Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Varmista, että kiihdytyspumpun käyttövipu liikkuu heti, kun kaasuläppä vähänkin avautuu. Jos siinä on hiukankin löysää, meinaa sammahtaa kaasua painettaessa. Kaasuläpälle menevässä tangossa on säätöruuvi.
Ota varoiksi ruuvimeisseli mukaan siltä varalta, että on liian rikkaalla ja katsastusmies antaa ruuvata mittauksen aikana.
Tyhjäkäynnin seosruuvi on jotakuinkin videolla näkyvässä paikassa:
Pitäisi oikein kokeilla, saako kummallakin säätöohjeella säätöruuvin samaan asentoon.
Katsastuksen CO raja-arvo on tuon ikäisellä 3,5 % eli sen puolesta voi hyvin kääntää seosta rikkaammalle. Minulla ei ole tietoa, mikä on valmistajan ohjearvo. Saattaa hyvinkin pienellä rikastuksella palaa paremmin ja palamattoman bensan (HC) määrä pienenee.
Korvakuulolta saa seoksen aika hyvin kohdilleen: säädetäään seosruuvia, kunnes tyhjäkäyntikierrosluku on suurimmillaan ja siitä 1/4 kierrosta kiinnipäin.
Imupuolen pötsähtely voi johtua myös liian laihasta seoksesta, niinkuin todennäköisesti onkin, kun vain kylmällä koneella niin tekee. Mitä CO-lukema näyttää, onko varaa rikastaa tyhjäkäyntiseosta?
Eli käy epätasaisesti? Siitähän tuo korkea HC tulee, että ei sytytä joka kierroksella. Oletko saanut paikallistettua, kumpi sylinteri pätkii vai molemmat?
Mikä arvo siinä päästömittauksessa menee pieleen?
Katsos tästä kulmasta eli imusarjan alla moottorin korvakkeessa.
“Kuka hoitaa ja vaalii teidän jopa vuosikymmeniä ylläpitämiänne kulkimia sen jälkeen, kun oma aikanne päättyy?”
Perikunta myy pois, jos itse en sitä ennen kyllästy. Ei niitä moiset romut kiinnosta.
“Te joilla on junioreita lähellä kortinsaantia tai hieman sen yli; annatteko te heidän ajaa kulkimillanne vai pidättekö visusti virta-avaimet piilossa?”
Antaisin ajaa, mutta jostain syystä aina joku toinen auto lähtee pihasta 😉
“Ja jokainen todennäköisesti allekirjoittaa sen, että 2cv harrastepelinä/elämäntapana liittyy nimenomaan tavalla tai toisella nuoruuteen tai jopa lapsuuteen.”
En allekirjoita. Ei ollut minkäänlaista kokemusta tällaisesta härvelistä kun pari vuotta sitten pitkään seisoneen raadon ostin. Järkytys olikin melkoinen, kun katsastukseen viedessä sain vauhdin nousemaan kuuteenkymppiin ja iski tajuntaan, miten onneton vehje kyseessä, kun hoppa ulvoi tuskissaan eikä löytynyt enää enempää vaihteita 😀
2CV:ssä on varsin edistyksellinen alusta! 50-luvulla oli perussettiä takaveto, jäykät akselit lehtijousilla ja ohjaussimpukka. Sätkään ranskalainen autoinsinööri laittoi etuvedon, joka pyörään erillisjousituksen kierrejousilla ja hammastanko-ohjauksen.
70-luvulla sitten huononnettiin jousitusta vaihtamalla kitkaiskarit + massavaimeentimet öljyiskareihin. Ainakin tuossa meikäläisen vehkeessä uudet Burtonin iskarit ja terävät kuopat jysähtävät pahasti. Tuossa helteiden aikaan tuntui kulkevan pehmeämmin eli varmaankin iskarien öljy notkistui.
Burtonin poikkileikkauskuvasta päätellen ylösalaisin käännetyn huohottimeen yläosaan jää ilmalukko, mikä estää bensan nousemisen väliseinän yli: https://www.burton2cvparts.com/oil-filler-neck-2cv6-repair-kit-complete-p-6714.html
Sylinterin alapuolella on putket, minkä läpi työntötangot tulevat. Prillitiivisteet ovat näiden putkien kampikammionpuoleisessa päässä.
Tarkista ensin kampikammion alipaine ts onko huohotinventtiili kunnossa.
Nelisatasessa ei tainut olla öljynsuodatinta.
2.8.2018, 19:34 vastauksena käyttäjälle: Mikä on markkinoiden paras ja tehokkain laturi 2cv6:een vm-76? #254291Mittasin aikanaan kutosen laturin virrantuoton tyhjäkäynnillä ja eihän se ollut kuin hiukan yli 6 A eli ilmankos kojelaudan mittari aina painui punaiselle liikennevaloissa seisoessa. Laitoin Talmun keltaiset huomiovalot ja niihin LED-polttimot sekä parkit sammuksiin huomiovaloilla ajaessa ja johan pysyy vihreän yläreunassa. Kierroksilla nousee valkoisen alueen puoliväliin.
-
JulkaisijaArtikkelit