljoakaan painoa sätkäniskareille. Edellisessä vuosikatsastuksessa eivät edes mitanneet niitä toisesta sätkästäni.
Nyt kulkimen alla olevat iskarit ovat vuodelta 1 ja 2 eli ikivanhat. Joten voisihan olla että ne ovat jo tiensä päässä. Toisaalta rengas ei pompi tyhjää lyödessä niin kuin yleensä huonolla iskarilla.
Pitänee katsoa ohjauskulmat.Topolle kiitoksia vinkistä! Ja tiedoksi, että jos ei muu auta suuntaan sukkahousukauppaan!
Kuljin vastaa ominaisuuksiltaan vuosimallia 1986. Katsastus on voimassa, kuljin on tällä hetkellä talvi-unilla. Katso kesäisiä kuvia http://heidi.pkky.fi/~jak/2cv4/
Soita 0440920888/ Mikko, niin tehdään kaupat!Katsoppas tätä: http://heidi.pkky.fi/~jak/2cv4/
Jos kiinnostaa soita 0440920888 Mikko 😀🙂 Meidän perheessä ajetaan kahdella sätkällä kesät/talvet. Toisella on tolppapaikka ja toisella ei. Tolppassa olevassa on öljypohjanlämmittimen lisäksi sisätilanlämmitin käytössä.
Vaikka monissa taloyhtiöissä sisätilalämppärin käyttö on kiellettyä, niin sätkän tapauksessa asiaa voi puolustella sillä, että moottorin lämmitysvastus on 250-300wattinen (mallista riippuen) ja sisälämppäri esim 300-500wattinen. Yhteen laskettuna saadaan n.700w, jonka verran useimmissa vesijäähdytteisissä moottoreissa on pelkän moottorinvastuksen wattimäärä.
Sisälämppäristä on sitten se etu ,että lasit on sulat ja kauppareissulle lämmintä riittää (n.10km).
Rättärin kylmyyden hyvä puoli taas tulee esille kun vie lapsia kerhoon/tarhaan. He kun joutuvat siellä ulkoilemaan säässä kuin säässä, eli vaatetta on päällä paljon. Eipä tule hiki sätkässä toppavaatteissa, eli heillä on paremmat oltavat kuin ns. “lämpimässä autossa”.
Ja kyllähän sätkänkin halutessaan saa lämpimäksi. Jos ei muuta viitsi/halua tehdä moottorin ilmansaannin rajoittamisen lisäksi, niin laittakaa puhallin tuulilasille tulevaan lämpöputkeen. Vaikutus on huomattava. Sopivia puhaltimia olen ostanut esim. Biltemasta (veneen moottoritilan tuuletin).
Näin meillä. Hyvää joulun alus aikaa!
T:Janne Joensuusta 😉 -
JulkaisijaArtikkelit