Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jaa-a, oisko asiaa senkummemmin miettimättä tullu joskus klikattua sellanenkin vaihtoehto päälle – hyppäänpä siis mukaan junaan 🙂
Sikaflexillä on itellä pysyny niin johdot kuin huovatkin hyvin kiinni pellissä.
tee jan
Kiitoksia vinkistä, Franzoselta löytyi kehys.
t. Jan
Sätkälle määritelty vero (alv+autovero) näyttäisi olevan noin kolmannes kulkineen verotusarvosta. Verotusarvon taas pitäisi olla kulkineen olettu markkinahinta Suomessa vai? Minä en oikein ymmärrä tuota verotusarvojen vaihtelua, enkä sen määrittämistä. Suurin osa tuoduista 500-600 arvoista, ja sitten kaksi poikkeusta: 1400 ja 2600 verotusarvoista??!! Vaikuttaako ulkomaan ostohinta jotain, vai arpooko tulli verotusarvot jonkinlaisen “katsastuksen” perusteella, katsooko jostain taulukosta, vai kuun asennosta? 😛 Kokemuksia olisi kyllä kiva kuulla.
Verotuspäätöksiä täällä:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/05_Taulukoita/index.jsp
Eipä saa enää kokonaisia. Tehdas lopetti osan valmistuksen, kustannustehokkuus jyrää…
😳 hieman epämääräisesti muotoiltu tuo aloitusviesti. Kaipailisin siis kokonaista tuulilasinkehystä 2cv6:een.
jan
Taitaa tuo pohjamaali sitten olla väärä paikka tinkiä. Pitänee katsella noiden teollisuusmaalien suuntaan.
@veera 1-2 wrote:
Laita sinkkialustaasi sinkkimaalia tai vastaavaa sillä jos sinkki rikkoontuu se ruostuu aivan samoin kuin tavallinen pelti.
Tuosta alustasta vielä, saako sitä sitten ollenkaan puhaltaa vai pilaanko sinkityksen puhaltamalla? Millä sen kätevimmin puhdistaisi hyvään maalauskuntoon?
jan
Terve taas,
Kiitoksia Veskulle säädintarjouksesta, mutta ehdin jo pikaistuksissani tilata uuden latauksensäätimen, sellaisen pienen ja täysin umpinaisen. Mielenkiintoiseksihan tämä meinasi mennä, onnistuin sytyttämään pienen palon konehuoneen puolelle. Laturin plusnavan juureen upotettu valkoinen muovieriste oli näet irronnut, enkä tuota huomannut johtimia kiinnittäessäni. Tuloksena oikosulku akunkenkää kiinnittäessäni, tulipellistä akkuun vievän maajohdon sulaminen ja tästä radiolle vievän liitoksen palaminen.
Aluksi epäilin, että laturi oli viallinen ja tarkastutin sen autosähköliikkeessä, mutta laturi toimi niinkuin piti. Aika kauan kesti ennenkuin huomasin/ymmärsin, että tuossa pitäisi olla jonkinlainen eriste välissä – nyt asia tuntuu hyvinkin selvältä. Alkuperäinen eristerinkulakin löytyi auton alta. En löytänyt vaihdelaatikosta korille menevää maadoitusta, joten laitoin sille välille leveän ja latuskaisen maadoituskaapelin. Lisäksi yhdessä laturinpuolikkaita kiinnipitävistä tangoista oli kiinni abikoliitin, mutta laturin maadoitusjohto oli tiessään. Tein tähän uuden johdon, kuten tuossa neuvottiin, 4mm2 johdosta ja kolvasin liittimet kiinni.
Jännitti kyllä kun laitoin kengät kiinni ja kun käänsin avaimesta, mutta vekotin hyrähti heti käyntiin. Kaikki sähkölaitteetkin toimi. Uuden säätimen siis kulkimeen vaihdoin. Vanha oli ilmeisesti viallinen, autosähköliikkeessä sanoivat että “näyttäisi päästävän kaikki läpi”. Mittasin arvot: 12,6 – 13V akusta (vasta ladattu), 14,4V käynnissä kierrosten kanssa, joten nyt taitaa olla kaikki taas kohdallaan? Akun ja sähköjen kanssa pitää näköjään olla todella tarkkana. Kiitoksia vielä kaikista neuvoista.
Jan
Kiitoksia vain neuvoista kaikille.
Hankin sähkömittarin, laitoin laturin ja säätimen paikalleen, ja olen viikonlopun aikana mittaillut jännitteitä ja ajanutkin pari lenkkiä. Uusi akku antoi moottori sammutettuna 12,6 volttia, moottori käynnissä lähes aina 15,4 V, mutta tyhjäkäynnilla alimmillaan 12,6 V, ja joskus ryypyllä kylmänä hetkellisesti 15,9 V. Laturin navoista mitattuna lukemat sensijaan vaihtelivat aika vilkkaasti mittarin ruudulla 2-6V:in välillä. Voiko tuosta mitään päätellä?
Eli tyhjäkäynnillä ei usein lataa ollenkaan, mutta muuten alkuperäinen vika näyttäisi hetkeksi korjaantuneen. Laturille ja säätimelle en tehnyt mitään, laitoin vain paikalleen. Sähköliittime ja kengät olivat kyllä kiinni silloin kun vehje jätti tielle – tarkastin ne silloin hyvin. Ehdin jo tilata uudet hiilet, ja mahdollisesti vaihdan ne, mutta ei tässä kai voi nyt muuta tehdä kuin odotella ja ajella vara-akku kontissa. Jos vika sattuu uusimaan, niin sitten on kai säädin vaihdettava.
t. jan
-
JulkaisijaArtikkelit